Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Ringleiding rijstroom digitaal.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ringleiding rijstroom digitaal.  (gelezen 4502 keer)

Jonny

  • Gast
Ringleiding rijstroom digitaal.
« Gepost op: zondag 30 juli 2006, 19:49:00 »

Hallo.
Ik ben een compleet nieuwe baan aan het bouwen en vraag mij af of het ook wijs is om ook de massa van de rijstroom in een ringleiding rond te leggen.
Heeft dit meer waarde of niet.
In het verleden had ik gewoon 1 massa per stroomkring.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Jonny.
Gelogd

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ringleiding rijstroom digitaal.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 30 juli 2006, 20:21:05 »

Hallo Jonny,

bij Digitaal rijden wordt aangeraden om aansluitpunten om de 2 meter te gebruiken, dit geldt naar mijn mening ook voor de massa.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Ringleiding
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006, 21:20:03 »

Het is altijd verstandig om voor de voeding naar de rails, een ringleiding op te nemen onder de baan.
Zlef gebruik ik hiervoor relatief dik soepel draad, bijv. dat wat gebruikt wordt in auto's of voor luidspekers.
Als dikte kun je denken aan 0,75 mm2, dat is dezelfde dikte als gewoon elektra-snoer. Uit een stuk snoer kun je drie kleuren winnen, nl. bruin (massa), groen/geel (bijv. 16v) en blauw.
Uit een stuk luidsprekersnoer kun je zwart en rood (rijspanning) winnen.

Het blauwe draad gebruik ik vaak voor de 2e stroomkring, bijv van de tweede voeding / booster. (Vermogen heb je nooit genoeg)

Als de de trafos goed hebt aangesloten mag je altijd alle massa aan elkaar zetten. (Dit laatste kun je controleren met een werkend 16v lampje. Sluit de beide trafos aan en koppel de beide bruine draden.
Sluit het lampje aan tussen de beide gele bussen. Als het nu brandt, moet je de netstekker omdraaien. Als het goed is is het lampje daarna uit).

De dikke ringleiding sluit je met soldeerstrips of kroonsteentjes aan op de voedingsdraden naar het spoor. Dit kunnen de gewone M*-draden zijn.
Eventueel kun je ook een stukje isolatie strippen en de aansluitdraden direct aansluiten.

Let wel op:
Bij gebruik van de MS (en CS) moet je deze ringleiding pas aansluiten ACHTER de aansluitunit.
Zodra de CS gaat voeding via boosters kun je vanaf de booster de ringleiding aanleggen.
De massa-koppeling moet in dat geval wel ACHTER de boosters staan en NIET via de gewone trafo's lopen.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

musictrain

  • Gast
Re: Ringleiding
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006, 14:38:09 »

.

Let wel op:
Bij gebruik van de MS (en CS) moet je deze ringleiding pas aansluiten ACHTER de aansluitunit.
Zodra de CS gaat voeding via boosters kun je vanaf de booster de ringleiding aanleggen.
De massa-koppeling moet in dat geval wel ACHTER de boosters staan en NIET via de gewone trafo's lopen.

John[/quote]

Waarom pas achter de booster? En niet achter de trafo? Als je ze goed gepolariseert hebt maakt het toch niet?
Gelogd

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ringleiding rijstroom digitaal.
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006, 17:22:30 »

Hallo Muziektrein,

als je het Central Station en het Mobile Station heel wil houden, moet je nie na never nooit niet de massa van de trafo welke deze stations aanstuurt koppelen aan de massa van de baan. Je wordt in elke folder, bijlage etc. hiervoor gewaarschuwd om dit niet te doen. Blijkbaar is de polarisatie niet hetzelfde van de massa voor en na de stations.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

musictrain

  • Gast
Ringleiding rijstroom digitaal.
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006, 21:06:26 »

Okew. Had al zo'n idee. want ze werken gedeeltijk met een soort gelijkspanning. Maar hoe we dit dan bij M-trak doen moet ik eens navragen. We werken hier overens wel met de IB. Maar dat mag toch geen verschil maken?
Gelogd

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
M-track
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006, 22:03:01 »

Citaat

Okew. Had al zo'n idee. want ze werken gedeeltijk met een soort gelijkspanning. Maar hoe we dit dan bij M-trak doen moet ik eens navragen. We werken hier overens wel met de IB. Maar dat mag toch geen verschil maken?


Bij M-Track-banen voeden we centrale voeding vanuit een en dezelfde booster.
Hierop is zijn voor de booster de IB-controls aangesloten.

De geel/groene 16v-leiding wordt ook uit deze booster gevoed.

In principe heb je gelijk dat bij M-Track alle massa aan elkaar hangt, maar daar geldt ook de regel dat "eigen verbruikers" via de eigen voeding worden bediend.
We maken overigens daarbij geen gebruik van Systems componenten, dus ook niet de systems-aansluitmodules.
Als er al Mobile Stations gebruikt worden sluiten we deze aan via de X-bus-adapter op de IB.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.245 seconden met 22 queries.