Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

M-rails en seinen simuleren

Gestart door Giro zondag 22 november 2020, 22:29:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M-rails en seinen simuleren
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
M-rails en seinen simuleren
hoi mede spoorgebruikers,


Ik heb in winrail 10 een baantje gemaakt.
Nu wil seinen in gaan tekenen en blokken gaan ontwerpen. Wie weet er een simulatie programma om dit te simuleren.
Zodat ik kan zien of mijn seinen en blokken kloppen.


Robert

Re: M-rails en seinen simuleren
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: M-rails en seinen simuleren
Hoi Robert,
Dat is volgens mij niet zo eenvoudig.
Wintrack is (alleen) een ontwerp/tekenprogramma, geen beveiligingsprogramma.
Ik weet dat je in Koploper de beveiliging (blokken) geheel kunt simuleren (seinen hebben geen functie, behalve visueel), maar het vraagt wel kennis van het programma.
Waarschijnlijk geldt dit voor meerdere besturingsprogramma's , maar even snel/eenvoudig is het niet, zonder kennis.

gr. Gertjan
Re: M-rails en seinen simuleren
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: M-rails en seinen simuleren
Hoi Gertjan,


Bedankt voor je reactie. Dat ik kennis op moet doen van een programma had ik wel verwacht. Deze vraag is dan ook meer voorbij om te kijken in welk programma moet ik mijn tijd gaan steken.
Ik had inderdaad begrepen dat dit mogelijk is met Koploper maar deze software had geloof ik voor mijn m-rails, cs-2 beperkingen weet even niet meer welke.
Ga me toch maar verdiepen in koploper.


Robert.
Re: M-rails en seinen simuleren
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: M-rails en seinen simuleren
Citaat van: Giro op vrijdag 11 december 2020, 13:21:52

Ik had inderdaad begrepen dat dit mogelijk is met Koploper
Handje helpen?

Koploper en cs2/3 (2018)
Daarin staat dat het (Koploper en CS2 samen) niet kan, maar dat iemand een programma maakt dat naast Koploper moet gaan draaien (en dan zou het wel kunnen):

Citaat van: corvand op zaterdag 06 oktober 2018, 06:56:26
Nog even aan het wachten op het certificaat van mijn website, zal daarna de download beschikbaar stellen, zoek vrijwilligers die de volgende combinaties willen testen:


  • Windows7+sp1 + CS2
  • Windows 8.1 + CS2
  • Windows 10 + CS2
  • Windows7+sp1 + CS32
  • Windows 8.1 + CS3
  • Windows 10 + CS3

Zodra deze combinaties geen problemen opleveren zal ik het programma algemeen beschikbaar stellen. Daarna zullen er ongetwijfeld nog foutjes in het programma zitten, die zal ik dan zsm oplossen.

Hier staat (amper een jaar later): Koploper, Rocrail, Windigipet, ... (2019)

Citaat van: flyerman op zondag 13 januari 2019, 07:38:28
Denk dat Cor even andere prioriteiten heeft, is sinds oktober vorig jaar niet meer hier geweest.
Kennelijk is het idee nooit verder uitgewerkt, of er waren geen testers die zich beschikbaar hebben gesteld ...

Je er verder in verdiepen staat je natuurlijk vrij ...., maar veel anderen kozen eieren voor hun geld, en dus voor betaalde software.

Als je zoals ik nieuwsgierig bent, en bereid je neus te stoten (doe ik hier geregeld), dan kijk je verder.
Wie is die Corvand, en waar duikt zijn naam nog meer op. Naam:  Cor van Doorn, herkomst: Koploper-forum.
ondersteuning Marklin CSII met koploper (2013), met een u2b demo
https://www.youtube.com/watch?v=mQNUtea54ko&feature=youtu.be

Zo vinden we de treffende typering van dit project terug op het koploperforum:
CS3 protocol naar pc (augustus 2018)
"Lijkt mij meer op een dooie mus."

Als je bedenkt dat Cor al in 2013 met dit project bezig was, dan kun je het moeilijk anders typeren.
De GUI die hij laat zien, zegt niets. Alle prototyping begon in die tijd met een leuke GUI, teneinde een geldschieter te vinden om een programmeertraject te kunnen ingaan.

Ik zou denken dat je de vraagstelling over een andere boeg moet gooien.

Als je simulatie op een PC wilt, dan wil je seinen en blokken kunnen controleren.
Blokken begrijp ik, seinen niet.
Blokken zijn noodzakelijk, seinen zijn versiering (althans op mijn analoge baan, en op menig digitale baan ook).

Dus als je de plaatsing van Seinen in Blokken wilt simuleren, was dit dan jouw vraag daarbij?
-of ze visueel (vanuit de machinist) goed staan,
-of ze functioneel (naar grootspoor norm) goed staan,
-of seinbeelden kloppen met de blokken waar ze op slaan?

Ik zou denken: toereikend is om blokken te simuleren (opdat je visueel kunt zien of de bedachte beveiliging klopt).
Ieder ander doet dat op papier, maar goed.

Stel nou de uitkomst: de bedachte blokbeveiliging klopt niet.
Wat zou dat simulatieprogramma dan moeten doen?

Visueel signaal: knipperen (bug ontdekt)?
Een verbetersuggestie leveren (Witte Toren slaat Zwarte Dame, tenzij zwarte pion 1 pas naar voren)?
Een verbetering aanbrengen?
Een verbinding verwijderen?


Re: M-rails en seinen simuleren
Al eens bij iTrain gekeken? Met de demoversie kun je een heel eind komen.

1) In iTrain zit een interne controle op de juistheid van de blokkoppelingen: Magneet in de Schakelbordeditor.
2) De getoonde seinbeelden kun je dan vergelijken met je eigen seinbeelden op jouw modelbaan.