Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ervaringen met railreiningswagen

Gestart door Aar zaterdag 05 december 2020, 15:39:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met railreiningswagen
Lid sinds: 2018

offline
Ervaringen met railreiningswagen
Ik heb een spoorbaan met C-rails waarop ik al een poosje niet mer gereden heb. Ik wil binnenkort de baan weer schoonmaken. Maar volgens mijn banenplan uit WinTrack gaat het om ruim 30 meter aan spoor.

Ik ben nu op zoek naar een mooie oplossing om de baan makkelijk schoon te maken, en ik kwam deze tegen:
https://www.conrad.nl/p/marklin-46049-h0-railreinigingswagen-van-de-db-1310403
Maakt het de rails goed schoon? Want ik heb bepaalde plekken (i know, niet handig) waar ik echt heel lastig bij kan komen als daar een loc tot stilstand komt.

Iemand die hier ervaringen mee heeft? Ook de Lux reinigingswagen kwam ik al tegen, die uitgevoerd is drie delen, maar is in mijn ogen net wat te duur, hoewel het een mooie set is. Wat zijn jullie middelen om de baan schoon te houden?
Re: Ervaringen met railreiningswagen
Ik heb ook destijds zo een reinigingswagon gekocht, doch ben daar niet zo content van want hij ontspoort nogal vlug op wissels.
Zelf heb ik 2 luxwagons, 1 met de railreiniger en 1 met de stofzuiger. Met een oude wagon 4411 waarop ik de sleper overtrokken heb met schuurpapiertje, kuis ik de puko's.
Die luxwagons zijn zeer goed voor onderhoud. Je verschiet ervan hoeveel stof er toch op een spoorbaan ligt.
Als de rails echter te vervuild zijn, zal je toch wel eens met een doek met wasbenzine en/of een doek met contactspray mogen overgaan.
Re: Ervaringen met railreiningswagen
 @citaat Ik heb de railreinigingswagen van Märklin met lood verzwaard. Ontspoort niet meer.

Reinigen (licht schuren) doe ik met onderstaande, ook met lood verzwaarde, Märklin kar.
Re: Ervaringen met railreiningswagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen met railreiningswagen
Pukos schuren? Wat smeren jullie er allemaal op dat dit nodig is? Zoals bekend rijd ik op de vloer, maar pukos schoonmaken? Nooit. Ooit 1x moeten doen toen ik de rails met vocht had schoon gemaakt. De rails zelf doe ik met een droge doek om een klosje. Gaat prima. Als de rails ligt doe ik er rustig 150-200 meter rails mee in een kwartiertje ofzo.
Re: Ervaringen met railreiningswagen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ervaringen met railreiningswagen
Gewoon genoeg rijden, dan blijven de puko's schoon  :)
En zo nu en dan stofzuigen en een doekje met een beetje alcohol over de rails doet wonderen. Alleen tunnels is wat lastiger.