Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Martougin

Gestart door Christian P zaterdag 28 november 2020, 18:48:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Martougin
Hey Koen,

De stepper is rechtstreeks aangesloten op de Arduino.
Die kloon-nano's kosten nog geen 2 euro. Dus waarom zo moeilijk maken, 1 Arduino per wissel.
Ik heb ervoor gekozen om de aandrijving naast de wissel te plaatsen en niet er onder.
De stepper is amper 4mm dik.

Om de wissel soepel te laten lopen verkies ik ervoor dat de aandrijf-rod in rechte verbinding staat met de stepper.
Enige nadeel is dat de wissel altijd juist moet staan, in beide lok-richtingen.

Verder kan je de Arduino ook rechtstreeks aansluiten op een terugmelder. Interessant voor iTrain ea om een terugmelding
te hebben op de wissel.

De besturing kan via DCC. Maar dan moet er een optocoupler bij en de extra nodige programmatie.
Eenvoudiger is om de Arduino rechtstreeks aan te sluiten op een wisseldecoder.
Re: Martougin
antonv
gast

Re: Martougin
Ik veronderstel dat je zo iets gebruikt van 1 van de vele aanbieders?
Re: Martougin
3railkoen
gast

Re: Martougin
thx, en hoe koppel je die nano op een wisseldecoder ? Ens is die ook via die weg te voede evt ? En idd heb je linkje waar je dat motortje met die actuator gekocht hebt ?? nadeel van die verweg shops is dat het zo lang duurt ..
m.i.
gr koen
Re: Martougin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Martougin
Van de Nano kan je ook een eigen decoder maken. Je hebt op internet veel voorbeelden voor DCC-aansluitingen (printjes) op Arduino. Compleet met bibliotheken voor Arduino om te gebruiken. Dan die verwerken in programma code. Je kan bijvoorbeeld eens kijken naar de DCCNext van Nico Teering. Dan heb je alles in één print. Arduino en DCC. Dan kan je daar ook één of meerdere steppenmotoren op aansluiten. Het zijn geen "standaard" aansluitdoosjes oplossingen.

Groet Ronald.
Re: Martougin
3railkoen
gast

Re: Martougin
hi, ok top zal daar eens kijken , dat het geen standaard spul is maakt het juist leuk

gr koen
Re: Martougin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Martougin
 @citaat Sommige mensen hier vinden dat niet leuk  ;)  O:-D De informatie over de DCCNext is te vinden op de webzijde van Nico Teering. Je kan ook eens kijken bij de buren DCCNext, een nieuwe DCC decoder! met veel informatie.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Martougin
Citaat van: antonv op donderdag 18 februari 2021, 09:59:35
Ik veronderstel dat je zo iets gebruikt van 1 van de vele aanbieders?
Helemaal juist

Citaat van: 3railkoen op donderdag 18 februari 2021, 11:07:42
thx, en hoe koppel je die nano op een wisseldecoder ? Ens is die ook via die weg te voede evt ? En idd heb je linkje waar je dat motortje met die actuator gekocht hebt ?? nadeel van die verweg shops is dat het zo lang duurt ..
m.i.
gr koen
De levering heeft 2 weken genomen.
Voor de aansluiting op de decoder gebruik je pontentieel-vrij schakeling (bv de m83 van M).
ik heb een kleine schets voor je gemaakt.

Je kan uiteraard ook zelf je DDC decoder maken of de kit van Teering gebruiken maar dan moet je toch al wat gevorderde programmeer kennis hebben
want zijn programma ondersteunt (voor zover ik weet) geen stappenmotoren.

groetjes
Christian
Re: Martougin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Martougin
Hoi,

Citaat van: Christian P op donderdag 18 februari 2021, 14:16:03
Je kan uiteraard ook zelf je DDC decoder maken of de kit van Teering gebruiken maar dan moet je toch al wat gevorderde programmeer kennis hebben
want zijn programma ondersteunt (voor zover ik weet) geen stappenmotoren.

Klopt. Het is een arduino die je helemaal zelf kan programmeren en je eigen programma inladen. Het is meer voor de aansluitingen zoals DCC e.d. dat je de DCCNext kan gebruiken. Doordat er al een DCC-interface opzit je alleen de juiste pinnen mag aanspreken. Dat is het voordeel.

Groet Ronald.
Re: Martougin
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Martougin
Christiaan,

Hoe bepaald de schakeling op het moment dat je hem inschakelt, waar deze staat? afbuigend of rechtdoor?

Hoe heb je dat opgelost. Ik zie geen schakelaar of zit dit ook in de aandrijving?

Meine
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Martougin
Meine,

Eerst moet je weten dat een stappenmotor (zoals deze) niet stuk gaat als deze aan zijn limiet zit.
Dus bij het opstarten draait hij altijd eerst clockwise over zijn maximale uitzwaai (rood=recht). Dat is dan zijn beginpunt.
Druk je weer op rood, dan gaat hij uiteraard niet verder, maar op groen gaat die 100 stappen terug en geeft je afbuigen.
Druk je 2x op groen, dan zorgt de Arduino ervoor dat er de tweede keer niets gebeurd.

Met treinsoftware kan je ook nog eens een beginwaarde instellen
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Martougin
Citaat van: ronaldk op donderdag 18 februari 2021, 15:29:07
Hoi,

Citaat van: Christian P op donderdag 18 februari 2021, 14:16:03
Je kan uiteraard ook zelf je DDC decoder maken of de kit van Teering gebruiken maar dan moet je toch al wat gevorderde programmeer kennis hebben
want zijn programma ondersteunt (voor zover ik weet) geen stappenmotoren.

Klopt. Het is een arduino die je helemaal zelf kan programmeren en je eigen programma inladen. Het is meer voor de aansluitingen zoals DCC e.d. dat je de DCCNext kan gebruiken. Doordat er al een DCC-interface opzit je alleen de juiste pinnen mag aanspreken. Dat is het voordeel.

Groet Ronald.

Hey Ronald,
Ik had die DCCNext nog niet gezien. Is inderdaad heel interessant . Thanks voor de tip
Re: Martougin
antonv
gast

Re: Martougin
Heb je geen schrik dat de Arduino uitgangen vroeg of laat sneuvelen door de hoge piekspanningen bij het voortdurend afschakelen van een toch inductieve belasting?
Ik heb voor alle zekerheid en om dit ook eens uit te testen een Uno gekocht met motorshield en 4  stepper drivers, alles samen met nog een USB kabeltje er bij voor 8€50 gratis aan huis geleverd: zo iets
Re: Martougin
antonv
gast

Re: Martougin
Ik ben ondertussen ook aan de slag met dezelfde steppers en kan nauwelijks geloven dat een Arduino dat lang kan overleven die rechtstreeks aan te sluiten...
De spoelweerstand is 15 ohm, dus trekt bij 5V meer dan 300mA terwijl een Arduino nauwelijks 40mA kan leveren.
En bij afschakelen meet ik een piekspanning van meer dan 300V! Dat kunnen de interne diodes die bedoeld zijn de ingangen te beschermen tegen statische elektriciteit nooit lang overleven.
Bij rechtstreekse aansluiting zal er natuurlijk nooit 300mA kunnen lopen en zal de afschakelpiek klager zijn, maar als mishandeling van een Arduino kan dat toch wel tellen  :(
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Martougin
Hey Anton,

Zeer interessante oefening die je hier maakt. Je berekening klopt inderdaad maar je moet het nog wel delen over 2 pins.
Dus is het 166mA dat er wordt getrokken. Is dus nog steeds 4x het maximum.

Ik heb hier toch een hele berg nano's liggen, dus een testje kan geen kwaad. Ik heb de Arduino heel het week-end de stepper doen draaien
en tot hiertoe geen enkel probleem gehad. Dat zijn 70.000 bewegingen geweest.

Er moet nog een andere factor zijn die we over het hoofd zien waardoor de Arduino dit wel aan kan. Ik heb geen oscilloscoop maar ik heb een
vermoeden dat de weerstand van 15 ohm niet bereikt wordt door het hele korte schakelmoment van 0,00000030 seconde of 30 microseconde.

groetjes
Christian
Re: Martougin
antonv
gast

Re: Martougin
Dag Christian,

Ondertussen heb ik ook een duurtest lopen met een rechtstreekse aansluiting en dat loopt al meerdere dagen continu zonder enig probleem.
'k Heb de stroomopname van de Nano eens gemeten met en zonder belasting en het verschil is 125mA (150 min 25).
En dat is inderdaad verdeeld over 2 spoelen en uitgangen.
Er loopt dus per spoel 62,5mA wat buiten de specificaties is maar dan ook weer niet zoveel om er je zorgen over te maken, ik ga ook voor Nano met rechtstreekse aansluiting.
Er staat ten andere alles behalve 5V over de wikkelingen, amper 2V, dat komt door de toch vrij hoge inwendige weerstand van de Atmel uitgangen waarvan je er altijd 2 per spoel gebruikt, de ene uitgang sourced en de andere sinkt.
'k Had nog gedacht beveiligingsdiodes te plaatsen, maar om de interne diodes te beveiligen moeten dat Schottky diodes zijn en die heb ik hier niet op de plank liggen.
Re: Martougin
antonv
gast

Re: Martougin
Ondertussen nog wat verder getest en van de 7 steppers die ik geprobeerd heb waren er maar 4 die direct liepen rechtstreeks aangesloten op de Arduino, 3 deden niks...
De 3 weigerende steppers aangesloten op een stepper testertje en daar werkten ze direct.
Beetje automatisch laten over en weer lopen en 2 van de 3 lopen nu ook op de Arduino, de derde weigert nog steeds. Kwestie van roderen...
Maar alle steppers die rechtstreeks op de Arduino lopen hebben nauwelijks kracht, genoeg om rechtstreeks een wisseltong om te zetten, maar een M-wissel omzetten zoals ik deed lukt op deze manier absoluut niet.
Die 2 V pp die de Arduino er kan op zetten is duidelijk niet genoeg voor dit soort steppers.
Omdat de steppers die niet direct werkten uit 2 verschillende zendingen komen hou ik het maar voor bekeken, ik werk niet graag op het randje van niet of wel gaan.
De stepper driver printjes die ik besteld heb zijn nog niet binnen maar daarmee zal het wel beter gaan, dan kan ik werken met een hogere spanning. En ze kosten maar 0,5 euro per stuk, daar kun je niet voor sukkelen.
Wordt vervolgd. 
Re: Martougin
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Martougin
Mijn interesse was ook gewekt door deze mini stappenmotor.
deze dus ook besteld bij Ali en aan een motordriver L298N mini gehangen (€0,34  bij Ali)
Voeding hiervan 3,3V.
het werkt perfect met de sketch van Christian.

mooi concept om wat verder mee te experimenteren.
thanks voor het delen.  :thumbup:
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Martougin
leuke denktank hier!

De compactheid en prijs (thx Hans) en zeker het vermogen (thx Anton) kan je het niet nalaten om de driver te gebruiken.
Dit brengt me op een volgend idee:

Als ik nu een printplaat maak en monteer volgende stukken:
- L298N mini
- Seeeduino Xiao (nog kleiner dan de nano)
- gelijkrichter (stroom van de centrale DC maken)
- stepdown converter (voeding voor de stepper)
- optocoupler (om de verbinding te maken tussen de Seeduino en de centrale)
- dipswitches (om het DCC adres in te stellen)
- potentiometer om de uitzwaai te bepalen
- potentiometer om startpunt in te stellen

Dan kan de module met 1 aansluiting rechtstreeks op de centrale aangesloten worden en hoeft er niets meer geprogrammeerd te worden.

ik kom hier op terug
Re: Martougin
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Martougin
Je hebt goede gedachten Christian  :D

ik had een gelijksoortig idee.
Mijn DCC++ EX centrale met sensor shield gebruiken om deze motoren in Rocrail aan te sturen.
biedt naast de servo toepassing nog meer mogelijk heden.

interessant dit!
Re: Martougin
antonv
gast

Re: Martougin
Citaat van: RocnetHans op donderdag 25 maart 2021, 23:27:43
Voeding hiervan 3,3V.
Dit begrijp ik niet, dan zou er nog minder spanning over de stepper komen...
Je toont toch deze?
Enfin, deze heb ik besteld (en zit ik nog op te wachten) om de spanning over de stepper te kunnen opvoeren.
Re: Martougin
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Martougin
Ja, dat is ém.  met de MX1508 chip.

https://nl.aliexpress.com/item/33012645746.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dfBPACJ

het steppertje deed rechtstreeks op de Arduino niks, met de driver begint het te werken vanaf 1,5V voeding.
dan verbruikt het 0,12A.  Bij 3,3V wordt dat 0,28A.




Re: Martougin
antonv
gast

Re: Martougin
De trekkracht van een steppertje rechtstreeks op een Nano vergeleken met de trekkracht aangesloten op een 5V testertje.
Re: Martougin
antonv
gast

Re: Martougin
En tot slot hetzelfde steppertje op een tester die nog meer stroom kan leveren.
Die kleine dingetjes zijn dus best wel sterk... als ze genoeg eten krijgen  ;)