Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Stroomdraden op rails aansluiten

Gestart door Gijs zaterdag 20 februari 2010, 08:47:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomdraden op rails aansluiten
Beste allemaal, ik ben bezig met wat veranderingen op mijn baan. Bij het weghalen van de rails zag ik dat er een kabelschoentje van de stroom was afgebroken. Ik heb dus geluk gehad dat ik geen kortsluiting heb gekregen. Nu wil ik wel om de 2 meter weer een verbindingmaken van mijn ringleiding naar mijn rails en vraag mij af hoe ik het beste deze verbinding maken kan. Ik heb C rails en heb altijd dat aansluiten erg fragiel gevonden. Ik heb de draad direct op het lipje gesoldeerd, ik heb een kabelschoentje gebruikt en ik heb ook weer het kabelschoentje gesoldeerd. Alle drie de methodes vind ik erg zwak er uit zien. Wat ik mij nu afvraag is hoe doen jullie dat en gaat er bij jullie nooit iets mis? Ik ben erg benieuwd, tot nu toe maakte ik mij er niet zo druk om maar nu dat lipje is afgebroken..........

Groeten,
Gijs
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Gijs,

Solderen is het beste.

Lijkt misschien niet stevig maar in de praktijk valt het reuze mee.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Hallo Peter, ik neem aan dat je bedoeld aan de lipjes ? Ik vind dat zo slap en bij mij is er dus een afgebroken. Het draadje viel er zo af met lipje en al. Ik heb ook geprobeerd om een draad aan de spoorstaaf zelf te solderen maar die liet zo weer los.
Groeten,
Gijs
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Citaat van: Gijs op zaterdag 20 februari 2010, 09:37:52
Hallo Peter, ik neem aan dat je bedoeld aan de lipjes ? Ik vind dat zo slap en bij mij is er dus een afgebroken. Het draadje viel er zo af met lipje en al. Ik heb ook geprobeerd om een draad aan de spoorstaaf zelf te solderen maar die liet zo weer los.
Groeten,
Gijs

Ja Gijs, solderen op het lipje.

Gebruik niet al te dikke draad, gewoon de draad die je op rolletjes koopt ik dacht 0,14 mm.

Deze onder je baan aansluiten op een ringleiding, deze moet wel dik zijn tussen de 1,5 en 2,5 mm. dan zit je altijd goed.

Succes.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Hallo Peter, bedankt voor je reactie. Heb jij nooit gehad dat zo'n lipje afbrak?

Gijs
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Hoi Gijs,

Ik vraag me eigenlijk af hoe dat mogelijk is. Volgens mij zijn er maar twee manieren: Herhaaldelijk heen- en weer buigen (met metaalmoeheid als resultaat) of een enorme ruk aan de draad die eraan zit.

Niet iedereen is even overtuigd van de stevigheid van de verbinding tussen lipje en schoentje, maar van een afgebroken lipje heb ik eigenlijk nog nooit gehoord...

Enig idee hoe dit bij jou gebeurd kan zijn? Ze vallen er niet vanzelf af ;-)

Martijn

Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Hallo Martijn, ik vraag mij dat dus ook af en heb een proefje gedaan bij twee losse rails. Twee keer heen en weer buigen en het lipje brak 3 keer uit 4 keer proberen. Als ik een schoentje op het lipje schuif dan buig ik het altijd voorzichtig iets omhoog en dan weer naar beneden en daar kunnen ze vaak niet tegen. Ze worden snel moe zal ik maar zeggen. Ik heb nu de taak om alle aansluitingen op mijn baan te controleren en te herstellen. Dat word een hele klus omdat ik langs de baan grind heb gelijmd met pure houtlijm......is als beton.
Als ik eenmaal alles los heb ga ik alles opnieuw aansluiten maar dan wel goed en zeker maar ik weet nog niet hoe.
Gijs
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Die houtlijm krijg je zo weer los als je deze besproeid met lauwwater.
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Hallo Gijs, ik zou niet alle rails gaan losslopen. Als er al een kortsluiting zou onstaan, schakelt je trafo vanzelf uit en geeft een hoorbaar tikje. Indien je een Mobile station hebt, geeft die ook een kortsluitingstekentje op de display en bij de CS zal dit ook wel zo zijn. Deze schakelen zichzelf dan ook uit en resettten zichzelf na een seconde of 10. Als dit al zou gebeuren is het toch vroeg genoeg om naar een eventueel losse verbinding te gaan zoeken?
De kans dat draadverbindingen spontaan los gaan is volgens mij kleiner dan dat je de staatsloterij zou winnen.

Dirk-Jan
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Hallo allemaal, tjonge jonge wat heb ik een klus gehad dit weekend.

Ik heb al mijn aansluitrails losgehaald.

Uiteindelijk waren er bij 3 rails de lipjes compleet afgebroken en bij twee anderen de schoentjes losgeschoten.

Om de rails los te halen heb ik geprobeerd om het te doen zoals Johnnytrein het zei maar dat lukte niet.
Ik heb namelijk pure buitenhoutlijm gebruikt en geloof me dat word zo hard als glas !

Ook heb ik geprobeerd om langs de rails te snijden maar ik kwam er niet in met een nieuw stanleymes.

Ik werd er gek van en heb toen besloten om het met een plamuurmes te proberen die net even breder is als de rails.
Nadat ik het mes goed geslepen had ging dat nog best aardig.

Op die manier heb ik uiteindelijk alle aansluitrails weg gekregen en dat was een hele klus.

Je wilt alles natuurlijk heel houden en daarom heb ik alles wat los zat van mijn baan gehaald.
Dan pas merk je hoeveel spullen en wagonnetjes er op je baan staan.

Ik heb daarna besloten om op de plek van de aansluitingen een groot gat te boren zodat ik voortaan er bij kan als ik dat wil.
Ook heb ik besloten om te gaan voor kabelschoentjes maar ditmaal soldeer ik ze ook nog eens vast.

Waar ik ook achter kwam is dat er veel rails stuk waren.
Ik dacht eerst dat dat kwam door het los halen maar ik merkte dat veel railsen gewoon een soort bros zijn.

Na zoeken op het forum kwam ik er achter dat ik een van de vele ben die te maken heeft met oude verkeerde rails.
Gelukkig had ik nog heel veel verse rails liggen dus kon ik wel doorgaan.

Maar toch ga je je afvragen of de andere rails die er nog liggen misschien ook stuk zijn.......ik stond bijna op het punt om mijn baan gewoon helemaal af te breken en weer opnieuw op te bouwen zonder alle fouten die ik nu gemaakt heb.
Na een goed gesprek met mijn vrouw afgesproken dat ik dat nu niet doe.

Dus ik zit weer in de opbouwfase, gelukkig.

Ik moest ook mijn twee grote tunnels weghalen met daar bovenop twee stadjes en een eindstationnetje.
Nu is alles opnieuw aangesloten inclusief een extra booster, ik was toch bezig.

26 aansluitpunten zitten er nu in mijn baan en voor al die punten heb ik heel voorzichtig van onderaf een groot gat geboord.
Ik zag er niet meer uit, het zaagsel zat echt overal.
Toen ben ik alles gaan solderen en daarna samen met mijn vrouw de rails inclusief alle nieuwe, terug gelegd.
Toen het ballast grind, met verdunde normale houtlijm!

Ik ga vanavond de stadjes weer opbouwen en denk dat ik morgen kan gaan rijden.

Zo, dat is een heel verhaal geworden mar het was ook een hele klus.
Ik heb veel geleerd en heb nog meer bewondering gekregen voor mensen als Tilly en de rest, voor zulke grote banen moet je echt veel kennis en geduld hebben.

En nog even voor Dirk Jan, ik ben best wel huiverig voor kortsluiting. Ik rijd met het CS2 en ik weet niet of alles inmiddels echt wel uitschakelt bij kortsluiting. Ik hoor ook nooit dat tikken omdat mijn treinen erg veel herrie maken.

Groeten,
Gijs
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Hallo Gijs, dat is mooi dat je problemen opgelost zijn  :D
En leuk dat je vrouw zo meeleeft, meedenkt en meewerkt.
Je weet nu in ieder geval dat het allemaal goed is aangesloten en ik kan me voorstellen dat je nu er veel geruster op bent.
En je hele verhaal roept dan bij mij weer bewondering voor jou op.
Zo is dat "treintje spelen" soms toch best wel een heel gedoe.  Maar na zo een ingreep de voldoening ook weer groter.

Dirk-Jan
Re:Stroomdraden op rails aansluiten
Hallo Dirk-Jan, je zegt het precies goed.

Het laat mij toch niet los als ik denk dat er iets niet goed zit dus heb ik er maar gelijk werk van gemaakt.

Eigenlijk is mijn vrouw bijna nog fanatieker dan ik, en dat is erg leuk.

Groeten,
Gijs