Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BR 141 met digitaal beweegbare pantografen (+Howto !)

Gestart door sn00zerman vrijdag 04 december 2020, 22:38:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 141 met digitaal beweegbare pantografen (+Howto !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
BR 141 met digitaal beweegbare pantografen (+Howto !)
Hoi allemaal,

Aangezien op mijn nieuwe baan, een groot gedeelte van bovenleiding voorzien zal,worden, zit ik met een paar vragen :-)
Ik heb reeds een 37110 en 37567, en daar komt binnen enkele dagen nog een 39579 bij. Al deze locs hebben gemeen dat ze over een digitale functie beschikken om de pantograaf omhoog/omlaag te bewegen.
Is er ergens een overzicht te vinden van locs die over zo'n digitaal bedienbare panto beschikken ?
Is er eventueel een setje beschikbaar om een e-loc om te bouwen naar een digitaal bedienbare panto ?
Ik heb ooit eens een opbouw setje gezien met een blauwe smd led, om het knetteren van de verbinding tussen bovenleiding en panto na te bootsen. Echter is dit héél lang geleden, en kan hier niks van terugvinden. Ook hier is alle info welkom over.

Groeten,
Kris
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Er zijn in mijn verzameling 3 locs met deze mogelijkheid.
Br 103. TEE-kleurstelling (39579)
Br 152. Verkehrsrot. (39340)
Br 152. Metaalkleur met Marklin Werbung. (39354)
Al bovenstaande locs hebben de sinus-C motor.

Ik weet dat er ook nog een meetrijtuig en een TEE-rijtuig met deze functie zijn.

Verder is er ook nog een:
Br. 111

Ik zal nog even verder zoeken.
Even tot zo ver...

Mvg. Marcel
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Er is wel eens een forumlid die volgens mij panto's digitaal maakte met mini servo's maar ik kan het bewuste topic niet zo gauw vinden ondanks de zoekmachine van het forum.

Groet Michel
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Je hebt nog de 37443 (Br 144 Beige/Turkooise), de 37444 (E44 groen), de 37313 (Br 111 S-Bahn) en de 37314 (Br 111 beige/turkooise), met op afstand bestuurbare panto's
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 05 december 2020, 08:06:29
Er is wel eens een forumlid die volgens mij panto's digitaal maakte met mini servo's maar ik kan het bewuste topic niet zo gauw vinden ondanks de zoekmachine van het forum.
Michel, ik denk dat je dit draadje van Treinengek Junior bedoelt (ik had het linkje naar het topic apart staan).

Overigen waren al mijn E-Locs vroeger al met op afstand bedienbare panto's.
Echter sinds mijn scheiding in 2011 moet ik ze nu zelf bedienen... :D :D
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Dank je Eric-Paul. :thumbup:

Groet Michel
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
In bovenstaande opmerkingen mis ik de rangeerkrokodil.

Märklin 39567.

Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Märklin 39970 Bovenleiding inspectie loc
Hier zijn meerdere varianten van.
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Bedankt allemaal !


Van het topic van Maxim de Donder was ik op de hoogte, maar in vele locs is geen plaats genoeg om zo'n mini-servo in te bouwen :-(
een loc-decoder met een functie die ook een servo kan aansturen is makkelijk gevonden, nu alleen nog servo's die kleiner zijn dan die 3.2gram mini servo's :-)
Nu ik al deze märklin nummers zo zie, heb ik weer wat om rond te snuisteren op ebay. (Vele passen namelijk in mijn tijdperk en regio)

Roco heeft ook diverse 3-rail locs met pantografen die door middel van een functie-toets aangestuurd kunnen worden.
Roco 68350 is er zo eentje :-)


groeten,
Kris
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Esu loks hebben het ook.

En misschien zijn de klein genoeg om in te bouwen.

[18,71€]4 STKS 1.5g 180 Graden Nylon Gear Digitale Lineaire Micro Servo Rechts Roer 3.7V-5V Voor Micro RC Vliegtuig RC Onderdelen from Speelgoed hobby's en robot on banggood
https://banggood.app.link/7aotIlQwYbb

Groeten Sander

Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
ESU komt een deze dagen ook met een servo op de markt "speciaal" voor stroomafnemers.

http://www.esu.eu/products/switchpilot/linearservo/



Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Bedankt weer allemaal, Weer wat geleerd se :-)

Ondertussen gemerkt dat de blauwe kleine servootjes die ik heb, 9g zijn.
Er zijn ook 3.7g servo's (dat zijn echt de kleinste) en die zijn in elke richting ongeveer 4mm kleiner.
4mm lijkt niet veel, maar in H0 schaal maakt dit soms een wereld van verschil. (er is een "lading" van 10 stuks onderweg)
Die ESU "servo" is eigenlijk bij nader inzien nog vrij groot. (26 x 22,5 x10,5mm (esu) ten opzicht van 20,2 x 20,2 x 8,5mm(3.7g)  - de 9g servo is trouwens 23 × 12.2 x 29mm)
Het komt hier dus telkens op mm's aan ...
En voor de prijs van 1 esu, heb je al makkelijk 7 van die 3.7g servos ... (rond de 15 euro voor 1 esu, en rond de 20 euro voor 10 van die 3.7g servos, de laatste is trouwens incl. verzending, terwijl bij de esu nog verzendkosten bijkomen)
Wat wel goed om te weten is, is dat de Lokpilot 5 aansluiting heeft voor 2 servos, da's handig voor de paar locs die nog een "betere" decoder moeten krijgen. (dat bespaart weer "ruimte" in de loc, door maar één decoder nodig te hebben)

Voor losse servo decoders heb ik momenteel 3 mogenlijkheden:
- de servodecoder van KM-1 - 23,80 euro - 20 x 10 x 6,5 mm - uitgebreide instellingsmogelijkheden voor "nawippen" van de servo en keuze voor functie-toets enz ... (zodat je met één adres/functie-toets je panto-geluid van je sound-decoder en het bewegen van de panto zelf, kan aansturen) - https://www.km-1.de/html/servodecoder.html
- DCC Pantograph servo decoder - 13 euro - 36 x 16 mm - geschikt om 2 servos aan te sturen - https://www.dcc-decoders.com/product-page/pantograph-decoder (niet meer op voorraad momenteel, ik heb vannacht de resterende voorraad opgekocht)
- One servo decoder - 12 euro - 30 x 16 mm - https://www.dcc-decoders.com/product-page/dcc-one-servo-decoder (niet meer op voorraad momenteel, je raad het al, ik ben de schuldige ...)

Gisteren de eerste testjes gedaan met simpel "naaigaren" :-) Kinderlijk eenvoudig ! De meeste stroomafnemers hebben naast de panto, ook nog wel ergens een plastic onderdeeltje om de "stroom te geleiden" in de echte wereld. Gewoon van binnenuit dat plastic onderdeeltje losduwen. dan heb je een gaatje om de garendraad door te voeren.
Daarna kan je het plastic onderdeeltje terug vastduwen. Ik heb al bij 3 locs gemerkt dat dit gat niet exact de vorm van het plastic onderdeeltje is, zelfs met het onderdeeltje terug op z'n plaats, is er nog "ruimte" genoeg om het naaigaren spelingvrij te bewegen.
De panto's hebben onderaan meestal wel een haakje (zo dicht mogelijk bij het dak van je loc - maar wel genoeg "ruimte" om dit als "stuurpunt" te gebruiken om de panto "neer te trekken. Vervolgens het draadje vastmaken aan de ronding van de servo. 90 graden is meer dan genoeg "beweging" om de panto op/neer te bewegen. En anders zet je een servo-armpje op de ronding die kan draaien op de servo, en snijdt de uitstekende delen eraf. Verder is het een kwestie van de servo op een decoder aan te sluiten die servo ondersteunt :-) (zie hierboven)

Zodra alle onderdelen binnen zijn, zal ik eens een tutorial maken en op mijn website plaatsen. (gaande van bevestiging van het draadje tot en met het programmeren van de decoder :-)
Nu nog een manier vinden op die "vonken" van esu (zie bovenaan in dit topic) na te bouwen, want meer dan 20 euro voor een blauw flikkerend ledje is toch te gek hé.
Misschien moet ik er maar eentje aanschaffen, en de zwarte krimpkous van de electronica afhalen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar een microcontroller voor gebruiken, zal wel eerder goede ouderwetse electronica van een paar componenten van een paar eurocenten zijn ...
Of iemand die dit ding al heeft nagebouwd ?

groeten,,
Kris
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Citaat van: sn00zerman op zondag 06 december 2020, 11:43:35
Nu nog een manier vinden op die "vonken" van esu (zie bovenaan in dit topic) na te bouwen, want meer dan 20 euro voor een blauw flikkerend ledje is toch te gek hé.
Misschien moet ik er maar eentje aanschaffen, en de zwarte krimpkous van de electronica afhalen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar een microcontroller voor gebruiken, zal wel eerder goede ouderwetse electronica van een paar componenten van een paar eurocenten zijn ...
Veel zal Viessmann daar wel niet insteken, maar het knipperen moet wel random gaan, anders wordt het te voorspelbaar. Op de filmpjes die circuleren zijn de vonken ook nogal verschillend van elkaar, de ene keer vonkt het duidelijk meer dan de andere.
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Een kleine 8 pin microcontroller is denk ik wel het meest kleine waar je die vonken mee kan maken. Waarom zou je daar andere elektronica voor pakken.
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Märklin modellen met digitaal stuurbare panto’s ?
Denk ik ook in eerste instantie, maar ik heb de "zwarte blob" van Viessmann eens bekeken.
Bovenop zie je duidelijk een condensator liggen :-)
Voor de rest lijkt het mij ook héél klein, en lijkt me een 8 pins mcu, zelfs in SMD, nog te groot om daar in te passen.
Ze moeten er namelijk ook nog stroom-omzetting enzo in krijgen, want je mag het ding gewoon op de motor-aansluiting van je loc aansluiten.
(nuja, ik kan het mis hebben, vandaar de vraag of iemand zo'n ding heeft van Viessmann, en wil ontdoen van de zwarte bescherming en er een foto van wil maken.
(van de electronica uiteraard, niet van de zwarte bescherming, lol)

BR 141 met digitaal beweegbare pantografen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
BR 141 met digitaal beweegbare pantografen
Vandaag aan de slag gegaan met een oude BR141.
Decoder vervangen door een lokpilot 4, motor aangepast. (Permanentmagneet en 5-polig anker geplaatst)
LEDs zijn niet nodig,  het ding heeft toch alleen maar witte wisselende verlichting, geen rode achterlichten.

Nog plaats genoeg gevonden om een servodecoder (van www.dcc-decoders.com - 13 euro) en 2x 3.7G servo's te plaatsen.
Resultaat: digitaal beweegbare pantografen :-)


Komende week plaats ik een tutorial op mijn blog, hoe je dit zelf kan realiseren.


Groeten,
Kris
Re: BR 141 met digitaal beweegbare pantografen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR 141 met digitaal beweegbare pantografen
Het wordt al wat!
Ik vind het alleen wat snel gaan.
Normaal gaat dit pneumatisch en moet en ook een veerspanning overwonnen worden.

Mvg. Marcel
Re: BR 141 met digitaal beweegbare pantografen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: BR 141 met digitaal beweegbare pantografen
Ik weet het, moet wat anders verzinnen voor de beweging om zich.
Die servo gaat uiterst langzaam, maar de manier waarop ik die panto laat bewegen, heeft minder dan 2mm tussen omlaag en omhoog.
Maar het ging mij eerder of ik alles in de lok kwijt kon, en dan lijkt met toch het geval.
De rest is een kwestie om nog eens goed na te denken :-)
BR 141 met digitaal beweegbare pantografen (+Howto !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
BR 141 met digitaal beweegbare pantografen (+Howto !)
Artikel over hoe ik die panto's digitaal aanstuur, staat ondertussen op mijn blog:
https://www.digitalplayground.be/?p=5118

Re: BR 141 met digitaal beweegbare pantografen (+Howto !)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 141 met digitaal beweegbare pantografen (+Howto !)
Hoi Kris,

Jij laat de servo heel dichtbij het scharnierpunt aan de arm van de pantograaf trekken.
Zo heb je inderdaad een heel snelle op en neergang.
Meestal wordt de panto aan het sleepstuk omlaag getrokken.
Je ziet dan wel een touwtje door de panto lopen, maar dit valt nauwelijks op.
Heb je nog foto's van de binnenkant?
Re: BR 141 met digitaal beweegbare pantografen (+Howto !)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: BR 141 met digitaal beweegbare pantografen (+Howto !)
Hoi Ad,

Ik wil absoluut de draadjes niet zien, maar ik vind nog wel een andere oplossing :-)
Foto's van de binnenkant staan op mijn blog, zoals vermeld in mijn laatste posting (inclusief link)

Groeten,
Kris