Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

DB seinen op enkelsporig (heel kort) baantje

Gestart door svvander zaterdag 03 april 2021, 20:16:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DB seinen op enkelsporig (heel kort) baantje
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
DB seinen op enkelsporig (heel kort) baantje
Sinds zeer kort ben ik begonnen aan mijn allereerste minibaantje. Ik dacht al heel lang een time-saver te maken, maar durfde er niet aan te beginnen. Onlangs ben ik dan toch gestart en kijk: de bak (tafel) is klaar, het sporenplan ligt er, ik heb al een idee voor de inkleding en de scenery... maar nu kom ik op het gedeelte van de seinen. Voor mij dus volledig onbekend gebied.

Om het even te schetsen, ik heb een enkelsporige baan (DB, tijdperk V) die overgaat in aantal wissels. De bedoeling is om 1 loc, digitaal, te laten rijden, aangestuurd met een MS2. Je zal wellicht begrijpen dat werken met blokken niet van toepassing is, omdat ik 1) maar met 1 loc ga rijden en 2) het traject gewoon te klein is om goede blokken te kunnen gaan indelen.
Anderzijds lijkt een rangeersein (en misschien nog wel enkele andere) wel leuk, als is het maar om het realistisch(er) te maken.

Wat wens ik dan juist? Ik zou graag bij rood licht ervoor wille zorgen dat de loc niet rijdt (doh). Het schakelen van de seinen zou ik manueel doen (dus niet via detectie). Dit dient dus niet volautomatisch te gaan. Ik wil wel liefst kunnen schakelen via MS2.

Hoe pak ik dit nu juist aan en wat heb ik allemaal nodig. Ik heb nu reeds een 76371 in mijn bezit (en de MS2 ook). Heb ik een seinmodule nodige? Heb ik een aparte voeding nodig? Hoe schakel ik deze zaken correct? Wie kan mij heel eenvoudig op weg helpen?
Re: DB seinen op enkelsporig (heel kort) baantje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: DB seinen op enkelsporig (heel kort) baantje
Als je van een hoofdspoor een station in rijdt, waarbij er wissels liggen om naar andere sporen te kunnen rijden, dan plaats je voor je wissels een
inrijdsein. Dit is bv de 76393. Deze kan 3 beelden tonen: Hp0 -rood-, (stoppen ivm bezet blok) Hp1 -groen- (doorrijden; blok onbezet; wissels liggen recht) of Hp2 -geel+groen- (doorrijden met beperkte snelheid; blok onbezet; trein rijdt over afbuigende wissels)
Als er in het station gerangeerd wordt, en ook het hoofdspoor wordt betreden, dan wordt ook wel het sein 76394 gebruikt. Deze bevat ook een rangeersein met het beeld Sh0/1. Dit sein wordt normaal als uitrijdsein gebruikt.
Het is ook mogelijk ipv het inrijdsein 76393, nr 76397 te gebruiken.
Deze heeft onder het hoofdsein een voorsein, welke de stand van het opvolgend hoofdsein aangeeft, indien het inrijdsein Hp1/2 toont.
Al deze seinen zijn te bedienen met je MS2 en bevatten net als de 76371 een decoder met schakelelectronica.
Je kan ook voor de duurdere serie 764xx kiezen, maar daar kan je nog wat meer instellen zoals overvloeien van seinbeeld.

Mvg.
Marcel