Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

aansluiten

Gestart door goldenear vrijdag 04 december 2020, 14:52:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiten
goldenear
gast

aansluiten
 :(  nou heb ik van de week  een oude trein set (rails  met trein  en wagons )gekocht    ,er  zit bij een  Marklin  10va    waar drie aansluitingen aan zit    o ,b , en een l  ,  wat moet daar  aan  1 of 2 draden ?    en waar sluit ik die draden aan  aan de rails   ik kan aan de rails  zo niks vinden     wei weet dit en kan mij dit misschien  met een tekening of foto,s laten zien  .

dit was weer een leuk idee van mijn vrouw  voor  haar kerstplaat   (kerstdorp)  waar een treintje  moet rijden nu zit ik met dit probleem ,
Re: aansluiten
Lid sinds: 2012

offline
Re: aansluiten
Re: aansluiten
goldenear
gast

Re: aansluiten
hee  hij    rolt      ,maaar  hij wil  alleen achteruit wat ik ook doe met mijn draadjes   wat kan dat zijn?
Re: aansluiten
Lid sinds: 2016

offline
Re: aansluiten

- Je kan de lok omdraaien door een puls te geven door de transformator 'onder 0' te draaien. De lok zal waarschijnljk gaan zoemen. Als je dan weer de rijdspanning in de plus zet rijd ie weer vooruit

- Blijft hij achteruit rijden? Dan is waarschijnlijk de aansluiting (electra, veertjes) op het omschakelrelais naar de knoppen. Als je handig bent kan je m openscroeven en e.e.a opnieuw solderen (en mss meteen even schoon maken ;).
Re: aansluiten
Lid sinds: 2016

offline
Re: aansluiten
Nog een kleine aanvulling: Marklin is wisselstroom en voor in elk geval het analoog rijden maakt het (als het bij een ovaaltje met een enkele trein blijft) niet uit hoe de aansluiting van de rode en de bruine draad is. Deze kan je dan omdraaien (anders dan bijvoorbeeld gelijkstroom, dan gaat afhankelijk van de aansluiting de trein voor of achteruit). De rails nooit aansluiten op de gele aansluiting, dan gaat je treintje extra hard ;)

Ga je meer aansluiten kan het wel lonen om de kleuren bruin, rood en geel goed uit elkaar te houden zodat e.e.a. goed blijft werken en om kortsluiting te voorkomen.
Re: aansluiten
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: aansluiten
In de loop der jaren zijn er verschillende Märklin 10 VA transformators geweest. Misschien heb je iets aan het 3rail wiki artikel over één daarvan: Märklin 37540.