Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)

Gestart door Kaj Gigengack zondag 22 november 2020, 21:37:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hallo Carel,

Dank je wel voor je reactie. Het wordt steeds duidelijker voor mij wat een goede keus zou kunnen zijn.
Is de wisselaansturing voor c-rails ook een probleem zoals bij k-rails. Ik heb wel gezien dat de oude bediening 74490 daarom is vervangen door 74491.

Ik heb overigens gekozen voor C-rails omwille van het gemak van het leggen, maken van melders en mogelijk ook een sneller resultaat.
De bedoeling is om allereerst een proefversie van een eenvoudige baan aan te leggen met c-rails om de automatisering onder de knie te krijgen.
Ik denk hier aan het introductiepakket van koploper.
Wat lastig is dat er op dit moment geen bijeenkomsten zijn om ook mondeling van gedachten te kunnen wisselen met een voorbeeld op tafel.
Basaal gezegd ben ik de bezitter van een ecos 2 met WDD's va rosoft en melders van hetzelfde merk en 5 digitale locs en een kleine hoeveelheid c-rails.
Overigens heb ik ook nog een baan met M-rails die afgewisseld (niet tegelijkertijd) zowel analoog als digitaal met een MS2 kan worden aangestuurd. Deze rails zijn echter oud en uitgedragen en de wissels vertonen kuren, zodat ik alles wil vervangen voor een nieuw systeem.
Mijn grote belangstelling ligt vooral in automatisering en rijden.
In tweede instantie ga ik pas voor de scenery. Bij het ontwerp heb ik hier wel rekening mee gehouden (binnen de mogelijkheden van 280x130 cm)
Binnenkort kan ik (na verplaatsing van wat meubels) de proefbaan leggen. Ben benieuwd hoe dit zal gaan.
Het forum zal zeker kunnen helpen als ik tegen problemen zal aanlopen.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hallo Kaj,

Ik ben in 2009 al 'herintreder' weer begonnen met de modelspoorhobby en heb de eerste 2 jaar geleden met een testbaan; een dubbele ovaal met extra opstelsporen en binnen de ovaal een aantal rangeersporen. Ik reed met 4 locs. Met deze baan ben ik volledige automatisch gaan rijden (marklin CS2 en windigipet (gratis) proefversie. Uitermate leerzaam!

Groot leerpunt is het gebruik en de lengte van secties. Het bepaalt de maximum lengte van treinstellen en rangeermogelijkheden. Daarnaast is het familiariseren met het softwarepakket en kijken of dat pakket je ligt ook een punt. Ik ben bij Windigipet gebleven, hoewel de complete versie best prijzig is.

In de periode 2009-2011 heb ik ook het ontwerp van mijn huidige baan gemaakt, waarbij het 'ambitieniveau' leidend was. Enige parameters van het ambitieniveau:

- volautomatisch rijden, ca. 1,5 uur zonder programma herhaling
- Deutsche Bahn, Epoche 3, diesel en stoom
- personenververvoer en goederenvervoer
- automatische locwissel
- automatisch rangeren
- klein verzorgingsemplacement voor stoomlocomotief
- schaduwstation
- ca 360 x 130 cm groot

Bij het ontwerp van de baan heb ik tevens rekeningnummer gehouden met de 'bebouwing' zoals firma's als Faller, Vollmer, etc. aanbieden. De breedte van perrons, afmetingen van locloodsen (breedte tussen sporen), afmetingen van (stad)huizen, etc. zijn een factor om rekening mee te houden.

Eind 2011 ben ik aan mijn huidige baan begonnen, met een herstart na de verhuizing in het najaar van 2014: de Waldbrunn baan, genoemd naar het station dat ik al in het begin van het baanontwerp gekozen had. Zie elders op het forum voor impressies tijdens de baan en het baanplan.

Ik heb het ontwerp overigens in Anyrail en Drail gemaakt. Beide waren destijds gratis versies en ik gebruik ze. Nog steeds.

Mijn advies is om te beginnen met een testbaan. Ook de testbaan heeft veel plezier gegeven. Daarop reden 3 treinstellen, was een afkoppel-/aankopplepunt en reed een vierde loc die slepen haalde en bracht naar het afkoppel-/aankoppelpunt. Het programma liep 20 minuten ( na een jaar puzzelen.....).

Veel succes en plezier!

Robert
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Robert,

Daar ik met c-rail wil gaan rijden heb ik gepoogd een proefbaan zoals deze voor Koploper is beschreven door Chris Burger (in m-rail) omgezet naar c-rail. Dit viel nog niet mee.
Uiteindelijk is dat gelukt maar de afmetingen zijn ietsje groter dan 195x100 cm. Vandaag al het gereedschap binnen gekregen (diamant zaagjes, krimpkous etc) dus binnenkort beginnen. Zal mijn vorderingen (en vragen!!) op het forum publiek maken.
Heb impressies van je baan bekeken. Ziet er mooi uit.
Begreep ook dat je vorig jaar een een TIA hebt doorgemaakt. Fijn dat je weer nagenoeg bent hersteld.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Dank voor de reactie. Ik ben inmiddels 95% hersteld. Concentratievermogen en evenwicht zijn niet optimaal meer.
Eind 2018 ben ik met ,leeftijdsontslag gegaan', maar wel ,werkende pensionado' geworden. Ik werk 4 dagen per week. Dat geeft een goede balans tussen werk en vrije tijd en zorgt er voor geestelijk actief te zijn. Dat heeft bij he5 TIA herstel ook zeker geholpen.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen met de baan.

Mvrgr
Robert
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Beste allemaal,

Het heeft even geduurd maar de ruimte om een nieuwe baan te starten is ontruimd en voor de testbaan geschikt gemaakt.
Voor de testbaan heb ik de benodigde rails en wissels gekocht en als het goed is komen deze morgen met de pakjes dienst.
Ik heb mij in de tussentijd ingelezen in koploper (voor beginners) en ook de Belgische variant (versie 2.1) bestudeerd. Wel heb ik inmiddels de verbinding tussen de computer en ecos aan het werk: was inderdaad zo simpel als het werd voorgesteld in de handleiding (statisch IP-adres). Kan nu via de computer op een cirkelvormige baantje locomotieven besturen en simpele ingrepen doen aan de decoders van deze locs.
Ik zal starten met de proefbaan "Aelderbaan" om een start te maken met bezetmelders en wisseldecoders.
Mijn ervaringen zal ik op het forum beschrijven. Er zullen wel wat vragen komen denk ik zo, want ik heb inmiddels in de gaten dat de wisselwerking tussen de decoders van de locs  en koploper ingewikkelder is dan ik dacht.
De handleiding van koploper zelf is wel erg uitgebreid om in een keer te doorgronden. Dus: simpel beginnen. Ben zeer benieuwd.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Een koppijnprobleempje met koploper

In mijn ovaal met inhaalspoor (2 wissels, die goed meeschakelen en 10 bezetmelders die werken en op de goede plaats staan) schematisch:

/--B--------------3------------------B---\
B                                                      B
|                                                      |
2                                                     4
|                                                      |
B                                                     B
\--\W-B------------1-------------B-/W--/
      \-B-----------5-----------B-/

is het gelukt om twee locs automatisch (met de klok mee) te laten rijden zonder botsen. Het heeft even tijd gekost om alles in koploper in te stellen. Snelheden zijn gemeten. Locs (MFX-28) zijn gekoppeld aan de Ecos ingesteld. Wisselstraten zijn goed ingesteld.
Maar natuurlijk blijft er een probleem: De loc die wordt gestart uit blok 1 blijft perfect omlopen. De andere uit spoor 5 start netjes maar stopt aan het eind van blok twee. Deze moet weer worden gestart met de blauwe pijl in het loc-paneel of door verslepen naar blok 3.
Het maakt niet uit welke loc eerst wordt gestart na indrukken van "automatisch rijden".
Heeft iemand een idee wat er fout zit (wat ik fout heb gedaan)?
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Waarschijnlijk heb je geen rijweg gemaakt van blok 2 naar blok 3 komende uit 5. Dat doe je in "onderhouden" blok 2 een vinkje te zetten bij die genoemde rijweg.

Gr, Ben.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Ben,

Dank voor je reactie. Ik ga het opzoeken in het grote boek - de handleiding - en zal kijken of er wat kan worden bijgesteld. Koploper is een heel mooi programma! Ik ga er zeker mee door. De mogelijkheden zijn bijna onbegrensd maar soms moeilijk te vinden.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Helaas was dit niet de oplossing voor het probleem. Heb het nu bij het koploperforum gepost, nadat ik jouw voorstel heb nagegaan. De rijwegen stonden allemaal goed, dus ik ben benieuwd wat er alsnog mis is. Zal het laten weten.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
 @citaat Je hebt geen goede backup file gepost op het Koploperforum, niet in te lezen.

Maar dan toch: heb je eigenschappen van blok 2 gechecked of je wel naar 3 mag rijden, komende uit 5, het beroemde vinkje gezet?

Gr, Ben.

Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Exact wat Ben zei:
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Beste Ben en Anton,


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! inderdaad over het hoofd gezien. Hoe simpel kan het zijn!
Een echte beginnersfout denk ik zo. Morgen ga ik het weer met verbinding van de centrale bekijken.
Had inderdaad een zip met de database verstuurd. Hoe kan ik dit het beste doen?

Heel veel dank
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Je had blijkbaar zelf een zip gemaakt van je database en dat kan Koploper niet inlezen zoals Ben al opmerkte.
Je moet in Koploper zelf een backup file maken en die maakt dan ook een zip file aan, maar van een heel ander formaat dan de standaard zip files.
Koploper is dan wel een fantastisch programma maar het bestandsbeheer lijkt nergens op  :(
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
En nog iets, die indeling hier onder verschillende digitale systemen lijkt ook nergens op, daar vind zelfs een kat zijn jongen niet meer in terug...
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Laat ik als beginner niet teveel zeggen over de indeling: de zoekfunctie werkt gelukkig wel goed.
Met betrekking tot de zip-file - moet ik beter de handleiding bestuderen misschien. Had even niet door dat de backup functie ook een zip produceert en ik jullie zo op het verkeerde been heb gezet.
Het was wel een goede tip! Het werkt nu goed.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Inmiddels in mijn ovaaltje met omloop het begrip 2 richtingen rijden begrepen. De treinen rijden zonder botsing in tegengestelde richting.
Nu een apart spoor met stootblok toevoegen en dit ook automatiseren.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Goed bezig. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
De plannen gaan even in de ijskast - M* moet eerst wisselaandrijving leveren. Zou op groen staan, maar ik heb ze nog niet binnen.
Voorlopig alleen studeren over het rijden van vaste trajecten in de handleiding.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hallo Rob

Hieronder de nieuwe ontwerpen. Zou je de bochten kunnen controleren
Dank je wel
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Betekent het laatste ontwerp dat je hebt gepost dat je toch iets meer plaats hebt dan 280 bij 130? Naar het schaduwstation heb ik niet gekeken, maar op een tafel van 280 bij 140 past het maar net, dan is er links en rechts tussen de rand van de baan en de railbedding nog 8 mm over. Dat kan, maar het is krap. Denk dan wel aan een goede valbescherming.

Afgezien daarvan liggen de rails overal ver genoeg van elkaar (althans op de bovenbaan, naar het schaduwstation heb ik niet gekeken). Linksachter liggen de bochten weliswaar vlak naast elkaar (zie de groene cirkel in het onderstaande plaatje), maar zoals je zelf ook al had aangegeven is daar al een hoogteverschil van ongeveer 10 cm. Dat zal geen problemen opleveren.

Een ander punt waar het gevaarlijk zou kunnen worden is aan de linkerkant van de baan, bij de meegebogen wissel 24671 en de bochten 24430 op het naastliggende spoor (zie de oranje cirkel). De afstand tussen de sporen is daar ver onder de Morop normen. Daar zit echter nogal wat speling in, daarom zal het nog wel passen. Belangrijker is echter dat categorie C-rijtuigen niet bedoeld zijn voor de krappe bochten van zo'n meegebogen wissel. Sterker nog, als je dat gaat doen, zou ik niet verbaasd zijn als ze op de wissel ontsporen. En als je dit soort lange rijtuigen niet over die wissel laat rijden, is er sowieso geen probleem.

Er zijn wel een paar andere dingen die ik zou willen aanpassen. Die rare slinger met een 207 - 188 -207 bij de driewegwissel zou ik zeker niet doen, die bochtjes 207 zou ik weglaten (paarse cirkels). Verder zijn er diverse plaatsen met een kort recht stukje tussen twee bochten (blauwe cirkels). Dat kan op zich best, maar de treinen rijden mooier als je dat weet te vermijden. Dat lukt niet altijd, maar door bochten met verschillende boogstralen te combineren is er heel veel mogelijk. Als je wilt, ga ik er mee aan de slag, maar dan wil ik wel eerst weten of die 280 bij 140 klopt.

Tenslotte heb je heel veel passtukjes gebruikt om zo precies mogelijk uit te komen. Dat kan best wat minder. Bij deze enkele voorbeelden:

071+071+172  =>  077+236
064+360          =>  236+188
071+229+360  =>  236+236+188 (of eventueel 188+188+188+094, dat is bijna hetzelfde en zal hier ook wel passen)
360+071+071+071+077+077+077+360  =>  172+172+172+172+172+229+077

In de wiki staat een artikel C-rail mogelijke combinaties van rechte stukken, misschien heb je daar nog wat aan.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hallo Rob,

Inderdaad heb ik de afmetingen ietsje opgerekt door het besluit te nemen het hoogste niveau minder hoog te bouwen - niet 110-115 maar maximaal 100 cm hoog. Belemmerd door het schuine dak krijg ik zo ruimte om er om heen te kunnen lopen en toch 140 diep te kunnen bouwen. Zelfs 150 zou dan nog mogelijk zijn, maar laat ik het op 140 houden. Evenzo kan ik de lengte nog 5 cm oprekken. Maar voor het ontwerp heb ik mij streng gehouden aan 140x280 cm. De reden om tot 140 over te gaan is dat ik toch een dubbelspoor naar het schaduwstation wilde maken omdat anders het enkelspoor wel heel lang zou worden om 20 cm te dalen naar het lage niveau. Natuurlijk moet de treintafel ook op wielen komen te staan om alles van voren en achteren (bij het schuine dak) te kunnen bereiken.
Dat ik het ontwerp nogmaals aan jou heb gestuurd is vooral omwille van de bestelling c.q. koop/zoekactie op het internet die ik op korte termijn wil doen om (net als jij en anderen) eerst een tijdelijke grondbaan te leggen om te zien of al mijn materieel past. Dit wil ik doen per niveau.

Ik heb de 4 gele dubbeldekkers van de NS die behoorlijk lang zijn ->  28 cm lang, 3 cm breed en een draaistel-aslengte van +/- 19 cm.
Ook de groene hondekop is lang -> 28,5 cm 3,5 cm breed en een draaistel-aslengte van 21,5 cm
Hoe gek het ook klinkt misschien, ze reden zonder ontsporen op mijn oude M-baan in bochten met een straal van 36 cm, maar de hondekop liep vast op de lampjes van de wissels. Na verwijdering waren er geen ontsporingen meer, ook niet in de wissels. Het zag er alleen niet uit. Maar mijn kleinzoon van 3 jaar vond het prachtig. Met hulp van het spreadsheet van Jan22 en de Morop-normen heb ik zoveel als mogelijk de baan aangepast.
In principe heb ik blok 4 voor deze lange treinstellen gereserveerd, maar ze moeten ook naar beneden kunnen rijden - de keerlus is dus een compromis, waar langzaam moet worden gereden. Voor de hondekop is dit niet nodig: kan twee kanten oprijden.

Mijn problemen zaten in de bocht links onder en de wisselstraat rechts boven. Links onder kon ik oplossen door voor blok 5 andere bochten aan de linker en rechterkant in te zetten tezamen met een 071 en een 064. Ook de aansluiting van het stijgende spoor heb ik met een recht stukje 094 opgelost daar ik anders met een ruimere bocht boven de 280 zou komen.
Geworsteld heb ik met de wisselstraat rechts boven. Ik wilde perse gebruik maken van de 771 / 772 's en toch genoeg ruimte houden voor het dubbelspoor naar beneden en ook binnen de 280 blijven. Eigenlijk liggen ze daar om mogelijk te maken dat het "binnenspoor" en het "buitenspoor" alle twee gebruik kunnen maken van het kortere dalende been naar niveau -1. Na het opstijgen kan de trein toch via het wisselpaar midden boven naar het station of op het "buitenspoor" blijven.

In het hele plan heb ik in de doorgaande trajecten geen 130's of vergelijkbare straal willen gebruiken exclusief de keerlus.

Met betrekking tot de passtukjes. Roomser dan de paus misschien heb ik mij exact (zonder concessies) aan de afmetingen gehouden, met hulp van de "c-rail mogelijke combinaties etc". Vandaar de 207's in de keerlus en de vele andere passtukjes. Op een gegeven moment was ik het spoor bijster en heb ik de makkelijker combinaties wellicht over het hoofd gezien.

Dus voordat ik wat ga kopen / bestellen / zoeken leek het mij verstandig iemand te raadplegen die de c-rail geometrie beter kent.
De afmetingen voor 280x140 kloppen (met een beetje rek, 5 cm,  in de lengte).

Het schaduwstation is overigens niet veel veranderd. Het door jou gecorrigeerde ontwerp is alleen aangepast om een dubbelspoor mogelijk te maken, alle sporen te kunnen bereiken via het "dalende spoor" en om via alle sporen weer omhoog te kunnen komen. Er kan nu ook in twee richtingen worden gereden naar de opstelsporen. De sporen zijn alleen verschoven om een extra spoor in te tekenen.
Hier liggen nog wel 130's voor het meest naar binnen gelegen spoor.

In ieder geval heel veel dank voor je mee denken en controle. Ik ben heel benieuwd wat je nog zou kunnen verbeteren. Als je mij wilt helpen, graag.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Ik heb meteen maar twee varianten ontworpen. Bij de eerste is één meegebogen wissel vervangen door een gewone maar alle overige wissels zijn hetzelfde. Een beetje schuiven en hier en daar wat andere bochten levert een ontwerp op waarbij het slingertje met de 207's uit het diagonale spoor weggewerkt is, de parallelafstanden overal ruim genoeg zijn en de bochten vloeiender lopen doordat er veel minder rechte stukjes in zitten. En door hier en daar minimale afwijkingen toe te staan zijn er op de lange rechte stukken bijna geen passtukjes meer nodig.


Nu je toch 140 cm hebt, bedacht ik dat het misschien ook wel zou passen met links in de bocht een slanke meegebogen wissel in plaats van de 24671. Daarmee is de keerlus op de bovenbaan bruikbaar voor alle treinen. Dat idee heb ik uitgewerkt in de tweede variant. Rechts in de bocht ligt ook nog maar één wissel 24672. Daardoor is nog maar een klein stukje van de baan is onbruikbaar voor treinen die geen R1 aankunnen.

Afgezien van de 071's voor de slanke wissels zijn er vrijwel geen passtukjes meer nodig. Ook korte bochtjes liggen er maar een paar, afgezien van de 315's voor de slanke meegebogen wissels. Hier en daar zijn er minimale afwijkingen in de aansluitingen, maar dat zul je bij het leggen niet eens merken. Het zal prima passen.

Materiaallijst variant 2

nummer aantal
24236
4
24229
9
24188
42
24172
31
24094
1
24077
3
24071
7
24064
1
24430
6
24530
9
nummer aantal
24330
10
24315
13
24230
6
24224
4
24215
1
24207
1
24206
1
24130
2
24611
3
24612
1
nummer aantal
24624
1
24630
2
24672
1
24711
2
24712
2
24771
2
24772
3
24977
5
24997
1
74861
1

Naar het schaduwstation heb ik (nog) niet gekeken. Waar de (grijze) sporen ophouden, liggen ze (in WinTrack) 66,3 mm van elkaar bij variant 1 en 64,3 mm bij variant 2. De sporen zijn lang genoeg om die parallelafstand probleemloos wat groter of kleiner te maken als dat beter uitkomt.

Als je toe bent aan bestellen, zou ik in jouw geval niet meteen alles kopen. Met een deel van de rails kun je alvast wat neerleggen en gaan rijden en misschien krijg je daardoor wel andere ideeën waardoor je het ontwerp wat wilt aanpassen. En je zult merken hoeveel je kunt smokkelen als de aansluitingen volgens Scarm of WinTrack niet kloppen. Bij wisselstraten heb je soms hooguit een paar mm speling, maar bij lange sporen is het al wat meer, in een traject met bochten zelfs véél meer.


Edit: Typo in materiaallijst verbeterd.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hallo Rob,

Weer bijzonder welke oplossingen jij kan bedenken. Ik wil je hiervoor bedanken.
Model 1 vind ik de mooiste oplossing en ga ik nu verder uitwerken, omdat er meer ruimte over blijft voor een perron.
Vandaag een begrafenis gehad, dus nu even rust.

Ik zal verdere voortgang melden in het forum. Helaas komen de leveringen voor mijn proefbaan ook nog niet binnen. Voorlopig moet ik dus geduld oefenen: ik heb wel de wissels maar niet de aandrijving.
Intussen zal ik eens kijken hoe de begroting er uit ziet om een eenvoudig formaat (zonder opstel sporen en dergelijke) van dit model 1 te kunnen bouwen.  Als eerste wil ik een tijdelijke vloerbaan bouwen met dit model en jouw raad volgen, om te zien of dit bevalt.
Ik weet niet goed of het een goed idee is om tweede hands (kruis-)wissels en dergelijke te kopen. Ook rails moeten van na 2002 zijn heb ik begrepen. Helaas blijft de covid nog een belemmering om in persoonlijk contact te treden met eventuele aanbieders van tweede hands materiaal. (ik behoor tot de risicogroep). Ik wil het graag kunnen zien voor de koop.
Nogmaals dank voor je inspanning.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Bijna al mijn rails heb ik nieuw gekocht. Ik vind het gangbare prijsverschil tussen nieuwe en gebruikte rails niet de moeite waard om risico mee te lopen. De enige uitzondering is een driewegwissel die ik voor een vriendelijke prijs heb overgenomen van een forumlid. Ik heb er zelf aandrijvingen ingezet en hij doet het prima. Met één wissel was het risico natuurlijk niet zo groot.


Bij deze heb ik nog een bijpassend schaduwstation en een paar materiaallijsten. Bij een stijgingspercentage van 3% ligt de bovenbaan 21 a 22 cm boven het schaduwstation.

Materiaallijst variant 1, bovenbaan


nummer aantal
24360
6
24236
2
24229
10
24188
50
24172
7
24094
4
24071
8
24064
1
24530
4
24430
12
24330
17


nummer aantal
24315
12
24230
2
24224
4
24215
2
24207
1
24206
1
24130
1
24115
2
24611
3
24612
1


nummer aantal
24624
1
24630
2
24671
1
24672
1
24711
2
24712
2
24771
1
24772
3
24977
5
74861
1

Materiaallijst schaduwstation


nummer aantal
24236
9
24188
29
24172
30
24094
2
24077
3
24064
2
24530
11

nummer aantal
24430
8
24330
13
24315
4
24230
12
24224
8
24215
1
24130
12

nummer aantal
24115
1
24611
4
24612
4
24624
1
24630
1
24771
1
24977
1
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Jouw advies lijkt mij zeer reëel - dus worden het nieuwe rails. Ik ga eens bij de webwinkels in Duitsland kijken.
Het schaduwstation is een mooi ontwerp. Kan ik zo overnemen. Ook de hoogte van 20 cm met een "open" gebouwd schaduwstation zou goed te doen moeten zijn om alles bereikbaar te houden. Het wordt tijd om plannen te maken.
Nogmaals dank.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
@citaat zelf het ik veel besteld bij lokmuseum in Duitsland prima prijs aldaar, helaas gaat de prijs wel elk jaar omhoog in 2015 betaalde je ongeveer 13 euro voor een standaard C wissel nu is het al bijna 20 euro.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Dank voor de tip: ik ga eend op de site kijken
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Beste collega's,

Nu mijn baanplan vorm heeft gekregen is de volgende stap een treintafel waarop deze kan worden opgebouwd.
Natuurlijk heb ik vele (niet alle) voorbeelden hoe dit de maken op het forum bekeken. Ik ga in principe voor een "open" bouw. Wegens de geringe ruimte en het schuine dak van de kamer moet het geheel op wielen staan.
Dus de volgende vraag:
--> heeft iemand ervaring met een tafel van steigerbuis op wielen als sterk onderstel voor een treintafel?
      Vervolgens zal verder worden gebouwd met hout en multiplex.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hoi Kaj,

Steigerbuis lijkt me wat zwaar voor deze toepassing. Ik heb goede ervaringen met systemen als deze: https://www.buiskoppelingshop.nl/buiskoppelingen/?gclid=EAIaIQobChMInKngqbe98AIVMfbVCh3afgLZEAAYASAAEgJKZfD_BwE

Ik heb ze nooit toegepast onder een baantafel maar wel voor de inrichting van een aanhangwagen die inmiddels al zo'n 200.000 Km achter de kiezen heeft.

Groet, Arie
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
De vorm van je tafel is een simpele rechthoek. Heel veel open bouw staat het ontwerp niet toe. Het schaduwstation kan op een of twee platen met mangaten erin. De bovenste verdieping kan helemaal uit plaatmateriaal bestaan.
Een frame met houten latten, versterkt met hoekijzers zal voldoende stijf worden met de platen erop geschroefd. Als je vloer voldoende vlak is, kun je het geheel goed verrijden. Bok- of zwenkwielen eronder met remmen om vast te zetten en je bent er.
Kies niet te licht en te dun hout voor de latten en poten.

Groet,

Peter
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
@citaat - @citaat - @citaat:

Ik heb niet zoveel verstand van tafels bouwen voor modeltreinen, maar iets meer van constructies.
Werken met steigerbuis betekent ook werken met de bevestigingsmaterialen (moeilijk verkrijgbaar en niet goedkoop). Ook moet er geschoord worden, aangezien het een dynamische constructie moet zijn. Daarbij werk je altijd met rond materiaal en het is lastig om dat stabiliteit op te krijgen.
Werken met bouten en moeren is een behoorlijke klus, want je moet dan voor elke verbinding door 4 wanden heen en dan is het niet echt een verbinding, die blijvend is. Natrekken zal regelmatig moeten gebeuren, aangezien je rond tegen rond doet en dus een puntcontact als wrijvingsvlak hebt.
Lassen is niet echt een optie, aangezien steigerbuis zowel uit- als inwendig is gegalvaniseerd. Lassen aan dit materiaal geeft giftige dampen af.

Is het een optie om zoiets te overwegen?
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Ik heb niet zoveel verstand van steigerbouw, maar is volière aluminium profiel niet handiger?
De pietjes zelfbouw shop
Eurokooi
Armando

Ik heb dat zelf gebruikt, en het is stevig genoeg, en er zijn styreen koppelstukken voor diverse doeleinden.
Je kunt dan volstaan met populieren triplex als baandeel, en dat maakt je segmenten superlicht.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Dank voor jullie reactie, Arie, Peter, Jan Willem en Bernardo.  :thumbup:
De conclusie is dat het idee van steigerbuizen met de buizenpost het raam uit wordt gegooid.
Dus het wordt gewoon hout. Had ik al eerder gedaan (30-40 jaar geleden). Blijft er nog een vraag over.
Hoe fixeer je zwenkwielen STEVIG aan poten van een treintafel:

- Hoe dik moeten de balkjes zijn i.v.m. met de topplaat / centrale stift?
- is de voorkeur fixeren met een topplaat en hoe groot moet deze zijn?
- of toch met centrale stift (is dit sterk genoeg)?

- zijn ronde stalen poten ook bruikbaar met expander?
- zo ja wat moet de diameter van de poot dan zijn?

Mijn vraag is dus eigenlijk:
Hoe krijg ik zwenkwielen stevig en betrouwbaar onder een treintafel met 6 poten en een grootte van 280x140 cm in twee niveaus. De hoogte inclusief de wielen is respectievelijk 65 en 85 cm.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
@citaat:

Zijn stalen tafelpoten, zoals deze, een idee? Natuurlijk wel in een wat grotere maat. Deze dan omgekeerd onder de tafel maken. Dan kun je het bovenplaatje gebruiken om de wielen aan vast te schroeven. Aan de onderkant van de poten dan gaten boren om de poot vast te kunnen schroeven/bouten aan de tafelconstructie.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Aan die Karwei poten heb je niets, de buis is hol en de voet is een plastic dop.

Een tafel van die afmeting kun je op 6 balkjes 69x69mm laten rusten en voorzien van zwenkwielen. Maak rondom een latten frame van 18x70mm met elke 50cm een dwarsverbinding.

Gr, Ben.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
@citaat:

Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 11 mei 2021, 09:21:58
Aan die Karwei poten heb je niets, de buis is hol en de voet is een plastic dop.

Daarom:
Citaat van: Bernardo op dinsdag 11 mei 2021, 08:52:03
Natuurlijk wel in een wat grotere maat.

En:
Citaat van: Bernardo op dinsdag 11 mei 2021, 08:52:03
Deze dan omgekeerd onder de tafel maken. Dan kun je het bovenplaatje gebruiken om de wielen aan vast te schroeven. Aan de onderkant van de poten dan gaten boren om de poot vast te kunnen schroeven/bouten aan de tafelconstructie.

Dus het bevestigingsplaatje, wat je normaal gebruikt om de poot aan de onderkant van de tafel te schroeven, gebruiken als bevestigingsplaatje voor de wielen. Vervolgens de 'onderkant van de poten met plastic dop' bevestigen aan het tafelframe.

Hopelijk hiermee verduidelijkt.

Reactie aangevuld met bijgevoegde afbeelding
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Dat is geen slecht idee! Poten zijn inderdaad hol, dat moet je opvullen.
Waar dan die kunststof dop inzit moet je een lat inslaan (of lijmen), als je dan de bouten aantrekt zit het goed stevig.
Mocht het kunnen, twee bouten kruislings vastmaken, eentje op de lange zijde en eentje op de korte zijde.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Daar de vaccinaties achter de rug zijn is bezoek aan winkels weer mogelijk. Dus allereerst moet er afscheid worden genomen van het treinbord met M-rails en zal dit worden gesloopt. Met alle tips en trucs uit en door het forum moet het vervolgens mogelijk zijn om een nieuwe treintafel te ontwerpen. Het idee van een verplaatsbare tafel op wielen zal ik niet gaan uitvoeren. In plaats daarvan zal ik de gehele baan in 1 niveau bouwen omdat ik rekening moet houden met mijn handicap, opdat ik "onder de tafel werken" kan beperken tot de aanleg van de elektronica, op mijn rug liggend. Dit leidt tot heel andere mogelijkheden: een treinbaan die in de (kleine) kamer rond gaat met een schaduwstation "uit de schaduw", dus zichtbaar. Ook zal er veel meer ruimte zijn voor langere treinen en scenery. Door alle hulp die ik heb gekregen bij mijn (verworpen) baan ontwerp heb ik veel geleerd over de geometrie van de c-rails. Ook ingezien dat een het wellicht eenvoudiger moet worden gemaakt: minder ingewikkeld en makkelijker toegankelijk.
Door voortschrijdend inzicht heb ik besloten een meer Nederlandse baan te ontwerpen gericht op personenvervoer in combinatie met stoom en een beetje vrachtvervoer.  Er zal wel een kunstwerk moeten worden gemaakt in de vorm van een ophaalbaar baandeel bij de ingang van de treinkamer. Dus er blijft een uitdaging over.
Ik stuur plaatjes van de oude baan en het nieuwe ontwerp mee.
De afmetingen van de kamer zijn  370x230 cm. Ben benieuwd naar de reacties.
In het bijzonder wil ik Rob "speelt met treintjes" bedanken voor zijn inspanning om mij te wijzen op de geometrie en mogelijkheden van c-rail. Door de raad van mijn partner heb ik mijn oude ontwerp  en het idee 2 niveaus los moeten laten.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Dus als ik het goed begrijp kun je aan de bovenzijde en rechts goed bij je baan komen omdat dat vrij staat, niet tegen een muur aan? Dan ga je overal wel bij kunnen denk ik.

Het onderste gedeelte lijkt qua layout op het schaduwstation, correct? In dat geval zou ik de rechter wisselstraat andersom leggen, zodat je niet rechtsonder uitkomt, maar tegen het los te maken deel aan. Op die manier houd je de opstelsporen op gelijke lengte (dat geeft flexibiliteit in het opstellen van je treinen) en voorkom je S-bochten (daar is niet al het materieel even enthousiast over tegenwoordig).
Het valt me op dat je veel gebruik wilt gaan maken van Engelse wissels, driewegwessels en meegebogen wissels. Dat levert je natuurlijk ruimtewinst op, begrijpelijk, maar er zijn de nodige problemen bekend op die wissels met de rijeigenschappen van nieuwer materieel, al dan niet van andere merken dan Märklin. Als je daar plannen mee hebt zou ik het gebruik van dat soort wissel tot een minimum willen beperken als ik jou was. Ik heb ze om die reden helemaal uit mijn baan verbannen.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Als ik de gebogen wissels met straal R1 weg laat, valt het niet mee een eenvoudiger ontwerp te maken; en de opstelsporen zijn helaas korter - maximaal 140 cm.
Ik heb 2 varianten gemaakt, waarbij de "kleine" boogwissels zijn weggehaald: er zijn geen R1 bochten meer. Inderdaad heb ik een paar treinstellen die niet erg van kleine stralen houden.
Moeilijk te maken is wellicht het ontwerp met 3 in plaats van 2 sporen op het beweegbare spoordeel.
Wat is je mening over kruiswissels ipv van wissels in het linker deel onder om opstelsporen te maken met stootblok
Graag je commentaar. Het blijft jammer dat de stamtafels met mondeling overleg nog gesloten blijven.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Ik zou in zijn algemeenheid drieweg-, meegebogen en Engelse wissels willen vermijden, omdat veel treinen er niet prettig op rijden. Dat heeft er vooral mee te maken dat de puntcontacten op die wissels vrij hoog zijn. Vooral lichter materieel met een sleper heeft daar moeite mee, zoals rijtuigen met binnenverlichting of rangeerlocs. Ook komt het voor dat bepaalde locs stilvallen op die wissels als ze te langzaam rijden. Ik heb daarom zelf die wissels niet aangeschaft en er zelf dus ook weinig ervaring mee. Ik heb wel gezien hoe dat bij anderen gaat en die ellende wilde ik mijzelf besparen. Ik denk dus dat je spijt gaat krijgen door het willen creëren van een paar te verwaarlozen doodlopende opstelspoortjes waarvoor je inboet aan rijgenot, omdat je telkens materieel moet helpen vanwege ontsporingen, stroomloos staan, botsende puko's etc. Maar wie weet gaat dat bij jou allemaal goed, omdat je toevallig het juiste materieel hebt dat er wèl mee kan omgaan. Misschien zijn er wel mensen hier die ze ook hebben en vinden dat het allemaal wel meevalt (al dan niet met "mits je ... doet" erbij).

Als je tòch verlegen zit om die paar extra opstelspoortjes, dan zou je ze wellicht rechtsonder kunnen maken, in de ruimte die ontstaan is nu je de wisselstraat daar andersom gelegd hebt. Die opstelsporen zijn er wel enorm van opgeknapt vind ik, netjes! Misschien dat je door een iets kleinere radius te kiezen in het weg te nemen deel nog een stukje lengte van de opstelsporen kunnen winnen, of had je dat al geprobeerd? Wel verstandig dat je R1 alvast uitgebannen hebt, zeker als je plannen hebt met lange rijtuigen of materieel van andere fabrikanten dan Märklin.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Uiteindelijk besloten de raad te volgen om kruiswissels en meegebogen wissels met R1 grotendeels uit te bannen: zie bijgevoegd ontwerp.
Ook alle combinaties van kleine railstukjes zijn zoveel als mogelijk vervangen door grotere railstukken.
Het doel van dit ontwerp is om in 1 niveau een baan te ontwerpen om rond te kunnen rijden met personenvervoer en stukvervoer zoals vroeger met Van Gend & Loos, in een vooral Nederlandse setting (periode III en IV) met een midden groot station en een opstel-station dat hier zichtbaar is in hetzelfde niveau. Er moet tevens plaats zijn voor het gebruik van stoomlocs. Ook is er hier rekening gehouden met voldoende ruimte voor scenery etc.
Een ander hoofddoel is om de baan te automatiseren om met een computerprogramma te kunnen rijden.
Het vorige ontwerp in 2 niveaus was te bewerkelijk om te onderhouden i.v.m. mijn handicap (mis een stuk been). Onder de (niet te hoge) treintafel werken moet ik beperken tot de aanleg van de elektronica en het trekken van de draden. Bij ontsporingen en dergelijke kan ik nu gewoon van boven af bij de treinen.
Ik houd mij aanbevolen voor commentaar van iedereen om te zien of dit doel zichtbaar is in het ontwerp. Het spoor met stootblok rechts van het gewone station zal iets worden uitgebreid voor de loods van van G&L (hier nog niet getekend)
Natuurlijk realiseer ik mij dat rechts bij de ingang de brug / beweegbare deel moeilijk te construeren zou kunnen zijn, maar andere forumleden hebben ervaring (hoop ik). Binnenkort kan ik met de bouw van treintafels etc. beginnen
Ik ben benieuwd naar de reacties.
 
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Toch besloten weer wat te ondernemen. De voortgang van een nieuwe baan wordt helaas opgehouden door gezondheid problemen. Dit gaat nog even duren.
Daarom een "proefbaan" gemaakt in c-rail, die vereenvoudigd lijkt op het bovendeel van het definitieve ontwerp om uit te proberen of de bochten haalbaar zijn met voldoende afstand en het geheel is te automatiseren met koploper. De baan ligt nu los op de geïmproviseerde oude treintafel.
Na proefrijden lijken er geen problemen te zijn: ook de lange TEE van Roco en de NS dubbeldekkers van Marklin volgen alle bochten en wissels zonder mankeren. De tussenruimtes in de bochten zijn ook OK. Wel zijn alle R1's niet meer gebruikt. Jammer dat de meegebogen wissels van R1 liever niet te gebruiken zijn: het gaf hier en daar best meer ruimte om de korte bocht te nemen.
Nu eerst nog enkele wissels van aandrijving voorzien en dan koploper programmeren. Dan kan er weer gereden worden.

In de ontwerpen van anderen heb ik bij de reacties van Rob (speeltmettreintjes) wel het gebruik gezien van meegebogen wissels en rails met R1-boog. Ik ben wel benieuwd naar zijn persoonlijke ervaring met deze bogen, en in het bijzonder met lange wagons.
Dit is NIET om een uitgebreide discussie te starten. Ook in zijn hulp bij mijn oudere ontwerpen werd de R1 boog niet vermeden.

Het ontwerp bevat in het rood de "geknipte" rails voor de terugmelding.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
In mijn oude baan had ik R1 meegebogen wissels gebruikt. De aansluitende bogen waren dan wel minstens R2, zodat ik hooguit 30 graden R1 had. Geen problemen met lange rijtuigen of treinstellen. Langste treinstel is de Piko hondekop, langste wagon een Märklin 1:93,5 rijtuig
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Hans.

Dank voor jouw bericht.
Niet alle treinstellen gedragen zich netjes op dit proef ontwerp. Om uit te proberen is dit OK, ook om koploper beter te leren kennen.
Mijn Rivarossi mat 46 heeft het moeilijk (zoals bekend in dit forum) ook met de R2 wissels. Wellicht moet ik toch aanpassingen doen aan dit treinstel. Zal de R1 toch maar niet gaan gebruiken.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Nu de testbaan werkt (nog zonder automatisering) heb ik scarm weer ter hand genomen en een vervolg ontwerp gemaakt. Voorlopig komt er niets van het bouwen, maar intussen is er wel de tijd om het het ontwerp te optimaliseren.
In de vorige opzet waren de volgende keuzes gemaakt
- geen echt schaduwstation
- alles in hetzelfde niveau
- geen rangeermogelijkheden i.v.m. met de ruimte
- voornamelijk personenvervoer met NS-materieel.
- dubbelspoor over de gehele diepte van de baan inclusief de "brug"
- geen R1 bochten

Wat zijn de veranderingen:
- wel een schaduwstation met opstelspoorlengte tussen 130 - 180 cm
- toch 2 niveaus.
- enkelspoor voor de toegang naar het schaduwstation.
- enkelspoor over de gehele diepte van de baan met ook enkelspoor op de brug.
- een mogelijkheid voor een rangeerterrein
- genoeg ruimte tussen de benen van de dubbele l-vorm (minimaal 60 cm)

Links onder is er een mogelijkheid voor een klein goederen station (Van Gend & Loos??) dat uitmondt in het rangeergedeelte.

Het dalende spoor is groen en is lang genoeg voor > 10 cm daling.
Het schaduwstation is blauw en kan ook 10 cm dalen. Dus de hoogte tussen beide niveaus is 20 cm
Alle driewegwissels en kruiswissels zijn vooral in het schaduwstation weggelaten.  Alleen meegebogen wissels met grote straal zijn wel ingepast om voldoende ruimte te creëren.
Helemaal tevreden over het rangeergedeelte ben ik nog niet. Het rangeer gedeelte is niet voor gebruik van stoom. De draaischijf bevindt zich derhalve bij het station in het bovendeel. Ik houd mij aanbevolen voor betere ideeën.
Ook sluiten de rails niet overal precies op elkaar aan, maar er is nooit meer dan 2 mm tussenruimte. Ondanks alle pogingen krijg ik dat niet veel beter. Er is nog niet gelet op alle kleine tussenstukjes: moet ik nog naar kijken.
Graag jullie commentaar en ideeën voor aanpassing voor een beter ontwerp.





Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Daar er nog een grote operatie voor mij in het verschiet ligt en het bouwen van aan nieuwe baan dus moet wachten is er voldoende tijd om te zien of een beter passend ontwerp te maken is. De grootste belemmering is mijn handicap - een kunstbeen - naast een beperkte ruimte om de baan te bouwen. Eigenlijk moet ik dus om de baan heen kunnen lopen om overal bij te kunnen. Het moet niet moeilijker worden om overal bij te kunnen met een maximale reach van 80 cm. Ook moet er voldoende ruimte zijn onder de baan voor de toegang van twee niveaus --> hoofdbaan en schaduwstation.

Opzet nu:
- baan op wielen.
- De hoogte in verband met een schuin dak 75 cm en 55 cm voor schaduwstation
- grote mangaten in het lage niveau.
- wellicht ook ook mangat in boven baan en verwijderbare draaischijf (?)
- voornamelijk personenvervoer met NS-materieel.
- dubbelspoor over de gehele diepte van de baan
- een schaduwstation met minimale opstelspoorlengte tussen 130 - 180 cm of nog groter als mogelijk
- goede toegang voor schaduwstation (bij voorkeur voorkant van de baan)
- 2 niveaus.
- enkelspoor voor de toegang naar het schaduwstation.
- een mogelijkheid voor een klein rangeerterrein - denk aan van Gend & Loos
- bij voorkeur geen R1 bochten
- geen drieweg- of kruiswissel in schaduwstation.

Gekozen is voor een grootte van 330x160 cm in een globale ruimte van 370X230 cm.
Helaas moet een compromis worden gesloten voor opstelsporen op niveau van de hoofdbaan. niet mogelijk bij verrijdbare baan.

In het bijzonder wil ik jullie commentaar en hulp vragen over het schaduwstation - dit heeft flink hoofdbrekens gekost om alles toegankelijk te houden maar ook een goede spoorlengte te houden. Kan dit nog slimmer worden uitgewerkt?
Ik houd mij aanbevolen voor verbeteringen.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Als ik me een baan probeer voor te stellen met de maten die jij aangeeft, voorzie ik problemen met de bereikbaarheid, met name door jouw beperking.

Je wilt mangaten voor het onderste niveau en dat moet ook wel om overal bij te kunnen komen. Dat onderste niveau wil je op 55 cm, het bovenste op 75. Als ik zelf op de grond zit, is 75 cm veel te laag, daar pas ik niet onder. Het zou minstens 90 cm moeten zijn. Het zou nog wel lukken als ik op m'n knieën zou gaan zitten. Voor het oplossen van een ontsporing gaat dat wel, zo lang duurt dat niet, maar met jouw been is dat misschien helemaal niet mogelijk. Die 55 cm is ook nogal laag. Als je flexibel bent, kun je daar nog makkelijk onderdoor kruipen, maar heb je al geprobeerd of jij dat ook kunt?

Om te kunnen zitten in een mangat, denk ik aan ±100 cm voor het hoogste niveau en het schaduwstation minstens 20 cm lager, liever nog wat meer. Op ±70 cm kun je er vast ook nog wel onderdoor kruipen en dan denk ik dat een paar mangaten ook met jouw beperking bruikbaar zijn. Of je moet een mangat maken dat door beide niveau's gaat, met afneembare scenery op de bovenste laag, dan past het ook als het bovenste niveau lager is. Dat betekent echter nogal wat voor het baanplan boven, en het is ook nogal een gedoe om die scenery er af te halen als er iets aan de hand is in het schaduwstation. Als dat niet vaak nodig is, geeft dat niet, maar anders wordt je daar niet vrolijk van.

In verband met het schuine dak neem ik aan dat 160 cm niet meer past als de bovenbaan hoger komt te liggen. Hoe denk je hier zelf over?
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,

Ik denk dat je een punt hebt met betrekking tot de hoogte van de treintafel. Na opnieuw op zolder de maten te hebben opgenomen kom ik tot het volgende compromis. Het is wel mogelijk om de hoogte op te trekken tot 90 cm. Dan blijft er > 65 cm horizontaal over naar het schuine deel van het dak. Inderdaad is het dan niet meer mogelijk om ter plaatse rechtop te staan, maar het is wel te doen om achterlangs te lopen Ik ga dat uitproberen met de huidige treintafel. Het niveau van het schaduwstation wordt 20-25 cm lager - afhankelijk van het stijgingspercentage.
Als ik over de grond kan kruipen ben ik mobieler dan bij de vloerbaan waar ik bang ben alles overhoop te schuiven met mijn prothesebeen. Ik ga het dit weekeinde precies uit meten.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Als de gelukkige bezitter van een nieuwe hartklep ben ik weer achter de computer gekropen. De nieuwe baan moet er toch komen.

Met scarm heb ik weer een ontwerp gemaakt met de volgende ideeën:

- baan op wielen.
- De hoogte tafel in verband met een schuin dak 90 cm en 65 cm voor schaduwstation
- grootte 330 x 160 cm - meer ruimte is er niet in deze kamer
- grote mangaten in het lage niveau - hier een groot mangat
- open bouw
- voornamelijk personenvervoer met NS-materieel.
- dubbelspoor over de gehele baan
- een schaduwstation met minimale opstelspoorlengte tussen 130 - 200 cm of nog groter als mogelijk
- minimaal 5 opstelsporen - hier 6
- kunnen rondrijden in schaduwstation / of in een keer weer naar boven.
- goede toegang voor schaduwstation (bij voorkeur voorkant van de baan)
- 2 niveaus.
- dubbelspoor voor de toegang naar het schaduwstation (was enkelspoor).
- GEEN keerlus
- geen helix i.v.m. de benodigde ruimte die hiervoor nodig is
- een mogelijkheid voor een klein rangeerterrein - denk aan van Gend & Loos - Rechts blauw
- bij voorkeur geen R1 bochten
- geen drieweg- of kruiswissel in schaduwstation.

De dalende en stijgende sporen zijn met opzet extra lang gemaakt om makkelijk een hoogte van 25-30 cm te kunnen overbruggen.
Ook is er gedacht aan een ruime toegang aan de onderkant van het bovenste niveau. ook een open bouw moet het mogelijk maken overal bij te kunnen aan de onderkant.
Het ontwerp is zo simpel mogelijk gehouden i.v.m. met mijn handicap. Tevens is er nu genoeg ruimte voor scenery en wellicht uitbreiding van een klein rangeerterrein daar de keerlus is wegbezuinigd.
Er is bewust gekozen voor rijden "met de klok mee".
Ik ben benieuwd naar de reacties en houd mij aanbevolen voor goede raad en verbeteringen.