Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Seinen, de gulden middenweg

Gestart door daxmon maandag 14 december 2020, 15:16:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinen, de gulden middenweg
Lid sinds: 2015

offline
Seinen, de gulden middenweg
Hallo Allemaal,

De layout van m'n baan is klaar, de sporen liggen, bezetmelders en wissels zijn aangesloten. Dus we kunnen al rijden :)
Uiteraard is de baan nog bijlange niet klaar. Terwijl mijn vrouw zich bezighoudt met scenery is er voor mij ook nog meer dan werk genoeg.
één van de zaken die nog voorzien dienen te worden zijn de seinen op de baan. En daar ben ik nog niet helemaal uit hoe ik dat ga aanpakken.
Ik zoek eigenlijk een gemiddelde tussen super-realistische seinen en minimalistische opbouw. Daarbij zou ik opteren om enkel blokseinen op de baan te zetten. Het voordeel hiervan is dat je gemakkelijk 8 seinen kan sturen via 1 decoder. Dat scheelt hem natuurlijk een pak aan decoders en de bedrading blijft ook beheersbaar.
Hoe hebben jullie dit aangepakt ? Voor alleduidelijkheid, de seinen zijn enkel visueel, de eigenlijke sturing van de baan staat los van de seinen.

grtz,

Patrick
Re: Seinen, de gulden middenweg
Op zich heb je groot gelijk, Patrick. Houd het simpel.
Behalve als je het leuk vindt om realistische seinbeelden en voor- en hoofdseinen in te zetten, moet je dat vooral doen.
Op mijn paradespoor(the) staan twee enkele armseinen en dat is het, voorlopig. Ze bewegen netjes in opdracht van de computer die het echte werk doet.
Als je zou willen weten welk sein op welke plek hoort, zou ik zeggen: plaats je sporenplan, al dan niet in schematische vorm. Er zijn vast forumleden die een advies kunnen geven over het eigenlijk hoort, maar hoe het ook kan zonder dat je heel ingewikkelde seinbeelden hoeft te maken.
Nederlandse seinen van tegenwoordig doen het bijvoorbeeld ook zonder functionerende cijferbak, toch? Ook al zitten er vijf lampjes op een moderne Duitse seinpaal, je kunt er ook alleen 'veilig of onveilig' op tonen. De rest laat je uitstaan.

Groet,

Peter
Re: Seinen, de gulden middenweg
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Seinen, de gulden middenweg
Ik heb pas een topic gemaakt over de juiste plaatsen voor seinen DB periode III, Zie:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=82102.msg1395492#msg1395492
Situaties 7 en 8 in dat topic beschrijven praktijksituaties, dus zoals het in grootspoor wordt toegepast en dan heb je ook echt heel veel seinen.

Wat Ben schrijft is zoals hijzelf ook al aangeeft minimalistisch seinen gebruik. Daarmee zul je nooit of tenimmer een echt realistisch beeld krijgen, maar misschien is dat voor jou al meer dan genoeg. Een realistisch beeld krijg je door op z'n minst gebruik te maken van hoofdseinen met voorsein (al dan niet gecombineerd op 1 mast; ook een bloksein wordt altijd voorafgegaan door een voorsein) en vooral ook niet te vergeten: sperseinen (ook wel rangeerseinen genoemd).

Er zijn diverse aanbieders van seinen die je hiervoor kunt gebruiken. Marklin is echt heel gedetailleerd maar duur; Viesmann zit daar net iets onder, maar dan heb je nog een speciale decoder nodig en uiteindelijk scheelt het dan niet zo heel veel meer met Marklin, Busch en een aantal seinen van Roco zitten qua prijs een beetje in het middensegment denk ik om je een beetje op weg te helpen. En voor de goedkoopste kun je kijken bij Wish/Ali bijvoorbeeld. Er zijn er zeker nog meer hoor, dus vooral even goed googelen!

Het is meer een persoonlijke keus hoeveel geld je eraan uit wilt geven, hoe realistisch je het wilt maken en of je al dan niet veel zelf wilt solderen want je hebt ook volledige sein bouwpakketten.