Citaat van: hvanschaik op zondag 22 november 2020, 09:50:03
waarbij het netsnoer binnen de behuizing nauwelijks meer geïsoleerd was, (...)
Nou je het meldt, 't is me opgevallen dat Märklin verschillende trafo-netsnoeren heeft gebruikt, bij z'n AC, 30 VA trafo's. De "grijze" zijn nieuwer dan de "zwarte". De "zwarte" vallen uit elkaar als je er naar kijkt, maar de grijze ommanteling is nog in prima staat.
Ook vreemd dat de blauwe trafo's Titan (grijze ommanteling) totaal nog geen last heeft van ouderdom, en de blauwe Temsi trafo's (overwegend met zwarte, een enkele bruine ommanteling) ook nog steeds in uitstekende staat verkeren. Zowel buiten als binnen de kast. De isolatie in die kasten lijkt te bestaan uit een soort geïmpregneerd papier, en zo te zien lusten zilvervisjes en kakkerlakken dat niet, oftewel geen slijtage, en 't valt niet uit elkaar.
Alledrie trafotypes voor primair 220 v. Die van Titan zijn voor AC, 35 VA, en die van Temsi zijn voor AC,50 VA.
Ik gebruik deze oude trafo's niet om de rijrichting om te schakelen. Daarvoor gebruik ik een 230v AC stekkervoeding die secundair 24 vAC levert, geschakeld via monostabiel relais, in verband met automatische trein beïnvloeding (analoge ATB zeg maar).
:ontopic
Bij een digitale loc schakel je nooit de rijrichting om met een trafo-puls. Dat moet de decoder zelf doen (tenzij die in analoge modus staat) en dus je centrale.
Daarom snap ik die opmerking niet helemaal: je bouwt een decoder in, en die ben je dan gaan testen met een analoge, blauwe trafo? Dat hangt toch af van de configuratie van die decoder, of dat kan?
Citaat van: Mielo35 op zaterdag 21 november 2020, 15:27:58
Het treintje rijd bedankt jongens.
Alleen schakelt hij niet achteruit.
Ligt dit aan de trafo? Ik gebruik nog de oude blauwe trafo van marklin
Ik zou dan zeggen de kleur van de trafo maakt niet uit.
Wat wel uitmaakt, is dat het analoge trafo is.