Citaat van: Leonardus op zaterdag 12 december 2020, 21:25:25
wat is cdu - van welk merk is dit?
Dat wist ik ook niet in 2009 toen ik bij dit forum kwam.
CDU=Capacitor Discharge Unit, Zie: Schakelen van wissels met een CDU, oftewel in Nederlands een Condensator Ontlaad Eenheid. Het betreft het gebruik van een condensator als een "elektronisch soort batterij". Die kan (als je een elco gebruikt) alleen maar werken op gelijkstroom, en als Märklinrijder heb je dus een (vorm van)
gelijkrichter nodig, om deze hardware te benutten.
Citaat 3railwiki:
CiteerBij een CDU wordt gebruikgemaakt van de opslag van stroom in een condensator. We laden de condensator met een kleine stroom gedurende een lange tijd, en ontladen met een grote stroom gedurende een korte tijd. De ontlaadstroom stopt vanzelf als de condensator leeg getrokken is. Evenzo stopt ook de laadstroom als de condensator vol is. De laadstroom is klein omdat het laden via een weerstand verloopt.
Wat een CDU doet, is zorgen dat er voldoende stroomsterkte en spanning is op het moment dat je iets moet schakelen, (in principe) meer dan je voeding (trafo) op dat moment kan leveren, en meer dan je schakelrails tegelijkertijd kan schakelen.
Merk? Nee, zelfbouw. Maar als je zoekt, zijn ze 2e hands nog wel te koop voor extreme bedragen. Ze heetten vroeger Power Unit of Power Supply Module, en Viessmann leverde die.
Voor uitsluitend 2 twee Viessmann spoorwegovergang slagbomen speelt dat niet (behalve als de trafo 10 VA is, want daarop kun je analoog hooguit 1 trein laten rijden, , een analoge wissel schakelen en digitaal helemaal niets).
Als je naar spoorbomen kijkt, dan zie je dat je die kunt aansturen met een spoel, met een motor of met een servo.
Voor Viessmann moet ik dan even nakijken, hoe dat ook weer ging. Heb je het artikelnummer nog?
Er zijn in principe qua werking twee soorten overwegen (Märklin de ene en de rest van de merken de andere).
Bij een ouderwetse Märklin spoel of een Faller-motor moet je analoog al snel uitgaan van 16 volt x 1 ampere= 16VA trafo vermogen. Bij nieuwere en slimmere oplossing zit je rond de helft. Bij een servo praat je over 10 miliampere en een piekstroom van 500 mA bij aanvang. Vandaar dat veel mensen overstappen op Chinese technologie.
Een overweg heeft altijd twee slagbomen, dus 2 spoelen, 2 motoren of 2 servo's.
En, afhankelijk van de maker, een gemeenschappelijk relais dat open of dicht afhandelt, en de eventuele knipperlichtjes. Bij Viessmann is dat meestal een universeel (bistabiel) elektronisch relais dat circa 400 mw verbruikt.
Bij een analoge Märklin overweg ontbreekt dat relais, omdat de overwegboom-spoelen monostabiel worden aangestuurd met contactrails (en niet-bistabiel met schakelrails zoals bij alle andere merken - Viessman, Faller, Kibri Noch, Brawa, en Busch).
Monostabiel is b.v. een deurbel: zo lang je op het knopje leunt, rinkelt de bel.
Bistabiel is b.v. een lichtknopje: de ene kant op: licht aan, de andere kant op: licht uit.
Dus bij een Viessmann overweg moet je 1 bistabiel relais schakelen met 2 schakelrails (1 schakelrails 2 bomen dicht, 1 schakelrails 2 bomen open). Dat bistabiele relais stuurt de spoelen van de slagbomen aan: beide open, of beide dicht.
Dus kan de schakelrails nooit doorbranden (dat kan niet met dat ene bistabiele relais eraan).
Dus of er moet iets anders verkeerd zijn aangesloten of er heeft een trein enige tijd stil gestaan met de sleper bovenop de schakelrails.
Kun je het nog een beetje volgen?