Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Locomotief, decoder niet aan te passen

Gestart door Steamy J zaterdag 12 december 2020, 13:48:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locomotief, decoder niet aan te passen
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Locomotief, decoder niet aan te passen
Beste collega spoorders,

Sedert jaren verzamel ik treintjes, en de collectie is redelijk uitgebreid. Omwille van plaatsgebrek waren mijn eerdere banen steeds klein en erg uit het boekje. Sedert mijn verhuis enige jaren terug, beschik ik over een zeer ruime zolder waar ik me volledig kan uitleven. In mijn collectie zit ook een kleine Marklin loc BR 89 uit de hobby startset 29323. Ik ga ervan uit dat het een simpele decoder is type delta met soldeerbrug. Er zijn alvast geen dipswitches. Met mijn good old 6021 rijdt de loc op adres 24. Perfecte besturing. Maar als ik mijn ECOS 1 gebruik, dan blijft de loc non stop rijden aan een eerder laag tempo en enkel in achteruit, en eender welke CV code ik ingeef, geen enkele reactie. Iemand enig idee hoe dit kan? En zo ja, de bedoeling is om deze loc van CV adres te veranderen indien mogelijk. Met de meeste locs is dit gelukt, evenzeer met het locje uit startset 29310, en op het eerste zicht is de electronica van beide identiek.
Ik kijk uit naar jullie suggesties.
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
De loc uit set 29323 is een mfx loc.
De set 29323 is van 2016 en delta wordt al 10 jaar niet meer verkocht.
Heb je het M4 protocol op je ECOS aan staan?
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
THX voor de reactie. Ik heb meerdere locs met M4 uitgelezen, maar deze doet het dus niet. Gek genoeg, want heb de afgelopen dagen zo'n 50 tal locs ingelezen en de andere, oudere locs, manueel ingevoerd. Maar neen, niets ook niet. Zeer vreemd. En dan nog het vreemde fenomeen dat de oude 6021 hem onmiddellijk vindt op adres 24, maar de ECOS op geen enkel adres.
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Hoeveel tijd laat je tussen 6021 en overstap op ECOS? Je zou kunnen proberen de polariteit van het programmeerspoor tijdelijk aan te passen. Dat ie niet op MM van de ECOS reageert vind ik niet verrassend, het is een multiprotocol decoder, die zouden standaard het hoogste protocol moeten pakken, in deze dus MFX/M4.
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Citaat van: Steamy J op zaterdag 12 december 2020, 21:46:01
En dan nog het vreemde fenomeen dat de oude 6021 hem onmiddellijk vindt op adres 24

Hallo

Knappe 6021 heb jij dan als hij de loks zelf kan vinden.... O:-D

Citaat van: Kappa op zaterdag 12 december 2020, 16:46:10
De loc uit set 29323 is een mfx loc.
De set 29323 is van 2016 en delta

Wat is het nou; delta of MFX. 8o

Volgens mij is het een gewone motorola FX decoder die er in zit; geen MFX.
Handmatig invoeren in een Ecos dus onder adres 24, protocol MM2.

Bart
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Als ik op de website van Märklin kijk, dan is het een Mfx decoder, maar wordt hij verkocht met een IR-afstandsbediening (waarschijnlijk Delta/MM) en staat de lok af fabriek ingesteld op adres 78. Dat topicstarter hem in de 6021 op adres 24 kan aansturen, betekent dus dat dat adres is aangepast voor een andere stand van de IR-afstandsbediening. Lijkt mij... 
Al heeft dat dus weer geen invloed op het Mfx/M4 "adres".

Maar goed als Märklin meldt dat het een Mfx-decoder is, dan zou de ECoS 'm dus moeten lezen. En dat lijkt niet goed te gebeuren... Al eens geprobeerd bij een collega-spoorder of hij daar wel reageert?

Groet, Paul
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Geen gekende collega spoorders hier in de buurt met een baan. Zal dus even moeten wachten tot na corona, tot ik bij vrienden kan langsgaan, ofwel hem eens meenemen naar de winkel, die kan ik misschien deze maand nog eens binnenlopen. En misschien dan ook nog wat materiaal bijkopen voor mijn scenery
Idd via IR in de set, maar deze heb ik zelfs niet getest. Vreemd, heel vreemd, hopelijk kunnen ze me in de winkel enige duiding geven.
En eerlijk gezegd, lijkt het mij wat vreemd dat er een MFX zou inzitten voor een hobby speelgoedset. En het is niet de eerste typfout op de website.
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Hoi,
Schroef het kapje er eens af en maak een foto van de lok.
Dan kunnen we je misschien beter helpen.
groet digibert
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Citaat van: Bajn-AG op woensdag 16 december 2020, 15:34:31
Citaat van: Kappa op zaterdag 12 december 2020, 16:46:10
De loc uit set 29323 is een mfx loc.
De set 29323 is van 2016 en delta

Wat is het nou; delta of MFX. 8o
Ja lekkere ben jij Bart, je citeert een deel van mijn zin zo, dat het net lijkt alsof ik beweer dat de set delta is. :P

Ik schreef:
CiteerDe set 29323 is van 2016 en delta wordt al 10 jaar niet meer verkocht.
Dus trek daar dan maar je conclusie uit.
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Hallo

Mijn conclusie is dan dat de set delta is? 8o Volgens mij schrijf je dit, toch?
Ik ga er dan van uit dat de lok dit ook is; een 60670 decodertje of zoiets.

Mocht het lokje toch MFX kunnen dan is de MFX aanmeldmodule stuk.
Een centrale die MFX uitzendt zal de lok proberen te vinden, wat dus niet lukt.
De lok probeert zich op zijn beurt via MFX aan te melden en is dus onbestuurbaar onder een ander protocol.

Kijk eens goed in de databank van de ecos of de lok zich misschien wel al aangemeld heeft. Soms zie je een lok gewoon over het hoofd.

Bart

Edit: nu snap ik je zin pas. Je bedoelt dat delta al 10 jaar uit produktie is. :D
Nou..IR is delta in een modern jasje.

Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Adres 24 is één van de vaste Delta adressen: Wiki 3rail - Delta Control.

Willy
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Met een ECOS kan je toch ook treinen oproepen en laten rijden via hun adres ?
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Dit is nu net wat ik bedoel.
Tussen haakjes, mijn oude 6021 is niet zo slim dat hij het adres vindt, maar handmatig alle 80 codes ingegeven en het enige waar hij op reageert is 24. Van fabriek af had hij moeten op 78 staan, maar aangezien hij als testmodel in de winkel stond, mogelijks aangepast. Maar als de 6021 hem perfect kan bedienen op adres 24, maar de ECOS hem op geen enkel adres accepteert, dat vind ik vreemd. Maar goed, hij zal via het IR systeem op een speelbaantje rond de kerstboom kunnen dienen. Geen probleem, want heb nog een andere BR89 :-) :-) :-)
Momenteel nog geen fototje kunnen nemen, maar komt nog wel.
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Het heeft waarschijnlijk met prioriteit te maken als de lok MFX heeft gaat die daar eerst voor MM negeert die.
Je zult MFX moeten uitschakelen op de centrale en dan zoeken onder MM,heb je de lok dan gevonden zul je MFX moeten deactiveren zodat die het ook doet als MFX weer word ingeschakeld op de centrale ;)

Edit: kijk een wat er gebeurt als je op CV50 waarde 1 schijft.
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Met een 6021 kan je ook perfect alle cv's programmeren (zelfs die boven de 128)
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Hallo

Het is maar net wat je perfect noemt.... :|

En nee, het kan niet. Een 6021 kan maar tot 79. Alles daarboven moet een decoder mogelijk maken.
Nog sterker, zelfs mijn CS2 komt onder motorola niet verder dan 80.

Bart
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
 @citaat 't kán wel. Maar 't is "a hell of a job".
Bron afbeelding ===> klik
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Hallo

Zoals ik al zei: decoderafhankelijk.

Met een dobbelsteen kun je ook meer dan 6 gooien door vaker te gooien, maar de dobbelsteen zelf kan maar tot 6.

Bart
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Je kan de loc wel een hoger adres geven dan 80, maar dan kan je hem met de controlunit niet meer bereiken.
Dat wordt er bedoeld.

Mvg. Marcel
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
"a hell of a job".

Is inderdaad nogal omslachtig. Maar is vergelijkbaar met hoe wij eind de jaren 70, 80 en 90 moesten programmeren. Pc's waren er zelfs toen eerst nog niet.
Met de komst van Windows werd plots alles anders. Alles werd voorgekauwd door MS en zelfs hedendaagse programmeurs beseffen niet altijd welke machinecodes er achter een instructie zitten.
Was Bill Gates een modelspoorfan geweest, dan hadden we nu programma's, tools en utility's gehad voor van alles en nog wat voor onze hobby.
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
 @citaat 'k Heb leren coderen/programmeren op een Philips X1 Computer. Eind jaren '60.
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Citaat van: loc1200 op donderdag 17 december 2020, 19:25:13
Je kan de loc wel een hoger adres geven dan 80, maar dan kan je hem met de controlunit niet meer bereiken.
Dat wordt er bedoeld.

Hallo

In de wereld van de control unit geef je het adres in met een dip schakelaar.
Optrekken/afremmen en maximum snelheid met een potmetertje, dat is het.
Een noodzaak om te kunnen programmeren met dit systeem was er dus niet.
Het is gewoon degelijke ouderwetse jaren 80 techniek uit de "voor windows" tijd.

Bart
Re: Locomotief, decoder niet aan te passen
Bart, het klopt dat dit systeem van de pre-windows periode dateert, maar toch kan je hiermee zonder problemen mfx decoders programmeren en zelfs tot 8 functies gaan zoals op een MS1.