Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?

Gestart door wouter zaterdag 28 november 2020, 18:33:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Beste forum leden,

ik weet wel hoe ik zelf van een gewone marklin C rail  een contact rail kan maken, maar kan je dat ook met een K rail ?
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Een Spoorstaaf doorzagen op twee plaatsen. Draadje eraan en deze wordt nu met massa verbonden wanneer een marklin as over het spoor voorbij komt.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Dat kan zonder meer Wouter, want de beide railstaven van (een normale) K-rail zijn al elektrisch van elkaar gescheiden.
Ik weet alleen niet hoe dat zit met een aansluitrail.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
De originele aansluitrail heeft inderdaad op beide spoorstaven massa staan, maar dat is niet zo heel belangrijk: als je een stukje spoorstaaf isoleert, door het op twee plaatsen door te zagen, is het geïsoleerd tenzij het de aansluitrail zelf is  8).
Lastiger is het om er een melddraadje aan te krijgen. Je hebt goed soldeer nodig om aan de spoorstaaf te kunnen solderen. Het handigst gaat het solderen aan de raillasjes. Een alternatief is het vastklemmen van draad onder de spoorstaaf.
Op zich is het principe zelfs eenvoudiger dan bij c-rail. Normale rails en wissels zijn immers nergens doorverbonden, dus je kunt makkelijk een zijde voor de massa gebruiken en de andere voor de terugmelding.

Succes,

Peter
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 29 november 2020, 00:36:31
Op zich is het principe zelfs eenvoudiger dan bij c-rail. Normale rails en wissels zijn immers nergens doorverbonden, dus je kunt makkelijk een zijde voor de massa gebruiken en de andere voor de terugmelding.

0,6 en 0,7 mm koperdraad blijft goed zitten tussen bielsmat en spoorstaaf, een lipje van die dikte kan ook.
Vergelijk met de voetjes van de bovenleidingmastjes (zelfde principe).

Bij K-rails geldt: Standaard wissels en kruisingen zijn doorverbonden, slanke wissels en kruisingen niet.
Die doorverbinders zijn dunne metalen strips in holle bielsen met daar op een plastic puko. Net echt.

Standaard wissels zijn ook doorverbonden door de blikken letter "A"  die tussen de spoorstaven in ligt tussen puntstuk en wisseltongen. Je kunt bedrogen uitkomen als je daar niets aan doet, en dan toch denkt met 2-rail te kunnen rijden op k-rails (mijn grote hobby).
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
dank voor jullie reacties
kunnen je eea met wat foto s larderen?
en is t ook mogelijk om 3 kleine stukjes K rails te nemen en dan bij de middelste "de blikken A" er aan een kant uit te halen en dan dat stuk als melder te gebruiken ?
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Die metalen A zit alleen bij wissels en kruisingen.

Mvg. Marcel
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
ik bedoel dat verbindings stukje tussen twee K rails
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Als je die aan beide zijden verwijderd, en zorgt dat de rails elkaar niet kunnen raken, heb je hetzelfde effect.
Het is wel verstandig te zorgen voor genoeg ruimte, zodat door uitzetting op hete dagen er geen onbedoelde verbindingen ontstaan. (spoorstaaf enkele 0,1 mm afslijpen of vijlen, indien nodig) Verder zijn er ook kunststof raillasjes in de handel als vervanging.

Mvg. Marcel.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
De raillasjes aan de spoorstaven kun je met een slijpschijfje precies bij het einde van de spoorstaaf afslijpen als je wilt. Op het stukje dat is blijven zitten, kun je een draadje solderen.
Maar het is nauwelijks extra werk om twee zaagsnedes te zetten met de Dremel in een spoorstaaf. Zelf doe ik dat bij voorkeur juist zo dat ik in de geïsoleerde sectie de raillas behoud. De spoorstaaf is dan als volgt: opening, raillas, opening. Juist bij de raillassen zit de staaf vast en kan niet gaan schuiven. Bij flexrail moet je daar wat aan doen om dichtschuiven van een isolatie te voorkomen: stukje plastic, drupje lijm ertussen of iets dergelijks. Ook het gebruik van plastic raillasjes is een optie. Maar dat soldeert weer niet.
Er zijn vele oplossingen en beeldmateriaal heb ik niet voorhanden, maar volgens mij zo gevonden  op google. Alle tweerailers doen trouwens niks anders voor stroomdetectie, zelfde principe, qua aansluiting op de railstaaf.

Groet,

Peter




Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Je kan ook eventueel rail isolatoren gebruiken (bv Fleischmann 6433). Je vervangt dan de metalen door deze. Je hoeft dan ook niet in de rails te zagen.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Solderen aan de rail is nauwelijks te doen, of je moet de boel zo heet stoken dat de biels smelt.

Je kan dan beter twee stuks rail isoleren en dan op de metalen railverbinder in het midden je draad isoleren.
Is twee stuks rail te lang, nem dan twee halve stukken, bijvoorbeeld 2x een 2201.

Dezelfde methode wordt ook bij het maken van meldsecties voor massadetectie toegepast.

Hier een video waar een stuk k-rail met de Fleischmann 6433 isolator wordt geisoleerd.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
ik heb het overal gedaan met railstukken bv 2201 en isolatoren van fleischman ipv railverbinders.Ik soldeer dan het draadje voor terugmelding op een railas tussen de isolaties.Met die fleischman heb je dan ook geen last meer van slechte contacten want daar zit zo een plastek stukje tussen waardoor je rails niet meer in aanraking kunnen komen.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Ik gebruik ook de fleischman isolatoren en werkt prefect; DREMELEN is niet zo mijn ding.. >:-D
🙃
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
 @citaat Daarom kun je maar beter dremelen ;)

Maar even serieus. In mijn testbaan zitten ook de Fleischmann-isolatoren. Die werken prima. Maar toch ga ik bij de aanleg van de "definitieve" baan over op het doorslijpen van de rails met de Dremel.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Ok, betekent dus bijvoorbeeld dat je een automatische overweg in een blok met terugmeld-functie, gewoon op deze manier kan laten functioneren door een aankomende trein...?! Aan de ene kant de massa rail voor de terugmelding, en aan de andere kant de spoorstaaf 2x inslijpen om de overwegbomen aan & uit te laten zetten....
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Yep
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Citaat van: wouter op zaterdag 28 november 2020, 18:33:22
Beste forum leden,

ik weet wel hoe ik zelf van een gewone marklin C rail  een contact rail kan maken, maar kan je dat ook met een K rail ?

ik gebruik daarvoor 3 stukken rail (bijv 2200) aan 1 kant van de rail de metalen railverbinders vervangen door een geisoleerde (H0 Fleischmann Profi-rails 6433 Railsverbinders vind ik de beste) dan de railverbinder van het andere stukje rail beetje schrapen met een scherp mesje (dan soldeert ie beter) daar de massa draad aan solderen, van de 3de rail ook de verbinder vervangen door een geisoleerde. Dan heb je een detectie stuk van 2 2200, maar je kunt dat natuurlijk naar believen zo lang maken als je wilt ( de 3 rail verbinder) dremelen is helemaal niet nodig (zonde)

Grt peter


Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Is er ook een trucje om de metalen railverbinders los te halen?
Ik heb hier een rail waarvan ik de railverbinder er af wil halen maar hoe hard ik ook trek en beweeg... hij blijft muurvast zitten.  :?
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Wil je ze nog hergebruiken? Zo Nee: Gewoon met een tang vastklemmen en via de spoorstaaf omhoog draaien. Zo ja: Even met een kleine schroevedraaien even in de raillas steken dat deze met de zijkanten iets omhoog komen. Dan kan je hem meestal ook zo eruit krijgen.

Groet Ronald.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Er zit halverwege een klein uitsteeksel aan het lipje. Dat valt in een gleufje in de RVS spoorstaaf. Daarom kun je het lipje, hoe hard je ook trekt, er nooit recht uittrekken. Daarom moet je 'm eerst omhoog, en dan een beetje omlaag wippen. En vaak een beetje naar links en naar rechts.

Meestal zitten de keepjes aan weerszijden in de brede voet van de spoorstaaf. Ik moet even zoeken naar een goede foto, van deze bevestiging vergeet ik er altijd eentje te maken. Pas bij het derde lipje komt bij mij altijd weer dat o-ja-zo-zat-het gevoel opzetten. Dat is een van de redenen waarom ik liever met Peco-rails werk.

Uiteraard heeft Ronald gelijk: eerst de lipjes uitbuigen, b.v. met een horloge schroevendraaier (smal, plat), en na het opnieuw bevestigen met een platbektang dicht buigen. Weggooien is zonde (en duur).

Citaat van: PietMarklin op zondag 29 november 2020, 16:50:27
Je kan ook eventueel rail isolatoren gebruiken (bv Fleischmann 6433). Je vervangt dan de metalen door deze. Je hoeft dan ook niet in de rails te zagen.

Citaat van: Jan22 op donderdag 13 februari 2020, 23:49:54
Bij K-rails gebruik je b.v. Fleischmann Profi 6433 isolatielasjes, of Piko (55291), Peco (SL11, transparant).
Die van Peco en Piko hebben minder last van bros worden.
En anders een drupje vullende lijm in het spleetje. Tandenstokers ertussen heb ik ook ergens gelezen.
Bellejt kwam een keer met het idee krimpkous aanzetten, want die isoleert ook.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Citaat van: Kappa op zondag 29 november 2020, 18:27:41
Solderen aan de rail is nauwelijks te doen, of je moet de boel zo heet stoken dat de biels smelt.

Met S-39 "soldeervloeistof voor RVS" werkt prima.
Maar:
a) een paar druppels enkel op de soldeerplaats, niet de rail verzuipen
b) in één keer solderen, niet terug lossen en herproberen en nog eens en nog eens
c) na solderen omgeving zéééééér goed doorspoelen met water en
d) rail onmiddellijk goed drogen

Werkt perfect op stuk rail uit de baan; Staat trouwens zo in de Wiki! :thumbup: :thumbup:
In de baan is het natuurlijk een ander verhaal  :-(

Werken zonder S-39 op RVS is niet solderen maar wel "PLAKKEN" zoals mijn praktijkleraar zééééér lang geleden altijd zei  >:-D
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Je zou ook nog een draadje in de raillas kunnen stoppen voordat je de rails in elkaar schuift. Bij goede raillassen zit de draad behoorlijk strak. Eventueel drupje lijm om de draad te fixeren. En dan natuurlijk aan twee zijden de rails doorslijpen
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Citaat van: PietMarklin op woensdag 23 december 2020, 17:40:02
Is er ook een trucje om de metalen railverbinders los te halen?
Ik heb hier een rail waarvan ik de railverbinder er af wil halen maar hoe hard ik ook trek en beweeg... hij blijft muurvast zitten.  :?

Met een kleine platte schroevendraaier de lipjes een beetje uit elkaar duwen dan wijken ze een beetje waar ze strak om de rails zitten, steeds iets verder open buigen totdat je ze er af kunt schuiven, als je het voorzichtig doet kun je ze evt. weer hergebruiken terug om de rails schuiven en met een fijn punt tangetjes weer dicht knijpen (in de rails zitten kleine nokjes) daarom zit ie ook "muurvast" en kun je hem er niet zo maar afhalen

Peter
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Citaat van: mcs51 op woensdag 23 december 2020, 19:55:40
Citaat van: Kappa op zondag 29 november 2020, 18:27:41
Solderen aan de rail is nauwelijks te doen, of je moet de boel zo heet stoken dat de biels smelt.

Met S-39 "soldeervloeistof voor RVS" werkt prima.
Maar:
a) een paar druppels enkel op de soldeerplaats, niet de rail verzuipen
b) in één keer solderen, niet terug lossen en herproberen en nog eens en nog eens
c) na solderen omgeving zéééééér goed doorspoelen met water en
d) rail onmiddellijk goed drogen

Werkt perfect op stuk rail uit de baan; Staat trouwens zo in de Wiki! :thumbup: :thumbup:
In de baan is het natuurlijk een ander verhaal  :-(

Werken zonder S-39 op RVS is niet solderen maar wel "PLAKKEN" zoals mijn praktijkleraar zééééér lang geleden altijd zei  >:-D

de railverbinder met een schrep mesjes bekrassen (zit volgens mij een soort van laklaag op, een paar keer goed schrapen daarna kun je er perfect een draadje aan solderen zonder dat je solveerbout gloeiend heet hoeft te ziin en niks geen gesmolten bielzen, heb zo 10-tallen gesoldeeerd

Peter
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
 @citaat  Dat is ook mijn ervaring. Op de railverbinders kun je prima solderen. Ook zonder hulpmiddelen als S-39.
Dat mijd ik overigens. Ondanks alle adviezen over schoonmaken en dergelijke, blijft de kans op ongebreideld invreten op het metaal mij te groot.
Wel heb ik soldeertin gekocht zoals het door Miwula verkocht werd. Specificaties geknipt en geplakt en bij Amazon in Duitsland besteld. Niet goedkoop, maar het werkt.  Goed warm stoken is het devies; dan zit het ook goed vast. Beetje oppassen bij de bielzen, maar het is echt niet zo dat de hele boel wegsmelt.

Groet,

Peter
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Gewoon normaal soldeer met harskern werkt ook. Niets duur aan. En op normale temperatuur solderen. Niks goed warm of heet stoken.

Op de railassen wel te verstaan.

S 39 is uit den boze.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Laat het ons duidelijk zijn
Er zijn 2 zaken!!!

a)   Solderen op de railverbinders is ok met "gewoon" soldeer omdat deze geen RVS zijn

b)   Solderen op een stuk rail is NIET ok met "gewoon" soldeer omdat deze wel RVS zijn. Daar gebruik je best S-39 voor! Solderen op RVS wordt hiermee even gemakkelijk als solderen op railverbinders.

Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Of voor situatie b.: Met speciaal soldeer, geschikt voor RVS. Dan heb je geen S-39 of andere middeltjes nodig. Het is maar wat je wilt.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 30 december 2020, 10:25:32
Met speciaal soldeer, geschikt voor RVS.

Voorbeeld graag
Link?
Dank u
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
koper-zink legering,klinkt leuk, zit er zink in RVS? Nee.
RVS wiki
Hoe zou de verhouding zitten bij Märklin ...
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
RVS soldeer je met zilversoldeer. Is prijzig en moet aardig heet gesoldeerd worden. Veel heter dan normaal.

Gewoon op de railassen solderen is een stuk makkelijker.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Is wel prijzig hé Ben 12 euro voor 25 gram en er staat nergens dat je ermee op RVS kunt solderen!!
Ieder zijn ding waarmee hij gelukkig is!
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
 @citaat Don't shoot the messenger, je vroeg om een link.

Verder is Marklin K-rail geen RVS en ik snap ook niet hoe je aan die wetenschap komt. ;)

Gr, Ben.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Waar het primair om gaat, is: werkt het?
Antwoord: ja.

Dit soldeerspul maakt het mogelijk direct op de Märklinrailstaven te solderen, wat voor metaal het ook is. Dat rechtstreeks solderen kan soms heel fijn zijn. Ziet er ook wel mooi uit als je het netjes doet.
Er zijn alternatieven, klopt ook.

En wat is nou 12 euro? Je kunt met zo'n rolletje echt heel wat draadjes vastbakken. Wat kosten trouwens een paar doosjes met raillasjes? Bij flexrail zitten er maar twee verbinders op elk stuk van 90 cm en soms moeten die er nog af ook. Dus bijkopen is een must. Tel uit je winst.



Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
 @citaat Napraterij dus.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Je hebt verschillende soorten "staal" al dan niet roestvast. RVS kan dus onder omstandigheden "normaal" roesten. Dus het is maar wat voor soort c.q. legering er gebruikt wordt.

Groet Ronald.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Iedereen weet wat het niet is, maar weet iemand dan wat het wel is?
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Ik heb altijd begrepen dat het RVS is. Maar daar zal je wel meerdere soorten van hebben.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
 @citaat Jep, dat heb je goed begrepen. Daar zijn meerdere soorten c.q. types van. Dat kan je ook in de de links in eerdere berichten zien.

Groet Ronald.
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Citaat van: antonv op donderdag 31 december 2020, 14:46:39
Iedereen weet wat het niet is, maar weet iemand dan wat het wel is?
Wel, ik heb het laten onderzoeken via SEM EDX.
Is niet het type RVS dat hier regelmatig gebruikt wordt, daarom is mijn "bron" niet 100% zeker maar samenstelling leunt zéér dicht aan bij RVS 430.
Si: 0.3 w%
V: 0.1 w%
Cr: 16.8 w%
Mn: 0.6 w%
Fe: 81.7 w%
Ni: 0.5w%
Values <1w% need to be interpreted as 'traces present'!

Zou wel heel goed kunnen omdat deze site schrijft
CiteerIt can be readily formed into many desired shapes.

Nu weten we het allemaal  :)
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
Citaat van: mcs51 op maandag 04 januari 2021, 12:12:21
Nu weten we het allemaal  :)
En weten we dus ook welke soort soldeer het beste werkt, en waarom (chemisch gezien)  :)