Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Jan zijn visie op de rolbrug ombouw

Gestart door Jan22 donderdag 26 november 2020, 01:37:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Jan zijn visie op de rolbrug ombouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Jan zijn visie op de rolbrug ombouw
Citaat van: E103.1 op woensdag 25 november 2020, 18:34:46
Via het linkje zag ik dat een nieuwe motor een stuk minder lawaai maakt.
Via dat linkje zag ik iets dat klonk alsof het een scanner is.
Hoe erg moet het origineel dan wel niet klinken (matrixprinter, grindmolen?).
Bij de buren zag ik draadjes van gebruikers die 'm hadden omgebouwd.
Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Bij de buren stonden diverse tips om 'm zachter te krijgen, zoals hier (2006) en hier (2007).

Een andere aanpak betrof deze
(2013) Arduino met stappenmotor, dat moet meteen ook een stuk stiller zijn. Want een deel van de herrie wordt veroorzaakt door die messing of plastic baan (die staafvormig tandwiel heet of tandheugel ) waarover de brug heen en weer ratelt. Als je die ratelstaaf (=tandheugel) kunt vervangen door een glij-mechaniek (ronde stangen), scheelt dat veel herrie.

Op het eigen forum trof ik een kritisch draadje aan
(2007) Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)

Citaat van: Henk op maandag 05 november 2007, 11:35:47
(...)
2. De rolbrug werkt goed, maar maakt een ongelofelijke hoop lawaai (...).
   Het lijkt of de motor het kunststof aan het vermalen is.

Samenvattend: tips om de herrie te verminderen:
1. AC Motor vervangen door DC SB-motor
2. Plastic holtes onderkant rolbrug opvullen (tegen plastic resonantie)
3. Motor vervangen door een stappenmotor (met arduino aandrijving)
4. Condensators plaatsen, en motor met gelijkstroom aansturen

Tips lijken een beetje op elkaar.
Als je over de schutting kijkt, kom je waarschijnlijk wel mensen tegen die je willen 'helpen' met je ombouw.

Bij zowel de buren als hier trof ik een bezitter aan die de rolbrug versmald heeft, b.v. Maleupen, daar zal het geluid niet minder van worden, ben ik bang.
Jan zijn visie op de rolbrug ombouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Jan zijn visie op de rolbrug ombouw
Je zou je zelf een norm moeten stellen: zo stil wil ik 'm hebben:

https://youtu.be/3lgzZwJJs9A

Dan bedenken hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen, en wat er nog meer aan gedaan kan worden
(b.v. aan de brug zelf). De tandheugel en de kroonwielen heeft hij laten zitten, zie screenshot
Jan zijn visie op de rolbrug ombouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Jan zijn visie op de rolbrug ombouw
Goed. Waar ik deze film vandaan heb? Videokanaal van Krogsgaards Modelbane Denemarken

Voorafgaand qua tijd aan dit filmpje:
https://youtu.be/1iy16d8PIBE

Dat filmpje toont de herrie van het origineel, en wat hij er technisch aan heeft gedaan
(maar dat is vast niet alles wat hij eraan heeft gedaan).
Aan de afbeelding van SB-Modellbau kun je zien dat hij heeft gekozen voor de langzame uitvoering.
Dus niet de snelle motor die Topic Starter wil !!!

De decoder die hij gebruikt is overigens niet noodzakelijk. In deze link uit 2003 vind je een ander bruikbaar (elektronisch) schema om een rolbrug-motor aan te sturen.

*** edited: link windigipet.de gerepareerd
Jan zijn visie op de rolbrug ombouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Jan zijn visie op de rolbrug ombouw
Citaat van: Hans Biere op woensdag 25 november 2020, 19:10:04
Er moet namelijk behoorlijk "geknutseld" lees gefreesd worden alvorens de motor te kunnen plaatsen.

"gefreesd worden"? Op de site van SB-modellbau staat dat bij beide motoren inbouw moeilijkheidsgraad II is.

De noodzaak om een frees te gebruiken rekenen zij tot categorie III:
CiteerUnter einem Umbau (Stufe 3) versteht man eine konstruktive Umgestaltung des Modells, bei dem im jedem Falle Fräsarbeiten anfallen. Umbauten dieses Anspruchs sollten nur feinwerk-technisch erfahrene Modellbahner im Angriff nehmen, die über entsprechende Machinen verfügen.

bron citaat: U besteedt de inbouw aan ons uit
CiteerSchwierigkeitsgrad II: Feil- bzw. Sägearbeiten
Um Platz für die Schwungmasse oder den Motor zu schaffen, müssen Sie am Rahmen, Motorhalter Gewicht- oder Gehäuse Bearbeitungen vornehmen. Diese können Sie mit Säge, Feile oder kleinem Handdremel (Proxxon Fräser) durchführen.

Bij categorie II (ombouw) heb je meestal, schrijven zij, metaalzaag, vijl, soldeerstation en/of een dremel nodig om een apparaat te kunnen bewerken voor de inbouw.

Ze geven een schatting van de benodigde tijd om zo'n inbouw of ombouw te kunnen plegen.
Voor zowel de snelle (artikel 22166) als de trage motor (22090) -ombouw (geen inbouw) rekenen zij 7EH.
(Terzijde, de snelle motor is eind november 2020 niet "verfügbar", niet uit voorraad leverbaar).

7EH (eenheden van 10 minuten) staat gelijk aan € 98,- oftewel zo'n 70 minuten werk.
Ze nemen je de ombouwklus uit handen voor  € 98, -  (zie downloadbare prijslijst prijspeil maart 2020), als je de motor (€ 139,-) koopt,  en je jouw rolbrug naar hen toestuurt.

Sommigen houden het liever goedkoop door het zelf te doen, en door een Arduino stappenmotor te nemen in plaats van zo'n dure SB-motor. Dat is aan de Topic Steller om zelf te beoordelen.
Re: Jan zijn visie op de rolbrug ombouw
Het is zelf goed te doen heb het ook gedaan