Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?

Gestart door Swiss-fan dinsdag 15 december 2020, 15:20:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Beste

Afgebeelde geluidsmodule heb ik even geleend van de site van Reichelt en is de DEBO REC2ISD1820.
Ben ik even op zoek naar een ervaringsdeskundige van deze..
Speelt op de gekste momenten af, ook zonder puls...?
Welke aansluiting gebruik ik, en middels welke (speciale) decoder.
Wat doe ik hier verkeerd...?

Mvgrt.
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Citaat van: Swiss-fan op dinsdag 15 december 2020, 15:20:46
Wat doe ik hier verkeerd...?
Dat is lastig te zeggen als je niet precies zegt hoe je het aangesloten hebt/jumpers geplaatst zijn.

Via Google is met zoekterm ISD1820 veel (meestal Engelstalig) info te vinden over de module.
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Ik heb dezelfde ervaring, had er 3 naast elkaar staan, zodra nr 1 werd geactiveerd ging bijvoorbeeld nr 3  meedoen. Of ging gewoon spontaan zijn eigen gang zoals bij Mvrgt ;)
Ik gebruik ze niet meer.
Gr Matje
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Matje
Dank voor deze reactie, vreesde het al, welke gebruik je nu ?
Mvgrt.
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Ik ken deze chips niet. Maar als ze spontaan het afspeel commando krijgen lijkt het of het signaal op die knoppen even hoog wordt door een storing van buiten af. Zo in de schakeling zelf zitten volgens mij geen pull-up of pulldown weerstanden bij de knoppen. Of de chip een interne pulldown heeft kan ik zo niet vinden. Mogelijk dat het helpt om een pulldown weerstand toe te voegen?
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Ik gebruik nu de mogelijkheid van geluids (wav bestanden) in iTrain.
Gr Matje
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 15 december 2020, 16:01:50
Ik ken deze chips niet. Maar als ze spontaan het afspeel commando krijgen lijkt het of het signaal op die knoppen even hoog wordt door een storing van buiten af. Zo in de schakeling zelf zitten volgens mij geen pull-up of pulldown weerstanden bij de knoppen. Of de chip een interne pulldown heeft kan ik zo niet vinden. Mogelijk dat het helpt om een pulldown weerstand toe te voegen?

Johan
Je maakt me nieuwsgierig, wil je meer uitleggen over de pulldown weerstand, en hoe toe te passen.
Mvgrt.
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Naast pull-up (of pull-down?) misschien ook even de voeding stabiliseren met een flinke condensator?
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Hier meer info : https://components101.com/modules/isd1820-record-and-playback-module

Ik zou even een 10k pull-down naar gnd aanbrengen.
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Ik weet niet waar je de geluidsmodule wil voor gebruiken, maar je kan ook geluid afspelen via een of meerdere (afgedankte) pc.
Hang daar 2 externe boxen aan en plaats er bvb een van onder je dorp.
Via taakplanner onder windows (op elke versie aanwezig) kan je taken (vb kerkklok slaat 10u) definiëren en op een bepaald tijdstip (vb 10u) laten afspelen.
Zo is de tijd van alle kerken op mijn baan steeds gesynchroniseerd, zelfs met de overgang van zomer naar wintertijd.
Je krijgt dan het effect zoals als je in een stad rondloopt waar meerdere kerkklokken gaan slaan.
Je kan nog meerdere geluiden (alpenhoorn, muziekorgen, etc) op die manier programmeren.
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Ik zou ook gaan voor een 10k weerstand tussen pin 2 van de ic en de gnd (pin 14? van de ic) en ook van pin 3 naar de gnd. Maar zoals aangegeven ik ken de module zelf niet. Dus geen garantie dat het werkt. Maar dat is wat ik zou proberen als ik dit probleem tegen zou komen.
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Ik overweeg ook om deze geluidsmodule aan te schaffen om geluiden te produceren bij een station. Ik vraag me af of het probleem verholpen is met de pull-downweerstand. Of heb je de DEBO REC2ISD1820-module vaarwel gezegd?
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Ik heb 't opgegeven :?
Ga voor de mogelijkheid via Koploper op bepaalde wijze geluiden af te spelen.
Heb de module eventueel beschikbaar voor je
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Bedankt Dolf,
het leek een aardige mogelijkheid. Ik gebruik iTrain en er schijnen binnen iTrain ook mogelijkheden te zijn. Nooit toegepast. Mijn loks hebben hun eigen soundmodules. Maar ik wil nu wat bellen bij de seinwachter laten rinkelen. Dat geluid hoort niet uit een lok te komen.
dus bedankt voor je antwoord. ik denk dat ik ook nog even op Arduino forums ga speuren. Ik gebruik ook Arduito-nano's om mijn lichtjes aan en uit te zetten.
met vriendelijke groet,
Bram
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Hoi Dolf,
ik heb nu het Adafruit Audio FX Sound Board ( 2x2W Amp - WAV/OGG Trigger - 2MB) aangeschaft.


Ik heb vaker met Adafruit producten gewerkt en dat had altijd een goed resultaat. Ook dit bordje lijkt ideaal. Prima beschrijvingen, goede aanwijzingen: het kan niet mis gaan. Enige probleempje dat ik zie is dat het een spanning nodig heeft van 3,5V < U < 5,5V . De laagste spanning die ik verder gebruik is 7,5 V. Ik zal dus nog een DC-DC-omzetter nodig hebben om de spanning wat omlaag te brengen. Ik ga het uitzoeken, maar veel kan er niet mis gaan.
Vraag aan jou: weet je waar je sound-samples vandaan kunt halen?    Ik heb alleen de bbc-soundeffects gevonden tot nu toe: https://sound-effects.bbcrewind.co.uk/search?q=railway%20semaphore&resultSize=60
groet,
Bram
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Voor jou benodigde 5V - kijk eens naar dit item (#14 en #15)
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84503.msg1414614#msg1414614
Kan mogelijks interessant zijn.
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Bram
Wat het geluid betreft.
De vorige module had een opnamemogelijkheid middels een microfoon.
Ik nam op bij de speaker van de PC, middels een Youtube filmpje.
Groet
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Dank jullie,
ik had nog een dc-dc-converter liggen en had in England een DCC-Arduinointerface gevonden( https://www.dccinterface.com/ ). Goedkoop en handig, lijkt me maar nog niet uitgeprobeerd. Ga het ook met een 'Alibaba'-optocoupler proberen, met 2 eurootjes nog veel goedkoper, maar die laat nog een maandje op zich wachten.  Er komt inmiddels 'redelijk' geluid uit mijn speaker, maar speaker heeft nog geen klankkast.
Samenwerking met de Arduino loopt op rolletjes. Ook kan de dc-dc-omzetter in de Arduino-nano keurig 5V leveren voor de geluidsmodule + luidsprekers.

Naast de BBC-soundbibliotheek heb ik gevonden:
https://www.sounddogs.com/search?category=Trains&subcategory=Steam%20Train
Dat is de meest uitgebreide bibliotheek. Geluidjes zijn duur, maar te rippen, en voor fragmenten <60 s gratis.
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Inmiddels heb ik met een Arduino-nano een geluidsaccessoire gemaakt die met DCC te besturen is. De geluiden kun je op de geluidsmodule zetten als op een USB-stick. Ze worden dan door de module afgespeeld als daartoe via DCC opdracht gegeven wordt. Max 10 verschillende geluiden. Maar daar heb je dan wel echt de iets duurdere 12 MB uitvoering oor nodig. Ik doe het met 2MB en 6 geluiden. Mijn Arduino-nano kan daarnaast ook wat lichten besturen.
Ik heb de optocoupler inmiddels toch maar zelf gebouwd, daardoor werd het geheel wat kleiner. Veel goedkoper. Naast de geluidskaart kostte het me maar 6 euro. De Arduino zet tevens 12 V (of 7,5V) om naar de 5V voor de kaart en de optocoupler.
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
 @citaat

Vraagje, ik ben helemaal niet thuis in Arduino, maar is het ook mogelijk om een 5.1 wav file's af te spelen?
De 6 audio kanalen zouden dan los van elkaar naar buiten moeten komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Hoi Peter,
je kunt ook .wav files af laten spelen. Ikzelf heb .wav-files gedownload, maar die naar .ogg-files omgezet omdat er dan meer bestanden op één kaartje kunnen. Het ogg-formaat is wat compacter. Ik had de 2Mb module aangeschaft omdat die (wat) goedkoper is. Als je de 12 Mb module koopt heb je meer ruimte. Maar het omzetten naar ogg gaat zeer eenvoudig en ik heb toch geen super hifi-geluid nodig.
Overigens, het Arduino-programmaatje dat ik heb geschreven laat de Arduino als een gewoon accessoire werken. De  centrale moet wel een min of meer standaard dcc-pakket afgeven en de standaard is (volgens mij) nog niet overal gebruikt. Ik gebruik iTrain en in de nieuwste versie is nog wat veranderd in de adressering. Maar als je iTrain 5.0.10gebruikt hoef je het programma alleen maar op de Arduino te zetten en werkt het meteen. Je kunt wel wat veranderen in het programma maar dat hoeft niet.
Er moet overigens wel wat gesoldeerd worden om de Arduino met de geluidskaart te verbinden. Als je geïnteresseerd bent, laat het dan even weten. Ik weet inmiddels hoe het moet, maar heb nog geen beschrijving gemaakt.

Met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
 @citaat
Hoi Bram,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, alleen heb ik nu nog geen antwoord op mijn vraag  :)

Kun je deze speler ook inzetten als 5.1 speler.
Ik wil graag 5 kanalen gebruiken om een topje in de hoeken te plaatsen en een kanaal die de subwoofer aanstuurt.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Ik weet niet wat een 5.1.wav speler is. Ik schreef dat je wav files kan afspelen, maar kennelijk is dat niet wat je wilt weten. Ik nam aan dat 5.1 de versie was van het wav formaat. Kennelijk is dat niet zo.
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Eigenlijk wil ik een surround achtige opzet maken.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Hoi Peter,
begrijp ik goed dat er dan meer dan 2 uitgangskanalen zijn? De uitvoering die ik heb afgebeeld heeft 2 aansluitingen voor speakers, maar ik heb ook een uitvoering gekocht met een audio-jack aansluiting. Daar kun je dan een versterker inpluggen. Maar dat levert alleen gewoon hifi-stereo. Ik neem aan dat je voor surround meer geluidskanalen nodig hebt.
Bovendien is 12 Mb wel erg weinig voor ingewikkelde bestanden. Op mijn 2Mb uitvoering kan ik net een paar minuten mono-geluid kwijt. Bij 12 Mb natuurlijk meer, maar het blijft een beperkte capaciteit.
met vriendelijke groet,
Bram
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Hoi Peter,

ik inmiddels gekeken wat 5.1 wav is, maar je hebt wel door dat dát niet gaat lukken met zo'n simpel kaartje. Daar moet je wat meer geweld tegenaan gooien.
Het lijkt me trouwens nog een hele kunst om daar goede geluidsbestanden voor te vinden. Het kostte me al heel wat moeite om treingeluiden te downloaden. maar voor films zijn die natuurlijk wel beschikbaar. Maar in ieder geval waren er in de stoomtreintijd hoogstens mono-opnames.
Kun je me misschien soms verwijzen naar sites met (gratis) geluidsbestanden?

met vriendelijke groet,
Bram 
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Hoi Bram,

Die 5.1 file,s zou ik zelf moeten maken, ik ben een het kijken naar de juiste software hiervoor.

Ik zal een andere opzet maken dan de surround opzet in een huiskamer.

Zag net hier op het forum en draadje over geluiden voorbij komen.

De speler die dit kan moet ik nog tegen komen, anders 3 stuks stereo players gebruiken en die gelijk laten starten.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Hoi Peter,

ja dat dacht ik ook zo. Maar dat is nog een hele klus. Lijkt me een leuk ambitieus project!
Maar ik hen er maar voor gekozen om het wat kleiner aan te pakken. Ik ga kleine speakertjes monteren bij stations, wisselstraten (piepen van wielen) en bij mijn lokloods. De lage tonen zijn dan wel een dingetje, met kleine speakers, maar ik monteer ze onder de tafel op het hout van de tafel, dan heb ik een aardige klankkast (maar niet echt een basreflexkast) Dan zal ik het met iets minder kwaliteit moeten doen, maar is het wel makkelijker om de locatie van het geluid te bepalen. Verder kan ik dan de lichten van het station door dezelfde hardware laten sturen.

Ik ben benieuwd hoe het jou vergaat en ik ga naar het door genoemde draadje zoeken. Bedankt!
met vriendelijke groet,
Bram
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Ik ben nieuwsgierig naar de voortgang bij Bram van Leeuwen.
Klein beginnen, en kijken wat er kan, en of dat lukt.

:offtopic:
Ik heb het gevoel dat er een paar dingen door elkaar lopen in hoe Peter de zaken benoemt:

- een surround systeem, hardware dus, bestaande uit 5, 7 of 9 speakers (5.1 => dus 5)
- een 5.1 codec oftewel een codering van een bepaald bestandstype (format)
- een 5.1 API, oftewel een class (of dll)  met wellicht herbruikbare C++ code
- sound fragmenten (die te converteren zijn van en naar elk gewenst format, dus ook wav, mp3, en 5.1)
- een arduino-achtige  omgeving die in staat is sound fragmenten af te spelen, en daartoe
- een arduino sound-library met de functionaliteit om geluidfragmenten af te spelen

Misschien loopt het alleen bij mij door elkaar.  O:-D

Zo ben ik heel nieuwsgierig of Peter de weergave  als norm stelt of ook wil dat dit over bestaande apparatuur gerealiseerd wordt, b.v. via een soort 64-bits multimedia PC omgeving, want in dat geval kun je meer dan met 16- of 32-bits Arduino, maar is het instapniveau ook hoger. Je zou dan eens bij Sourceforge kunnen rondneuzen, om waarschijnlijk bij github uit te komen, in C++ en/of Python heb je de meeste kans. Want er is al het een en ander aan open source ontwikkeld op dit vlak, sinds 2003 ongeveer. ik vraag me alleen af waarom je in 5.1 hardware zou blijven hangen als 9.1 ook bestaat, dan zou aan de beschikbaarheid van de API kunnen liggen?
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
 @citaat

Het antwoord is simpel Jan, door de rare positie van onze cv installatie op zolder heb ik 5 hoeken, in iedere hoek wil ik een luidspreker plaatsen.

De sub mag lekker tekeer gaan als er onweer afgespeeld wordt.

Mijn gedachten is om dit niet met een huis tuin en keuken versterker te doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Geluidsmodule die spontaan afspeelt ?
Citaat van: Degeluidsman op zondag 28 maart 2021, 15:05:01
Mijn gedachten is om dit niet met een huis tuin en keuken versterker te doen.
Maar die PC staat er toch al voor je digitale treinbesturing, en die zou dat prima kunnen aansturen, toch?
Of gaat het toch wel iets verder dan een simpel PC-programma? Want uiteindelijk gaat het niet om de versterker zelf (die is alleen maar een soort booster).