Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

rijtuigenset 43617

Gestart door Tjoekedoris woensdag 02 december 2020, 18:28:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rijtuigenset 43617
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
rijtuigenset 43617
Vandaag de rijtuigen set 43617 afgehaald.
Een mooie set behorend bij de "Big Boy" en in principe overal al uitverkocht.
Zal mooi staan in de vitrine, maar ik vind er wel een minpuntje aan.
Het is absoluut niet mogelijk om er verlichting in te bouwen.
Bij navraag bij Märklin moest men het antwoord schuldig blijven en ik snapte niet waarom.
Normaal gesproken kun je toch in elk rijtuig verlichting inbouwen.
Na nog even goed gekeken te hebben, zijn deze rijtuigen uit 1 geheel gegoten.
Het is volgens mij niet mogelijk om deze te openen.
Jammer dat Märklin deze wagons niet heeft voorzien van verlichting, vooral nadat er met veel tamtam
het trekpaard "Big Boy" op de markt is gezet.
Daar was kennelijk veel vraag naar, want dit model heeft vele functies.
Je zou dan verwachten dat de rijtuigen set in ieder geval niet achter zou blijven.
Maar ja....hier is op bezuinigd en waarschijnlijk omdat het marktaandeel maar gering is.
Erg jammer. :( :thumbdown:
Re: rijtuigenset 43617
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: rijtuigenset 43617
Waarom is dat niet mogelijk dan? Ze moeten toch open te halen zijn...
Bij de stam Amerikaanse personenwagons die ik ooit omgebouwd heb waren de plastic kopse kanten los te halen, waarna het metalen deel van de kap af te nemen was.
Ik kan echter niet goed zien of deze wagons ook zo in elkaar zitten, maar het zou me niks verbazen.

Misschien voor M te lastig om in serieproductie te doen, maar met een beetje creativiteit en wat doorzettingsvermogen kom je ver. ;)
Re: rijtuigenset 43617
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: rijtuigenset 43617

Het is te doen en schitterend om te zien zag ik wel, maar er komt blijkbaar toch wel heel veel bij kijken.


https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=27&t=183606&p=2197339&hilit=43617#p2197339
Re: rijtuigenset 43617
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: rijtuigenset 43617
Nou ja zeg  8o :? Het kan dus wel, hetzij met enige moeite.
Ik kom vanmiddag van de vakhandelaar weg en die heeft voor mij een paar dagen over de mail met Märklin gecommuniceerd.
We hebben samen over de toonbank nog de rijtuigen goed bekeken en kwamen tot de conclusie dat de wagons niet open kunnen  :(

Afijn.... ik ben daar maar een leek in en ga af wat mij wordt verteld.
Verkeerd ingelicht dus. :D
Maar wel fijn dat het kan.
Nu maar even die Duitse topic even goed bestuderen en kijken of ik zelf de moed kan oppakken  :)

Thnx.
Re: rijtuigenset 43617
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: rijtuigenset 43617
Als ik op de Märklin site kijk zie ik dat deze set is gebaseerd op de streamliner rijtuigen.
Deze zijn los verkrijgbaar geweest en konden van verlichting (73150) worden voorzien, nummers 43601, 43602, 43603 en 43614.
Bij de 43601 staat zelfs een handleiding hoe de wagens open gaan en extra punten van aandacht voor de inbouw.
Dus misschien bestaat er toch een mogelijkheid.
Re: rijtuigenset 43617
Die rijtuigen lijken heel goed op die van de (stokoude) California Zephyr. De raamindeling is een beetje anders (en de verf natuurlijk) maar voor de rest denk ik dat die precies het zelfde zijn.
Vreemd is wel dat ze er 25 jaar geleden wel standaard verlichting in staken...
Ik heb de 3 types wagons van de California Zephyr eens open gedaan, dat is secondenwerk zonder enig gereedschap  ;)
Dak en zijkanten zijn inderdaad uit 1 stuk aluminium, maar kopeinden en bopem zijn uit plastiek.
't Is zoals als gezegd eerst de kopeinden er van afhalen (gaat makkelijkst door de alu behuizing lichtjes open te plooien) en dan de bodem er uit klikken.
Het binnenwerk zit er los in.
Op de foto's zie je goed de lipjes en waar ze achter klikken.
Er zijn 2 soorten binnenverlichting, dezelfde voor wagons met of zonder dakuitbouw, en een kortere voor de bagagerijtuigen.
Mijn oudjes hebben nog een lichtgeleider met lampjes (geeft zeer aangenaam warm licht) maar een LED strip moet er zonder enig probleem kunnen in geplaatst worden.
   
Re: rijtuigenset 43617
En destijds stond wel nog in de 'boekskes' hoe je ze moest open maken, want er waren vroeg of laat lampjes te vervangen  ;)
Re: rijtuigenset 43617
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: rijtuigenset 43617
Fantastisch Anton. Dat zijn mooie voorbeeld foto's.  :-)
Ik heb ze opgeslagen en kan ze mooi gebruiken als ik het ga aandurven om er verlichting in te bouwen.
Het lijken inderdaad dezelfde typen rijtuigen.