Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Piko ChMe3 dieselloc

Gestart door PK maandag 07 december 2020, 22:07:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko ChMe3 dieselloc
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Piko ChMe3 dieselloc
Sinds kort ben ik in het bezit van een mooie Russische ChMe3 dieselloc (Piko 59799).

Voor de prijs een accuraat model met goede details incl. scherpe belettering en verlichte naambordjes. Geen geluid (wil je ook niet bij deze locomotieven, ik wacht wel tot er een tractor voorbij komt), maar wel vele metalen railingen en verlichte identificatieborden aan de zijkanten van de machine.

Het enige waar ik mee zit is het geluid van de sleper. Geen enkele van mijn Marklin locomotieven (maar ook niet de Piko hondekop) komt in de buurt van het ratelende geluid van de sleper op dit model. Ik lees hier op het forum verschillende meningen over Piko slepers. Voor ik er aan begin te prutsen: Is het de moeite waard om deze te vervangen (en zo ja, welke type), of is er met wat buigen misschien verbetering in te krijgen?

Uiteindelijk hoop ik er enkele Russische of Oekraïense Ammendorf rijtuigen achter te hangen. Maar die blijken nog niet zo makkelijk te vinden..

Enkele afbeeldingen:






Re: Piko ChMe3 dieselloc
Hoi Pepijn,
Misschien heb je hier iets aan? Oplossen sleper probleem
Re: Piko ChMe3 dieselloc
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Piko ChMe3 dieselloc
Hoi Pepijn,

Een stukje zwarte tape op de sleper (of 2 kleine) reduceert/dempt het geluid ook nog.
Werkt volgens hetzelfde principe als de Roco-fluistersleper  :P

Grtz Tony
Re: Piko ChMe3 dieselloc
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: Piko ChMe3 dieselloc
Dank Albert en Tony. Dit is een beetje wat ik in gedachten had! Ik ga beide opties proberen.
Re: Piko ChMe3 dieselloc
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: Piko ChMe3 dieselloc
Ik ben wat aan het prutsen geweest met de suggesties en het resultaat is beter dan ik had verwacht.

Het verbuigen van de sleper gaf het meeste resultaat. Zeker het verminderen van de "tikken" / het ratelen. Het daarna bedekken met wat zachte tape dempt het totale geluid merkbaar (en met een decibelmeter nog meetbaar ook ;-))

Nogmaals dank voor de tips!