Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gratis open source besturingssofware RAILCONTROL (Engelstalig)

Gestart door Ludo1957 zaterdag 12 december 2020, 20:04:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gratis open source besturingssofware RAILCONTROL (Engelstalig)
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Gratis open source besturingssofware RAILCONTROL (Engelstalig)
Hallo iedereen,

Zelf ga ik er niets mee doen, maar misschien heeft iemand hier wél een boodschap aan ;-)
(Gelezen op Duits ho-modellbahnforum)

Bruikbaar met:
Manufacturer   Control
CAN-Digital-Bahn   CC-Schnitte 2.1
Digikejis   DR5000
ESU   Central Station Reloaded
ESU   ECoS
LDT   HSI-88 (RS-232-version only)
Märklin   Central Station 1
Märklin   Central Station 2
Märklin   Central Station 3
Märklin   Interface 6050/6051
OpenDCC   Z1
Roco   Z21/z21

https://www.railcontrol.org/index.php/en/
Re: Gratis open source besturingssofware RAILCONTROL (Engelstalig)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Gratis open source besturingssofware RAILCONTROL (Engelstalig)
Ik ken het niet, maar ik lees dat het web-based is.

Oftewel, het werkt ook op een android tablet of telefoon zonder tussenkomst van een PC.

Dat kán een voordeel zijn.
Re: Gratis open source besturingssofware RAILCONTROL (Engelstalig)
Web based? Dat kan een voordeel zijn, ja, maar ook een nadeel. Bij een instabiele internetverbinding lijken mij de gevolgen niet heel fijn, en ook niet bij overbelasting van de server.
Lagging bij een online game, kost je soms een virtueel leven maar er vloeit geen echt bloed. Of het ook goed gaat met je treinen, lijkt mij zo ongewis dat ik dit maar aan mij voorbij laat gaan.

Groet,

Peter

Re: Gratis open source besturingssofware RAILCONTROL (Engelstalig)
Hoi,
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 13 december 2020, 15:09:52
Web based?

Nee, het is meer als een webserver die op de PC draait.... Daarna kan je het ding in het netwerk vinden. Dan kan het in een browser benaderd worden. Dan kan je ook via andere computers in het netwerk laten werken. Zie ook de help:

Citeer
Browser
If RailControl already has started one can connect with a recent Browser. If the browser is executed on the same computer like RailControl, one has to type http://localhost/ in the address bar. From another computer (ie. a smartphone) one has to use the IP instead of localhost. If RailControl was started with another webserver port then 80, this hast to be entered also in the browser (ie. http://localhost:8080/).

Groet Ronald.
Re: Gratis open source besturingssofware RAILCONTROL (Engelstalig)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gratis open source besturingssofware RAILCONTROL (Engelstalig)
Het werkt eigenlijk net zoals de meeste services die we kennen (wordpress, drupal, forumsoftware zoals van Simple Machines, e.d. ) op basis van php als interface, een webserver (b.v. apache) en een database voor de opslag.

Vroeger hadden we (en waarschijnlijk nog steeds) daar allerlei complete ontwikkel omgevingen voor die je kon downloaden zoals LAMP (Linux, Apache, MySQL of  SQLite, en PHP ...),  en Ruby On RAILS. En daarbinnen kon je dan ook perl, python, en andere scripttalen uittesten ...

Een compleet pakket voor linux of windows om je eigen webserver te starten, op je eigen pc, thuis.
Klein probleempje waren de  Apple gebruikers vroeger. Die moesten de source code downloaden en zelf compileren.
In de tijd van W95 moesten windows gebruikers dat ook zelf nog doen kunnen.  :D