Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wifi en vaste kabel tegelijk

Gestart door Stafmarklin dinsdag 24 november 2020, 16:54:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wifi en vaste kabel tegelijk
Stafmarklin
gast

Wifi en vaste kabel tegelijk
Hoi vrienden,

Ik heb een laptop (OS Win 10) die met het net kan verbonden worden via kabel maar ook Wifi. Via de kabel heb ik de CS2 aangesloten met een "Crosskabel". Werkt super maar.... Als ik geen gebruik maak van de CS en even op het net wil via Wifi, krijg ik wel problemen. Ik moet alles terug instellen. Bestaat er een mogelijkheid om beiden gelijktijdig te gebruiken, zonder een router, hub of switch. Dus CS2 via cross en het net via wifi. Reden: mijn treintafel is verrijdbaar en om schade te vermijden wil ik zo weinig mogelijk kabels, van en naar de router.
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Dag Gustaaf,

Ik vraag me af waarom je een Crosslink kabel gebruikt.
Heb je die direct met op je laptop / pc aangesloten?

Of werk je met een wifi extender waar ook een Utp kabel in kan.

Is het trouwens een 'echte' crosslink kabel of een gewone utp kabel.

Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Hoi Johny,

Ik weet dat in de nieuwere laptops, de netwerkaarten autosense zijn. Maar ik heb de "Crosslink" gebruikt om zeker te zijn.
Deze heb ik rechtstreeks verbonden met de CS2 en de laptop (Een Lenovo T450). Nu wil ik ook met de laptop via Wifi, op het WWW, zonder te veel wijzigingen aan te brengen. Ik heb geprobeerd met bv op de Laptop wifi uit te schakelen om zo te werken met de CS2 en iTrain. Maar wanneer ik Wifi terug activeer, dan loopt het mis.   
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Met een gewone utp patchkabel 5e kun je je cs2 gewoon op je pc aansluiten hoor. Geen enkel probleem.
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Heb je niet een klein switchje die je er tussen kunt zetten?

Kan me vaag herinneren dat ik zelf ook wel eens wat netwerkinstabiliteit heb meegemaakt in mijn cs2 tijd (vroeger...😇😂).
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Moet wel kunnen. Dan zou je de WiFi moeten aangeven als standaard Gateway voor het internet. En dat deze gedeeld mag worden. Dan kan je ook je het internet voor CS via de PC laten lopen. Het is wat klooien in de instellingen. Onder andere het tegengaan van het automatisch uitzetten van WiFi bij het aansluiten van een netwerkkabel. Zie ook WifI + LAN beide aktief (met eigen ip-adres)

Groet Ronald.
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Ik zou een WiFi extender installeren met een UTP poort aansluiting waar je dan de CS2 bekabeld op aansluit.
Zodoende blijft je laptop vrij voor WiFi ontvangst (die door de extender gelijk nog beter zal zijn ook) en zijn al je problemen opgelost.
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Bedankt mannen, ik denk dat ik eerst de suggestie van Ronald eens ga proberen. Als dit niet lukt dan ga ik over op die van Ad.
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
De oplossing van Ronald zou goed moeten werken

Ik zou verwachten dat je in de netwerkverbinding met de kabel naar je CS2 geen gateway instelt, je weet immers het IP adres van de CS2
en dat via de wifi verbinding wel een gateway is ingesteld.
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Ook even aandacht houden voor de IP-adressering wat de subnetten betreft.

Wifi kan "gewoon" op dhcp van de router en zal in de meeste gevallen 192.168.1.xxx zijn/worden met gateway 192.168.1.1

De adressen van de CS2 en LAN aansluiting op PC voorzien van vaste ip adressen in ander subnet, bijv 192.168.2.1 en 192.168.2.2

Dan zal het vast beter gaan.
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Hallo vrienden,

Bedankt voor de reacties. Ondertussen heb ik niet stil gezeten en ik denk dat het probleem opgelost is.
ik wil uiteraard mijn oplossing en bevindingen delen.

Ik gebruik een Lenovo T450 laptop (Wifi & Ethernet) en CS2 602515 (Central Station Märklin)
We sluiten een "cross-overkabel" aan op de CS2 en op de Ethernet van de PC. Bij recentere PC's mag je een gewone UTP (5e  of 6) gebruiken want die netwerkkaarten zijn reeds "Autosense".
Voor we de IP instellingen aanpassen, kijken we eerst welk IP de router heeft: Klik met de rechtermuisknop op het windowslogo, klik dan op uitvoeren.
In het uitvoervenstertje typ je "CMD.exe". Er verschijnt een Dos applicatie (verkenner) daar tik je achter de prompt "ipconfig". Hier vind je het IP van de router. In mijn geval is dit bij telenet (België)
192.168.0.1 (Je kan het ook te weten komen via je tablet of smartphone door te gaan naar instellingen – Wifi – details). We doen dit om zeker geen conflicten te hebben bij gebruik van hetzelfde IP-adres.
Beide toestellen (Pc en CS) staan "AAN" en we gaan ze nu configureren.
- Instellingen voor de PC:
Rechter muisknop terug op Windows logo (Links onderaan) en gaan naar netwerkverbindingen:
Je ziet dan in een ander kader de beschikbare netwerkstatus. Voor alle zekerheid (als de verbinding met de kabel er niet tussen staat) kijk eens naar "De beschikbare netwerken weergeven".  We zouden nu 2 netwerken moeten vinden: 1 via Wifi en een 2de via Ethernet.
Van de WIFI blijven we af. Die staat op auto (DHCP)
We klikken op Ethernet en passen aan via "Eigenschappen" verder naar IP-Instellingen en "BEWERKEN".
We vinken ipv4 aan, passen AUTO (DHCP) aan naar "HANDMATIG" en vullen in:
Ipv4-adres: 192.168.1.10
Ipv4-Gateway: 192.168.1.254
Ipv5-DNS-server: 192.168.1.254
Alternatieve DNS: 192.168.1.255
Hier heb ik 1.10 gekozen omdat mijn PC draait onder Windows "10". We slaan de gegevens op.
- We starten nu iTrain op en gaan naar Interfaces en zorgen dat Ip-adres verwijst naar die van de CS2. (192.168.1.15 - zie verder).
- We gaan nu naar onze CS2 en nemen het tabblad "Setup". Daar klikken we op het sleuteltje en vervolgens in dat schermpje gaan we naar IP en vullen we in:
Let op: "Adres-uitgeven" op HANDMATIG en dan vul je bij IP een adres in. Ik heb gekozen voor 1.15 (komt van CS 602"15"- gemakkelijk te onthouden).
IP-netmasker, gateway en server DITO als PC.
Vink af en ga dan naar "CAN" en zet dit op AUTO en vul in: 192.168.1.10
De 1.10 verwijst naar de instellingen op de PC.
We sluiten alles af en starten dan eerst de C2 op, gevolgd door de PC.
Wanneer we nu iTrain opstarten en "VERBINDEN", zou alles moeten werken, OOK de WIFI.

Hopelijk hebben jullie ook iets aan mijn uitleg.
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wifi en vaste kabel tegelijk
Als het nog steeds niet werkt, gooi er lekker een WR802N op. Kost je misschien 30 euro, dan zit je CS2 ook op de wifi.