Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

synchroniseren decoders

Gestart door JackTrain dinsdag 24 november 2020, 08:17:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
synchroniseren decoders
Lid sinds: 2020

offline
synchroniseren decoders
LS
Ik ben net een paar weken geleden begonnen met een digitale versie en heb al veel geleerd van dit forum. Ik heb echter een vraag waar ik niet zo snel uitkom.
ik ben begonnen met een set 29474 waarbij de loc nogal wat functies heeft met een MS3 als aansturing. Nu heb ik in de passagier rijtuigen verlichting ingebouwd met een sleper en stroom geleidende koppelingen aangebracht. Deze branden dus altijd zodra er spanning op de baan staat. Nu ben ik wat aan het experimenteren geweest met een goedkope TAM decoder en krijg deze ook werkend. Hiervoor heb ik per functie wat CV waarden moeten toekennen. Graag zou ik middels een functie van de locomotief deze TAM module aan willen sturen.
Hopelijk kan iemand mij daarbij helpen, alvast dank voor de reactie(s)
Re: synchroniseren decoders
Met het DCC-protocol kan het vrij eenvoudig: De functiedecoder in het rijtuig op hetzelfde adres zetten als de lok. Eventueel met functiemapping de F-toetsen buiten het bereik van de F-toetsen van de lok zetten. Bijvoorbeeld als de lok F0 tot en met F8 heeft dan via functiemappen de Functiedecoder zetten op F9 en verder. Zie daarvoor de handleiding van je functiedecoder of dat kan en hoe dat moet. Je kan eventueel ook via het consist-adres de twee decoders aan elkaar koppelen.

Of het gaat met MFX-decoders koppelen: Dat denk ik haast niet. Dit omdat de opbouw van MFX iets anders is.

Groet Ronald.
Re: synchroniseren decoders
Hoi Ronald,
Bedankt voor de suggestie maar die betreffende loc is idd MFX gestuurd. Met handleidingen kom ik er niet zo snel uit en weet overigens ook niet of het uberhaupt wel mogelijk is.
Re: synchroniseren decoders
 @citaat Dan mag je mogelijk aan de hobby met het motorola-protocol. MFX blijft in dat opzicht een buiten beentje.
Re: synchroniseren decoders
De Vectronlok luistert ook naar DCC, dat geeft meer mogelijkheden.

Een optie kan zijn MFX uitzetten in de lokdecoder. Hoe dat moet staat in de handleiding met daarbij gelijk de waarschuwing dat dat soms resulteert in een decoder die helemaal nergens meer naar luistert.

Gr, Ben.
Re: synchroniseren decoders
Oh, dat zaait wat twijfel om ermee door te gaan. Ik ga me eerst nog wat concentreren op wat eenvoudiger zaken. Bij meer kennis en of vertrouwen ga ik deze suggestie proberen.
Bedankt voor de suggesties.
Re: synchroniseren decoders
Lid sinds: 2020

offline
Re: synchroniseren decoders
Inderdaad een goede tip, zojuist mijn tweede loc uit een nieuwe start set om zeep geholpen met het uitzetten van MFX.
Simpel cv 50 aangepast, conform handleiding, maar toch.
Marklin gevraagd dat zij MFX voor mij uitzetten, ben benieuwd
Re: synchroniseren decoders
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: synchroniseren decoders
Heb je wel eerst MFx in de centrale uitgeschakeld en de lok via DCC benaderd?
Re: synchroniseren decoders
Volgens de verpakking van de 29474 is er geen DCC word namelijk niet vermeld(mogelijk bestaan er 2 uitvoering met en zonder DCC)
Grootste nadeel van de MS2 is dat er geen multi-tractie ondersteuning is wat de CS en andere centrales wel ondersteunen.
Ik heb het voordeel dat ik een MS1,MS2,CS1 en een CS2 heb hierdoor heb ik alle vast gelopen decoders(wat helaas heel af en toe bij programmeren gebeurt)weer los kunnen krijgen.
Re: synchroniseren decoders
 @citaat Ik baseer me op de handleiding van de Vectron op de website van Marklin, de doos kan ik niet downloaden.
Re: synchroniseren decoders
Citaat van: ronaldk op dinsdag 24 november 2020, 08:29:09
Met het DCC-protocol kan het vrij eenvoudig: De functiedecoder in het rijtuig op hetzelfde adres zetten als de lok. Eventueel met functiemapping de F-toetsen buiten het bereik van de F-toetsen van de lok zetten. Bijvoorbeeld als de lok F0 tot en met F8 heeft dan via functiemappen de Functiedecoder zetten op F9 en verder. Zie daarvoor de handleiding van je functiedecoder of dat kan en hoe dat moet. Je kan eventueel ook via het consist-adres de twee decoders aan elkaar koppelen.

Of het gaat met MFX-decoders koppelen: Dat denk ik haast niet. Dit omdat de opbouw van MFX iets anders is.

Groet Ronald.

Is dit ook al mogelijk bij de oude dipswitch decoders?
Ik heb de California Zephyr set, en moet voor het rijtuig de 2e controller gebruiken, dat vind ik eigenlijk een beetje ruk.
Het oude type BigBoy met dipswitch decoder heeft ook 2 Decoders erin zitten vanwege de hoeveelheid functies, volgens boekje hebben ze beide een ander adres, maar toch slanke de BigBoy kiest uit de databank, staan alle functies onder 1 controller.
(Rij met CS2)
Re: synchroniseren decoders
Citaat van: Kevin BigBoy op maandag 30 november 2020, 23:55:23
Is dit ook al mogelijk bij de oude dipswitch decoders?
Ik heb de California Zephyr set, en moet voor het rijtuig de 2e controller gebruiken, dat vind ik eigenlijk een beetje ruk.

Dat is oude motorola zooi  :) Dus als je op het zelfde adres zet dan zullen alle twee de decoders reageren.

Citaat van: Kevin BigBoy op maandag 30 november 2020, 23:55:23
Het oude type BigBoy met dipswitch decoder heeft ook 2 Decoders erin zitten vanwege de hoeveelheid functies, volgens boekje hebben ze beide een ander adres, maar toch slanke de BigBoy kiest uit de databank, staan alle functies onder 1 controller.

Klopt, zo werkt het motorola-protocol. Het motorola-protocol gebruikt naast gelegen adressen om meer functies (hoger dan functie 4) aan een lok toe te wijzen. Dat kunnen ook twee verschillende decoders zijn.

Groet Ronald.
Re: synchroniseren decoders
Citaat van: ronaldk op dinsdag 01 december 2020, 06:53:18
Citaat van: Kevin BigBoy op maandag 30 november 2020, 23:55:23
Is dit ook al mogelijk bij de oude dipswitch decoders?
Ik heb de California Zephyr set, en moet voor het rijtuig de 2e controller gebruiken, dat vind ik eigenlijk een beetje ruk.

Dat is oude motorola zooi  :) Dus als je op het zelfde adres zet dan zullen alle twee de decoders reageren. Maar op dezelfde functie dus.

Citaat van: Kevin BigBoy op maandag 30 november 2020, 23:55:23
Het oude type BigBoy met dipswitch decoder heeft ook 2 Decoders erin zitten vanwege de hoeveelheid functies, volgens boekje hebben ze beide een ander adres, maar toch slanke de BigBoy kiest uit de databank, staan alle functies onder 1 controller.

Klopt, zo werkt het motorola-protocol. Het motorola-protocol gebruikt naast gelegen adressen om meer functies (hoger dan functie 4) aan een lok toe te wijzen. Dat kunnen ook twee verschillende decoders zijn.

Groet Ronald.
Werkt dit ook achteraf?
Re: synchroniseren decoders
 @citaat: Zou zeggen probeer het uit.  ;) :) Een adres is iets waar een decoder naar luistert. Dus als je de decoder op een ander adres zet dan zal hij daarop reageren. Het brengt geen schade toe aan de decoder.

Groet Ronald.
Re: synchroniseren decoders

Nee dat is zeker waar.
Ik hou het topic op de hoogte.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK