Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen

Gestart door MarcRaad woensdag 02 december 2020, 00:35:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Over deze tegenstrijdigheid is al eerder gerapporteerd, maar met de nieuwere software versies is het nu nog verwarrender en in de handleidingen wordt er niets over vermeld.
In de Duitse handleiding van de ECoS2 staat bij "Setup 1" Item "Algemeine Einstellungen" bij het vakje voor de batterijen de tekst "Akkus im akkufach laden".
In de Nederlandse handleiding staat bij het vakje voor de batterijen de tekst "Laad batterijen op in het batterijvak".
Op het scherm van mijn ECoS2 staat bij het vakje voor de batterijen echter de tekst "De accus (in het batterijvak) uitwendig laden". Dit is dus tegenstrijdig aan wat er in de handleiding staat.
Aangezien de ECoS2 inclusief oplaadbare batterijen geleverd wordt, neem ik aan dat de ECoS2 deze ZELF op kan laden.
Vraag 1 is daarom: Klopt dit ?
Vraag 2: Zo ja, moet bij het gebruik van oplaadbare batterijen het vinkje bij dit item AAN of UIT staan.
Hoop dat iemand hier uitsluitsel over kan geven.

Gr. Marc
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Marc, je kunt de batterijen in de ECoS zelf laden en dan moet het vinkje aanstaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Dank voor je reactie Peter, maar het is me nog steeds niet duidelijk.
In mijn beleving betekend "zelf laden" net als de tekst op het scherm "De accus (in het batterijvak) uitwendig laden" dat men de oplaadbare batterijen uit de ECoS zou moeten halen en in een aparte batterijenlader op zou moeten laden.
De vraag blijft daarom of de ECoS de batterijen zelf op kan laden of niet en zo ja, moet het vinkje bij gebruik van oplaadbare batterijen dan AAN of UIT staan.

Gr. Marc
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Volgens mij is Peter vrij duidelijk. Als je wilt dat de Ecos de batterijen op zak laden moet je het vinkje aan zetten.

De handleiding is uit het Duits vertaald door niet technische mensen, niet op de letter nauwkeurig willen lezen maar gewoon de geest volgen.
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Bij mij valt regelmatig het dekseltje onder de ECoS2 uit en dan vallen ook een of meer accu's uit hun houder. Zo merk ik dus vaak niet eens dat de accu's eruit zijn. Als je de ECoS(2) normaal afsluit met een lange druk op de stop-knop en wacht met het uittrekken van de stekker totdat hij gaat knipperen, dan zijn de accu's ook eigenlijk niet nodig (zo heb ik gemerkt bij mijn CS1R waar ik de batterijen uitgehaald heb). Inmiddels heb ik het uitvallen van het dekseltje overigens opgelost door een schuimrubber kussentje onder het batterijvak te leggen.
De accu's zijn dus niet noodzakelijk, maar kunnen wel handig zijn bij een stroomonderbreking, dan wordt de actuele speelstand opgeslagen.

PS Als je andere accu's/batterijen gaat gebruiken: je mag geen gewone batterijen opladen, dan moet je het vinkje uit zetten.

Groet, Paul
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
quote : Volgens mij is Peter vrij duidelijk. Als je wilt dat de Ecos de batterijen op zak laden moet je het vinkje aan zetten.

De handleiding is uit het Duits vertaald door niet technische mensen, niet op de letter nauwkeurig willen lezen maar gewoon de geest volgen.
Op zak laden: moet de vink nu aanstaan of niet als de batterijen in de ecos zitten om te laden ?
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
zal
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
dit is de foto daarom misleidend hé :

Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Mijn interpretatie zou zijn: vinkje: batterijen van buiten af laden worden, geen vinkje: dan neem ik aan dat ze "inwendig" geladen worden.

Groet, Anne W
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Tekst volgens de originele Duitstalige handleiding: "Akkus im Akkufach laden" .
In simpel Nederlands vertaald: "Batterijen in het batterijvak opladen"
Geen vinkje = niet opladen
Wel een vinkje = batterijen worden opgeladen.
Vanzelfsprekend dienen in het batterijvak aan de onderzijde van de Ecos uitsluitend oplaadbare batterijen te worden geplaatst !
Wat voor nut hebben die batterijen ?
Eigenlijk beperkt: wanneer in de meterkast de stoppen doorslaan valt de Ecos niet uit maar schakelt deze over op de spanning die door de batterijen geleverd wordt.
Bij mij is het batterijvak leeg; stoppen die doorslaan is de laatste 30 jaar een keer gebeurd bij een zeer zwaar onweer.
p.s. interpreteren is leuk en aardig maar doe dat niet zonder in het bezit te zijn van een Ecos en/of handleiding.

Cees
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
En wat staat er op het Duitstalige scherm? (en dat is wat anders als de Duitstalige handleiding...)

Groet, Anne W
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Willen jullie uitsluitsel, rapporteer of stel de vraag aan ESU support, of ESU Benelux (Trainservice Danckaert) of op het ESU Forum (NL of D).

Willy
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
vinkje aangezet en meteen duracel 750 ma erin gezet.Alles oke nu en dus oude originele batterijen naar recupel.Kosten 8 euro :)
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
In de Nederlandstalige handleiding staat onder punt 5.1:

"... Tijdens het gebruik van de ECoS zullen de batterijen op peil gehouden worden door een inwendige "druppellader", indien deze is ingeschakeld ( zie hoofdstuk 22.1)..."

Maar onder punt 22.1 -Algemene Instellingen - staat behalve een afbeelding niets dan weer niets meer over het al dan niet een vinkje zetten naast het al dan niet opladen van de batterijen door de ECoS zelf.
In de Duitstalige handleiding wordt het ook niet vermeld maar in de afbeelding staat er wel een vinkje naast "Akkus im Akkufach laden" terwijl dat in de Nederlandstalige handleiding niet staat aangevinkt.


Willy
Re: ECoS2 tegenstrijdige teksten over instelling voor de batterijen
Volgens mij was de vraag allang beantwoord door de Geluidsman in de tweede post......