Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Het komt er dan toch nog van :)

Gestart door daxmon dinsdag 02 augustus 2016, 21:45:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het komt er dan toch nog van :)
Hallo allemaal,

mag ik me even kort voorstellen ? Ik ben Patrick, 49 jaar, en woonachtig in Mechelen (je weet wel, daar waar de allereerste trein op het europese vasteland gereden heeft).
Samen met mijn vriendin Carine speel ik al jaren met het idee om toch maar eens aan een "vaste" treinopstelling te beginnen. We hebben een mooie droge en verwarmde ruimte, die we vroeger als fotostudio gebruikten, en willen hier nu ons eigen miniatuurwereldje gaan bouwen.
Het "thema" van onze toekomstige baan wordt het het Alpengebied tussen Oostenrijk,Duitsland en Zwitserland, omdat we beiden ook bergliefhebbers zijn (we komen er meermaals per jaar).
Als bron van inspiratie hebben we deze baan genomen : http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=49874 . Uiteraard is het niet de bedoeling om deze baan letterlijk te gaan overnemen, om te beginnen zal ze een Oostenrijks tintje krijgen.
Uiteraard gaan we met Marklin-materiaal rijden, omdat dit naar onze mening de hoogste bedrijfszekerheid biedt. Als rail-systeem gaan we K-rails gebruiken. Het is ook de bedoeling om digitaal te gaan rijden, onze rijdend materiaal is al van decoder voorzien. Welke automatiseringssoftware we gaan gebruiken staat nog niet vast, die knoop hakken we de komende weken door.
Het is zo dat ik (Patrick) me vooral bezig houd met het spoor en technische gedeelte van de baan, Carine is verantwoordelijk voor de scenery en de landschappen.
Ondertussen is onze fotostudio helemaal ontruimd en staat er al een onderstel waar de baan gaat opkomen. De eerste stap is het ontwerpen en bouwen van het schaduwstation en alle bijhorende "verborgen rails". Ik ben al wat aan het tekenen gegaan met Wintrack en wil jullie graag mijn hersenspinsel laten zien. Het is de bedoeling om 4 lange opstelsporen te hebben, waar als het moet twee treinsamenstellingen achter elkaar kunnen in "geparkeerd" worden. Op de baan zelf gaan geen superlange treinen rondtoeren, daarvoor is onze beschikbare oppervlakte te klein en het past ook niet in het ontwerp dat we voor ogen hebben.
Aan beide uiteinden van het schaduwgedeelte komt er een klimspiraal waarmee de treinen naar de hogere, zichtbare niveaus kunnen klimmen. Die spiraal staat er deels op aan de rechterkant, aan de linkerzijde is er enkel een wissel voorzien voor de aftakking.
Graag jullie opmerkingen, suggesties, en geen angst, we kunnen heel goed om met kritiek, als hij maar opbouwend is.

Groetjes,

Patrick & Carine

Re: Het komt er dan toch nog van :)
Hallo Patrick en Carine:

Hartelijk welkom op het boeiende en leerrijke forum.
Hier is genoeg kennis aanwezig om de meeste van je vragen te kunnen antwoorden.
Veel plezier met de treintjes hobby en leuk dat jullie beiden er zich kunnen mee bezighouden.
Heb zel ook mijn baan ontworpen in Wintack en rij op K-rails.
Het eerste ontwerpe ziet er al veelbelovend uit, heb zelf er 6 maanden over gedaan voor dat ik tevreden was met het ontwerp.
Je kan mijn baan bekijken op:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50342.msg886939#msg886939
Veel suc6 met het ontwerp en opbouw van je baan.
Kan je eventueel je TRA bestand bijvoegen?
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Hallo Patrick en Carine,

Welkom op ons geweldig forum.
Jullie hebben een aardige ruimte tot jullie beschikking, het begin ziet er al veel belovend uit.
Je baan ontwerpen heeft tijd nodig, neem er ook de tijd voor anders moet je weer van alles afbreken en herbouwen.

Veel succes.

Gr.
Piwie.
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Allereerst welkom.

Om aan beide kanten weer omhoog te kunnen rijden zonder om te keren mis je nog een verbinding.
Geen idee of dat je bedoeling is,maar ik heb hem toch maar even ingetekend.
Tevens mijn idee van de rechter wisselstraat.

Mvg Robin
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Patrick en Carine welkom op het forum.
Het klinkt allemaal veelbelovend en het schaduwstation heeft reeds vorm gekregen en ook al suggesties voor verbetering.
Ben zeer benieuwd naar de andere nivo's.
Ik wens jullie veel sucsez
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Hallo Jorg,

Bedankt voor je bericht. Het voordeel van beiden met de hobby bezig te zijn is dat het gemakkelijker is om aankopen te verantwoorden :)
de tra-file is bij het bericht toegevoegd, die kan je normaal gezien downloaden.
Ik heb me wel een lettertje mis-tikt bij het bericht, we gaan met C-rail rijden, ipv K-rail. We vinden het railprofiel van C-rail net iets eleganterer dan K-rail.
Het is wel de bedoeling om ze nadien nog wel bij te werken met extra ballast en een mooi roestkleurtje.
Mooie baan heb je trouwens, en ik was zeer aangenaam verrast door de afwerking van je bekabeling, iets waar ik persoonlijk ook heel veel belang aan hecht (zal wel beroepsmisvorming zijn)

groetjes,

Patrick & Carine
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Patrick & Carine
Veel plezier hier én met de treintjeshobby :exclaim:
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Hallo Robin,

dat is een heel goeie opmerking die je daar maakt.
We gaan het dit weekend eens bekijken in Wintrack

groetjes,

Patrick & Carine
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Carine en Patrick,

en vele plezierige uurtjes.

Rob
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Hallo,

Je hebt een mooie ruimte zo 3 bij 4 meter.  :thumbup: Heb je de bovenbaan al ontworpen? Zo nee? Dan zou ik die eerst ontwerpen en dan pas het schaduwstation. Dan weet je precies waar de klimspiralen komen en of je "linksom" of "rechtsom" naar beneden gaat.

Kijkend naar dit ontwerp denk ik dat je niet uitgaat komen met de hoogtes in je klimspiraal.

Citaat van: daxmon op dinsdag 02 augustus 2016, 21:45:50
Aan beide uiteinden van het schaduwgedeelte komt er een klimspiraal waarmee de treinen naar de hogere, zichtbare niveaus kunnen klimmen. Die spiraal staat er deels op aan de rechterkant, aan de linkerzijde is er enkel een wissel voorzien voor de aftakking.

Zoals hij rechts nu getekend staat ga je op de helft van je spiraal al het spoor van je schaduwstation kruisen. Bij 3% helling en een straal van 438mm (R2 C-rails) is dat een lengte van maximaal 1,6m dat is een maximaal 5cm. Dat is net te laag voor je treinen om er onderdoor te kunnen, zie ook Artikel Schaduwstations en Artikel Klimspiralen. Een oplossing kan zijn om het idee van Robin (Hero) te gebruiken en het laatste enkelsporige stuk weg te laten.

Succes met ontwerpen!

Groeten Ronald.
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Ondertussen zijn we iets meer dan 4 jaar later en in die tijd is er heel wat veranderd.
Zo is Carine niet langer meer mijn vriendin maar mijn vrouw geworden :)
Het ontwerp van de baan is ondertussen meerdere keren aangepast geweest (wat te verwachten was) maar heeft nu toch zijn min of meer definitieve vorm gekregen.
Het thema is en blijft de bergen, maar met meer duitse accenten. We zitten nu in de fase dat de ruwbouw voor 90 procent klaar is en dat er stilletjesaan met de aankleding kan begonnen worden. Op het centraal station na liggen alle sporen vast op hun plaats en zijn alle bezetmelders aangesloten en getest. Ook de programmatie in TC Gold is al ver gevorderd. Het is de bedoeling om de volledige spoortechnische ruwbouw deze winter rond te krijgen en aangezien we door de Corona-pandemie toch niet veel anders kunnen doen, zal dat wel lukken.
Hieronder zien jullie het "bijna-definitieve baanplan" en een paar sfeerbeeldjes (let vooral niet op de rommel).












Re: Het komt er dan toch nog van :)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Het duurde even, maar dan heb je ook wat, Patrick  ;)
Hopelijk komen de volgende updates iets sneller  :P
( en dan bij modelbaanbouw )

Grtz Tony
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Er is een hoop gebeurd in een paar jaar tijd, mooie lange sporen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Het komt er dan toch nog van :)
Mooi ontwerp. Zo naar die panorama foto kijkend.

Volgens mij zie ik een 2 sporige hoofdbaan, een enkelsporig zijlijntje, een enkelsporig verbindingsspoor en wat rangeer spoortjes. Dus van alles wat.

Moest wel ff zoeken naar je koppeling met het schaduwstation in dat semi transparante sporenplan.  :)

MvG,

Timaximus