Het is altijd verstandig om voor de voeding naar de rails, een ringleiding op te nemen onder de baan.
Zlef gebruik ik hiervoor relatief dik soepel draad, bijv. dat wat gebruikt wordt in auto's of voor luidspekers.
Als dikte kun je denken aan 0,75 mm2, dat is dezelfde dikte als gewoon elektra-snoer. Uit een stuk snoer kun je drie kleuren winnen, nl. bruin (massa), groen/geel (bijv. 16v) en blauw.
Uit een stuk luidsprekersnoer kun je zwart en rood (rijspanning) winnen.
Het blauwe draad gebruik ik vaak voor de 2e stroomkring, bijv van de tweede voeding / booster. (Vermogen heb je nooit genoeg)
Als de de trafos goed hebt aangesloten mag je altijd alle massa aan elkaar zetten. (Dit laatste kun je controleren met een werkend 16v lampje. Sluit de beide trafos aan en koppel de beide bruine draden.
Sluit het lampje aan tussen de beide gele bussen. Als het nu brandt, moet je de netstekker omdraaien. Als het goed is is het lampje daarna uit).
De dikke ringleiding sluit je met soldeerstrips of kroonsteentjes aan op de voedingsdraden naar het spoor. Dit kunnen de gewone M*-draden zijn.
Eventueel kun je ook een stukje isolatie strippen en de aansluitdraden direct aansluiten.
Let wel op:
Bij gebruik van de MS (en CS) moet je deze ringleiding pas aansluiten ACHTER de aansluitunit.
Zodra de CS gaat voeding via boosters kun je vanaf de booster de ringleiding aanleggen.
De massa-koppeling moet in dat geval wel ACHTER de boosters staan en NIET via de gewone trafo's lopen.
John