Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Martougin

Gestart door Christian P zaterdag 28 november 2020, 18:48:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Martougin
Hey beste treinliefhebbers,

Ik ben er een tijdje uit geweest maar de prioriteiten zijn achter de rug en de hobby krijgt terug een voorname plaats!

Er zijn al een aantal banen gepasseerd. Voor diegene die me nog herinneren:
Klein Heik: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52593.0
Klein Heik, een nieuw begin, de lok-lift: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72028.0
De laatste heb ik helaas vroegtijdig moeten afbreken.

Dus vandaag start ik met "Martougin".

Een aantal punten die de baan zullen kenmerken:
- Uitsluitend rollend materieel dat in Vlaanderen rijdt (Desiro - M6 - Benelux - E186 - Thalys.....)
- Geen doorrijdende baan. Ttz van het ene uiteinde naar het andere. De totale lengte is 18 meter baan met een breedte
   tussen de 60 en 80 cm. Alle loks zijn opgesteld om in beide richtingen te kunnen rijden.
- Ondertussen ben ik al aan een 3de versie van een lok-lift. Een vriend van me heeft me gevraagd om een lok-lift
   te bouwen voor hem. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80961.0
    De betrouwbaarheid kreeg hierdoor een nieuwe wending en moest het concept opnieuw bedenken
   en uittekenen. Dus bouw ik nu eerst de lift voor mezelf. De lift staat centraal en moet een eyecatcher worden.
-  Ik ga voor de details in de scenery. Vandaar een kleine baan maar met heel veel scenery plezier.
-  Een stuk van de baan (200 cm) wordt modulair. Zo kan ik in de toekomst verschillende scenes maken.
-  En als laatst: besturing gebeurd met Marklin CS3 en itrain maar de treinen zijn allen 2-rail

Hier volgen de eerste foto's:
Re: Martougin - een nieuw project
mijn eerste ontwerp van de baan
Re: Martougin - een nieuw project
een paar foto's van de lift
Re: Martougin - een nieuw project
Een tegenwicht gaat ervoor zorgen dat de stappenmotor zo weinig mogelijk kracht moeten zetten. Dit is belangrijk voor de precisie van de lift.
Dit zijn stalen platen van 5mm dik. Die kan ik stapsgewijs toevoegen naar mate de lift vordering krijgt.
Re: Martougin - een nieuw project
dit is dan de aandrijving.
Twee stappenmotors rechtstreeks op de as.
Rechts boven is een rem die ik gebouwd heb voor als de lift uit staat.
Re: Martougin - een nieuw project
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Martougin - een nieuw project
Ziet er profi uit :thumbup:!
Ik neem aan dat de rem bekrachtigd (aangestuurd) moet worden om te deblokkeren (oftewel spanningsloos = blokkeren)?
Re: Martougin - een nieuw project
Hey Hanzi,

De rem is een lineaire motor die de vaste riem rond de pulley spant of ontspant.
Oorspronkelijk was ik op zoek naar een stappenmoter met ingebouwde rem. Helaas remmen deze enkel onder spanning.
Dus als de lift uitschakel, dan zou heel de constructie naar beneden rollen.
Tenzij iemand weet heeft van een stappen motor die stroomloos blokkeert, dat zou dan zeer welkom zijn.

Re: Martougin - een nieuw project
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: Martougin - een nieuw project
Vraag eens aan je leverancier of ze ook typen hebben die in industriële robotarmen worden gebruikt. Vele stepper of servo motoren voor die toepassingen zijn leverbaar met een "self locking solenoid brake (of power-off brake)" om het geheel bij spanningsuitval veilig in positie te houden.

Mijn ervaring beperkt zich tot het plaatsen van een bestelling voor het spul. Daarbij viel de prijzen erg op...Het zou best wel eens duurder kunnen zijn dan de (net als de rest van de constructie zeer goed uitziende!) oplossing die je nu hebt.
Re: Martougin - een nieuw project
Hey PK "Power Off Brake" was inderdaad de juiste benaming/omschrijving voor wat ik nodig heb. Dank je wel!

En die zijn inderdaad behoorlijk duur. Ik favoriseer graag de BE/NL markt maar hier zal ik toch naar het oosten moeten kijken.

Ik heb ook nog even het idee "wormwiel" bekeken maar de gemiddelde ratio 1:30 is zeer groot. Ik kan de stepper niet voldoende snel laten draaien om dit te compenseren. Nu doet de lift 14 seconden van het 1ste niveau tot de 14de. Met het wormwiel zou het minimum 1,5 minuten duren wat veel te lang is.

Re: Martougin - de treinlift
Ik heb de laatste week gewerkt aan de etages. Totaal zijn er 14 met elk een lengte van 165 cm. Elke etage is 1 blok met 4 terugmelders.
Het zijn veel terugmelders maar de precisie is belangrijk op de lift. Je weet maar nooit dat een locomotief slecht geijkt is, dan zou die niet
mooi in het midden stoppen of erger, over de rand hangen. (daar komen uiteraard later de nodige beveiligingen voor.)
De terugmelders worden op de lift gemonteerd zodat er maar 1 kabel op en neer hoeft te gaan.

De rem is een voorlopige opstelling totdat de Power-Off-Brake geleverd wordt.

Het geluid lijkt veel maar dat ligt aan de opname want de lift maakt maar 52db geluid terwijl een rijdende trein 65db geeft.

Tot hiertoe heel tevreden van de stabiliteit en robuustheid van de lift

Volgende stap is het uittekenen van het electronisch schema zodat ik kan starten met de besturing




Re: Martougin - een nieuw project
Imposant!

Ter hoogte van welk spoor op de foto komt nu het nulpunt van waar op en af gereden gaat worden?

Schat zelf in de buurt van de V200 of die lege er onder. Gezien de vrije looplengte op je geleiderails boven en onder.

Wel een erg kort TGV'tje (Thalys).

MvG,

Timaximus
Re: Martougin - de treinlift
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: Martougin - de treinlift
Ziet er al zeer gelikt uit! Ik ben benieuwd naar de definitieve plaatsing. Nu ik het filmpje zie begin ik ook interesse te krijgen om zoiets te bouwen :-)

Citaat van: Christian P op woensdag 02 december 2020, 12:09:46
De rem is een voorlopige opstelling totdat de Power-Off-Brake geleverd wordt.

Kan je het product delen dat je hebt besteld?
Re: Martougin - een nieuw project
Citaat van: Timaximus op woensdag 02 december 2020, 12:36:46
Ter hoogte van welk spoor op de foto komt nu het nulpunt van waar op en af gereden gaat worden?
Het spoor komt op 2 niveaus. 93 cm en 103 cm. Op deze foto is dit ter hoogte van de 2022 loc.
Dit brengt de ganse lift tot helemaal tegen de grond. Ik heb dit ook zo berekend dat ik een maximaal etages kon gebruiken.
Er is 75mm tussen elke etage.

Citaat van: Timaximus op woensdag 02 december 2020, 12:36:46
Wel een erg kort TGV'tje (Thalys).
Tja, ik ben eigenlijk op zoek naar de Thalys van Trix maar deze is nergens te vinden helaas. Dus heb ik dit goedkoop model van Mehano gekocht.
Het ziet er niet uit maar ben van plan om deze loc deels te herschilderes en verweren.
Er bestaan tussenstukken ervoor, maar ook die zijn momenteel niet te vinden. Ik hou alle tweedehandsmarken in het oog

Citaat van: PK op woensdag 02 december 2020, 15:51:56
Kan je het product delen dat je hebt besteld?
https://www.aliexpress.com/item/33027890580.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.5de512f7lDWr2k&algo_pvid=917de97f-8d22-4f31-934a-afeb1ce8e864&algo_expid=917de97f-8d22-4f31-934a-afeb1ce8e864-0&btsid=2100bb4a16069233168997148e85bb&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Re: Martougin - een nieuw project
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Martougin - een nieuw project
Dag Christian , dat is een imposante lift hoor. Ik blijf je draadje volgen .👏🏻👍🏻
Re: Martougin - een nieuw project
in mijn vorige prototypes was ik overtuigd dat het mogelijk is om de lift 1x te ijken bij het opstarten en voor de rest zou die steeds exact moeten stoppen op elke etage.
Helaas lukt dit niet waardoor de lift steeds naar zijn 0-punt moet gaan om zich te ijken. Dit wil ik nu absoluut vermijden. Vreselijk verlies van tijd.

Het idee is dat de lift voor elke etage een referentie krijgt. Ook als de lift wordt opgezet, wil ik niet meer dat hij naar zijn 0-punt gaat.
Daarvoor moet de lift weten waar hij zich bevindt.

Ik ga hiervoor 4 magneetcontacten gebruiken. De magneten zijn binair opgesteld. 4 contacten = 16 combinaties en ik heb er maar 14 nodig.
Dus elke etage krijgt een bepaald aantal magneten dat de etage doorgeeft. De Arduino rekent dit mooi uit.

Daarnaast komt er een IR lichtsluis om de positie te controleren die desnoods de lift corrigeert.

Re: Martougin - een nieuw project
er komt toch heel wat electronica te pas voor deze constructie.
- DCC signalen komen van de centrale zodat iTrain de lift kan besturen
- Heleboel veiligheidscomponenten om zeker te zijn dat wagens nooit de lift kunnen blokkeren
- 4 terugmelders per etage
- Een vlotte interface om de lift af te stellen
- Omdat we met een aluminium frame zitten gaat de stappenmotor een zekere resonantie creëren.
  De potentiometer dient om de snelheid van de motor af te stellen zodat die resonantie minimaal is
- Elke etage wordt verlicht met led-strip. De opgeroepen etage moet meer opgelicht zijn tov de anderen

Dit schema laat zien welke/hoeveel verbindingen gemaakt moeten worden en welke draaddikte nodig is.

Het volgend schema is nog in ontwerpfase. Deze gaat de exacte aansluitingen tonen op de Arduino's en welke passive componenten nog nodig zijn.
Re: Martougin - een nieuw project
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Martougin - een nieuw project
Ik zie in dat een schuin dak een rem vormt op creativiteit van deze omvang.  :thumbup:
Re: Martougin - een nieuw project
Citaat van: Jan22 op donderdag 10 december 2020, 18:44:16
Ik zie in dat een schuin dak een rem vormt op creativiteit van deze omvang.  :thumbup:
Hey Jan, ik begrijp niet echt wat je bedoeld.
Re: Martougin - een nieuw project
Waarom gebruik je 3 aparte arduino's ipv een?
Re: Martougin - een nieuw project
Citaat van: Maarten op donderdag 10 december 2020, 23:31:53
Waarom gebruik je 3 aparte arduino's ipv een?

De Arduino's zijn niet multiprocessing.
1. Er moet continu geluisterd worden naar DCC commando's om de lift in gang te zetten
2. Er zijn heel wat veiligheidscontroles die moeten uitgevoerd worden terwijl de lift in beweging is.
3. De lift doen bewegen is continu impulsen geven naar de stappenmotor.

Onmogelijk om deze 3 handelingen tegelijkertijd uit te voeren. Dat heb ik geëxperimenteerd bij de eerste prototypes.
De motor zit rechtstreeks op de as, dus heb ik de stappen verkleind naar 1/16 van 1,8°. (=0,1125°) om precies te zijn.
De Arduino heeft daar te weinig rekenkracht voor.

Een alternatief had de Raspberry geweest.
Re: Martougin - een nieuw project
de laatste week heb ik nog wat zitten experimenteren met de detecties.
Allereerst een laserstraal die doorheen de 14 etages loopt. Indien er een trein de straal zou onderbreken dan stopt de lift onmiddellijk.
Re: Martougin - een nieuw project
voor de positionering van de lift worden er 2 metingen uitgevoerd. De 4 reed-contact met magneten is om te weten welke positie de lift heeft en de lichtsluis leest de referentiepunten om heel precies te weten waar de lift moet stoppen. Die referenties kunnen later ingesteld worden indien een positie niet 100% juist is
Re: Martougin - een nieuw project
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: Martougin - een nieuw project
Hoi Christian,

Dat zijn weer mooie vorderingen die je maakt. :thumbup:

Gr,

Quinten
Re: Martougin - een nieuw project
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Martougin - een nieuw project
Zeer indrukwekkend. Een loclift, dat is een lange termijndroom. Ik volg jouw draadje uiteraard, sinds ik vandaag jouw vorige baan Kleine Heik doorspit heb.
Fantastisch, ik kijk uit naar het vervolg!!
Re: Martougin - een nieuw project
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Martougin - een nieuw project
Knap werk, helaas niets  voor mij want die techniek begrijp ik totaal niet maar ik kan er wel van genieten dat andere tot zo iets in staat zijn.
Blijf je uiteraard weer volgen.
Succes met de lift.
Re: Martougin - een nieuw project
Thanks allemaal om dit project te volgen. Dat maakt het ook heel leuk om dit met jullie te delen.
Blij dat "Klein Heik" nog niet in de vergeethoek is geraakt  :) :)

Als de bouw helemaal klaar en stabiel is, dan ben ik zeker beschikbaar om geïnteresseerden te begeleiden in dit concept.
Nu dat iTrain de lift ondersteunt, is het een heel mooi alternatief als schaduwstation en vitrinekast tegelijkertijd.

groetjes

Christian
Re: Martougin - een nieuw project
Heel mooi systeem  :thumbup: :thumbup:
Wanneer gaat het in massa productie  :D
Re: Martougin - een nieuw project
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Martougin - een nieuw project
Als je hier een nieuwe job in wil vinden, denk ik dat ik mits enige overtuiging hier in huis, zeker een bestelling zou plaatsen.
Re: Martougin - een nieuw project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Martougin - een nieuw project
Tja ik kan/wil het niet dus een bestelling (als bouwpakket of zo) zit er misschien wel in .....  :thumbup:
Is direct mijn schaduwstation probleempje opgelost.

groet
Harald
Re: Martougin - een nieuw project
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Martougin - een nieuw project
@ Harals, Steamy - Er is al één wachtende voor jullie.... :-) :-) :-)
Re: Martougin - een nieuw project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Martougin - een nieuw project
Hi  Christian,

Dan kom ik graag eerst eens kijken, kan ik direct enkele Antwerpse Forten en Schansen (bij jou in de buurt) bekijken.
Evt. ook dan eindelijk eens bij de Stamtafel Antwerpen gaan kijken.

groet
Harald
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Martougin
Zeker welkom Harald. Maar veel Stamtafel is er op dit moment niet. Corona heeft het ons nogal lastig gemaakt. En wat de huisbezoeken betreft, tja dan moet je wel eerst mijn knuffel contact zijn hé 😂😂

Over de lift: het zou wel fijn zijn om dit concept hier op het Forum met elkaar te delen.
Maar eerst dit laatste prototype afwerken en testen. Patche zit al een tijde op hete kolen om de lift bij hem te hebben 😂. De bouw van zijn lift zal ik ook posten.

Groetjes
Christian

Re: Martougin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Martougin
 @citaat
:thumbup:

groet
Harald
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Martougin
De laatste weken heb ik hard gewerkt aan de electronica.
Ik werk graag met PLC's zoals Arduino omwille van hun eenvoud.
Doch 'echt' multiprocessing zijn ze niet. Ik ben daardoor een voorstander
om de taken te verdelen en werken met een I/O bus tussen alle PLC's
Hoofdbord:   - lift + veiligheid
            - DCC signaal
Op de lift      - Terugmelder voor de positie van de lift
         - Bediening spanning op de sporen
         - Besturing van de ledstrips
 
Misschien moet ik me toch maar eens verdiepen op het ontwerpen van printborden.

Qua programmatie is het grootste deel al geschreven.
Mijn bevindingen zijn tot hiertoe zeer positief.
Zowel de snelheid van de lift als de precisie bevinden zich binnen mijn verwachtingen.

Nu nog verder de veiligheid afwerken en dan kan ik testen met de CS3 en itrain

Hieronder nog een filmpje:




Re: Martougin
Lid sinds: 2015

offline
Re: Martougin
Blijft echt fascinerend om naar te kijken en te volgen.  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Martougin
Fantastisch mooi gemaakt allemaal, ziet Profi uit :thumbup:.
Re: Martougin
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Martougin
Erg knap hoor  :P :thumbup:
Re: Martougin
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Martougin
Dag Christian.

Wat ziet dat er allemaal strak en netjes uit  :thumbup: :thumbup:
Petje af en diepe buiging, dit is hobbywerk wat grenst aan professioneel!

Groeten,

Erik.
Re: Martougin
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Martougin
Netjes en prachtig, geweldig hoor  :thumbup:
Re: Martougin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Martougin
Hi Christian,

Ziet er weer erg professioneel uit.
Ook een vraagje: Waar heb je die grote plaat (groen) op je werkplak vandaan ?

groet
Harald
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Martougin
Thanks allemaal voor de leuke reacties.

Citaat van: Haradigi op dinsdag 19 januari 2021, 12:16:47
Ook een vraagje: Waar heb je die grote plaat (groen) op je werkplak vandaan ?
Hey Harald, die heb ik bij Lucas creativ gekocht
https://www.lucascreativ.be/nl/product/491/446/Snijmat-groen
Re: Martougin
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Martougin
 @citaat En waarschijnlijk meerdere strak tegen elkaar gelegd?!
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Martougin
@citaat als je nou het linkje even opent, zie je dat ze van A4 tot A0 (90x120!) verkrijgbaar zijn ;).
Re: Martougin
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Martougin
Heb ik over het hoofd gezien, waarschijnlijk omdat er geen plaatje bij stond.
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Martougin
De lift is ondertussen bijna klaar. Daar kom ik later op terug.

Met de bouw van de lift heb ik wat ervaring opgelopen met stappenmotoren.
Ik dacht waarom geen stappenmotor gebruiken ipv een servo voor de wissels.
De servo's maken altijd zo'n vreselijk sissend lawaai.

Mijn oog is gevallen op die microsteppers die ze gebruiken in hele klein drones/helicoptertjes.
Ze zijn geweldig! Als je naar het filmpje zou kijken, het geluid staat aan! Je hoort de motor helemaal niet.
Omdat ze zo weinig energie verbruiken, kan ze je rechtstreeks aansluiten op een Arduino.

Het idee is om de stepper in opbouw te plaatsen met een decoratief omhulsel.
Een technische cover of zo.

Om nog een stapje verder te gaan, heb ik ook een acceleratie en deceleratie geprogrammeerd.


Re: Martougin
antonv
gast

Re: Martougin
Citaat van: Christian P op woensdag 17 februari 2021, 22:38:44
Omdat ze zo weinig energie verbruiken, kan ze je rechtstreeks aansluiten op een Arduino.
Dus gaan de 4 motoraansluitingen rechtstreeks naar 4 outputs van de Arduino, zonder gebruik te maken van een motorshield?
Dat interesseert mij  ;)
Re: Martougin
Lid sinds: 2016

offline
Re: Martougin
Mooi, zoals dat werkt! Er was hier op het forum iemand die er nogal schamper over deed, het gebruik van dit soort aandrijving. Die scepsis snapte ik al niet erg,  en nu nog minder! 
Ik doe het je (nog niet) na, maar ik kijk hier wel met veel belangstelling en bewondering naar.

Groet,

Peter
Re: Martougin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Martougin
Citaat van: antonv op woensdag 17 februari 2021, 23:35:40
Dus gaan de 4 motoraansluitingen rechtstreeks naar 4 outputs van de Arduino, zonder gebruik te maken van een motorshield?
Dat interesseert mij  ;)

Inderdaad, rechtstreeks op de Arduino Nano. De stepper heeft ganse nacht gedraaid en werkt nog steeds prima.

De code is vrij eenvoudig:

#define stepper_A1 2 // rood
#define stepper_A2 3 // zwart
#define stepper_B1 4 // bruin
#define stepper_B2 5 // geel

long highspeed = 8000;
long slowspeed = 16000;
long distance = 100;
long vs = 0;

void setup()
{
    pinMode(stepper_A1, OUTPUT);
    pinMode(stepper_A2, OUTPUT);
    pinMode(stepper_B1, OUTPUT);
    pinMode(stepper_B2, OUTPUT);
}


void loop()
{

   // left
    vs = 0;
    for (long i = 0; i < distance; i++) {
      if (i < 40){vs = map (i, 0,40, slowspeed,highspeed);}
      if (distance - i < 40) {vs = map (i, distance -i,distance, highspeed,slowspeed);}
      step1(vs);step2(vs);step3(vs);step4(vs);
      }
    delay(1500);

   // right
    vs = 0;
    for (long i = 0; i < distance; i++) {
      if (i < 40){vs = map (i, 0,40, slowspeed,highspeed);}
      if (distance - i < 40) {vs = map (i, distance -i,distance, highspeed,slowspeed);}
      step1(vs);step4(vs);step3(vs);step2(vs);
      }
    delay(1500);
}


void step1(long vs){ //A+B+
    digitalWrite(stepper_A1, 1); digitalWrite(stepper_A2, 0); digitalWrite(stepper_B1, 1); digitalWrite(stepper_B2, 0);
    delayMicroseconds(vs);}

void step2(long vs){ //A+B-
    digitalWrite(stepper_A1, 1); digitalWrite(stepper_A2, 0); digitalWrite(stepper_B1, 0); digitalWrite(stepper_B2, 1);
    delayMicroseconds(vs);}

void step3(long vs){ //A-B-
    digitalWrite(stepper_A1, 0); digitalWrite(stepper_A2, 1); digitalWrite(stepper_B1, 0); digitalWrite(stepper_B2, 1);
    delayMicroseconds(vs);}

void step4(long vs){ //A-B+
    digitalWrite(stepper_A1, 0); digitalWrite(stepper_A2, 1); digitalWrite(stepper_B1, 1); digitalWrite(stepper_B2, 0);
    delayMicroseconds(vs);}


Re: Martougin
3railkoen
gast

Re: Martougin
Hi, wow wat een super mooi project!

Vraagje over die wissel bediening. Dat loopt idd perfect !!  Wat is verder benodigd per wissel ? - oftwel hoeveel wissels stuur je aan met 1 arduino nano? Zit daar nog een driver oid tussen ? Of wordt dat 1 arduina per wissel ?

Ik was van plan om servos te gaan gebruiken maar dit werkt idd veel mooier. Ik zou dan het mechanisme onder de wissel monteren zodat je het niet ziet maar wel kan vervangen eventueel.

Heb je wat meer detail fotos van die steppen motor incl de overbrenging naar liniair en de componenten om het aan te sturen, schema ofzo,  en hoe sluite je die arduino nano's uiteindelijk aan op de "dcc" omgeving ? 

Echt top !!   Toch veel mooier dan een spoel bediening en zelfs nog mooier dan een servo bediening ...    Met mijn vorige baan heb ik ook redelijk wat last gehad van jitter op de servos .. bij aanzetten gaan servos soms erg heen en weer .. hier zal dat niet zo zijn lijkt me ..

dank Koen
Re: Martougin
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Martougin
Hoewel ik er totaal niets van begrijp vind ik het erg mooi gemaakt. Petje af  :thumbup: :thumbup: