Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Stations dilemma

Gestart door Dick vrijdag 04 december 2020, 21:15:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stations dilemma
Lid sinds: 2012

offline
Stations dilemma
Goedeavond,

Ben bezig met opstelling van huizen en station, echter nu valt het me op, dat mijn huidige station wat uit de toon valt, klein oogt tov de overige gebouwen.
Ik wil deze dan gaan vervangen, maar twijfel tussen groter (Vollmer 43512, 34x17x15 cm) of veel groter (Faller 110116, 55x18x23 cm).
Ter illustratie, het plankje waar het huidige station op staan is zo een 60x20 cm.

Ik neig zelf naar Faller 110116, maar misschien hebben jullie nog ideeen / suggesties ?

Gr.
Dick
Re: Stations dilemma
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Stations dilemma
 :) Ik zou voor de Vollmer gaan, die past beter bij het geheel, niet te groot.
Ik denk dat die van Faller te groot is voor het geheel.
Maar ja, zo veel mensen, zo veel smaken natuurlijk. O:-D

Dirk-Jan
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Stations dilemma
Het is wat Dirk-Jan zegt; zoveel smaken. Ik zou namelijk voor de grotere Faller gaan. Die vult de hoek gelijk mooi op door de lage uitbouw aan de rechterkant (op de foto). Een paar bomen er achter en die hoek ik gelijk mooi ingevuld.

Groeten,
Wico
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Stations dilemma
Ik sluit mij aan bij Wico. Ik vind het faller station er, persoonlijk, ook mooier uit zien.
Re: Stations dilemma
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Stations dilemma
Ik vindt die van Faller er ook beter bij passen, maar even voor de duidelijkheid.
Een station geeft niet aan wat van stad het is. Een grote station hoeft niet te betekenen dat de stad ook groot is.
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2016

offline
Re: Stations dilemma
Een ding is duidelijk: het huidige stationnetje is echt te klein. Het is echt voor op het platteland.
Dus een maatje groter is zeker wenselijk. Op de nu door jou geplande plaats zou het Faller-model wel eens te massief kunnen ogen, opgesloten in de bebouwing. Er is nauwelijks ruimte meer om het station heen en daarmee ziet het er misschien ook als onbereikbaar voor de passagiers uit. De stad staat er immers zowat aan vast gebouwd en dat is doorgaans niet het geval. Het Vollmer-model is passender, denk ik. Net wat compacter maar toch beter zichtbaar dat het bestaande gebouwtje.

Groet en succes met kiezen,


Peter
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Stations dilemma
Het station van Faller zou mijn voorkeur hebben.
Net wat Wico schreef wat bomen erbij en de hoek is mooi gevuld.
Eventueel nog aan te vullen met wat bushaltes met een paar bussen staat altijd erg leuk naar mijn mening

Groet Michel
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2012

offline
Re: Stations dilemma
Zoveel mensen, zoveel wensen... :)

Vanmiddag óf binnenkort maar even wat knutselen met schoenendozen, kijken wat voor effect dat heeft op de omgeving. Word vervolgd....! Genoeg te doen en te lezen, moet me ook nog volledig storten op ballasten, begrassen, weg aanleg, verlichting......
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Stations dilemma
Goedemorgen Dick,

Jouw station mag inderdaad en maatje meer zijn maar die van Faller wordt wel heel erg groot. Het is wel zo dat een "station" meer is dan alleen een stationsgebouw. Het totaal van gebouw, perrons en misschien nog andere zaken en bijgebouwen maakt het tot een geheel.

Als je dat in jouw overweging meeneemt dan past die van Vollmer (of misschien nog wel een andere) beter dan het stationsgebouw welke er nu staat of die van Faller.

Succes met puzzelen! :thumbup:

Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Stations dilemma
Ik zat zowat met hetzelfde dilemma (ik had eerst een station dat te groot was, LOL)
Uiteindelijk ben ik bij Vollmer 43502 - station Moritzburg uitgekomen,
53 x15 x 18. Dat is 2 cm korter dan het faller station dat je op't zicht had, en ook 5 cm minder hoog ...
Of maak ik de keuze nu alleen maar moeilijker ? :-)

groeten,
Kris
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Stations dilemma
Hoe staat het met bouwstijl van station en patricierswoningen? Of is dat geen issue?

Ik zie nogal wat verschillende stijlen vakwerk-huisjes passeren. De wikipedia is daar niet duidelijk over, maar mij lijken de stijlen hier niet zonder meer combineerbaar.
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Stations dilemma
Bahnhof Schwarzburg, daar zou ik voor gaan.
Het is idd wat groter maar daarmee ogen de huisjes weer wat kleiner.
Het echte plaatsje Schwarburg, ligt beneden in een dal en bij jouw ligt het dorpje wat hoger. Maar dat kan dus prima.
Bij het originele Bahnhof Schwarzburg lagen ook niet veel sporen en tegenwoordig is er nog maar een spoor.
Je ziet in Duitsland vaker stations die in grootte, niet in verhouding staan tot het dorp of stadje wat erbij ligt.
Dit Bahnhof Schwarzburg prijkt straks ook op mijn baan en daar ligt ook niet veel spoor en een klein stukje Altstadt.

Sucsez met het maken van je keuze Kris
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2012

offline
Re: Stations dilemma
ik zou gewoon dat station behouden, het is niet omdat er (bijvoorbeeld) flatgebouwen staan dat het station dan ook een flatgebouw moet zijn  ;) ;


mvg,
Michel
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Stations dilemma
Misschien is dit een idee, je hebt een Pb.

Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Stations dilemma
Volgens mij heb je station Talheim.
Heb die hier ook nog liggen. Is idd klein. Meer voor nevenlijnen met bv railbus.
Als je met meerdere rijtuigen gaat rijden, zorg dan ook voor een voldoende lang perron. (Loc met 3 rijtuigen is toch al gauw een kleine meter)
En als je daar een opzetje van hebt gemaakt, kan je beter de juiste grote van het gebouw vaststellen.
Hoewel ik die grote toch wel het mooiste vind.

Mvg. Marcel
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stations dilemma
Kijk ook eens bij lasercut stations. Die zijn vaak echt op schaal, hebben een geweldige pasvorm, zijn super gedetailleerd en licht.
Veel plastic bouwmodellen vallen soms wat kleiner uit, omdat ze schaal 1:100 gemaakt zijn ipv. 1:87 en daardoor meer zijn gebaseerd voor TT  in plaats van H0.
Busch, Noch, Joswood en vele anderen hebben prachtige stations in hun assortiment.
Lasercut is wel duurder en iets voor gevorderden.
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2008

offline
Re: Stations dilemma
Ikzelf ben helemaal weg van station Feldafing van Kibri.
Kijk maar eens Hier en verder naar beneden scrollen



Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2012

offline
Re: Stations dilemma
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 05 december 2020, 14:50:40
Ik zat zowat met hetzelfde dilemma (ik had eerst een station dat te groot was, LOL)
Uiteindelijk ben ik bij Vollmer 43502 - station Moritzburg uitgekomen,
53 x15 x 18. Dat is 2 cm korter dan het faller station dat je op't zicht had, en ook 5 cm minder hoog ...
Of maak ik de keuze nu alleen maar moeilijker ? :-)
Nee hoor, keuze is al moeilijk genoeg. Dit is een mooi station, maar ik denk dat deze in de breedte te hoog is. Maar kwa uistraling is dit ook wel een heel mooi station!

Citaat van: ramdani op zaterdag 05 december 2020, 16:04:38
ik zou gewoon dat station behouden, het is niet omdat er (bijvoorbeeld) flatgebouwen staan dat het station dan ook een flatgebouw moet zijn  ;) ;
Behouden op deze plek is echt geen optie. Het staat echt heel raar. Ik heb zelfs een preisertje voor de deur gezet om de verhoudingen te checken. Deze kon in principe wel rechtop door de deur  :)

Citaat van: joske3 op zaterdag 05 december 2020, 23:40:47
Ikzelf ben helemaal weg van station Feldafing van Kibri.
Kijk maar eens Hier en verder naar beneden scrollen




Ziet er ook prima uit, alleen niet voor mijn baan / stijl welke ik voor ogen heb!

Citaat van: Tjoekedoris op zaterdag 05 december 2020, 19:56:58
Kijk ook eens bij lasercut stations. Die zijn vaak echt op schaal, hebben een geweldige pasvorm, zijn super gedetailleerd en licht.
Veel plastic bouwmodellen vallen soms wat kleiner uit, omdat ze schaal 1:100 gemaakt zijn ipv. 1:87 en daardoor meer zijn gebaseerd voor TT  in plaats van H0.
Busch, Noch, Joswood en vele anderen hebben prachtige stations in hun assortiment.
Lasercut is wel duurder en iets voor gevorderden.
Pak ik zeker mee in mijn zoektocht..thanks!

Citaat van: Jan22 op zaterdag 05 december 2020, 14:57:19
Hoe staat het met bouwstijl van station en patricierswoningen? Of is dat geen issue?

Ik zie nogal wat verschillende stijlen vakwerk-huisjes passeren. De wikipedia is daar niet duidelijk over, maar mij lijken de stijlen hier niet zonder meer combineerbaar.
Voor mij is dat geen issue, als het mijn inziens echt uit de toon valt, dan komt het er niet op....Patricierswoningen moest ik even opzoeken. Snap niet echt de relatie tussen deze woningen en mijn baan, Google bracht mij geen oplossing, behalve dat zo een huis wel iets voor mij is (als ik het geld ervoor had)

Citaat van: iTom op zaterdag 05 december 2020, 17:10:29
Misschien is dit een idee, je hebt een Pb.


Ik stuur zo en PB terug

Alle andere reageerders, bedankt voor jullie in breng. Ik ga eerdaags even van carton de contouren van beide stations knippen (grofweg) en deze op de baan plaatsen. Tevens neem ik dan ook de perronlengtes mee hierin. Mijn passagierstreinen zijn rond de 1 meter lang (trein + 3 bakken erachter)
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Stations dilemma
Hallo Dick,

Station Calw van Kibri vind ik erg mooi. Het heeft dezelfde lengte als het Faller station, is iets lager maar beduidend smaller. 55x16x16.
Succes met je keuze.

groet, Wim
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2012

offline
Re: Stations dilemma
Uiteindelijk even de contouren (zo ongeveer) van het Vollmer station neergezet, en die lijkt me voor mijn station geschikt. Lijkt me ook een mooi projectje voor Januari. Ondertussen bezig met experimenteren met groen,ballasten en gips/klei/verf voor plein en wegen. Verder ben ik me aan het inlezen op bovenleiding en wil ik het station gaan voorzien van inrij en uitrij seinen. Genoeg te doen, te weinig tijd, maar het loopt niet weg.
Re: Stations dilemma
Lid sinds: 2017

offline
Re: Stations dilemma
Is natuurlijk persoonlijk en moet wel passen bij je tijdperk. Ikzelf heb Faller Neukirchen 110119.
Als alternatief had ik Faller Trossingen 110114, persoonlijk vind ik dat een mooi en kleiner alternatief dan Schwarzburg. Zelf de keuze maken en kijken of er nog wegen, bomen etc achterlangs kunnen  ;).

We maken je het niet makkelijker, succes met de keuze  :D :P