Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

TEE 3071

Gestart door Analoog zondag 13 december 2020, 14:52:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TEE 3071
Analoog
gast

TEE 3071
Ik heb deze TEE al een tijdje niet meer laten rijden, en nu doet zich het volgende voor :
Hij rijdt heel normaal in 1 richting ; maar in de andere richting bromt hij alleen maar en rijdt niet.
Hoe kan ik dit oplossen ?
Zouden nieuwe veertjes een oplossing zijn ; deze zitten er bij.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: TEE 3071
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE 3071
Kijk eens of de sleper omschakelaar werkt, misschien draadje naar de andere sleper onderbroken.
Evt. kap eraf en extra extern draadje aan die andere sleper (in de rijrichting).

groet
Harald
Re: TEE 3071
Analoog
gast

Re: TEE 3071
Bedankt voor je reactie. Ik ga dit proberen uit te vlooien.
Re: TEE 3071
Lid sinds: 2008

offline
Re: TEE 3071
Als hij bromt, heeft hij wel spanning.  Ik verwacht niet dat het dan de sleperomschakeling is.

Ik vermoed dat één van de twee draden van het relais naar de bovenkant van de veldspoel losgeraakt is (of de contacten van het relais zelf).  Dat is naar mijn weten het enige wat richtingsgevoelig is in dit treinstel.
Re: TEE 3071
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE 3071
 @citaat
Maar dan bromt ie ook niet .....

groet
Harald
Re: TEE 3071
Lid sinds: 2008

offline
Re: TEE 3071
Waarschijnlijk hoor je het relais brommen, dat krijgt gewoon spanning.  Zie http://www.ab-treinen.nl/Techniek/Analoog/analoog.htm

Re: TEE 3071
Lid sinds: 2015

offline
Re: TEE 3071
Ls

Wel beide delen volledig gekoppeld tijdens het rijden?. Als  je alleen de motorwagen op de baan zet, dan rijdt deze inderdaad maar 1 kant uit  .
De sleper van de stuurstandwagen zorgt voor de voeding van de rijrichtingschakelaar , zeg maar, voor de andere kant uit  en voor de verlichting.  Mocht alles aan elkaar zijn gekoppeld en nog geen resultaat , dan kun je de contactpunten van het rijrichtingschakelaar reinigen met alcohol oid.
Wel voorzichtig doen, want anders beschadig je heel snel de contactpuntveertjes.
Controleer ook de bedrading van de motorwagen en de stekkers en aansluitingen  van de overgang.
Succes

Groet, Koos
Re: TEE 3071
Analoog
gast

Re: TEE 3071
Ik heb nu na lang zoeken gevonden dat het sleepcontact van de stuurstandwagen bijna niet op de contactpunten drukt. ( onderdeel nummer 7175 )
Een nieuw bestellen, en dan verder kijken.
Enkele ruitjes moet ik ook opnieuw vastplakken, want er liggen er een paar los in de rijtuigen. Maar hoe doe ik deze open ?   Ik zie geen enkel schroefje.
Re: TEE 3071
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: TEE 3071
De zeikanten moeten er eerst vanaf, dan kan de kap er vanaf.


Mvg Bert
Re: TEE 3071
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: TEE 3071
@citaat ???

om het motordeel te openen moet je de schroefjes (alleen de onderste of beide weet ik ff niet) op de kopse kant (in de zwarte "balg") verwijderen.
de overige rijtuigen zijn te openen door de kunststof palletjes die door de metalen bodemplaat steken los te haken. wel met enig beleid want het kunststof zal in de loop der jaren aardig uitgehard zijn.