Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen

Gestart door alexanderal woensdag 02 september 2020, 13:07:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Lid sinds: 2020

Liefde voor epoche III en IV

offline
Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Hallo,

ik ben nieuw hier, dus ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben maar ik kon geen bericht vinden hierover.

Ik heb een stam rheingold rijtuigen uit vervlogen tijden gekocht van Meccano Hornby. Gemaakt in Frankrijk. Onder de rijtugien zijn natuurlijk de desbetreffende draaistellen en eraan vast koppelingen. Nu dat. Deze 'matchen' niet met een Märklin locomotief, bekeken met 1, ze zitten een halve cm+  te hoog. Ik heb op internet wel dingen gelezen zoals afzagen etc, maar dit zijn bijna museale dingen. Die laat je natuurlijk heel. Iemand een idee wat ik zou kunnen doen?

Indien nodig kan ik wel foto's maken.

met vriendelijke groet,

Alexander Al
Leiden
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Hornby, dan denk ik meteen 00scale. De vraag is dus zijn de modellen in H0 (1:87) of 00  (1:72). Zet zo een rijtuig op de rails met een Märklin rijtuig er naast, buffer aan buffer. Maak daar een foto van en plaats die hier. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. In veel gevallen staan deze dingen te hoog op de draaistellen, maar als de koppelingen aan de draaistellen vastzitten maakt dat niet uit. Wel voor het monteren van andere koppelingen. Je kan bijvoorbeeld kkk monteren van Symoba of Roco.
Museale dingen, misschien wel. Enige waarde voor verzamelaars oid, nauwelijks. Gewoon ombouwen en er lekker mee rijden.
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Citaat van: alexanderal op woensdag 02 september 2020, 13:07:31
Gemaakt in Frankrijk.
Zal vermoedelijk ex-Jouef zijn...
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Lid sinds: 2020

Liefde voor epoche III en IV

offline
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
hier wat foto's met Märklin 42637

Ik moet nog even uitzoeken hoe ik foto´s in de tekst krijg, vergeef mij mn onwetendheid.

groeten
Alexander
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
OK, die foto's maken een en ander iets duidelijker. Het is in ieder geval 1:87 dus H0 schaal. Ook kun je duidelijk zien dat de wagens te hoog op de draaistellen staan, de gummiwulst zit hoger terwijl de buffers wel op de juiste hoogte staan. De hele hoogteverhouding van chassis en carrosserie lijkt niet te kloppen, maar dat kan ook optisch bedrog zijn van de fotohoek.
Verder vraag ik mij af wat voor ding er bij de koppelingen zit, lijkt wel een soort telex koppeling.
Op de derde foto, close-up van het draaistel, zie je midden in het draaistel een grote zwarte cylinder. Daarmee zit het draaistel aan het chassis bevestigt (klikverbinding?). Als je die lager kunt krijgen ben je al een heel eind. Dan de originele koppelingen van het draaistel afsnijden en Symoba of Roco Kortkoppel mechaniekjes in de bakbodem bevestigen. Als resultaat zullen dan de buffers weer te laag zitten maar dat zal geen probleem zijn om die wat hoger te bevestigen.
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Lid sinds: 2020

Liefde voor epoche III en IV

offline
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Helaas, afsnijden gaat niet, spul is van metaal. De bak niet, maar draaistel en koppeling wel. Het is een schroef waarmee de draaistel vast zit.

Ik zal nog wat detailfoto's maken.

mvg
Alexander.
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Onder de naam Hornby AcH0 produceerde de Meccanogroep (ingewikkelde geschiedenis van overnames) in de jaren zestig H0 modellen in Frankrijk.
De koppeling is een variant op de haakkoppeling (soort van vaste beugel, bewegende haak) in tegenstelling tot de beugelkoppeling (soort van vaste haak, bewegende beugel).

De koppeling zit zo te zien aan het draaistel geschroefd. Kan je de koppeling niet verwijderen en wat provisorisch een Märklin beugelkoppeling op de juiste hoogte monteren?

Als het niet origineel hoeft te blijven dan kan je van een metalen draaistel materiaal wegslijpen.
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Lid sinds: 2020

Liefde voor epoche III en IV

offline
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Ik wil altijd alles het liefst origineel houden. En om met dit spul te kunnen gaan rijden hoef je eigelijk maar 1 kant van 1 rijtuig aan te passen, de rest is toch 1 vaste stam, gok ik.

Maar nog wat foto's van het draaistel zelf. Ding is van metaal, de koppeling zit via een veersysteem vastgeklonken aan de draaistel. vraag je je af of je niet iets onder de orignele koppeling iets kan bevestigen?

grt
Alexander.
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Ja, dat gok je wel redelijk goed als je tenminste de lok altijd aan dezelfde kant wil houden. Indien je alle rijtuigen in originele staat wilt houden kun je er niet mee rijden. Die haak is een variant op de oude Fleischmann koppeling. Voor tweerail rijders uit die periode niet geheel onlogisch.

Zit deze koppeling op het draaistel geklonken? Ik zie daar een messing busje namelijk. Met een dremel kun je een hele hoop aanpassen en verwijderen. Als je niet kortgekoppeld hoeft te rijden volstaat het om een NEM schachtje onder het draaistel te bevestigen, op de juiste hoogte uiteraard. Deze zijn er in diverse uitvoeringen, ook met een oogje achterop (Roco) waar een schroefje doorheen kan. Provisorische oplossingen ben ik helemaal geen voorstander van. Dat levert altijd problemen en de daarbij behorende ergernis op. Je doet het goed of je doet het niet, een tussenweg bestaat voor mij niet.

Om het geheel wat dieper op de draaistellen te krijgen is met deze constructie nog niet zo eenvoudig. Alles kan natuurlijk, maar daar gaat een hoop werk inzitten en dan ben je ver van origineel verwijderd. Dat laten we dus maar even zitten.
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Lid sinds: 2020

Liefde voor epoche III en IV

offline
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Ik heb op ebay gezocht naar een donor-rijtuig voor weinig (zodat ik misschien wat meer reservemateriaal heb) en daar ben ik een rheingold-rijtuig tegengekomen die ik welliswaar al heb, maar met andere koppelingen. Zelfde schroef aan de onderkant. Als ik mazzel heb, dan kan ik gewoon 1 draaistel uitwisselen met een ander rijtuig en dan heb ik een stam met begin en eind werkende dingen.

Even afwachten dan nog. Anders zal ik van dat rijtuig 1 en ander gaan modificeren.

wordt vervolgd.

grt
Alexander.
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Succes met de zoektocht.
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 03 september 2020, 15:47:46
Ja, dat gok je wel redelijk goed als je tenminste de lok altijd aan dezelfde kant wil houden. Indien je alle rijtuigen in originele staat wilt houden kun je er niet mee rijden. Die haak is een variant op de oude Fleischmann koppeling. Voor tweerail rijders uit die periode niet geheel onlogisch.

Nee, het type koppeling waar een fabrikant voor koos had niet met het railsysteem te maken. Ook de meeste tweerailfabrikanten gebruikten een variant op de beugelkoppeling. Alleen hadden Fleischmann en Hornby al in een vroeg stadium een haakkoppeling ontwikkeld en die bleven ze gebruiken. Hornby produceerde zelfs nog drierailmodellen toen die keuze werd gemaakt.

Je kan ook een Fleischmann haakkoppeling in een loc met nemschacht steken en kijken of die ondanks het hoogteverschil voldoende met elkaar overweg kunnen.
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Lid sinds: 2020

Liefde voor epoche III en IV

offline
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
[bump]

Het is me gelukt een variant te kopen met 'normale' koppelingen, maw, ik heb van 1 wagen een draaistel afgeschroefd en onder 1 met de afwijkende koppelingen gedaan.

Is de stam 1 bak groter :) maar wel bruikbaar met 'standaard' locomotieven.

Zie de foto's
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Lid sinds: 2020

Liefde voor epoche III en IV

offline
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Oh ja, nog zoiets.

Gewoon omdat het kon had ik nog een reserve gekocht via ebay, duurde lang kwa verzenden maar aangekomen.

Deze koppeling soort ken ik dus helemaal niet, iemand een idee?

groeten,
Alexander
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Noemen ze dit niet een Kadee koppeling???
Re: Meccano Hronby rheingold stam - koppelingen
Klauwkoppeling...
Kadee is de naam van een fabrikant van o.a. klauwkoppelingen: https://www.kadee.com/
Zie bij de modelspoorburen: Beneluxspoor - Kadee koppelingen

Willy