Dat heeft als reden dat er tegenspoor gereden wordt. Ofwel op z'n Duits: Gleiswechselbetrieb. Marklin heeft er in hun seinenspecial het volgende over geschreven.
Bij het links rijden maakt de Deutsche Bahn onderscheidt tussen drie bedrijfsgevallen:
1. het rijden met lastgeving,
2. het Linksfahren auf Signal Zs8 (rijden volgens sein Zs8)
3. het Linksfahren auf Hauptsignal mit Zs6 (rijden volgens hoofdsein met Zs6). Is het rechter-spoor, bijvoorbeeld van wege een bouwplaats, niet bruikbaar, dan krijgt de machinist een schriftelijke opdracht uitgereikt. Dit document bevat alle belangrijke informatie over het traject tot het volgende station. Vroeger noemde men dit ―Falschfahrtbetrieb, tegenwoordig heet het ―Linksfahren auf Befehl (linksrijden met lastgeving). Om het tijdrovende uitreiken van schriftelijke opdrachten te vermijden, monteerde men onder het seinscherm van de hoofdseinen een extra seinbeeld, het ―Zusatzsignal (Zs). Daarmee hebben we al kennis gemaakt bij het Märklin bloksein
art.nr. 76391. Drie witte lampen vormen daar het seinbeeld ―Zusatzsignal (Zs) 1. Hiermee is het verder rijden bij een stopsein of een defect sein via het rechterspoor toegestaan. Een wit knipperend seinbeeld duidt in hetzelfde geval op een traject over het linkerspoor. Het knipperende seinbeeld wordt aangeduid met Zs8, daarom heet dit geval ―Linksfahren auf Signal Zs8, voorheen noemde men dit signalisierte Falschfahrt. De trein rijdt dan over het linker spoortracé tot het volgende station en passeert ter hoogte van het inrijsein een laagstaand hoofdsein of een dwergsein. Voor toepassing op de modelbaan is hiervoor het Märklin-sein
art.nr. 76371 geschikt.
Alle seinen links
Met seinbeeld Sh1 is dan het binnenrijden in het station toegestaan. 1000 m voor het dwergsein staat een voorseinplaat (Ne2). Vroeger stonden deze seinen ook rechts van het spoor. Tegenwoordig zijn de opstel-punten gestandaardiseerd: alle seinen langs het spoor in omgekeerde richting staan links opgesteld.
Deze beide bedrijfsgevallen van het linksrijden zijn voor de model-baan niet echt relevant, omdat in het voorbeeld niet kan worden ingehaald. De seinbeelden onder de seinschermen zijn bij de Märklin-seinen daarom zonder functie.
Aanzienlijk interessanter is het derde geval: het ―Linksfahren auf Hauptsignal mit Zs6‖. Tracés die uitgerust zijn met seintechniek voor spoorwisselbedrijf, kunnen tegelijkertijd gebruikt worden door treinen die uit dezelfde rijrichting komen. In tegenstelling tot het wegverkeer kan zowel op het linkerspoor als op het rechterspoor worden ingehaald. De manier waarop wordt geregeld door de stationschefs onder eigen verantwoording.
Is uit de tegenovergestelde richting geen trein te verwachten, wijkt de langzamere trein regelmatig uit naar het linkerspoor, de snellere trein passeert op het doorgaande spoor met onverminderde snelheid. Op deze wijze hoeft alleen de langzamere trein af te remmen om over de aftakkende wissels te rijden. Het passeren gebeurt niet in het station, maar op het tracé. Bij het Duitse spoor spreekt men van ―fliegende Überholung‖.
Voor het wisselen naar het spoor in omgekeerde richting, geeft het hoofdsein, dat voor de wissel-aansluiting staat opgesteld, ―langzaam rijden‖ weer. Een extra sein Zs6 duidt via het ingestelde traject op het spoor in omgekeerde richting. Onderweg kunnen blokseinen ook langs het spoor in omgekeerde richting opgesteld zijn. Hierdoor kunnen meerdere treinen in blokbedrijf rijden en tegelijkertijd rechts worden ingehaald.
Het binnen rijden in het volgende station gebeurt eveneens aan de hand van het hoofdsein. Voor de overgang naar het spoor in normale richting wordt weer ―langzaam rijden aangegeven.
Alle seinen langs het spoor in omgekeerde richting staan links. Ook voorseinbakens en snelheidsaanduidingen staan links van het spoor opgesteld.Ik heb een prachtig filmpje hierover gevonden op youtube. Let ook op het sein wat links staat.
Het wordt ook in NL toegepast hoor en dan heet het meen ik tegenspoor rijden. Veel dubbelspoor in NL kan tegenwoordig overigens al in beide richtingen bereden worden. De HSL bijvoorbeeld rijdt al vanaf Rotterdam links richting Belgie omdat men daar normaal gesproken altijd links rijdt.