Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?

Gestart door Hoeksema1975 dinsdag 24 november 2020, 21:28:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Mijn ICE2 van Marklin doet niets meer... ik wil proberen decoder te vervangen en gelijk er maar een sounddecoder in te zetten.. welk draadje kan ik het beste uitvoeren..

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_37421_ombouwen_naar_sound_met_mSD_decoder
of
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_37725_Decoder_vervangen_en_inbouw_cabine-verlichting

mijn dank zal groot zijn...
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Beide door jou genoemde wiki artikelen gaan niet over een ICE2, dat is duidelijk en kun je beter niet volgen.

ICE2 heeft een artikelnummer, als je dat laat weten heb je meer kans dat er nuttige informatie wordt gedeeld.
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
het gaat om de loc uit de 29790 startset
wat ik dacht dat ik zelf een nieuwe decoder en nieuwe geluidsmodule erin ga zetten met meerdere nieuwe functies vandaar de linkjes in de originele post..
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Decoder is een fx ESU V3 decoder, dus die wordt sowieso niet herkend.
Alleen mfx decoders worden herkend!
Wis de loc uit je MS1 en voer deze opnieuw in, in je database. (29791 of 29791 of 36712)
Mocht je het adres veranderd hebben, (02) verander dan het adres terwijl loc op rails staat.
(Wel alle andere locs van de rails halen) en bevestig de programmering nieuw adres op je MS1 dmv drukknop/rijregelaar indrukken.
Hanteer ook de bedieningsinstructies van MS1.

Mvg. Marcel
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Helaas dat doet ie ook niet... maar goed ik wil dus hem eigenlijk upgraden naar volledig geluid..
nu hebben ze bij huider een decoder die 1 op 1 past maar dan zit ik weer met beperkte geluiden.
https://www.huider.nl/marklin-60979-msd-3-fur-start-up-e-loks
Maar liever een full sound decoder maar die past niet 1 op 1 erop..
iemand een idee wat dan wel te combineren ? Ik heb de geluiden al gedownload en moet dus eigenlijk een lege sounddecoder en locdecoder hebben
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Huider is 5 km bij mij vandaan....
Je mag m ook bij mij langs brengen.

Dit is technisch gezien de beste uitvoering uit de zg hobby serie.
Alleen de 29792 is qua geluid beter, maar verder op techniek gebied  :thumbdown:

Ik heb hier ook de 402 013 staan.

Mvg. Marcel
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Weet je zeker dat deze decoder geschikt is? Het lijkt mij een speciale uitvoering voor de hobby e-loks. Er zit daarvoor een speciale adapter bij. Ik verwacht dat je ICE2 daar niet onder valt. Ik zou de ICE2 eens openen om te kijken of er een decoder met een stekker in zit of dat deze conventioneel bedraad is. Je zou ook nog even kunnen controleren of deze loc een omschakeling tussen bovenleiding en sleper heeft. Wellicht dat deze verkeerd staat.
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
https://johnsoldeert.nl/index.php/decoderadapters/ice3-mtc

je moet eens contact op nemen met john soldeert
hij kan je wel verder helpen
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Citaat van: wouter op donderdag 26 november 2020, 09:58:13
https://johnsoldeert.nl/index.php/decoderadapters/ice3-mtc

Ik weet zeker dat deze print niet in een ICE2 gaat passen, ombouwen van dit treinstel aanpakken middels een loc ombouw voor de motorwagen.
Voor de front- en sluitverlichting in de stuurstand een functiedecoder plaatsen en de elektrische doorverbinding tussen de motorwagen en rest van de trein van elkaar scheiden!

Functiedecoder de front en sluitseinen contra aan de motorwagen configureren en deze decoder hetzelfde adres meegeven als dat van de motorwagen decoder.

ESU sound voor een loksound 4 of 5 valt te downloaden bij ESU, functiedecoder een Uhlenbrock installeren.
Werkt alles daarna prima. Binnenverlichting met ledstrip kun je aan een aparte functietoets van de functiedecoder hangen.
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Beste. "allen",

Dit is de eerste uitvoering van de verkehrs-rode ICE-2.
Deze heeft een losse ESU decoder met 8-pins aansluiting.
Deze uitvoering heeft nog de oude 5-polige gelijkstroommotor zoals bij de 33712/37712.
De stuurstandwagen heeft ook lichtwisseling dmv mechanische rijrichtingsschakelaar op de draaistel-as.
Ook indentiek aan 33712/37712. Het enige verschil is, dat er bij deze hobby uitvoering geen sleperwisseling en interieurverlichting is.

Dus, wat ombouw betreft; een Marklin mSD of ESU Loppilot met 8-polige aansl. is de snelste manier.
Is echter meer techniek gewenst, dan wordt een 21-polige adaptorprint interesant.
En als er verlichting in de rijtuigen gewenst wordt, dan zijn er stroomvoerende koppeling, of extra sleepcontact(-en) nodig. Bij sleperwisseling komt ook nog wat meer kijken.
Sommige dingen kan je zelf maken, anders wordt het kopen, maar dan betaal je al snel de hoofdprijs.

En de print van John kan NOOIT passen. Een ICE-3 is heel wat anders dan een motorwagen van een ICE1/2. Hier zie je maar weer dat men soms de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.  :?

Mvg.
Marcel

PS. Ik heb op 2 na alle ICE-2's die Marklin heeft uitgebracht, dus de techniek is mij niet onbekend.

Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Zit daar een NEM 652 stekker in? Dan zou de wiki incorrect zijn:

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=NEM_connectoren_en_kabelkleuren

Hierin wordt gesteld dat Marklin nooit een 8 polige NEM652 stekker heeft toegepast. Of is het een PluX8 variant? Wellicht kun je dit nog toelichten voordat de topicstarter een decoder aanschaft.  :)
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Altijd fijn dat Marklin hun documentatie dan niet in orde heeft...
Beste is iig gewoon ding ff openen, dan is het sowieso duidelijk.
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE2 Marklin wordt niet meer herkend.. Decoder stuk ?
De Wiki is net zo rijk aan informatie als wij erin stoppen.

En ik vul mijn eigen database met de info.
Maar er is wel een hoop verschil tussen de ICE's. Je kan er gerust een studie van maken.
Van de ICE van topstarter zijn ook nog 2 uitvoeringen. Verscheen ook onder 29795 en is zga indentiek, maar heeft 1 extra geluidsfunctie.

Decodernr (Marklin/ESU) 100295
Printnr. IK0401198 BS
Aparte geluidsprint
En.... naast op print de luidspreker ook een bovenleidingsschakelaar.

Mvg. Marcel