Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vraagje over ombouw BR52

Gestart door Wimdouwe zondag 13 december 2020, 13:07:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over ombouw BR52
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Vraagje over ombouw BR52
Hallo allen,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Märklin BR52 (3715). Deze is voorzien van een lastgeregelde 6090 decoder.
Het eerste wat opvalt zijn de geluiden uit de motor. Die klinkt zo rauw als metworst...
Dit heb ik ook met twee andere locomotieven met dezelfde decoder.

Ik ben van plan een MSD3 decoder in te bouwen, ik heb 2 BR50 locomotieven die ook voorzien zijn van een sounddecoder. Deze zijn echter aanmerkelijk stiller en rijden soepeler.

Heeft dit te maken met het type decoder of is het ook aan te raden het anker en de magneet te vervangen?
Ik heb begrepen dat het anker wat nu toegepast is een stroomvretertje is.

Re: Vraagje over ombouw BR52
Ik heb destijds de 6090 decoder vervangen door een ESU Loksound V4.0 en de motor is nagenoeg onhoorbaar. Zie ook ===>klik
Re: Vraagje over ombouw BR52
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
Hallo Wim,

De oude 6090 decoder sturen een PWM signaal van 120Hz en dat maakt een nogal brommend geluid in de wikkelingen van de anker.
Latere decoders sturen een PWM signaal van 20 tot 40kHz en zijn veel stiller.
Maar wat je ook doet, de oude 5 polige motoren blijven koffiemolens, vooral bij hogere snelheden.
Verwacht dus niet dat je loc helemaal stil wordt, met een nieuwe decoder.
Re: Vraagje over ombouw BR52
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
 @citaat
Evt. (rotor)lagers monteren scheelt een heel stuk.

groet
Harald
Re: Vraagje over ombouw BR52
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
Smeren ook !
Re: Vraagje over ombouw BR52
Citaat van: Kappa op zondag 13 december 2020, 14:56:20
vooral bij hogere snelheden.
Verwacht dus niet dat je loc helemaal stil wordt, met een nieuwe decoder.
Ad, t is een goedentrein loc, de snelheid is nooit hoog. Heb ook geschreven "nagenoeg" stil...
Re: Vraagje over ombouw BR52
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
Duidelijke antwoorden, daar kan ik wat mee  :thumbup:
Het verhaal van de 120 Hz sturing verklaard een hoop, zeker op lage snelheden is het best duidelijk hoorbaar.
En helemaal stil zal de motor niet worden verwacht ik, maar zoals Wim (nobody) zegt, het is een goederenlocomotief, die rijden niet zo hard  ;)
Re: Vraagje over ombouw BR52
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
Citaat van: nobody op zondag 13 december 2020, 16:22:18
Ad, t is een goedentrein loc, de snelheid is nooit hoog. Heb ook geschreven "nagenoeg" stil...
Wim, met hoge snelheid bedoel ik boven 50km/h. De Br 52 kan tot 80km/h en zelfs met die schaalsnelheid op de baan maken de motoren best veel lawaai.
Re: Vraagje over ombouw BR52
Ad, nogmaals: Ik vind 't motor geluidsvolume (DCC) erg meevallen. Maar dat zal  wel persoonlijk zijn.
Re: Vraagje over ombouw BR52
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
 @citaat Wordt er nu langs elkaar heen gepraat ? Mechanisch geluid/lawaai versus DCC ? Of wordt wisselstroommotor (met veldspoelmagneet) vergeleken met gelijkstroommotor (met permanent magneet) ?
Re: Vraagje over ombouw BR52
Lees dit topic in z'n geheel en  't wordt je duidelijk... ;)
Re: Vraagje over ombouw BR52
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
Citaat van: nobody op dinsdag 15 december 2020, 06:52:58
Ad, nogmaals: Ik vind 't motor geluidsvolume (DCC) erg meevallen. Maar dat zal  wel persoonlijk zijn.
Hoi Wim, dat is inderdaad persoonlijk.
Zelf koop ik geen stoomlocs meer met een 5 polige motor, om de reden dat ik vind dat de herrie van de motor, het geluid van de sounddecoder teveel overstemt.
Overigens staat de aansturing van de motor (PI regelaar) los van het protocol (DCC/Mfx, etc.) waarmee je de loc aanstuurt.
Re: Vraagje over ombouw BR52
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
 @citaat
Zoals ik al schreef heb ik 2 BR50 locs met geluid, deze beide hebben ook een koffiemolen motor.
Ik stoor me er niet aan, maar laat ze niet op topsnelheid rijden.
Voordeel van een zijlijn, daar mag alles wat rustiger  ;)
Re: Vraagje over ombouw BR52
En na 18.751 items/reacties op dit forum over smeren, kogellagers en versteviging (van de borstelplaat) hebben we het nog steeds over koffiemolens?
Re: Vraagje over ombouw BR52
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
Een bergschoen die niet regelmatig wordt ingvet met bijenwas, gaat ook krakend door het leven.
Een koffiemolen zou ik het dan niet durven noemen, want zo hard loop ik niet meer. :D
Re: Vraagje over ombouw BR52
Zelf modellen met DC of klokanker motor maken af en toe meer lawaai dan 5 polige Marklin motoren.
Ik vind het zelf belangrijker dat de aandrijflijn goed en mooi loopt,het motor lawaai of de overlast ervan valt meestal wel op te lossen.
Ben net van het weekend bezig geweest om een NS 6400 om te bouwen maar de motor had er geen zin meer in slecht lopen en lawaai maken.
Probleem lijkt een kromme as te zijn dus deze motor gaat vervangen worden.
Re: Vraagje over ombouw BR52
Citaat van: hmmglaser op donderdag 17 december 2020, 07:16:08

Probleem lijkt een kromme as te zijn dus deze motor gaat vervangen worden.


Ik geloof er niks van, foto graag.
Re: Vraagje over ombouw BR52
Ik heb meer het idee dat het koffiemolen geluid uit de tandwielen komt, toch ???
En jankende motoren.... ik ben er wel klaar mee met die 5 polige motoren.
Een heel verschil met de motoren van Roco en Piko....
Re: Vraagje over ombouw BR52
De piko motoren in samenwerking met ESU decoder leverd ook niet altijd een mooi resultaat,heb een aantal 2200/2300 modellen maar die piepen en grommen met de fabrieksinstellingen :( Heb ze wat stiller kunnen krijgen met de instellingen die bij de buren in een topic staan.

@Ben aan de hand van een foto kun je niet beoordelen of een as krom is dat doe je aan de hand van testen ;)
Re: Vraagje over ombouw BR52
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
Hoe dan ook, Wim.
Je hebt er een hele fraaie loc bij  :thumbup:
Ik heb hem analoog in het grijs en die loopt als een naaimachientje  ;)

Gaat vast goed komen !

Grtz Tony
Re: Vraagje over ombouw BR52
Maak anders even een foto van de tandwielen zodat we de staat kunnen zien? Heb zelf al eens de tandwielen van een NS1600 lok vervangen die waren zo versleten dat ongeacht hoeveel olie ik er tussen smeerde het gillen bleef naar vervangen bijna geruisloos.
Re: Vraagje over ombouw BR52
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
Citaat van: Edwin1962 op donderdag 17 december 2020, 10:06:41
Ik heb meer het idee dat het koffiemolen geluid uit de tandwielen komt, toch ???
Nee, verreweg het meeste gejank komt van de motor.
Haal de koolborstels er maar eens uit en duw de lok over de baan, dan hoor je nog steeds de motor, het is echt een mechnisch gejank.
En haal ter vergelijk eens het anker er uit en duw de lok dan nog eens over de rail.
Dan zal je een groot verschil merken.
Re: Vraagje over ombouw BR52
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Vraagje over ombouw BR52
 @citaat
De boel schoonmaken en opnieuw smeren scheelt ook weer wat. Maar in verhouding blijven het lawaaiige motoren.
Inmiddels is de nieuwe decoder ingebouwd, de geluiden die door de oude decoder er nog eens bijkwamen zijn nu weg. Het geluidsniveau is nu vergelijkbaar met de twee BR50's die ik heb.
Dus ik ben tevreden :)