Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound

Gestart door sn00zerman maandag 14 december 2020, 14:17:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Hoi allemaal,

Ik heb een esu loksound 5 gekocht, maar heb hier even wat hulp nodig.
Ik ben namelijk nog niet zo bekend met CV programmering (I know, shame on me, en dat voor een IT'er, LOL)
voor mijn VT11.5 (BR601) zitten er tot en met F24, geluiden in (en "tussenin" ook aansturing voor AUX1)
http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=VT11.5

Die geluiden zijn er door de verkoper ingezet, was een gratis service, en ik heb (nog) geen esu lokprogrammer.
(Ik ga die decoder in DCC mode gebruiken trouwens)

Nu wil ik hetvolgende aansturen met resterende functie-toetsen:
- F25 => AUX2
- F26 => AUX3
- F27 => AUX4
- F28 => AUX5
- F29 => AUX6
- F30 => AUX7

Wie o wie kan mij vertellen welke CV's in moet wijzigen, en wat hun nieuwe waarde wordt ?
(buiten het geluid, is er nog niks gewijzigd aan die decoder dus, en ben ik eigenlijk ook niet echt van plan om nog iets te wijzigen, ik stuur de rest binnen RocRail zelf wel bij)
Mijn hersen-activiteit laat het momenteel (weer) even afweten, de handleiding begrijp ik "momenteel" niet echt dus, heb van't weekend ook terug 2 aanvallen gekregen.
(was gelukkig al een tijdje geleden, helemaal daar vanaf raak ik nooit, en het is al véél beter dan voor april, nu heb ik minder aanvallen op een half jaar, dan tevoren op enkele dagen !)
Zelfs aangeven dat je LEDs gebruikt, blijkt niet nodig te zijn ! (dat is om wat knipper-patronen eventueel "bij te sturen" enzo, maar die gebruik ik toch niet)


Alvast vreselijk bedankt voor enige hulp,
groeten,
Kris
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Hoi Kris,

Ook al heb je de lokprogrammer niet. Installeer even het lokprogrammerprogramma van Esu. Deze is te downloaden van de webzijde. Dan kan in het programma de wijzigingen maken. Via de functie "Tools" >> "show Changed CVs" zien welke CV's aangepast moeten worden met welke waarden. Bij sommige centrales kan je via de computer via het clipboard en een bestandje naar de lok blazen. Of je mag het handmatig aanpassen op de centrale  ;)

Groet Ronald.
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Ronald,

*wow*, dit is een echte life-saver ! Geniaal in zijn eenvoud :-)

Thanks,
Kris (downloading as we speak)

EDIT:
Super easy ! Op enkele minuten geïnstalleerd en CV's instellingen gemaakt.
Voor mij cabine-verlichting heb ik zelfs het schakelen van de achterste en voorste cabine-verlichting op dezelfde functie gezet,
maar ik laat ze "wisselen" bij vooruit / achteruit rijden !
En aangezien de decoder met een "default" instelling voor BR601 komt, hoef ik die alleen eerst te laden, zodat alle instellingen in die tool overeen komen met de werkelijkheid.
Tof, ik wist wel dat die handleiding bij zo'n LokSound decoder overbodig is, HAHA !

Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
 @citaat Dat is mooi.  :thumbup: Dacht dat je die truuk al wel kende  :) Voor oudere versies van de loksound en lokpilot kan je versie 2.79 en versie 4 van het programma gebruiken. Dat werkt dan op dezelfde manier.

Groet Ronald.
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Citaat van: sn00zerman op maandag 14 december 2020, 15:46:58
Voor mij cabine-verlichting heb ik zelfs het schakelen van de achterste en voorste cabine-verlichting op dezelfde functie gezet,
maar ik laat ze "wisselen" bij vooruit / achteruit rijden !
Bevordert het zicht van de wagenvoerder niet echt.. ;)
Je doet toch ook niet de binnenverlichting in de auto aan, wanneer je rijdt???
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Lees nog eens goed, ze zijn schakelbaar, maar alleen in de voorop lopende cabine. Maar wel in dezelfde functietoets.
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Inderdaad, schakelbaar :-)
Ik heb het in zoveel treinstellen zitten, af-fabriek zelfs !
Toch netjes als je die bij een stilstaande trein even kan aanschakelen, zodat de bestuurder zichtbaar wordt ?
Dan weten toeschouwers (alhoewel, in deze tijd ?) meteen dat er wat gaat gebeuren met dat treinstel.
En bij het wegrijden schakel je het mooi terug uit.
Zo zie je dat in't echt toch ook gebeuren ?
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
1ste kolom ook eens aanklikken en er gaat nog een extra wereld voor je open omdat je dan de F toetsen afhankelijk van elkaar kan maken
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Hulp nodig bij function mapping bij esu LokSound
Ondertussen een lokprogrammer gekocht, wat een gemak qua bediening :-)