Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

NIEUWE BAAN

Gestart door Damswim dinsdag 24 november 2020, 14:54:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
NIEUWE BAAN
Ik ben onlangs weer begonnen met mijn oude hobby. Ik had vorige week al iets geplaatst en kreeg terecht de opmerking om een ontwerp bij te sluiten.
Welnu, dat heb ik nu gedaan en heb inmiddels ook een kleine proefbaan gebouwd met Crails en alle bruggetjes doorgeslepen. De proefbaan is niet meer dan een groot ovaal en 2 wissels met inhaalspoor.
Ik zou graag willen weten wat ik in mijn bijgesloten plan moet toepassen aan isolaties, aansluitingen op de ringleiding en de aansluitingen voor de S88.
Ik heb alles ontworpen in RailTrac10 en de bovenbaan, schaduwstation en de losse blokken, zoals ik dat, bijgesloten.
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2012

offline
Re: NIEUWE BAAN
hallo,


misschien screenshots of andere beeldjes van jouw plan toevoegen, niet iedereen heeft Wintrack (of de viewer)


mvg,
Michel
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
goed idee, ik ga eens uitzoeken hoe ik zoiets toe kan voegen
merci
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2017

offline
Re: NIEUWE BAAN
Welk percentage heb je gehanteerd om te dalen naar / te stijgen van het schaduwstation en dan met name rechtsboven ?
Hopelijk toch niet meer dan 3% maar zoals ik het inschat is het ruimschootsmeer dan dat percentage.
Tussen de twee lagen heb je minimaal 10 cm vrije ruimte nodig, liefst aanzienlijk meer

Cees
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
hallo Cees, ik heb dit nog niet verder uitgewerkt maar ik heb ruimte genoeg en materiaal om een spiraal te bouwen hetgeen ik vroeger ook  eens heb gedaan
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
Ik ben niet zo goed met computers etc maar heb met mijn telefoon fotos gemaakt van de afdrukken uit wintrack en deze bijgevoegd
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: NIEUWE BAAN
JPG-foto maken van een zichtbaar plan binnen Wintrack:

Kies "Bestand" inde menubalk, dan "Exporteren"
Daarna een naam geven en (heel belangrijk) bij bestandstype in het menuutje dat oppopt kiezen voor ".jpg"
Daarna kan een afbeeldingsgrootte opgeven. Voor web gebruik is 1000 pixels prima, voor afdrukken liever 2500 of zo.

Je krijgt dan een afbeelding van de niveaus die zichtbaar zijn op het scherm.
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
In vervolg op de hulp van Arnold heb ik nu ook geleerd een foto te maken binnen WinTrack
Ik voeg deze nu bij zodat de simpele eerder geplaatste foto's weg kunnen. Voor de goede orde, tussen het boven en schaduwstation moet ik nog wel een spiraal inplannen
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: NIEUWE BAAN
Je vraagt eigenlijk alleen input tav de automatisering en geen reflectie op het plan zelf.
Toch begin ik even met dat laatste (want dit topic staat ook onder baanplannen). Je kunt op deze baan eigenlijk alleen maar rondjes rijden, waarbij 2 treinen tegengesteld het station in komen (neem ik aan). Er zijn geen keermogelijkheden, dus treinen blijven altijd rond rijden, (je kunt op 1 inhaalspoor dus 1x wisselen) en mogelijk via wat rangeerbewegingen in het station een loc keren.
Persoonlijk vind ik dat minder interessant, maar misschien is dit een bewuste keuze.

Dan tav de hoogteverschillen. Ik denk dat je je rijk rekent met de ruimte,. In de huidige opzet is nl eigenlijk geen ruimte voor een spiraal en dan misschien alleen met een erg kleine boogstraal. Je moet maar eens kijken in de 3 D situatie in Wintrack hoe je nu uit gaat komen.

Dn je eigenlijke vraag. De blokken zijn al getekend en dat kan volgens mij prima zo. Je hebt nu per blok een inrij- en een stop meld-plaats nodig. Dus dan kun je snel uitrekenen hoeveel dat er zijn voor de gehele baan. Op 1 S88 kunnen 16 van deze meld-plaatsen worden aangesloten. Ik ken C-rail niet, maar ik denk dat je per meldplaats een stuk moet isoleren (massa, wanneer je massadetectie toepast en middengeleider bij stroomdetectie).

gr. Gertjan
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
dank Gert-Jan voor je advies. Ik heb weinig ervaring in het ontwerpen en ik heb een paar jaar geleden dit ontwerp gehaald uit het banenplanboek van Marklin en het aangepast aan wat ik dacht dat mogelijk was.
Ik wil het nu wel in 1 keer goed doen dus ik ga aan de hand van je advies nog eens aan de slag
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NIEUWE BAAN
  • Het diagonale station bevalt me wel. Om het wat realistischer te maken zou ik wat meer variëren in de afstand tussen de sporen. Op sommige plaatsen wat meer afstand voor een perron bijvoorbeeld. Andere sporen mogen zelfs nog wel dichter bij elkaar, voor zover dat binnen de C-railgeometrie mogelijk is natuurlijk.

  • Ik mis een paar keermogelijkheden. Treinen die vanuit het station naar links rijden, zullen dat altijd blijven doen, tenzij ze achteruit gaan rijden. Idem voor treinen naar rechts. Altijd maar rondjes in dezelfde richting lijkt me wat saai.

  • Heb je overwogen om geen bochten R1 te gebruiken? Dus geen 24130/115/107 en geen wissels 24671/672?

  • Om voldoende hoogteverschil te bereiken met het schaduwstation zal het stijgingspercentage nogal hoog moeten worden. Met een spiraal valt dat niet op te lossen, zonder flinke aanpassingen past dat niet. Gelukkig heb je ruim voldoende plaats voor een baanontwerp dat zonder grote stijgingen wél genoeg hoogteverschil haalt.

  • Het is maar een detail, maar in het schaduwstation zie ik hier en daar het patroon 'bocht-passtukje-bocht'. Bij het ontwerpen probeer ik dat te vermijden vermijden en vaak blijkt dat met wat ruimere bochten mogelijk. Het resultaat is een vloeiender bocht waar gaan de treinen soepeler doorheen gaan.
    Om een voorbeeld te geven: in blok 14 ligt een fragment 330-330-330-094-230-230-230. Als je daar 330-330-330-330-330-530 van maakt, hoef je alleen nog maar de lengte van het lange rechte spoor in te korten. Ook dat is hier niet moeilijk. Probeer maar eens een 236 in plaats van twee 188's, daarmee past het bijna perfect.


Op ons forum zijn veel topics over baanontwerp en daartussen zitten ook aardig wat over niet al te grote banen met C-rails. Daar kun je misschien nog wat inspiratie opdoen of iets van overnemen.
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NIEUWE BAAN
Om een idee te geven hoe je sporen in een station zou kunnen leggen met voldoende ruimte voor enkele perrons terwijl andere sporen juist dichter bij elkaar liggen heb ik me eens uitgeleefd. Het station ligt anders, maar nog steeds schuin. De bochten zijn minimaal R2 en er liggen voornamelijk slanke wissels.

In de rechterpoot ligt een R2-R3 helix met per omwenteling twee extra 24712's. Bij een stijgingspercentage van 3% voor de binnenbaan betekent dat een hoogteverschil van 92 mm, dat is (net) genoeg. Deze helix is trouwens een bijzonder geval: hij heeft een dubbelspoorsaftakking. Op het tweede plaatje heb ik een aantal rails van de tussenlaag van de helix gemarkeerd om aan te geven waar het afwijkt van de normale omwentelingen van de R2-R3 helix. Het 3D snelaanzicht geeft een goede impressie van de rol van die aftakking in het totaal.

En omdat ik toch eenmaal bezig was, heb ik ook maar meteen een schaduwstation ontworpen.

Nu alleen nog een keermogelijkheid toevoegen, maar dat kan op vele manieren.

Ik weet niet hoe goed je aan de verschillende kanten van de baan kunt komen, maar ik vermoed dat je bij dit ontwerp wel wat wat speciale maatregelen moet treffen om overal goed bij te kunnen. Een open constructie zodat je van onderen toegang hebt tot de verborgen sporen. En als je geen constructie maakt waar je op kunt steunen, heb je misschien ook een paar mangaten met afneembare scenery nodig.
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
Leuke baanontwerp, heb bijna hetzelfde alleen dan in spiegelbeeld. Leuke baan