Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)

Gestart door BrianvdB zondag 13 december 2020, 10:15:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Beste 3-railers,

Op de eerste plaats wil ik mij eerst even voorstellen, het is mij namelijk niet gelukt naar het bekende voorstelhoekje te gaan (de link bij Forumregels doet het voor mij in elk geval niet).
Mijn naam is Brian, 30jaar. Een aantal weken geleden heb ik van mijn schoonfamilie de verzameling van mijn overleden schoonvader overgenomen. De treinen verzameling had sinds zijn overlijden 7 jaar geleden op zolder staan verstoffen. De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met het verzamelen van allerlei informatie (o.a. vanaf dit forum) en het maken van een begin van een modelbaan.

Nu loop ik echter vast, samen met de verzameling spoor en treinen heb ik ook de digitale aansturing overgenomen maar helaas kom ik hier niet uit. Mijn grootste probleem om dit moment is dat mijn schoonvader een Uhlenbrock IB-Com (65070) gebruikte, maar dat de CD met het aansturingsprogramma nergens meer te bekennen was. Nu ben ik de afgelopen dagen hard aan het zoeken geweest en verschillende programma's gedownload en geprobeerd maar het is mij nog niet gelukt om het systeem werkende te krijgen. Ik heb de demo versie van Itrain op mijn laptop staan, maar mijn laptop (en mijn aanname is dan dit dan ook voor Itrain geldt) herkent de IB-Com totaal niet.

Mocht er iemand verstand van de IB hebben en weten waar ik de juiste drivers te voorschijn kan halen, dan hoor ik het graag!

mvg, Brian

edit: het voorstellen is toch gelukt, de link in de mail doet het namelijk wel!
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Welkom hier.

Citaat van: BrianvdB op zondag 13 december 2020, 10:15:44

Beste 3-railers,


Ik ben 2-railer...

Wat je zoekt vind je bij de fabrikant Uhlenbrock:

Handleiding: https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/en/Bes65070_01e.pdf
Utility: https://uhlenbrock.de/de_DE/service/download/software/I001192D-001.htm!ArcEntryInfo=0004.4.I001192D
Driver: https://uhlenbrock.de/de_DE/service/download/software/I0011926-001.htm!ArcEntryInfo=0004.2.I0011926

Vergeet iTrain even. Zie handleiding: eerst de driver installeren, voorts de IB-com aansluiten en zien of je verbinding krijgt via het Utility programma.

Gr, Ben.
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Beste Ben,

bedankt voor je hulp. Helaas is het me met jou aanwijzingen alsnog niet gelukt. Mijn laptop herkent ook na het installeren van de driver de IB-Com niet en als ik probeer te connecten via Utility geeft hij een fout melding : "ungultige anschulssnummer"
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Hoi,

Goed, Welke windows 10 versie heb je? 32bit? 64bit? Mogelijk is de driver niet meer geschikt voor windows 10. Als automatische installatie niet werkt dan kan je via Apparaatbeheer kijken of hij daar wel gezien wordt. Als daar een onbekend apparaat is dan kan je eens kijken of je met een handmatige selectie de juiste driver kan installeren.

Kijk anders eens bij deze drivers: Silabs.com Driver CP210x

Groet Ronald.
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Dag Brian,

Bij mij draait de IB-Com onder Windows 10, (64 bit). Ik denk dat de tip van Ronald gaat werken. Hieronder een afdruk van de gewenste instelling.


Groet, Petrus
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Ronald, ik heb de 64x versie. de driver die jij mij aanraadt had ik al een keer geprobeerd, maar ook nu geen succes.. bij het opnieuw insteken van het apparaat geeft hij aan dat hij neit wordt herkend en een vorige keer een storing heeft veroorzaakt..

Petrus, de instelling die jij mij laat zien, zie ik zelf in apparaatbeheer niet terug, ik zie hier geen kopje "poorten" misschien is dat de basis van het probleem?

ik heb de IB aangesloten via de usb aan de laptop, en aan een transformator (geel/bruin) en een stukje spoor (rood/bruin). Doe ik hier misschien al iets fout in?
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Hoi,

Zie je ergens een "onbekend apparaat" staan? Dan kan dat de usb2serial zijn. Heb je al een keer een andere usb-poort geprobeerd? Dat wil soms ook werken. Je kan ook eerst met dit programma alle oude verwijzingen laten verwijderen. Het nadeel is wel dat iedere usb-apparaat opnieuw zal aanmelden bij Windows als je hem na de hand insteekt.

Groet Ronald.
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Hij staat inderdaad bij mijn USB poorten als onbekend, maar opnieuw installeren of uit- en weer inschakelen heeft niks opgeleverd. ook het gebruiken van andere usb-ingangen werkt niet. Is het nog een mogelijk probleem dat ik geen officiele Uhlenbrock kabel gebruik? anders ga ik daar eentje van bestellen (zijn blijkbaar maar 5,-). Ik heb je link geprobeerd en oude wijzigingen verwijderd, maar ook dat leverde niks op.

Ook het wel of niet aansluiten op een transformator maakt geen verschil helaas.

Het is me wel gelukt om via "apparaatbeheer" en "oude hardware" de poorten te voorschijn te halen (USB naar UART) maar ook daar blijf een uitroepteken bij staan, wat ik ook probeer..

Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Je kunt via apparaatbeheer, deze driver waar het uitroepteken bij staat verwijderen.
Dan trek je de USB verbinding naar de IB-COM los, dan sluit je de PC af en start die opnieuw op.
Dan installeer je de driver die je op de site van Uhlenbrock kunt vinden en downloaden.
Als dat allemaal goed is doorlopen, dan steek je de USB plug er weer in en dan wordt hij herkend en kun je er  verder mee werken.

Groetjes.
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Als de oplossing van Wim / Sprinter niet werkt kan je de driver "handmatig" installeren door op de naam te dubbelklikken. Dan tabblad "stuurprogramma" kiezen. Dan kan je "bijwerken" kiezen. Dan kan je kiezen tussen via "automatisch" of "op deze computer". Via "deze computer" kan het handmatig op zoeken op de harde schijf. Dan kan hem handmatig installeren. Wel de drivers los in een map op de harde schijf zetten.

Groet Ronald.
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Beste Wim en Ronald,

bedankt voor het meedenken. Helaas heeft het niet veel geholpen. Windows geeft aan dat het stuurprogramma correct is geïnstalleerd maar dat het apparaat niet wordt herkend. Ik ga dan toch maar een officiële kabel aan te schaffen, omdat ik ook niet weet wat de kwaliteit van deze is. Als dat niet werkt, weet ik zo snel geen andere mogelijkheden meer. Ik had ook al geprobeerd de IB aan te sluiten aan mijn pc i.p.v. mijn laptop, maar hier gaf hij precies dezelfde foutmeldingen..
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Het zou met iedere kabel moeten werken. Het is een USB A naar USB B kabel. Daar zit geen intelligentie in. Het ligt aan de drivers die niet goed gaan. Zeker als het apparaat al in apparaatbeheer ziet. Mogelijk kan het nog zijn of je administrator bent in Windows of niet.

Groet Ronald.
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Mijn account is de administrator van de laptop, dus daar lijkt mij het probleem niet in te zitten..

hoe groot is de kans dat de IB na 7 jaar gewoon niet meer fatsoenlijk functioneert? En dat het dan hardware-matig iets niet klopt? Hij wordt immers wel gezien door mijn laptop en als ik een transformator eraan koppel gaat het groene lampje wel branden.
Re: Hulp gezocht bij het digitaal aansturen (o.a. Uhlenbrock IB-Com)
Die kans is altijd wel aanwezig. Ik heb hier ook nog een hele oude IB staan die al een jaartje of 15 is. Als het niet ouder is. Deze staat gemiddeld 1 of 2 keer per jaar aan. Ik gebruik meestal een andere centrale  :D

Het is meer dat Windows in 7 jaar tijd compleet gewijzigd is  ;) Daar zit meer een probleem. Ik weet niet waar je woont en ook met deze tijd  :?  Maar anders had ik wel eens willen kijken of Ik het werkend zou kunnen krijgen. Deze combinatie van Windows 10 en IB-COM zou nog steeds moeten werken.

Groet Ronald.