Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ringleiding rijstroom digitaal.

Gestart door Jonny zondag 30 juli 2006, 19:49:00

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Ringleiding rijstroom digitaal.
Hallo.
Ik ben een compleet nieuwe baan aan het bouwen en vraag mij af of het ook wijs is om ook de massa van de rijstroom in een ringleiding rond te leggen.
Heeft dit meer waarde of niet.
In het verleden had ik gewoon 1 massa per stroomkring.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Jonny.
Ringleiding rijstroom digitaal.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Ringleiding rijstroom digitaal.
Hallo Jonny,

bij Digitaal rijden wordt aangeraden om aansluitpunten om de 2 meter te gebruiken, dit geldt naar mijn mening ook voor de massa.

met vriendelijke groet,

Walter
Ringleiding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Ringleiding
Het is altijd verstandig om voor de voeding naar de rails, een ringleiding op te nemen onder de baan.
Zlef gebruik ik hiervoor relatief dik soepel draad, bijv. dat wat gebruikt wordt in auto's of voor luidspekers.
Als dikte kun je denken aan 0,75 mm2, dat is dezelfde dikte als gewoon elektra-snoer. Uit een stuk snoer kun je drie kleuren winnen, nl. bruin (massa), groen/geel (bijv. 16v) en blauw.
Uit een stuk luidsprekersnoer kun je zwart en rood (rijspanning) winnen.

Het blauwe draad gebruik ik vaak voor de 2e stroomkring, bijv van de tweede voeding / booster. (Vermogen heb je nooit genoeg)

Als de de trafos goed hebt aangesloten mag je altijd alle massa aan elkaar zetten. (Dit laatste kun je controleren met een werkend 16v lampje. Sluit de beide trafos aan en koppel de beide bruine draden.
Sluit het lampje aan tussen de beide gele bussen. Als het nu brandt, moet je de netstekker omdraaien. Als het goed is is het lampje daarna uit).

De dikke ringleiding sluit je met soldeerstrips of kroonsteentjes aan op de voedingsdraden naar het spoor. Dit kunnen de gewone M*-draden zijn.
Eventueel kun je ook een stukje isolatie strippen en de aansluitdraden direct aansluiten.

Let wel op:
Bij gebruik van de MS (en CS) moet je deze ringleiding pas aansluiten ACHTER de aansluitunit.
Zodra de CS gaat voeding via boosters kun je vanaf de booster de ringleiding aanleggen.
De massa-koppeling moet in dat geval wel ACHTER de boosters staan en NIET via de gewone trafo's lopen.

John
Re: Ringleiding
musictrain
gast

Re: Ringleiding
.

Let wel op:
Bij gebruik van de MS (en CS) moet je deze ringleiding pas aansluiten ACHTER de aansluitunit.
Zodra de CS gaat voeding via boosters kun je vanaf de booster de ringleiding aanleggen.
De massa-koppeling moet in dat geval wel ACHTER de boosters staan en NIET via de gewone trafo's lopen.

John[/quote]

Waarom pas achter de booster? En niet achter de trafo? Als je ze goed gepolariseert hebt maakt het toch niet?
Ringleiding rijstroom digitaal.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Ringleiding rijstroom digitaal.
Hallo Muziektrein,

als je het Central Station en het Mobile Station heel wil houden, moet je nie na never nooit niet de massa van de trafo welke deze stations aanstuurt koppelen aan de massa van de baan. Je wordt in elke folder, bijlage etc. hiervoor gewaarschuwd om dit niet te doen. Blijkbaar is de polarisatie niet hetzelfde van de massa voor en na de stations.

met vriendelijke groet,

Walter
Ringleiding rijstroom digitaal.
Okew. Had al zo'n idee. want ze werken gedeeltijk met een soort gelijkspanning. Maar hoe we dit dan bij M-trak doen moet ik eens navragen. We werken hier overens wel met de IB. Maar dat mag toch geen verschil maken?
M-track
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
M-track
Citeer
Okew. Had al zo'n idee. want ze werken gedeeltijk met een soort gelijkspanning. Maar hoe we dit dan bij M-trak doen moet ik eens navragen. We werken hier overens wel met de IB. Maar dat mag toch geen verschil maken?

Bij M-Track-banen voeden we centrale voeding vanuit een en dezelfde booster.
Hierop is zijn voor de booster de IB-controls aangesloten.

De geel/groene 16v-leiding wordt ook uit deze booster gevoed.

In principe heb je gelijk dat bij M-Track alle massa aan elkaar hangt, maar daar geldt ook de regel dat "eigen verbruikers" via de eigen voeding worden bediend.
We maken overigens daarbij geen gebruik van Systems componenten, dus ook niet de systems-aansluitmodules.
Als er al Mobile Stations gebruikt worden sluiten we deze aan via de X-bus-adapter op de IB.

John