Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw met Tams LD-W-42

Gestart door JosSch donderdag 10 december 2020, 11:05:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw met Tams LD-W-42
Lid sinds: 2012

offline
Ombouw met Tams LD-W-42
Momenteel werk ik aan een Märklin lok waarin een electronische omschakelaar zat. Deze is kapotgegaan en nu heb ik er een Tams LD-W-42 ingezet zodat de eigenaar weer analoog met deze lok kan rijden.
Na ombouw de lok getest op digitaal en daar rijdt hij uitstekend. Echter, aangesloten op een Märklin trafo (wit) merk ik dat de lok enkele seconden (2 a 3) werkt en daarna stopt. Rijregelaar op 0 en weer open dan rijdt hij weer dezelfde 2 a 3 seconden. Omschakelen van voor naar achteruit werkt, evenals de lichtwisseling. Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
De lok is uitgerust met een 5-polig anker en de gebruikelijke veldspoel.
Bij voorbaat dank. Jos
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Heb je hem ook digitaal geprobeerd?  Als hij dit probleem dan ook heeft, trekt je motor misschien te veel stroom.

Er is met CV's wel het één en ander te wijzigen volgens mij.  Analoogherkenning heeft vaan een aparte CV voor AC en DC, ik zou DC uitzetten in dit geval.

Hier staat veel informatie over een soortgelijk probleem : https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=157604

Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met Tams, ik hoop dat er hier iemand is die je verder kan helpen.
Re: Ombouw met Tams LD-W-42

@citaat
Citaat van: JosSch op donderdag 10 december 2020, 11:05:15
Na ombouw de lok getest op digitaal en daar rijdt hij uitstekend.
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Citaat van: JosSch op donderdag 10 december 2020, 11:05:15
Momenteel werk ik aan een Märklin lok waarin een electronische omschakelaar zat. Deze is kapotgegaan en nu heb ik er een Tams LD-W-42 ingezet zodat de eigenaar weer analoog met deze lok kan rijden.
De situatie is me onduidelijk:

Had die Märklin loc bij aanvang van het herstelwerk al een 5-polige motor?
En reed die loc daarmee analoog goed voordat de elektronische rijrichting omschakelaar het begaf?

Of heb je het 3-polige motoranker (standaard analoge Märklin motor) zelf vervangen door een 5-polig,
voordat je er een TAMS-decoder in plaatste?
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Uit het Stummi-verhaal :

"
Als de locomotieven niet echt goed starten, moet je CV65 instellen (let op, op een gegeven moment trilt het bij het veranderen van richting, dan ben je te ver!) En zet je tegelijkertijd CV3 en CV4 behoorlijk wat lager. In CV 2 had ik vaak waarden rond de 60-70. Ik had meestal alleen de waarde 1/2/3 in CV3 en dus startte de locomotief goed en hing hij natuurlijk vrij direct aan de controller, CV4 stond meestal op waarde 3. Je zou spelletjes moeten spelen zoals het rangeerwerk en "ABV uitschakelen" In mijn ervaring grotendeels zonder deze decoders, wat niet wil zeggen dat je ze niet kunt gebruiken!
"
Google translate :? , ik hoop dat je er wat aan hebt.
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
@ Jan22. De loc had al een 5-polige motor. Daarmee heeft hij goed gereden totdat de omschakelelectronica kapot ging. Aangezien die omschakelaars allemaal meer dan 20 jaar oud zijn heb ik het niet aangedurfd er weer zo een in te zetten (als die al verkrijgbaar is).

@ ErikW, de lok rijdt digitaal perfect. Bedankt voor de link naar Stummi, ik zal daar ook gaan kijken. De reden dat ik voor Tams gekozen heb is de prijs en het feit dat ik geen permanente magneet hoef te plaatsen die e.e.a. weer extra duur maakt. De lok zal bij de eigenaar (een man van 86 die niet gaat digitaliseren) alleen analoog gaan rijden.
CV 3 en 4 heb ik al op 1 gezet en cv 29 op 6. Andere Cv's nog niet bekeken.

Allemaal bedankt voor het meedenken, ik ga zo eens naar de cv's kijken.

Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Het 5-polig anker uit deze serie trekt teveel stroom,
dat kan de Tams niet leveren,
die schiet steeds in de beveiliging.
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Ik vermoed dat Wim gelijk heeft, en dat de decoder te veel stroom moet leveren. De oude 5-polige motoren trekken aanzienlijk meer stroom dan de recentere digitale uitvoeringen.  Ik las ook op Stummi dat 16 Volt lampjes de stroomopname soms al te hoog maakten.

Uit de handleiding :

"
4.3. OverbelastingsbeveiligingDe   LD-G-42   en   LD-W-42   locdecoders   hebben   een   overbelastings-beveiliging die hen beschermt tegen beschadiging bij overschrijding van de toegestane totale stroom of bij kortsluiting van de motoruitgang (demaximale vorm van een overbelasting). Als er een overbelasting wordt gedetecteerd,   wordt   de   motor   die   normaal   gesproken   de   meestes troom nodig heeft, uitgeschakeld. Als de motor wordt uitgeschakeld, blijven de geactiveerde lampen en andere   accessoires   aan   en   de   decoder   blijft   reageren   opschakelcommando's voor de uitgangen. Na ongeveer 5 seconden wordt de motor weer ingeschakeld. Als de overbelasting nog steeds bestaat,wordt deze onmiddellijk weer uitgeschakeld. Door het instellen van een lagere snelheid kan de belasting zo nodig zodanig worden verminderd dat de overbelastingsbeveiliging niet meer reageert en de locomotief naar   een   toegankelijke   plaats   kan   worden   verplaatst   voor   naderonderzoek en het oplossen van problemen. De   reactiedrempel   van   de   overbelastingsbeveiliging   kan   worden aangepast door de tijd waarin een overbelasting aanwezig is voordat de motor wordt uitgeschakeld ("kortsluitduur")  en/of door   de   gevoeligheid   te   wijzigen,   d.w.z.   de   grootte   van   de overbelasting   waarbij   de   overbelasting   wordt   gedetecteerd("kortsluitgevoeligheid").
"

Die laatste twee mogelijkheden zijn dus met CV's te beïnvloeden.  Een lagere topsnelheid zou misschien al de oplossing kunnen zijn.
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Om welke loc gaat het eigenlijk?

Mvg. Marcel
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Citaat van: JosSch op donderdag 10 december 2020, 16:43:09
@ Jan22.  Aangezien die omschakelaars allemaal meer dan 20 jaar oud zijn heb ik het niet aangedurfd er weer zo een in te zetten (als die al verkrijgbaar is).
Tot voor kort waren ze nog in Barendrecht te krijgen (2e hands).
Een zoekertje plaatsen op dit forum kan helpen.
Diverse digitaalrijders bouwen ze uit als ze hun analoge locs ombouwen.

Ik heb ze zelf ook tweedehands aangeschaft.
Dit is de eerste keer dat ik lees dat ze ook echt stuk kunnen gaan.
Meestal breken alleen draadjes af van de soldeereilandjes.

Misschien stuk omdat een 5-polige meer stroom trekt dan een 3-polige?
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Bedankt voor alle reacties. Ik heb een 3-polig anker ingebouwd, met het zelfde effect. Ik vermoed inderdaad dat de Tams de stroom niet aankan, hetgeen inmiddels tot het overlijden van de Tams heeft geleid. Ik ga er nu een delta decoder inzetten en alle vier schakelaars op off zetten. Dit heb ik al getest en werkt als een zonnetje. Ik baal van het vele werk en de kapotte Tams, maar ga de lok wel aan de praat krijgen.
Mvg, Jos
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Mijn wellicht wat ongenuanceerde mening, natuurlijk en bijna vanzelfsprekend kort door de bocht maar daarom voor een ieder helder en te snappen: TAMS is het net niet, goedkoop <===> duurkoop, gaat snel defect, wordt ervaren als "rommel", wordt daarom door weinig winkeliers ondersteund want ze werden moe van de vele garantieclaims, maakten hoge kosten en hebben daarom in het verleden al besloten het spul eruit te doen. (Hint: vindt eens een NL winkelier die tevreden is, er zijn er zegge en schrijven nog twee die het assortiment beperkt voeren).

Bron: 1) mijn eigen winkelier, 2) een medewerker van een winkel elders waar ik mee bevriend ben, 3) wat ik zo al lees op diverse fora over dit merk en niet onbelangrijk 4) mijn eigen ervaringen.

Gr, Ben.
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Ben het met Ben eens, ook gebruikservaring. Geef nu liever wat meer uit.
Re: Ombouw met Tams LD-W-42
Voor oude analoge locs waar ik geen motor ombouw wil doen heb een uhlenbrock andi 75000 ingebouwd.  Ik ben er best tevreden mee,ze rijden prima hiermee.