Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Esu 31030

Gestart door Har maandag 23 november 2020, 13:46:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Esu 31030
Lid sinds: 2011

offline
Esu 31030
Waarde spoorvrienden,

Ik over weeg de ESU 31030 aan te schaffen. Heeft iemand daar ervaring mee? Of anders met ESU locs in het algemeen.

Er zitten veel features op. Tegelijkertijd lijkt me dat ook kwetsbaar.

Mvg Harry
Re: Esu 31030
Lid sinds: 2014

offline
Re: Esu 31030
Beste Harry,

Ik heb de 3102, de rode versie van de 151 serie. Al zo.n jaar of twee rijdt hij zijn rondjes op C-rails Märklin, er zijn geen problemen mee met het rijden over wissels, en prachtig als hij remt, dan zie je het "vonken" bij de wielen. ook de vele functies doen het prima.

Met groet, Henk
Re: Esu 31030
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Esu 31030
Ik heb al jaren deze loc in mijn bezit en nog geen dag spijt van gehad.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Esu 31030
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Esu 31030
Citaat van: Har op maandag 23 november 2020, 13:46:38Ik over weeg de ESU 31030 aan te schaffen. Heeft iemand daar ervaring mee? Of anders met ESU locs in het algemeen.

Zie posts van mij vanaf hier.

Citaat van: Har op maandag 23 november 2020, 13:46:38
Er zitten veel features op. Tegelijkertijd lijkt me dat ook kwetsbaar.

Ook de 31030 staat inmiddels terzijde. Defecte panto's . Ik kan ze (duur) laten repareren (geen garantie meer) maar dat is voor mij geen alternatief. De "ESU-lokomotieven-lol" is er bij mij al lang af. Hier komen geen ESU loks meer op de baan.
Re: Esu 31030
ACTS.zuid
gast

Re: Esu 31030
 @citaat Ik lees dit Hans.......

Citaat van: Hans Biere op vrijdag 06 april 2018, 09:46:52

.........vanwege slechte rijeigenschappen op K-rail en dan met name op wissels en defecten. Sommigen zijn inmiddels te oud om nog garantie aanspraken te kunnen maken en reparatie is mij te duur.


..... en wat betreft de rij eigenschappen op K-rail kan ik je zeggen dat dat simpel op te lossen is door de afstand tussen wielen aan te passen naar 3Rail norm: 13,8 - 14mm. Dat is prima zelf uit te voeren. Esu werkt met een tussenmaat waardoor een lok op zowel 2 als 3rail is in te zetten. Dat vind ik niet zo'n geweldige keus maar dat terzijde.

Verder heeft Esu een uitstekende onderdelenservice dus daarom hoef je het ook niet te laten. En wie een schroevendraaier kan hanteren haalt zo'n lok uiteen.

Gr, Ben.
Re: Esu 31030
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Esu 31030
 @citaat Zeer bedankt voor je reactie, Ben  :thumbup:

Nu ik inmiddels heel veel meer vrijetijd heb gekregen ga ik die ESU-loks uit de mottenballen halen en jouw tip wat de wielafstand betreft uitvoeren en kijken of dat (hopelijk) wat oplevert. Optisch blijven het natuurlijk prachtige loks!

Wat het repareren van de panto's van de Br 151 betreft begreep ik tot nu toe dat dat een zeer complex karwei is dat uitsluitend door ESU zelf gedaan kan worden....

Maar ik kan me vergissen. Ik ga er nog is naar kijken.

Nogmaals bedankt voor de tips!
Re: Esu 31030
Lid sinds: 2008

offline
Re: Esu 31030
Ik heb een Class 77 van ESU, de 31051.
Buiten te weinig trekkracht heb ik er geen problemen mee.
Dus een E94 aangeschaft, de ESU 31122.
Daar heb ik dus behoorlijk spijt van.......

Na een rondje op een ovaal baantje ging hij steeds slechter rijden en gaf het toen helemaal op.
Teruggestuurd naar Lippe, die het ding naar ESU opstuurde.
Bij terug ontvangen de loc weer op het ovaaltje gezet.
Het ding reed weer, maar niet erg lang.
Toen heb ik hem zelf maar geopend en constateerde dat de cardankoppeling tussen de twee motoren alweer uit elkaar lag.
Met veel gepiel heb ik de boel weer rijdend gekregen en de loc weer in elkaar geschroefd.
Hierbij viel het volgende op: drie van de vier grijpstangen gingen mooi in een daarvoor bestemd gaatje op de kap.
De vierde stang kreeg ik maar niet in het gaatje.
Een grote loep erbij (ik ben ook al 64 jaar oud...) en toen zag ik dat er helemaal geen gaatje was om de stang door te steken.

Het lijkt er op dat de cardanverbinding uit elkaar valt als de loc een te krappe bocht moet rijden.
Kortom, ik heb het ding weer in zijn doos gepakt en ergens opgeslagen.
Re: Esu 31030
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Esu 31030
Citaat van: huub op dinsdag 24 november 2020, 17:54:48
Kortom, ik heb het ding weer in zijn doos gepakt en ergens opgeslagen.

Zo verging het mij twee jaar geleden met 5 (ja , je leest het goed: VIJF) vrij prijzige ESU lokomotieven. Met nummer 6 (jouw Class 77) was ik gelukkig nog op tijd. Die hebben ze terug genomen en netjes aan mij gecrediteerd!

De resterende 5: storingen van allerlei aard. Door tips van Ben heb ik ze vanmiddag allemaal weer tevoorschijn gehaald en eerst maar is op de rollenbank gezet en aangesloten op de ESU Lokprogrammer.

Na twee jaar komen de gedachten weer boven waarom ik die zooi terzijde heb gesteld. Twee van de vijf lijken het nog goed te doen dus daar ga ik conform Ben zijn advies mee aan de slag. (Wielafstand) en zijn wellicht alsnog "te redden". Er zijn wel wat "dingetjes" die ik daaraan vanmiddag ontdekte. de 220 stopt er mee naarmate hij harder gaat rijden bij aanstaand geluid. De 245 wordt niet door de ESU Lokprogrammer herkent maar WEL door de ECoS op de baan..... dus ja. Het blijft twijfelachtig allemaal.

Over de problemen met 2x Br 151 en 1x Br 215 wil ik het nu niet hebben... Die heb maar meteen weer in de doos gestopt en weggelegd.
Re: Esu 31030
ACTS.zuid
gast

Re: Esu 31030
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 24 november 2020, 19:17:22

de 220 stopt er mee naarmate hij harder gaat rijden bij aanstaand geluid.


Als dat op de LokProgrammer is: die kan NIET het vermogen leveren voor een zware rijdende lok met geluid aan. Een LokProgrammer is om te programmeren, niet om mee te rijden. ;)

Gr, Ben.
Re: Esu 31030
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Esu 31030
 @citaat Oké.

Maar die mogelijkheid wordt wel geboden middels de "fuhrerstand" je kunt daar zelfs het aantal rijstappen kiezen.

Afgelopen week bouwde ik een oude Märklin om naar digitaal met ESU Lopi 5. Geweldig gelukt. Testen op de rollenbank met rijden geen probleem. Zonder geluid weliswaar.

Daar zit 'm dus de kneep. Of of dus en niet en en.

Bedankt weer!

Re: Esu 31030
Lid sinds: 2011

offline
Re: Esu 31030

Oef mannen... Behalve een aantal positieve waarderingen lees ik hier toch erg veel waarschuwingen..

Ik was bijna zover er één te halen, maar nu zie ik toch geen heil in 400 euries in een bult frustraties stoppen..

Nb ik rij met m-rail  met een gevoel van nostalgie en veel plezier. Ik heb een bonte verzameling merken 3 railers:  Marklin, Roco, Hag, Piko en lilliput. Geen van deze merken laat het afweten op M rail. Soms (zoals Ben al zegt) ff de wieltjes een beetje aanpassen. Maar door deze waarschuwingen twijfel ik toch over ESU..