Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

schaduwstation onder bestaande baan

Gestart door wee zondag 06 december 2020, 21:13:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schaduwstation onder bestaande baan
Hallo,

Ik heb momenteel deze baan. Deze baan is ook aangepast en ontworpen
op dit forum. De tafel afmetingen zijn:

lengte links 2,22 m
lengte boven 3,02 m
breedte onder 1,22 m
lengte rechts 1,50 m

Ik ben wel min of meer gebonden aan deze afmetingen omdat ik niet
meer plek heb. 10 cm + of - is ok denk ik.

Omdat ik wat meer variatie wil zit ik te denken aan een schaduw station
onder deze baan. Maar ik weet eigelijk niet goed waar ik moet beginnen en
waar ik dan de aansluiting naar het schaduwstation moet maken. Als ik een
spiraal nodig heb lijkt mij links achter de beste plek? Liefst geen spiraal
maar een helling maar ca 20 cm overbruggen op een krappe 3 meter is misschien
niet haalbaar. Ik zit de denken aan 12 opstelsporen (6 aan iedere kant bijvoorbeeld)
met een keerlus. Zijn slanke wissels plaastbesparend in dit geval?
Zijn deze wissels wel aan te raden bij langere wagons?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Wil
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Je hebt al een helling in een bocht omhoog lopen links onder.
Daar zou je met een spiraal er onder zo kunnen zakken.
Voordeel daarvan is dat je het grote vak vrij houdt voor je opstelsporen.
Ik zie ze van links naar rechts voor me met een sleuf ertussen om erbij te kunnen bij een ontsporing.


Mocht je een helling willen zou je links achter kunnen starten en dan achter langs en rechts kunnen dalen.
Voor 20 cm zou je dan langs de voorkant verder moeten dalen met als gevolg dat vanaf die kant het achterliggende deel onbereikbaar wordt.
Hoeft geen probleem te zijn als je in de onderste laag een mangat maakt om overal bij te kunnen indien nodig.

Met slanke wissels liggen je sporen wel dichter op elkaar (hart op hart)  maar je wisselstraat wordt twee keer zo lang. Zou ik eerder in het zicht doen als in het schaduw station.
Met bocht wissels en een bocht erachter kun je ook je sporen dichter bij elkaar krijgen.

mvg Robin
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Lijkt erop dat het K-rails nummers zijn. Het type rails maakt uit voor wat je gaat doen, in mijn ogen.

Stel je rijdt met K-rails dan zijn peco gebogen wissels een optie. Die zijn er tot zeer slank verkrijgbaar.
En flexrails zijn dan ook handiger (waardoor je ruimere bogen kunt leggen).
Hoe groter boogstraal hoe kleiner hart-op-hart afstand je kunt nemen.
Vanaf r=515 is de hart-op-hart afstand van 57 mm haalbaar, maar je kan ook veilig vast houden aan de norm.

En hoe eerder je van de standaard harp-vorm van een schaduwstation afstand kunt doen.
Als je een aantal parallelle sporen neemt die allemaal de bocht om kunnen op een kleine hart-op-hart afstand van elkaar, dan kun je treinen ook achter elkaar op opstelsporen plaatsen in plaats van uitsluitend naast elkaar.
En dan wordt het gebruik van slanke (rechte) wissels ineens ook een stuk interessanter (als optie).
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden en suggesties. Robin ik weet niet
goed wat je bedoeld. Zou je dat eens aan de hand van een voorbeeld
kunnen laten zien. Banen ontwerpen is niet mijn sterke punt, temeer
omdat ik eigenlijk niet weet wat wel en niet kan/ aan te raden is met
een schaduwstation qua helling en bochten ivm lengte wagons etc.

Jan Willem ik gebruik C rails. Kunnen die Peco rails ook gecombineerd
worden met c-rails?

Alvast bedankt.

Wil
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Voor een spiraal vind ik Robin's suggestie om dat linksvoor te doen heel logisch. Ik zou dan voor een enkelspoors spiraal kiezen, aan te sluiten op het voorste stationsspoor.

Ik zou zelf liever voor een stijg/daalspoor kiezen. Gemakkelijker te ontwerpen en ook om te maken. Vanaf de aftakking zal zo'n dalend spoor eerst naast de bestaande sporen moeten liggen, totdat het ver genoeg gedaald is om er onder door te gaan. Daarna heb je alle vrijheid om verder te dalen voordat je met de opstelsporen begint.

Hieronder vind je een voorbeeld van een stijg/daalspoor met aftakking linksachter in de bocht, min of meer zoals Robin het bedoelt. Het gele spoor in dit voorbeeld levert bij 3% een daling van 20,5 cm op. Om mooi vloeiende bochten te maken, heb ik de bestaande baan een beetje aangepast, en wel de paarse sporen in het plaatje. De groene en blauwe zijn gelijk gebleven.


Voor wat betreft het schaduwstation, vanaf welke kanten van de baan kun je er goed bij? Hoe lang moeten de opstelsporen worden? En is 12 niet wat veel vind voor deze relatief kleine baan?
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Wil,

Het bovenstaande plaatje is inderdaad wat ik bedoel en laat precies het nadeel van een daalspoor zien.
( er even van uitgaand dat je alleen vanaf rechtsonder onder je baan kunt komen. )
Ik had alleen het begin punt nog een hoek verder naar links in gedachten. Op dat verbindrailtje van af de brug..

Maar zie ik dit voorbeeld is het handiger vanaf het voorste spoor de daling in te zetten. Over de rechterkant. En achter en links verder dalend.
Dan blijft het geheel het best bereikbaar. .

Gezien je ervaring zou ik lekker bij crail blijven en niet aan Peco denken.
Mocht je daar een voorbeeld van willen zien moet je m'n bouwdraadje even bezoeken. )

Mvg Robin
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Hallo Rob en Robin,

Wat mij betreft mag mijn bestaande baan ook worden aangepast als dat beter uitkomt met
een schaduwstation.

Bedankt voor jullie antwoorden en ontwerp. 12 opstelsporen is idd misschien wel wat veel
maar bijvoorbeeld 6 of 8. Ik wil wat locs en wagons aanschaffen om meer variaties te krijgen.

Als die opstelsporen te dicht bij elkaar liggen is het natuurlijk ook weer niet zo makkelijk
bij ontsporing om de trein op de rails te krijgen?

Ik kan aan de linkse kant, links boven en links onder het beste onder de baan.

Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld in de bocht aan de rechterzijde de 150 cm kant te
beginnen met de daling naar beneden?

Ter info onder de tafel rechts zit een bestaande tafel met nogal brede randen dus is
niet zo makkelijk om onder de tafel te komen als de daling van links naar rechts loopt.

Alvast bedankt voor julliw hulp.

Wil
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Hallo,

En met een spiraal hoe zouden jullie het dan doen. Enkel spoor of dubbel spoor.
Dubbel spoor biedt weer meer mogelijkheden natuurlijk.

Alvast bedankt

Wil
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Ik ben nog vergeten om de lengte van de opstel
Sporen te noemen 1,50 m of als het mogelijk is 1,75

Alvast bedankt
Wil
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Jouw uitleg over de bereikbaarheid is me niet helemaal duidelijk. Het laat open of je er op andere plaatsen absoluut met geen mogelijkheid bij kunt komen of dat het, met wat moeite zonodig nog wel gaat. Bij het ontwerpen van een baan maakt dat nogal veel uit. Waar je absoluut niet bij kunt komen, moet je maatregelen bedenken om dat te veranderen of anders moet je er geen rails leggen.

De keuze voor de plaats voor de aftakking naar beneden is niet zonder gevolgen. In het vorige plan begon ik linksachter omdat er dan een lang spoor naast de bestaande baan kan dalen voordat het er onderdoor moet gaan. Als je de aftakking rechts legt en dan eerst naar voren zou gaan, heb je daar veel minder ruimte voor, dan moet het spoor behoorlijk snel dalen om laag genoeg te komen om onder de bestaande baan door te gaan. Da's niet zo gemakkelijk te ontwerpen.

Wat wél prima mogelijk is, is een aftakking rechtsachter en dan eerst naar links, langs de achterkant. Dan kun je een hele tijd langs de bestaande sporen dalen voordat je er uiteindelijk onderdoor gaat. Dan is een daling met minder dan 3% al voldoende. Hieronder vind je een mogelijke uitwerking, met dit idee is er nog véél meer mogelijk. Ik heb er een schaduwstation aan geknoopt met 10 opstelsporen. Daarvan zijn er 2 alleen bruikbaar voor korte treinen, tot zo'n 80 cm, maar er zijn er ook 4 geschikt voor treinen van meer dan 2 meter. Op de overigen passen treinen van 1,5 tot 2 meter.


Om bij een ontsporing in het schaduwstation bij de treinen te kunnen komen, moet je zorgen dat je overal goed toegang toe hebt. Om te beginnen moet je daarvoor bij het ontwerp al weten waar je aan de zijkant overal bij de baan kunt komen, al dan niet met enige moeite. Sommigen zetten hun baan op wielen, dan kan een onbereikbare rand van de baan alsnog bereikbaar worden. Ten tweede moet je zorgen dat er boven de sporen voldoende vrije ruimte is, zodat je armen boven de sporen passen. Met veel opstelsporen naast elkaar, ver van de rand van de baan, heb je daarvoor meer ruimte boven de sporen nodig dan bij twee of drie opstelsporen vlak langs de rand. Als alle sporen vanaf de rand te bereiken zijn, zonodig met enige moeite, kun je het daarbij laten. Met veel opstelsporen naast elkaar kan dat overigens wel betekenen dat je eerst de treinen op de sporen dicht bij de rand van de baan moet halen voordat je bij de overige sporen kunt komen.

Een derde maatregel die je kunt nemen, is zorgen dat je toegang van onderen hebt. Dat kan door een open constructie te maken in plaats van een dichte plaat waarop het schaduwstation ligt. Het kan ook door één of meer mangaten waardoor je er van onderen bij kunt komen. Waarbij het dan wel zo prettig is als er voldoende ruimte is om je hoofd ver genoeg naar boven te steken zodat je kunt zien wat er mis is. Uiteraard moet je dan tegelijkertijd ook nog gemakkelijk met je handen bij de sporen kunnen komen. Met andere woorden, hoe groter zo'n mangat, hoe beter.
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 11 december 2020, 12:22:36
Een derde maatregel die je kunt nemen, is zorgen dat je toegang van onderen hebt. Dat kan door een open constructie te maken in plaats van een dichte plaat waarop het schaduwstation ligt. Het kan ook door één of meer mangaten waardoor je er van onderen bij kunt komen.
Dat vraagt wel iets van constructie bij dit baanontwerp: afneembare rijplaten?
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Hallo,

Rob bedankt voor het mooie ontwerp. Geweldig. Ook bedankt voor de uitgebreide
beschrijving. Ik ga dit bekijken. Jan Willem ook bedankt voor je reactie over de mangaten.

Wat ik ook nog graag zou willen bekijken en vergelijken is het gebruik van een klim/daal spiraal.
Hoe zien jullie dat? Afgezien van het bouwen natuurlijk is dit wel een ruimtebesparende
oplossing. Ik heb even op internet gezocht en er zijn verschillende kant en klare
oplossingen voor een klimspiraal.

Rob zou jij eens willen kijken voor z'n klim/daal spiraal variant.

Alvast bedankt.

Wil
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Ik zal eens wat ontwerpen met een spiraal. Eerder schreef je al dat de bestaande baan best aangepast mag worden, dat zal ook wel nodig zijn. De maten die je nu hebt opgegeven zijn iets groter dan wat je oorspronkelijk voor de bestaande baan had, dat gaat zeker helpen.

Overigens is een spiraal vaak níet ruimtebesparend want het schaduwstation kan er nooit onder liggen, het moet er naast. En dan niet alleen naast de sporen van de spiraal maar ook naast de 'lege' ruimte binnen de spiraal. Weliswaar kan ook bij een stijg/daalspoor het schaduwstation niet onder het laagste deel van dat spoor liggen, maar er is geen sprake van 'lege' ruimte die ook nog eens onbruikbaar is. Daardoor is er bij een goed ontworpen stijg/daalspoor vaak meer plaats voor een schaduwstation.

Aan de bovenkant van een spiraal speelt dit wat minder: je kunt een deel van de bovenste wenteling van de spiraal zichtbaar laten, als onderdeel van de baan, dan gaat het niet ten koste van de zichtbare sporen. Iets vergelijkbaars krijg je als je doet wat Robin eerder al opperde, met een spiraal linksvóór, onder de bestaande sporen. Het kan wel een uitdaging zijn voor het ontwerpen, maar als het lukt, kost de spiraal geen ruimte van de zichtbare baan. Het bovenste deel van een stijg-daalspoor kun je sowieso al zichtbaar laten, daarvoor hoef je bij het ontwerp niets bijzonders te doen.
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Betekent dus eigenlijk dat je bekijkt wat gebeurt als je de laag met het gele spoor weg haalt.

Drie opties: spiraal linksboven, spiraal linksonder of spiraal rechterkant baan.
Ik ben bevooroordeeld met een net verworven spiraal met een grondoppervlak van 150x150.
Met als grote voordeel een stijgende helling van < 2,2%.
De twee andere opties zou je kunnen ondervangen in één ovalen spiraal over de volle linkerkant van het ontwerp.
Ook dan kun je streven naar een zo laag mogelijk stijgingspercentage.
Maar ja, als je nooit langere treinen hebt dan 150 cm, kan het hellingspercentage ook wel wat groter zijn ....
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Hoi Wil,

Het is gelukt om een dubbelspoors spiraal te maken. Zoals ik al dacht, moest ik daarvoor de baan herontwerpen. Globaal is het wel hetzelfde, maar als je goed kijkt, zul je waarschijnlijk steeds meer verschillen zien. Ik heb de maten van de L-vorm die je tot je beschikking hebt gebruikt, daardoor is het allemaal net iets ruimer dan voorheen. Wél heb ik de gebogen bruggen R1-R2 gehouden zodat je daar weer de standaard brugdelen bij kunt gebruiken. Verder liggen de zichtbare sporen vrijwel nergens meer evenwijdig aan de rand, dat maakt dat de baan wat dynamischer oogt.

De spiraal ligt min of meer onder de oprit naar de brug. Het bovenste stukje is R1-R2. Ik heb er nog een extra aftakking naar rechts bij geknutseld, dat leek me wel aardig. Voorbij die aftakking naar beneden volgt de kern van de helix: 25 bochten R2-R3. Op het plaatje met 'Alles' zie je alleen de bovenste omwenteling. Op het 3D snelaanzicht zie je het beter. Met deze helix kun je, bij een stijgingspercentage van 3% in de buitenbocht, het schaduwstation zo'n 23 cm onder het laagste punt van de zichtbare baan leggen. Dat laagste punt is de slanke wissel onder de brug. Als je nog lager wilt, kun je gewoon een extra omwenteling maken.

Je kunt het ontwerp in Scarm zetten en er zelf mee gaan spelen. De verbindingen die niet helemaal perfecte aansluiten heb ik open gelaten, dat maakt het invoeren makkelijker. De afwijkingen zijn minimaal, overal ruim onder de 2 mm.
Re: schaduwstation onder bestaande baan
Hallo Rob,

Heel erg bedankt Rob. Het is weer een schitterend ontwerp geworden.
Ik ga het in Scarm zetten en eens goed bekijken en vergelijken met je
eerdere ontwerp. Mocht ik nog vragen hebben neem ik aan dat ik daar
bij je op terug mag komen.

Nomaals heel erg bedankt.

Wil