Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

probleem schakelrails - schakelt niet-

Gestart door Leonardus woensdag 09 december 2020, 10:33:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem schakelrails - schakelt niet-
beste mede spoorders, schakelrails hapert met schakelen. trek het pennetje omhoog dan doet hij 3 tot 4 keer, begint het probleem opnieuw !!!!!!
heb al de 3e schakelrails, iedere keer het zelfde probleem!!!  wie weet hoe dit opgelost kan worden?

groetjes Opa Tjoektoek.
Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
Welke soort rails K, C of M?
Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
C-rail recht
Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
Wat (hoeveel) probeer je met die schakelrails te schakelen?

Schakelrails zijn bij digitaalrijders berucht, toch zweren analoog rijders vaak bij schakelrails.
Maar er zijn analoog wat beperkingen waarmee je altijd rekening moet (blijven) houden:


  • Je mag er maximaal 2 spoelen (wissels, seinen) tegelijkertijd mee schakelen (bij meer brandt de veer van de schakelrails door, wordt daardoor slap, en weigert dan vaak, en dat komt niet meer goed, tenzij je de schakelrails-constructie zelf aanpakt).
  • Een trein mag niet stoppen op een schakelrails, want dan brandt de spoel die je ermee schakelt door.

Voor die beperkingen bestaan analoog 2 workarounds (bekend sinds de jaren '60):

  • CDU en/of hulprelais gebruiken om meerdere apparaten tegelijkertijd te kunnen schakelen
    Beide zorgen ervoor dat je meerdere apparaten kunt schakelen (meer stroomsterkte mogelijk)
  • CDU en/of directe aansluiting pukkeltjes van schakelrails:
    Beide zorgen ervoor dat de puls altijd zo kort mogelijk is, en dat een trein nooit kan stoppen op een schakelrails
    (of, als dat wel gebeurt, dat er toch een korte schakelpuls in plaats van een voortdurend signaal volgt)

Wat doe jij ermee?

:offtopic:
Bijkomend probleempje: Märklin levert geen CDU's, hun bedoeling is dat je extra schakelrails koopt als je meer dan twee wissels of seinen tegelijkertijd wilt schakelen. CDU's, zie 3railwiki, moet je zelf bouwen.

Bijkomende voordelen van een CDU:

  • Als er meer dan 1 sleper in een trein zit (b.v. binnenverlichting), dan reageert de CDU toch uitsluitend op de 1e sleper. Daarna is de condensator aan het herladen, terwijl de volgende slepers de schakelrails passeren, en volgt er dus geen pulsherhaling.
  • Als je standaard een CDU gebruikt om spoelen van seinen en wissels te schakelen, ben je niet afhankelijk van schakelrails. Contactrails schakelen dan net zo makkelijk, en zijn gemakkelijker (en dus goedkoper) om zelf te maken.
Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
hallo Jan 22,
ik schakel twee viessmann spoorwegovergang slagbomen (werkt als wissels of seinen) er mee.
maar wat ik vragen wil is - wat is cdu - van welk merk is dit? ik heb daar nog niet eerder van gehoord
Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
Citaat van: Leonardus op zaterdag 12 december 2020, 21:25:25
wat is cdu - van welk merk is dit?
Dat wist ik ook niet in 2009 toen ik bij dit forum kwam. CDU=Capacitor Discharge Unit, Zie: Schakelen van wissels met een CDU, oftewel in Nederlands een Condensator Ontlaad Eenheid. Het betreft het gebruik van een condensator als een "elektronisch soort batterij". Die kan (als je een elco gebruikt) alleen maar werken op gelijkstroom, en als Märklinrijder heb je dus een (vorm van) gelijkrichter nodig, om deze hardware te benutten.

Citaat 3railwiki:
CiteerBij een CDU wordt gebruikgemaakt van de opslag van stroom in een condensator. We laden de condensator met een kleine stroom gedurende een lange tijd, en ontladen met een grote stroom gedurende een korte tijd. De ontlaadstroom stopt vanzelf als de condensator leeg getrokken is. Evenzo stopt ook de laadstroom als de condensator vol is. De laadstroom is klein omdat het laden via een weerstand verloopt.

Wat een CDU doet, is zorgen dat er voldoende stroomsterkte en spanning is op het moment dat je iets moet schakelen, (in principe) meer dan je voeding (trafo) op dat moment kan leveren, en meer dan je schakelrails tegelijkertijd kan schakelen.

Merk? Nee, zelfbouw. Maar als je zoekt, zijn ze 2e hands nog wel te koop voor extreme bedragen. Ze heetten vroeger  Power Unit of Power Supply Module, en Viessmann leverde die.

Voor uitsluitend 2 twee Viessmann spoorwegovergang slagbomen  speelt dat niet  (behalve als de trafo 10 VA is, want daarop kun je analoog hooguit 1 trein laten rijden, , een analoge wissel schakelen en digitaal helemaal niets).

Als je naar spoorbomen kijkt, dan zie je dat je die kunt aansturen met een spoel, met een motor of met een servo.
Voor Viessmann moet ik dan even nakijken, hoe dat ook weer ging. Heb je het artikelnummer nog?

Er zijn in principe qua werking twee soorten overwegen (Märklin de ene en de rest van de merken de andere).
Bij een ouderwetse Märklin spoel of een Faller-motor moet je analoog al snel uitgaan van 16 volt x 1 ampere= 16VA trafo vermogen. Bij nieuwere en slimmere oplossing zit je rond de helft.  Bij een servo praat je over 10 miliampere en een piekstroom van 500 mA bij aanvang. Vandaar dat veel mensen overstappen op Chinese technologie.

Een overweg heeft altijd twee slagbomen, dus 2 spoelen, 2 motoren of 2 servo's.
En, afhankelijk van de maker, een gemeenschappelijk relais dat open of dicht afhandelt, en de eventuele knipperlichtjes.  Bij Viessmann is dat meestal een universeel (bistabiel) elektronisch relais dat circa 400 mw verbruikt.

Bij een analoge Märklin overweg ontbreekt dat relais, omdat de overwegboom-spoelen monostabiel worden aangestuurd  met contactrails (en niet-bistabiel met schakelrails zoals bij alle andere merken - Viessman, Faller, Kibri Noch, Brawa, en Busch).

Monostabiel is b.v. een deurbel: zo lang je op het knopje leunt, rinkelt de bel.
Bistabiel is b.v. een lichtknopje: de ene kant op: licht aan, de andere kant op: licht uit.

Dus bij een Viessmann overweg moet je 1 bistabiel relais schakelen met 2 schakelrails (1 schakelrails 2 bomen dicht, 1 schakelrails 2 bomen open). Dat bistabiele relais stuurt de spoelen van de slagbomen aan: beide open, of beide dicht.
Dus kan de schakelrails nooit doorbranden (dat kan niet met dat ene bistabiele relais eraan).

Dus of er moet iets anders verkeerd zijn aangesloten of er heeft een trein enige tijd stil gestaan met de sleper bovenop de schakelrails.

Kun je het nog een beetje volgen?




Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
ja , na 3 keer lezen begin ik het vatten en ik ben bij 3railwiki wezen kijken en nu is duidelijk. ik ga even bij Conrad gluren

groetjes en bedankt jan.
Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
Ik heb Viessmann 5215 en 5225 CDU's tweedehands gezien voor 16 € en meer, zelfbouw zijn ze 1-2 euro (hooguit).
Gekochte CDU's voor die prijs zijn duurder dan schakelrails, en dus zinloos. Een soldeerstation bij de Lidl is goedkoper.

Citaat van: Leonardus op zaterdag 12 december 2020, 21:25:25
schakel twee viessmann spoorwegovergang slagbomen (werkt als wissels of seinen) er mee.
Ik heb net even gekeken naar een aantal Viessmann overwegen (en/of losse bomen en/of losse andreaskruizen):  5100, 5104,5107 (5060, 5065, 5835 alleen andreas kruizen). In alle handleidingen is sprake van een bistabiele aansturing op basis van 2 schakelrails (per spoor) of reedcontacten e.d., maar nooit monostabiel op basis van contactrails zoals bij Märklin 3-rail.

Dus je hebt gelijk: je stuurt een overweg aan net zoals je wissels of seinen aanstuurt, met 2 schakelrails. En dat komt omdat je daarmee een bistabiel relais (relais met 2 stabiele standen) schakelt dat er voor zorg draagt dat de bomen samen dicht of samen open gaan.

Het nadeel van die bistabiele aanpak is dat die 2 schakelrails zich allebei minimaal een maximale treinlengte van de overweg af moeten bevinden (omdat de bomen anders te vroeg open gaan bij een lange trein, maar de bomen blijven dus te lang gesloten als er alleen maar een locomotief langs komt), en dat je per extra spoor een extra relais nodig hebt om te voorkomen dat de bomen open gaan als er nog een (tegen-)trein kan komen.
Het voordeel van die aanpak is, dat elke schakelrails een (bistabiel) elektronisch relais schakelt (met een korte puls) van 200 of 400 mw, en dat overleeft elke schakelrails zonder enig probleem.

Die twee nadelen heb je niet bij een (monostabiele) Märklin overweg op basis van contactrails. Elke trein in contact met de contactrails sluit de bomen, en zodra de wielen geen contact meer maken, gaan de bomen open. Je zit niet vast aan een vaste rijrichting, niet vast aan een maximale treinlengte, niet vast aan een beperkt aantal sporen, en zowel analoog als digitaal werkt het betrouwbaar (met analoog wat kleine aanpassingen, zoals een condensator tegen het gespetter van wielcontact op de contactrails).
Daarom proberen nogal wat mensen op dit forum hun "andere merk" overweg zo om te bouwen dat ze toch de Märklin voordelen benutten, en hun overweg dus toch met contactrails kunnen aansturen.

Blijft de vraag wat er wel fout gaat met de schakelrails.

Misschien de kleurcodes (bruin en geel zijn t.o.v. Märklin kleurcodes verwisseld bij Viessmann 5104:, bruin = + of prik, geel is - of massa, en dat is door diodegebruik in de spullen afgedwongen, naar het schijnt)? Ik kan het me niet voorstellen.  8)



Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
natuurlijk heb ik eerst gekeken bij de aansluitingen , dat was in orde, als ik met mijn vinger het palletje bewoog schakelde het wel.  ...  toen dacht ik als ik het palletje wat omhoog trek misschien zakt het iets  (weet ik veel) en ja hoor dan gaat alles weer naar wens voor een poos
Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: probleem schakelrails - schakelt niet-
Zo heb ik ook altijd met die dingen gestoeid, bij M-rails, bij K-rails, en jij dus nu met C-rails.
Bij M-rails kun je er iets tussen proppen ("spanning repareren"), bij K-rails (kun je, vrij zinloos, proberen iets bij te buigen) en bij C-rails kun je 'm alleen stofvrij maken. Modern speelgoed gaat niet levenslang mee, en gooi je in de kliko als het stuk is.

Toch zijn er ook bij C-rails schakelrails (beperkte) mogelijkheden:

Citaat van: guyremgabdel op donderdag 15 november 2012, 23:32:15
Als je de rail omdraait, zie je in het midden een groen plaatje dat wordt vastgehouden door een grijs klemmetje.
Maak voorzichtig dit klemmetje los en dan kun je het electronisch groene plaatje efkens weghalen.
Nu komt het mechanisch gedeelte zichtbaar en kun je zien of de contacten elkaar raken.

Het artikelnummer 24994 geeft bij een zoekopdracht op dit forum wat andere draadjes van gebruikers met problemen met de 24994. De andere twee C-rails schakelrails artikelnummers leiden niet tot meer disfunctionerende schakelrails.
Lang niet elk forumlid noemt artikelcodes (24194, 24294, 24994), en sommigen noemen contactrails schakelrails of andersom. Iets zoeken is een hobby op zich.

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 30 oktober 2010, 21:24:05
De problemen met de M-schakelrails zijn bekend, maar ook de C-schakelrails zijn niet foutloos: ze blijven soms in de laatst geschakelde stand staan en blijven contact geven.

Slechts een persoon stelt vraagtekens bij de teloorgang van de schakelrails kwaliteit:
Ik heb de indruk dat bepaalde schakelrails (c-rail 24994) na verloop van tijd niet meer zo precies schakelen als bij het begin (2012). Een andere gebruiker in dat draadje deelt die indruk niet, maar stelt dat af-fabriek sommige niet deugen en andere wel.

Daaruit valt op te maken dat de C-rails schakelrails beschikt over microswitches
(een microswitch is een microschakelaar met een bladveer).
Daarin wijkt C-rails af van de schakelrails van M-rails en K-rails (die hebben alleen bladveren).

Een idee is dat microswitches niet bestand zijn tegen stroombelasting (maar dat waren de M- en K-schakelrails ook al niet), en dat idee wordt elders weerlegd door een analoogrijder die juist microswitches inbouwt in M-rails elektrische wissels.

Drie ervan zetten wel vragen bij de schakelrails, maar het gaat om aansluit-fouten (in een gemengd analoog-digitale omgeving).
Zoals deze Mijn ervaringen zijn slecht (2011)ook hier gaat het om een aansluitingsfout, en hier nog een aansluitingsfout.

Jouw vraag over de 24994 nogmaals herhalen (in een poll of zo), schaadt niet.
Bewust dat hoe je schakelrails gebruikt, kan uitmaken voor de levensduur.
Analoog geldt dat zeker.

Digitaal gebruik schijnt nog steeds voor te komen (o.a. loc-decoder functies (fluit, bel) aanroepen in een CS2/CS3 omgeving ).