Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Tams nieuwigheden 2021

Gestart door AlbertG dinsdag 08 december 2020, 12:12:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tams nieuwigheden 2021
Lid sinds: 2011

offline
Tams nieuwigheden 2021
De firma Tams kondigt een nieuwe centrale aan: De Mastercontrol 2
Website Tams.
Vooruitbestellen voor €499,-  :O
De centrale beschikt over diverse aansluitingen en wordt via een webpagina ingesteld, dus geen software meer en geen USB-poort.
Re: Tams nieuwigheden 2021
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Tams nieuwigheden 2021
Ik ben benieuwd of je dan verbinding moet blijven houden bij het actueel rijden met de baan.

Mooi kastje trouwens
Re: Tams nieuwigheden 2021
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Tams nieuwigheden 2021
Ja, aan de vormgeving is weinig op te merken. Dat de bovenkant van de box als rudimentaire status display wordt gebruikt is een leuke gimmick. Je zou de MC2 (en ik verwacht ook nieuwe boosters met de zelfde 'filosofie') van uit de donkere gure kelders van de modeltreinbaan boven de baan hangen. Wat dan het gebruik bijna direct predestineert voor een sternetwerk in plaats van de oude bekende ringleiding. Bijvoorbeeld de booster boven (achter aan de wand) elke sectie die hij van vermogen voorziet.

Olav:
Citeerof je dan verbinding moet blijven houden
De verbinding is alleen nodig als er iets veranderd moet worden. De methode waarbij je een kern (controller) hebt die slechts een simpele taak heeft(data generatie), maar daardoor wel erg stabiel kan zijn, aangestuurd door een MMI (mens-machine-interface) die de gewenste wijzigingen door geeft, is meer en meer standaard geworden in de scheepvaart (en luchtvaart fly-by-wire).
Het grote voordeel is dat de bediening kan crashen of anders om zeep worden geholpen, zonder dat een directe invloed heeft op de baan. Na het herstel van de verbinding gaat het gewoon verder waar het gebleven is. (Ja een watchdog op de verbinding is nog steeds nodig  ;) )

De boven beschreven methode heeft TAMS ook meegenomen in de Railcom/DCC-A aansturing; nadat een decoder heeft aangegeven dat de boodschap is begrepen, wordt de decoder uit de cyclische verzendlijst gehaald, ten bate van de snellere update van opdrachten. Dat is slim.

Ik ben wel benieuwd naar de M3 initialisatie zonder aanmelden. Als de decoder zich niet kan aanmelden, hoe weet de centrale dan dat die decoder er is? En op welk Id?

Jan-Peter 
Re: Tams nieuwigheden 2021
Gezien de prijs ben ik niet echt geïnteresseerd om mijn TamsMC te vervangen.
Ik verwacht dat voor de communicatie tussen Rocrail (of een ander programma) en de centrale beide via hetzelfde netwerk met elkaar verbonden moeten zijn. Net als nu bij de CS2/3 het geval is.
Re: Tams nieuwigheden 2021
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Tams nieuwigheden 2021
Gegeven dat er en geen seriële poort is en geen USB poort, is die aanname zeer waarschijnlijk.
In de documentatie wordt er nauwelijks gerept over Wfi, dus dat zal via een externe Wifi-router of access point gaan (naar laptop, mobiele telefoon of tablet (ESU's MC2?  :D)).

Jan-Peter