Hallo allemaal, tjonge jonge wat heb ik een klus gehad dit weekend.
Ik heb al mijn aansluitrails losgehaald.
Uiteindelijk waren er bij 3 rails de lipjes compleet afgebroken en bij twee anderen de schoentjes losgeschoten.
Om de rails los te halen heb ik geprobeerd om het te doen zoals Johnnytrein het zei maar dat lukte niet.
Ik heb namelijk pure buitenhoutlijm gebruikt en geloof me dat word zo hard als glas !
Ook heb ik geprobeerd om langs de rails te snijden maar ik kwam er niet in met een nieuw stanleymes.
Ik werd er gek van en heb toen besloten om het met een plamuurmes te proberen die net even breder is als de rails.
Nadat ik het mes goed geslepen had ging dat nog best aardig.
Op die manier heb ik uiteindelijk alle aansluitrails weg gekregen en dat was een hele klus.
Je wilt alles natuurlijk heel houden en daarom heb ik alles wat los zat van mijn baan gehaald.
Dan pas merk je hoeveel spullen en wagonnetjes er op je baan staan.
Ik heb daarna besloten om op de plek van de aansluitingen een groot gat te boren zodat ik voortaan er bij kan als ik dat wil.
Ook heb ik besloten om te gaan voor kabelschoentjes maar ditmaal soldeer ik ze ook nog eens vast.
Waar ik ook achter kwam is dat er veel rails stuk waren.
Ik dacht eerst dat dat kwam door het los halen maar ik merkte dat veel railsen gewoon een soort bros zijn.
Na zoeken op het forum kwam ik er achter dat ik een van de vele ben die te maken heeft met oude verkeerde rails.
Gelukkig had ik nog heel veel verse rails liggen dus kon ik wel doorgaan.
Maar toch ga je je afvragen of de andere rails die er nog liggen misschien ook stuk zijn.......ik stond bijna op het punt om mijn baan gewoon helemaal af te breken en weer opnieuw op te bouwen zonder alle fouten die ik nu gemaakt heb.
Na een goed gesprek met mijn vrouw afgesproken dat ik dat nu niet doe.
Dus ik zit weer in de opbouwfase, gelukkig.
Ik moest ook mijn twee grote tunnels weghalen met daar bovenop twee stadjes en een eindstationnetje.
Nu is alles opnieuw aangesloten inclusief een extra booster, ik was toch bezig.
26 aansluitpunten zitten er nu in mijn baan en voor al die punten heb ik heel voorzichtig van onderaf een groot gat geboord.
Ik zag er niet meer uit, het zaagsel zat echt overal.
Toen ben ik alles gaan solderen en daarna samen met mijn vrouw de rails inclusief alle nieuwe, terug gelegd.
Toen het ballast grind, met verdunde normale houtlijm!
Ik ga vanavond de stadjes weer opbouwen en denk dat ik morgen kan gaan rijden.
Zo, dat is een heel verhaal geworden mar het was ook een hele klus.
Ik heb veel geleerd en heb nog meer bewondering gekregen voor mensen als Tilly en de rest, voor zulke grote banen moet je echt veel kennis en geduld hebben.
En nog even voor Dirk Jan, ik ben best wel huiverig voor kortsluiting. Ik rijd met het CS2 en ik weet niet of alles inmiddels echt wel uitschakelt bij kortsluiting. Ik hoor ook nooit dat tikken omdat mijn treinen erg veel herrie maken.
Groeten,
Gijs