Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?

Gestart door sn00zerman maandag 14 december 2020, 13:44:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?
Hoi allemaal,

Iemand ervaring met de ombouw van een VT11.5 met een set van digital-bahn ?
https://digital-bahn.de/shopping/kupp_vt601_set

Op internet kan ik er maar weinig over vinden.
Het ding heeft 6 aansluitingen, genoeg om het één en ander door je treinstel te trekken:
- voorlicht
- achterlicht
- gemeenschappelijke aansluiting (blauwe draad bij een loksound)
- cabine-verlichting achteraan (vooraan heeft geen draad nodig, loksound zit in hetzelfde rijtuig als de cabine aan een kant)
- rijtuig-verlichting

- rode (pickup sleper) en zwarte (pickup wielen) moeten niet doorheen het treinstel getrokken worden, heeft geen enkel nu bij een gezamelijke decoder-aansluiting.
  (en aan beide eindes zit trouwens een sleper en wiel-pickup)

Nog één aansluitdraad over dus, iemand nog ideetjes welke functie ik daar kan aan hangen ? :-)

En blijkbaar ben ik nog niet goed wakker :-(
Kan een moderator dit topic a.u.b. verplaatsen naar "Ombouwen modellen ander fabrikaat" ?
(het gaat hier namelijk over een roco model)



groeten,
Kris
Re: iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?
Hoi Kris!

Hier de link naar de ombouw van Jack en mij van de Roco VT11.5 met de digital-bahn koppelingen : https://photos.app.goo.gl/Bjvt7ssqQ9gACxNj9

Één ader is inderdaad de gemeenschappelijke plus.
Één ader is voor de wagonverlichting (met Digispark TL-inschakelvertraging)
Één ader gebruiken we voor de front/sluitverlichting.  We nemen de stroom daarvoor af van de tweede sleper, zodat we altijd bezetmelding hebben.  Een relais zorgt ervoor dat de juiste led's gaan branden.
We hebben in beide stellen alle koppelingen vervangen, we gebruiken 2 van de beschikbare adres voor het geluid, we hebben laptop speakers gebruikt, die precies onder de bult passen.
We hebben de overgebleven ader gebruikt om de Restaurant- en Bar wagen apart te schakelen.

Erik
Re: iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?
Hoi Erik,

Van waar ken ik die foto's toch ? :-)
- Schakelen jullie de front/sluit-verlichting niet in/uit dan ?
  want dan maakt het niet veel verschil of je dit met een relais schakelt of niet, je hebt steeds 2 aders nodig hé:
  1. in/uit schakelen
  2. wisselen tussen front/sluit-verlichting
  Dan kan ik evengoed gewoon front- en sluitverlichting op de wit/gele aders van de decoder aansluiten, minder werk voor mij :-)
- stroom-afname van de 2de sleper voor bezetmelding begrijp ik ook niet helemaal. Bij mij zorgen de wielen gewoon dat de linker-railstaaf met de rechter-railstaaf verbonden is tijdens het rijden.
  Ik hoef me dus helemaal geen zorgen te maken over de 2de sleper. Wat ik wel zou kunnen doen, is om ze met mekaar te verbinden voor betere stroomafname,
  maar dan kom ik wel in de problemen met "overbruggen" van de middenrail bij de overgang tussen 2 boosters  ... Voor mij kan die 2de sleper er gewoon onderuit.
- Je spreekt ook over 2 van de beschikbare adressen voor het geluid, jullie rijden MM2 neem ik aan, en hebben op die manier 4 functies beschikbaar per adres ?
  Jullie gebruiken dus niet alle geluiden ? (daarvoor ga ik DCC gebruiken in dit treinstel, maakt bij mij toch niks uit, en op die manier heb ik wel de beschikking over alle geluiden, om één adres)
  (Ook door het hoge aantal locs, moet ik "zuinig" zijn met mijn MM adressen)
- Jullie gebruiken geen cabine-verlichting ?
- voor het knipperen van de TL verlichting bij aanzetten van de binnenverlichting, dit kan ook met gewone LEDstrips.
  één uitgang, daar activeer je het effect "Fluorescent lamp", en je zet deze parallel met een uitgang die je gewoon laat schakelen. (er zijn toch uitgangen genoeg op die loksound decoders)
  Bij het inschakelen van de verlichting, laat je 1 à 2 seconden de uitgang actief met "Fluorescent lamp", waarna je die uitschakelt, en de gewone uitgang inschakelt.
  Dan heb je dus knipperende TL-verlichting bij het inschakelen van de binnenverlichting.
  En zo zijn er trouwens nog wel leuke licht-effecten te bedenken, door enkele uitgangen parallel te zetten om één licht-circuit te schakelen :-)

Voor de rest heb ik net voor ik die "tafel-lantaarns" ging bestellen, me niet bedacht, ik kan ze uiteraard net zo goed zelf gaan printen op mijn resin 3D printer, dan zijn ze uiteraard helemaal naar mijn zin :-)

Waar ik me nog vragen bij stel (ik heb namelijk die digital-bahn koppelingen opnieuw besteld, omdat ik de mijne met de beste wil van de wereld niet kan terugvinden, LOL)
- die "koppeling" op het voorste rijtuig met motor in, die zou niet genoeg bewegingsruimte hebben, en die koppeling wat af-vijlen zou hier de oplossing zijn.
- Het motorloze rijtuig achteraan, daar zou die korte koppeling niet op passen ? (ik zie nogthans een gaatje waar die aan vastgeschroefd zou kunnen worden)
  Hier moet dus nog een optioneel los setje met lange koppelingen voor bijbesteld worden ?

Kloppen mijn 2 laatste bovenstaande vragen ?


groeten,
Kris
Re: iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?
Hoi Kris,

Bij de motorloze kop gaat de verlichting nooit uit, dat scheelt een draad  :D

Ik rij met stroomdetectie, dan is het wel van belang dat je aan beide kanten een sleper hebt zitten.  Vandaar de extra stroomafname in de motorloze kop.  In jouw geval kun je die tweede sleper wel weglaten inderdaad.

Cabine-verlichting zit alleen in de aangedreven kop, we proberen daar op het moment zelfs een bewegende machinist in te bouwen  B)

Bij ons schakelen er per wagon vier tl's onafhankelijk van elkaar in.  Iedere wagon heeft ook een eigen timing, zodat het hele stel staat te knipperen.  Één van de tl's is ook "stuk'", dus die blijft knipperen.

De koppeling in beide kopbakken heeft inderdaad te weinig ruimte. Wij hebben daar een driehoek uitgeknipt, zodat de zijkant van de bak gewoon in tact blijft.  Zie https://photos.app.goo.gl/v5VN8kE6Z4S2Ybam9

De motorloze kop heeft de zelfde koppeling (maar dan van het andere geslacht) als de motorwagen.  Zie https://photos.app.goo.gl/yf3yqWJsKao58N2d7  Als het goed is zitten er twee van die korte printjes bij een set.

Erik

Re: iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?
Hoi Erik,

Duidelijk zo :-)
Wat dat motorloze rijtuig betreft, blijkbaar zijn daar 2 versies van in omloop :-(
Enig idee wat het "bouwjaar" van jou versie is ? (Ik denk dat ik een vrij recent model heb)
Ik heb in elk geval een setje lange koppelingen bijbesteld, is maar 3,41 euro, en als ik dat later nogmaals moet bestellen, komt er weer verzendkosten bij hé ...
Dat van dat afzonderlijk flikkeren van de TL's in elk rijtuig, da's een goeie, zover had ik nog niet doorgedacht natuurlijk.
(hmm, weer stof tot nadenken, want als ik het met de gewone LEDstrips wil doen, heb ik met 6 draden doorheen het treinstel niet genoeg dus ...)

Een beweegbare bestuurder, indrukwekkend ! als het zover is, heb ik wel interesse in foto's uiteraard :-)
LOL, straks slagen jullie er ook nog in om de mannetjes in de trein te laten verdwijnen/verschijnen, dat zou pas indrukwekkend zijn het het verlaten van een station hé  :-)
(nee, ik probeer je niet gek te maken, ik weet hoe het voelt om al gek genoeg te zijn, LOL)

groeten,
Kris
Re: iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?
Da's wel een goed idee!  Ik had wel al zitten denken over een bewegende ober, maar alle passagiers laten verdwijnen is ook wel een mooie uitdaging...

Helaas krijg ik de mini stepper nog niet aan het lopen vanuit een Digispark. Als dat werkt, zijn de mogelijkheden eindeloos ;)
Re: iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?
Net even gekeken naar die Digispark, zo meteen maar enkele exemplaren bestellen :-)
Welke mini-stepper gebruik je ?
Re: iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?
Ik gebruik de Mini-360 dc-dc converter.  Die wordt niet warm, en is goed af te stellen.  Ik soldeer vaak (in wagons bijvoorbeeld) op de achterkant een db107 gelijkrichter.
Re: iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?
Haaa, dat bedoel je met een mini stepper !
Doordat het eerst over bewegende figuren ging, dacht ik bij stepper aan een steppermotor :-)
Wat die verdwijnende figuren betreft, net bedacht: een dubbelzijdige spiegel in het midden van een rijtuig, over de complete lengte.
Als de trein de ene kant op rijdt, zit die "stamvol" personen, en als die de andere kant op rijdt, is die compleet leeg :-)
"Wandelende personen" op een perron kan door een klein schermpje schuin onder het perron, en daarboven een spiegel die onder 45° staat :-)

Zomaar een paar wilde gedachten :-)


Re: iemand ervaring met VT11.5 !BR601) ombouwen met set van digital-bahn ?
Ik kwam net dit topic weer tegen.  Ik heb geprobeerd deze steppers werkend te krijgen : Ali . Ik krijg het nog niet aan de gang.  Afgelopen week ben ik daarom met lineaire 1.5g servo's aan de gang gegaan, dat werkt wel...