Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)

Gestart door Kaj Gigengack zondag 22 november 2020, 21:37:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Beste collega H0-fanaten.

Als zeer recent lid heb ik mijn eerste baan met zowel analoge als digitale besturing met een MS2 aan de praat gekregen. Het is een eenvoudig ontwerp met M-rails (bewaard uit een oude baan toen ik nog 18 jaar oud was). Omdat ik niet meer naar de baas hoef heb ik nu de tijd om een groter ontwerp te maken. Het plan is om in 2 niveaus (met een klein schaduwstation) een nu volledig nieuwe baan te bouwen. Als ontwerp software gebruik ik SCARM, omdat ik dit al lang ken.
Kernpunten zijn:
- baan van 130x250 cm op metalen frame met wielen. Meer ruimte is er niet - ik wil er omheen kunnen lopen.
- 2 niveaus met schaduwstation - korte treinen van maximaal 90 cm
- gebruik van K-rails ivm de goede configuratie  en goede isolatie mogelijkheden (Haradigi is heel duidelijk)
- Een centrale die zowel motorola als DCC compatibel is (MFX).
- de juiste decoders voor wissels en baanbezetting - nog niet geheel duidelijk
- software - nog geen vaste keus gemaakt - Koploper (ook met eventueel de Ecos 2) - of toch Itrain - of Traincontroller (computer = geen probleem)
  Itrain is verleidelijk omdat kennis hierover in de familie zit.

Voor de decoders zijn er vele merken te koop.
Mijn vraag is in geval van de CS3 of Ecos: welke decoders zijn aan te raden of zelfs af te raden. Ik wil ze niet zelf bouwen en ben niet opgeleid in electronica. Kan wel programmeren in Freepascal en dergelijke.
- Digikeijs - toch mogelijk met ECOS ondanks aleen DCC ?
- Roco
- Viessman
- of gewoon M

Natuurlijk heb ik het forum van onder tot boven bezocht maar sommige items zijn oud. Daarom graag jullie mening met de huidige stand van zaken.
Ik stuur 2 gifjes mee met de voorlopige ontwerpen. Ik houdt me aanbevolen voor commentaar.

Groet


Kaj Gigengack
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Op een aantal plaatsen liggen de rails wel érg dicht bij elkaar. Omdat niet overal artikelnummers bij staan, kan ik het baanplan niet invoeren om het na te meten, maar ik denk dat passerende treinen wel eens zouden kunnen botsen. De twee gevaarlijkste plaatsen liggen in het eerste plaatje: zowel links- als rechtsvoor liggen die bochten R1 (2221) wel héél dicht bij de bochten die er buitenom lopen. Dat is vragen om problemen.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Citaat van: Kaj Gigengack op zondag 22 november 2020, 21:37:24
- gebruik van K-rails ivm de goede configuratie  en goede isolatie mogelijkheden (Haradigi is heel duidelijk)
C rail laat zich ook makkelijk isoleren en configureren. Je moet er alleen even mee leren werken.
Citeer- Een centrale die zowel motorola als DCC compatibel is (MFX).
Motorola en DCC zijn GEEN MFX.
Citeer- de juiste decoders voor wissels en baanbezetting - nog niet geheel duidelijk
Kan van alles zijn, zo lang je centrale er maar mee kan praten.
Citeer- software - nog geen vaste keus gemaakt - Koploper (ook met eventueel de Ecos 2) - of toch Itrain - of Traincontroller (computer = geen probleem)
  Itrain is verleidelijk omdat kennis hierover in de familie zit.
Vraag jezelf eens af of je wel een grote dure centrale wilt hebben als je toch met een computergestuurde baan wilt werken. Die grote centrale wordt dan immers gewoon een doorgeefluik en staat een hoop geld te kosten terwijl je er geen fluit mee doet.

CiteerVoor de decoders zijn er vele merken te koop.
Mijn vraag is in geval van de CS3 of Ecos: welke decoders zijn aan te raden of zelfs af te raden. Ik wil ze niet zelf bouwen en ben niet opgeleid in electronica. Kan wel programmeren in Freepascal en dergelijke.
- Digikeijs - toch mogelijk met ECOS ondanks aleen DCC ?
- Roco
- Viessman
- of gewoon M
Wat jij wil. ESU, Roco, Viessman, Uhlenbroch, Digikeijs, etc. Heb je het hier eigenlijk over lokdecoders of wisseldecoders?
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Dag Kaj,

Je werpt heel wat vragen op en er zijn er ook wat terug te stellen, denk ik.
Voor wat betreft de sein- en wisseldecoders: er is genoeg kant en klaar te koop dat gewoon compatibel is met alle gangbare centrales. Je kunt kiezen voor Märklin, maar even goed voor Rosoft, Digikeijs of Viessmann of wat dan ook. Dat geldt ook voor de terugmelders.
Belangrijker is welke protocollen je wilt gebruiken, door elkaar of juist niet. De omvang van je geplande baan lijkt mij weinig problemen op te gaan leveren. Boosters kunnen vermoedelijk achterwege blijven want het 'digitale' stroomverbruik is go d binnen de perken te houden. Ook een paar protocollen tegelijk zullen goed mogelijk zijn. Ik gebruik MM, DCC en Mfx tegelijk met 4 tot 5 tegelijk rijdende treinen. Er liggen tientallen wissels op DCC met servo's en ook oude M-wissels op k83 decoders. Gaat allemaal, aangestuurd met Rocrail via de PC eerst onder Windows en nu Linux.
Maar dan je baanplan: ik vraag het mij af of het wel leuk wordt op langere termijn. Je kunt wel van rijrichting wisselen maar deels in het zicht. Dat is niet zo spannend. Je locdepot is mij niet zo duidelijk; waarom is het er en waar liggen de behandelsporen? Echt ruimte voor een station met ontvangstgebouw en perrons is er ook niet. Er ligt nogal wat rails.
Ook al heb je niet zoveel ruimte, het lijkt mij dat er iets meer mogelijk moet zijn. De sfeer van een zijlijn in landelijk gebied of juist in geïndustrialiseerde omgeving met veel rangeermogelijkheden moet wel te vangen zijn.
Wat voor gedachten heb je over een thema, tijdperk en plaats? Of is dat onbelangrijk en gaat het vooral om het laten rijden van een aantal treinen? Is ook prima, hoor. Iedereen zoekt zijn eigen invulling van deze hobby.

Groet,

Peter





Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Allereerst wil ik Laurent, Rob en Peter bedanken voor hun reacties.

Door de Covid (ik zit in de risico-groep) ben ik zonder verder overleg met anderen aan de slag gegaan om te studeren op de mogelijkheden van zowel hardware en software om opnieuw te beginnen. Ik ben zelfs nog niet in een winkel geweest om mij verder te kunnen oriënteren.
De vragen en commentaren van jullie zijn duidelijk - ik zal als "nieuwe beginner" preciezer moeten zijn in mijn wensen en ideeën.

Allereerst de centrale: ECOS en Marklin zijn inderdaad niet goedkoop en wellicht overkill bij besturing met de computer. Welke andere keuzes zijn er?
Is de Roco 10820 een alternatief (ik heb ook 2 MFX locs) of intellibox. Om deze te vergelijken ben ik nog niet verder gekomen dan dat iedereen een keuze maakt en er al of niet tevreden mee is. Wel zijn de mogelijkheden zo groot dat de keuzes niet makkelijker worden. Dus --> hoe maak je de verbinding tussen baan en computer en is er ook besturing met de hand of niet automatische sturing mogelijk. De keuze vind ik ingewikkeld door de verschillende interfaces. Ik moet dus elders gaan kijken - lastig nu met de stand van zaken.
En ik wil (liever) niets zelf bouwen in de elektronica.

De keuze van de rails is mij ingegeven doordat de mogelijkheden van C-rail bij het ontwerpen minder leken. Er zijn veel minder verloopstukken in C-rails. Ik kreeg het ontwerp niet rond. Bij een minder ingewikkeld ontwerp is C-rail wellicht makkelijker wel te construeren.

Inderdaad lag de nadruk op rijden en dit automatiseren

Mijn M-rails zijn oud (60 jaar) en soms behoorlijk uitgedragen zodat het soms tot ontsporing leidt of problemen met de wissellampjes en lange rijtuigen. Ook zijn er wel storingen in de wissels - lopen soms stroef etc. Daarom nieuwe/andere rails. Ook zijn contact-rails makkelijker te maken zowel met C- als K-rails. Wellicht zal ik toch meer moeten nadenken over een thema (en ook de dicht bij elkaar liggende sporen aanpassen).
Als ik naar mijn rijdend (digitale) materieel kijk is het meeste Duits en Nederlands. Blijkbaar wil ik weer teveel en heb ik mijn oude baan van 50 jaar geleden van 5 bij 1,5 m nog in mijn hoofd: dubbelspoor, groot station, lang perron en veel rangeerterrein. De scenery zit nog in de dozen.

De decodervraag was over bezetmelders en wisselbesturing (niet in wissels ingebouwd.). De reactie is dus dat het niet zoveel uitmaakt als het maar aan het systeem wordt aangepast. Voorlopig ga ik mij niet wagen aan inbouw of verbouw met lokdecoders.

Mijn plan is eerst een kleine proefbaan na keuze van centrale en decoders. Een simpel ovaal met 2 of drie wissels.
Dan later de definitieve keuze voor de software.
Teruggebracht tot een enkele vraag: wat is een slimme keus voor een centrale zonder te overdrijven met het weergegeven ontwerp.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Er zijn al vele topics geweest over de voor- en nadelen van M-, K- of C-rails, daar kun je eens in rondneuzen. Zelf heb je al ervaring met M-rails. Had ik ook ooit - in de 70-er jaren. Een aantal leden op dit forum gebruikt het nog steeds. Niets mis mee vind ik. Als je dat mooi vind - uit nostalgie of om andere redenen - en de nadelen accepteert, kun je daar best een leuke baan mee maken. En er is een grote markt in betaalbare tweedehands M-rails.

Bij mijn herintrede, nu bijna 3 jaar geleden, had ik het voordeel dat ik niets had bewaard. Vroeger had ik Märklin en dat was me prima bevallen. Het merk bestond nog en na een moeilijke periode liep het bedrijf weer goed. Ik stond dus voor de keuze uit C- of K-rail. Ik had heel snel in de gaten dat een startset veel goedkoper was dan allemaal losse spulen aanschaffen. Aangezien er maar heel weinig startsets zijn geweest met K-rail en er op dat moment geen enkele was, werd het C-rail. Als dat in alle startsets zit, zal het wel goed zijn, nietwaar?

Inmiddels heb ik meer geleerd over de verschillen. Een baantje met C-rail is makkelijk neer te leggen en als het eenmaal vastgeklikt is, is de verbinding prima. Het enige nadeel is dat die plastic bedding er wat onnatuurlijk uitziet. Ik heb een vloerbaan zonder scenery, dan maakt dat niet uit, maar anderen vinden dat wel belangrijk. Als je echter wat rondneust, zul je zien dat er heel wat banen met C-rails gebouwd worden waar die bedding onzichtbaar wordt weggewerkt.

Voor de baanplanning hebben C- en K-rail elk hun voor- en nadelen. De ontwerpmogelijkheden zijn niet groter of kleiner, maar wel een beetje anders. Zo heeft C-rail slanke meegebogen wissels, K-rail niet. K-rail heeft dan weer een slanke engelse wissel, die ontbreekt helaas in het C-rail assortiment. En K-rail heeft ook iets minder keuze in bochten: bij C-rail kun je, als je dat zou willen, een vijfsporige parallelbocht maken (rails 24130, 24230, 24330, 24430 en 24530). Met K-rail is dat lastiger, probeer het maar eens. En hoewel er inderdaad beperkingen zijn, zit de C-rail-geometrie heel slim in elkaar, daardoor zijn er enorm veel mogelijkheden om de sporen toch weer goed op elkaar aan te laten sluiten. K-rail heeft dan weer de flexrail, daarmee kan dat natuurlijk nog wel wat makkelijker. Maar zonodig kun je een stukje C-rail ook nog wel op maat maken.

Voor wat betreft jouw vraag naar een centrale: de MS 2 die je al hebt kan al heel veel. Het enige wat er niet mee kan, is automatisch rijden. Als je met mfx-locs wilt kunnen rijden, is het aantal mogelijkheden om dat toch te doen heel overzichtelijk. Gesorteerd naar wat het kost:

  • Een omgebouwde aansluitbox. Dat kun je laten doen, zie De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz. Het is aardig wat leeswerk, maar het komt er op neer dat je dan de aansluitbox wél kunt koppelen met een computer. Sterker nog, er komt een (extra) computertje ín de aansluitbox. Met Rocrail er op heb je dan al meteen een computerprogramma voor het automatisch rijden. Op dit forum zijn al verschillende mensen die dit gebruiken en erover hebben geschreven. Ik heb er zelf ook wel aan gedacht.
  • Een Tams redbox.
  • Een ECoS 2.1.
  • Een Central Station 3.
Eventueel zou je ook nog voor een oudere versie van de ECoS of Central Station kunnen gaan, maar als je het mij vraagt zijn de tweedehands prijzen véél te hoog voor wat die nog te bieden hebben.

Met een Tams of ECoS moet je er wel rekening mee houden dat niet alle mogelijkheden van mfx+ worden ondersteund. Dat is één van de redenen waarom voor mij de ECoS uiteindelijk is afgevallen. Af en toe lees ik trouwens ook wel dat iemand met een ECoS een probleem ondervindt met een mfx-loc, maar ik kan niet goed beoordelen of dat maar een kleinigheidje of een serieus probleem is.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,

Dank voor je uitgebreide uiteenzetting. Heb inmiddels een alternatief ontwerp gemaakt in C-rails - op wat kleine tussenruimtes die ik nog niet heb opgelost, is het inderdaad gelukt > het gaat om mm's die net niet passen. In hoeverre zijn kleine ruimtes met C-rails door verschuiven te accepteren??? Het dubbelspoor heb ik verlaten, hetgeen meer ruimte geeft. Ook het automatiseren en rijden wordt interessanter door een stuk gemeenschappelijk spoor. Als het ontwerp klaar is zal ik de baan weergeven. Inmiddels zou ik nu ook ruimte moeten hebben voor een station en perron (heb ik nog - Lindental) en een dorp. Denk nu na over de onder-verdieping en ook over landschap en scenery. Ik ben inderdaad geen purist met een thema (zal dat ook wel niet worden).
De draaischijf zou ik ook graag willen behouden - heb nu ook wat ruimte voor gemaakt voor bebouwing er om heen.
Helaas blijft de ruimte beperkt.

Over de keuze van de centrale heb ik contact gehad met anderen. Vermoedelijk zal ik bij Marklin blijven in combinatie met Itrain. Mijn MS2 ombouwen gaat mij als analfabeet in elektronica te ver. Ik ga deze week beslissen welke hardware het zal worden. Dan eerst een proefbaan  - ovaal met wissels - en uitproberen voor de software keuze.

Groet Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hoeveel speling je hebt met C-rails ligt er maar net aan hoe het ligt. Met twee verschillende verbindingen tussen een paar wissels of kruisingen die vrij dicht bij elkaar liggen, is het niet zoveel. Bij de planning hou ik in zo'n situatie 2 mm als maximale afwijking en liefst nog wat minder. Dat lukt me ook bijna altijd. Met grotere afstanden kun je wat meer smokkelen. Als je bijvoorbeeld een ovaal neerlegt met twee identieke bochten van 180° en twee rechte stukken, mag je gerust in het ene rechte stuk een 24188 en in het andere een 24172 leggen, dat kun je nog gewoon sluiten, al staat er dan wel wat stress op de rails. Maar... als je dan binnen zo'n ovaal een parallelspoor neerlegt, moet je wel opletten dat dat door het gesmokkel nergens te dichtbij komt. Daarom, en vanwege die stress, staat in mijn planningssoftware de maximale afwijking ingesteld op 2 mm. Als je eenmaal thuis bent in de C-rail en zonodig nog een beetje puzzelt, is er heel veel mogelijk. Meestal blijf ik ver onder die 2 mm als het niet al niet precies past.

Met hoeken is het net zoiets. Soms is het wel eens handig om met een slimme combinatie van bochten te werken die eigenlijk nét niet klopt. Het patroon hieronder bijvoorbeeld, dat wijkt 0,3° af. Merk je niets van, die afwijking verdeelt zichzelf over alle rails in de 'driehoek'. Zo'n driehoek is trouwens erg praktisch, daarmee kun je treinen omkeren. Je kunt er nog op allerlei manieren mee variëren. Eén of meer van de wissels vervangen door een driewegwissel of engelse wissel bijvoorbeeld.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
hoi,

het grote voordeel van bv een Esu centrale vind ik dat je ook makkelijk kan rijden zonder de computer.
soms wil je automatisch maar soms ook helemaal niet.
in de ESU kan je je banenplan inbrengen en daarmee rijden en wissel bedienen.
het een dure aanschaft maar het geeft je veel vrijheid wat betreft bedienen en rijden, automatisch of niet.

groetjes Hank
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Tweede hands Ecos'n zijn qua functie en computersturing indentiek aan de huidige productie versie Ecos 2.1. (In ieder geval tot nu toe.)
De Ecos (1) en de CS1R (Central Station Reloaded) hebben als nadeel dat ze een monochrome display hebben (Ecos met en CS1R zonder achtergrond verlichting en motor gestuurde throttles).
De Ecos 2 en 2.1 zijn alleen in uitgangsvermogen anders.

Alle vier worden ze door de meest gangbare computeraansturing ondersteund. Naast de indirecte aansturing (met een modelspoorprogramma) zijn ze ook aan te sturen met de Mobile Station 1 van Marklin, ESU Mobile Control II en elke willekeurige Android of Apple telefoon/tablet via de Wifi.
De MS1 kun je relatief goedkoop tweedehands vinden (<50€).
De Android/Apple telefoon/tablet hoeft niet eens meer de nieuwste te zijn, zolang er een VNC client (programmaatje) op kan draaien.

De oudere ESU centrales (Ecos + CS1R) zijn 'lastiger' te vinden, met name de CS1R, omdat er daar simpel weg niet zoveel van zijn en gewoon hun werk doen.

Persoonlijk vind ik de Ecos2 een ideale centrale, enige kritiek is de (logische) benadering van MFX decoders die in één keer worden ingelezen (neemt wat meer tijd), dan bv de Marklin Central Stations 2/3/3+, die alleen de chip ID en eerste 12 functies in leest. Maar dat doe je normaal maar (uch) 1 keer. Tov de Ecos/CS1R, is het contrast een stuk beter, en daar door plezieriger in gebruik.

Jan-Peter
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hallo Rob,

Goede raad --> heb het ontwerp inmiddels rond met tussenruimtes <= 2 mm

Het nieuwe ontwerp is nu geheel in c-rail met hier en daar iets schmieren met de aansluitingen
Zie de gifjes
Bedoeling is na leren met een testbaan eerst onder te bouwen.

Groet

Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hallo Jan-Peter,

Ook even op andere websites gezocht en ook jouw bijdragen tegen gekomen.
Ik neig er toe op een ECOS 2.1 te kiezen. Ik houd van open systemen. Even een check.
Vele mogelijkheden, en :
- Toch ook MFX - iets langere aanmelding - maar dan niet meer op een andere centrale gebruiken om de volgende keer niet lang te hoeven wachten.
- Ook VNC mogelijk voor gebruik op PC.
Klopt ??


Groet

Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Een paar details:

  • De beide uitgangen van de meegebogen slanke wissels 24771 en 24772 liggen zó dicht op elkaar dat je er geen normale rails aan kunt leggen, dan zit de railbedding in de weg. Märklin heeft daarom de 15°-bocht 24315 in het programma, daarvan kan een deel van de bedding losgehaald worden en dan past het wél. Bij de wissel wordt een speciaal baanbermdeel meegeleverd om het gaatje op te vullen dat door het loshalen van de beddingen ontstaat.


    Bron: 3rail wiki

    Bij één zo'n meegebogen slanke wissel heb je dus twee van die 315's nodig. Als je er twee combineert, volstaan drie van die bochtjes. Dat staat niet in de Märklin voorbeelden maar het gaat prima. In de wiki staan nog meer plaatjes, en ook een aantal voorbeelden hoe je meerdere meegebogen wissels kunt combineren: Slanke meegebogen wissels (24771/24772)

  • Evenzo liggen ook de beide uitgangen van de slanke wissels 24711 en 24712 te dicht bij elkaar om normale rails aan te zetten. In dit geval biedt de rechte 24071 uitkomst, ook daarvan kun je een stukje van de bedding loshalen. Bij één zo'n slanke wissel heb je dus twee van die 071's nodig. Bij een paar overloopwissels heb je aan drie 071's genoeg.

    Voor de slanke kruising 24740 geldt net zoiets.

    Zie ook nu weer de wiki: Slanke Wissels en Slanke Kruisingen

  • De bocht van een slanke wissel 24711 of 24712 is 12,1°. Om 'terug' te draaien is er de bocht 24912, die is ook 12,1°. Liever niet twee bochtjes 24206, dat is 'maar' 11,4° en dat komt iets minder netjes uit, ook al merk je er in de praktijk niet zo veel van.


Voordat je meteen alle rails koopt, raad ik aan om eerst eens een deel van jouw baan los neer te leggen. Je schrijft al dat je een testbaan wilt, dat is een prima idee. Darvoor kun je een deel van de bovenbaan gebruiken. Alleen wat rails, meer niet. Een paar korte treinen er op en dan maar eens gaan rijden om te ontdekken hoe dat bevalt. Gewoon zelf besturen. Heb ik ook gedaan. Mijn eerste baantje was nog véél eenvoudiger dan jouw bovenbaan, het was een ovaal met wat zijsporen, maar zelfs dat bleek al leerzaam. Na elke aanpassing leerde ik wel weer wat nieuws en zo bleef ik bezig, maar omdat alles gewoon los lag, was dat heel gemakkelijk.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hallo Kaj,

Als je nu een nieuwe Ecos 2 koopt is die (winkeldochters uitgesloten) eigenlijk altijd een Ecos 2.1. Het verschil is eigenlijk operationeel klein, en dat is ook de reden dat ESU zelf van de 2.1 spreekt, en niet Ecos3 bv. Het extra vermogen is een tweezijdig zwaard. Aan een zijde is het ideaal als je net iets te weinig vermogen hebt voor een midden grote baan (4A vs 6A). Een nadeel is dat er meer vermogen in de Ecos zit, en deze bij vol vermogen ook sneller warmer wordt.

Zelf gebruik ik (een van de 3) de Ecos'n alleen voor het programmeerspoor en de wissels/seinen (baan). Twee booster's doen de rest van de baan via elk een ringleiding. Zelfs met zoveel vermogen moet je slim met de 'digitale spanning' omgaan. Ook de bekabeling zo gekozen dat een kortsluiting snel, eenduidig wordt terug gekoppeld. Voorkom hogere weerstanden (lengte kabel/rail) in de voeding die de korstsluitdetectie niet aanspreekt als er wel wat is gebeurt.

Vrage/opmerkingen:
ad 1, (MFX aanmelding); Ja dat is in het systeem/protocol ingebouwd. Laten we het op een 'feature' houden.
ad 2, (VNC); Ja (ultra)VNC draait eigenlijk op alles. Het is een wijdverspreid systeem om computers even over te nemen in een privenetwerk, zonder de gebruiker buiten te sluiten. (Voor professionele oplossingen, met minder dataverkeer, zijn er andere mogelijkheden)

(Ik gebruik ultraVNC voor de Ecos, die lijkt stabieler en is simpel in te configureren.)

Jan-Peter   
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,

Heb het ontwerp aangepast --> nu wel 24315 met afneembaar ballastbed ingezet.
Er moest weer het nodige worden aangepast daar de geometrie veranderde. Dank voor je tips.
Eerst nu een centrale kopen met wisseldecoder en bezetmelder. Dan zeer simpele proefbaan leggen: ovaal  met twee wissels.
Aangepaste ontwerp toegevoegd.

Groet

Kaj

Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Je hebt nog steeds de normale slanke wissels zonder 071s uitgevoerd.
En 2mm ruimte teveel op zo'n perronspoor tussen 2 wissels. Kijk eens naar railplanboeken en probeer eens te begrijpen welke regels men daar toe past. Je hebt duidelijk nog niet echt de geometrie van c rails in je hoofd en bent maar wat aan het doen.
Zo lang je geen slanke wissels toepast, moet je de 24236 en 24229 alsmede de 071 en 064 zoveel mogelijk achter wege laten. De truc bij C rail is geboren vanuit lengtes in plaats van passtukjes. De korte geometrie ontwikkeld het makkelijkst door vanuit 360mm vakken te werken en daar telkens weer naartoe te gaan. Dus telkens 188+172. Pas je ergens meerdere 172s toe, dan zul je dat moeten compenseren met meerdere 188's.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
OK Laurent,

Je hebt het duidelijk gesteld: ik heb inderdaad de c-rail niet onder de knie (kom van een m-rail baan nietwaar).
Na weer zoeken in het forum zie ik wat je bedoelt (hoop ik). Ik ga bestuderen wat ik tot nu toe niet gezien heb. En dan een nieuwe poging doen voor een vergelijkbaar ontwerp.

Groet Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Citaat van: Kaj Gigengack op vrijdag 27 november 2020, 20:14:50ik heb inderdaad de c-rail niet onder de knie

Geeft niet hoor, je bent het al aan het leren. Als je bezig blijft met baanplanning, komt de rest ook wel.

Mocht je wat inspiratie zoeken dan kun je eens rondneuzen in Banenplan ontwerpen.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Dank Rob,

Was ook niet van plan mij uit het veld te laten slaan - meer oefenen.

Vraag:
- wat is het oordeel over Veissmann decoders bij Ecos 2.1 voor bezet melding en wisseldecoders - niet ingebouwd. (moet wat kopen voor de proefbaan).
In principe was dit meer passend bij het onderwerp nietwaar.

Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Al mer dan zes jaar probleemloos in gebruik de volgende combinatie:
Ecos 2 - Rosoft wisseldecoders - Rosoft S88N(=bezetmelders met diodetruc) - iTrain

Cees
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Ecos met Rosoft, TrainController geen problemen.

Hank
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hallo Laurent (en Rob)

Zou je ff mee willen kijken of dit beter is.
Idd had je natuurlijk gelijk met betrekking van de geometrie: c-rail is echter niet zo vergevingsgezind als de oude m-rails.
Ik stuur nu een nieuw ontwerp (alleen boven) mee dat overal "past". wel heel veel kleine stukjes rail hier en daar. Wellicht weet je een betere oplossing. Zag ook je vloerbaan. Helaas zoveel ruimte heb ik niet!!
Dank en groet

Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Je hebt op een aantal punten 2 094's of een 094 en een 077 op hetzelfde stuk liggen. Die kan je vervangen door 188 of 172. Je buitenste boogwissel rechtsonder mist de 315's. Ik heb nog gepoogd de buitenbocht rechtsboven naar R4 om te bouwen, maar ik kwam er zo snel even niet mee weg.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
De aansluitingen zijn perfect :thumbup:.

Naast de aanvullingen van Laurent heb ik er nog een paar.

In plaats van een 064 + 172 kun je een 236 gebruiken.  Waar je een 064 + 077 + 094 hebt gelegd, past eveneens een 236. En omdat een 360 even lang is als 172 + 188, kun je een 064 + 360 vervangen door 236 + 188.

Nog eentje: het patroon 330 + 064 + 064 + 330 kun je vervangen door 530 + 530. Twee passtukjes minder, het past exact en de bocht loopt nog vloeiender ook. Drie vliegen in één klap.
Tenslotte: rechtsachter heb je het patroon 3 x 330 + 2 x 064 gebruikt. Daarvoor in de plaats zou ik 3 x 530 neerleggen, ook dat scheelt twee passtukjes. De lange rechte stukken voor- en achteraan moet je dan wat inkorten, maar dat is hier heel gemakkelijk.


Ik ben nog wat verder gegaan, en wel om twee redenen. Ten eerste kun je praktisch hetzelfde bereiken met véél minder bochten 315. Aan de linkerkant van de baan gebruik je er 12, het kan ook al met 6. Ten tweede leek het me niet nodig om zo veel bochtjes 206 te gebruiken. Na wat puzzelen heb ik het teruggebracht tot eentje. Om dat te bereiken moest ik echter wel een passtukje 071 extra gebruiken. Dat ligt daar echter prima, zo kun je tenminste een perron kwijt tussen de sporen.

Voor de duidelijkheid heb ik de aansluitingen die net niet passen open gelaten. De afwijkingen zijn minder dan een millimeter.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hallo Laurent en Rob,

Jullie beiden heel erg bedankt voor jullie inspanning en bijdrage. Was er nooit opgekomen om een 530 in te passen. Had ook toch weer een 315 vergeten in te zetten, was ook verbaasd over de reeks 172. Nu het "schaduwstation" nog, maar dat heeft nu nog geen haast.
Ga nu eerst met rosoft aan de slag met een proefbaan met 2 wissels en ovaal.
Later meeer

Groet
Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Even terug komen op de centrales met welk merken loks/treinstellen ga je rijden hoofdzakelijk rijden?
Ga je het merendeel met Marklin materiaal rijden zou ik een CS2/3 adviseren een Ecos word meestal gekozen ivm koploper waar een CS2/3 niet gaat werken.
Ook je MS2 kun je alleen op de CS2/3 aansluiten als extra controller alleen de MS1 kan op zowel de Ecos als CS.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Mark

Dank voor je reactie. Ga niet alleen marklin rijden. Heb ook inmiddels ander materieel gekocht.
Oude locs (analoog) wil ik misschien ombouwen met andere decoders dan marklin. Nu eerst een proefbaan bouwen.
Heb nu alles in huis.

Groet

Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob en Laurent,

Heb jullie banen bekeken --> wat een ruimte en mogelijkheden. Voor mij is een baan op de grond geen optie, maar ik begrijp nu dat jullie veel meer ervaring met c-rails hebben gekregen.

Heb de baan die Rob heeft getekend overgenomen. Nu ook de onderste verdieping ontworpen.
Zouden jullie svp nogmaals willen meekijken. Na veel bestuderen van andere banen ben ik tot dit ontwerp gekomen. Vooral de keerlus was niet makkelijk passend te krijgen. Is dit bruikbaar voor een schaduwstation (met één doorgaande ovaal mogelijk)? Er is slechts ruimte voor 1 helling heen en terug, die ik nu breder heb gemaakt ivm het niveau verschil. Hebben jullie betere ideeën in deze beperkte ruimte.

Groet
Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Keerlussen passend maken is inderdaad niet altijd makkelijk. Ervaring helpt, maar het kost tijd om die op te bouwen. Kennis van de C-railgeometrie is onmisbaar. Tenslotte kan enig wiskundig inzicht ook erg nuttig zijn. En zelfs dan blijft er nog veel over dat je gewoon zult moeten uitproberen.

De kleine afwijkingen vallen gemakkelijk binnen de marge, dat kan prima. Wel zijn er nog enkele plaatsen waar je met wat minder passtukjes toe zou kunnen.

Veel belangrijker is iets anders. WinTrack tekent C-rails met bedding een stuk breder dan Scarm. Dat is niet alleen meer in lijn met de realiteit, je ziet daardoor ook sneller wanneer de sporen nogal dicht bij elkaar liggen. In jouw ontwerp is de hart-op-hart afstand tussen de buitenste bochten aan de linkerkant maar 61 mm en dat is gevaarlijk krap. Als op het ene spoor een trein staat en op het andere rijdt er een langs, zouden ze elkaar kunnen raken. Dat risico speelt met name bij lange rijtuigen. Iets meer afstand maakt het veiliger en dat is ook helemaal niet moeilijk te bereiken: als je de beide passtukjes 077 linksboven vervangt door een 24172 ben je er al. Zie het eerste plaatje.


Bij het kijken naar jouw ontwerp probeerde ik me voor te stellen hoe de treinen het schaduwstation zullen gebruiken. Omdat de keerlus vrij moet blijven, betekent dat dat er vier lange opstelsporen zijn, twee zelfs zo lang dat er meerdere treinen kunnen parkeren. Dat ziet er goed uit, dat is behoorlijk wat opstelruimte. De driewegwissel plus de wissel 24611 lijken me echter overbodig: de buitenbocht aan de rechterkant is immers sowieso al bereikbaar. Een wissel 24612 in plaats de driewegwissel lijkt me voldoende. Die zou ik bovendien een stuk naar links plaatsen, dat levert wat langere opstelsporen op.


Hoewel je al behoorlijk wat opstelruimte hebt, kon ik het niet laten om te kijken of ik nog wat meer rails kwijt kon. Het resultaat staat in het laatste plaatje. Afgezien van het gele spoor zijn het allemaal opstelsporen: één korte, voor keertreinen, en vijf hele lange waar makkelijk twee of drie treinen op passen. Slechts op twee plaatsen sluit het niet exact aan, maar het scheelt minder dan een millimeter.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,


Dank voor je ontwerp en idee:
- ik denk nu te begrijpen dat je niet veel gebruik hebt gemaakt van de 360 mm - melders makkelijker met korte railstukken, dus ook blokken makkelijker te definiëren.
- ook is het begrip schaduwstation is duidelijker: doorgaand verkeer op de verborgen verdieping is niet nodig.
- De keerlus die jij hebt getekend is idd consequenter: is vanuit alle opstelsporen te gebruiken.
- inderdaad is SCARM wat beperkt in het gebruik.
- de geometrie van de c-rail is mij wel duidelijker maar ik ben zeker nog geen pro
- heb 5 digitale locs - dus een dergelijk schaduwstation zou groot genoeg moeten zijn om te kunnen groeien.
Inmiddels heb ik de ecos op een proefbaan aangesloten en experimenteer met de terugmelders en wdd's.

Het plan is om een grote boekenkast te verplaatsen en een kleine ruimte gereed te maken om een baan met een onderstel met wielen op te zetten zodat ik er van alle kanten bij kan en toch een baan van 270*140 kan bouwen. Het begin is er: de nieuwe kasten komen a.s. vrijdag. Volgende week alles omzetten en een plan maken voor afmetingen en mogelijkheden.
Lees nu over draaddiktes blokken software railfixatie etc.
Goed soldeergereedschap en multimeter inmiddels gekocht.
Inmiddels begint te dagen om alles consequent op te bouwen en op te schrijven hoe alles in elkaar zit.
Een goed voornemen voor het nieuwe jaar: nieuwe baan bouwen.
Nog heel veel dank

Groet

Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Dat ik die rechte 24360 niet had gebruikt, heeft niets te betekenen hoor. Je kunt geheel naar eigen inzicht een aantal van die 360's gebruiken in plaats van een 188 + 172, dat maakt in verreweg de meeste gevallen niets uit. In dit geval gaat het om maximaal zes 360's. Aan de blokken had ik nog niet eens gedacht, maar daarbij verwacht ik maar zelden problemen in combinatie met een 360.

Het neerleggen van een baan gaat met een 360 iets sneller. Voor een vaste opstelling speelt dat geen rol, als je vaak een baan opbouwt en weer afbreekt wél. Een ander punt is het verschil in kosten. Nieuwe rails 188 en 172 uit start- en uitbreidingssets worden nog al eens met korting te koop aangeboden, 360's nooit. Dat maakt een 188 + 172 gemiddeld iets goedkoper dan een 360.

Citaat van: Kaj Gigengack op dinsdag 15 december 2020, 22:01:22Het plan is (...) om een baan met een onderstel met wielen op te zetten zodat ik er van alle kanten bij kan en toch een baan van 270*140 kan bouwen.
Ik dacht dat je 250 bij 130 tot je beschikking had. Met 270 bij 140 kun je het schaduwstation nog iets aanpassen. De 270 kun je bijvoorbeeld al benutten door 172's of 188's toe te voegen aan de vijf sporen aan de voorkant en de drie linksachter. De  140 kun je bijvoorbeeld gebruiken voor een extra parallelspoor aan de voorkant. Het kan zelfs nog iets anders, 140 is toevallig een mooie afmeting. Door sporen dicht bij de randen van de baan te leggen, kun je iets als het onderstaande maken.


Voor het bouwen van een schaduwstation als dit kun je een open bouwmethode toepassen. Dat wil zeggen, geen dichte plaat, alleen de sporen ondersteunen. Of je begint wél met een plaat, maar maakt links en rechts van het midden een groot gat. In beide gevallen kun je dan van onderen bij de sporen in het midden, dat zou nog wel eens van pas kunnen komen. En vooral niet vergeten om een valbescherming te maken zodat een trein bij een ontsporing niet van de baan af valt!
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Oops, ik zie nu pas dat ik heb zitten slapen. Dit schaduwstation gebruikt weliswaar de ruimte maximaal, maar ik heb te weinig plaats overgelaten voor het spoor naar de bovenbaan!

Wordt vervolgd...
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Inderdaad heb ik zo'n 15 cm onder en links nodig om de baan beneden te bereiken met een ruime bocht aan de linker kant - zie ook jouw eerder ontwerp van 1 december. Ik heb het gehele schaduwstation 10 cm naar rechts verschoven om in ieder geval minimaal 11-12  cm hoogte te verkrijgen. Heb daar nu een helling lengte  van ongeveer 380 cm voor gereserveerd met bocht mee (3 % helling). De op/af-rit is nu 15-17 cm breed om ook de scenery te kunnen bouwen. Misschien is een grotere hoogte ook mogelijk.
De 270 cm is wel de uiterste lengte en evenzo de 140 cm (mag ook 135 cm worden). De kamer heeft aan 1 kant een schuin dak (lange kant) dus kan niet het gehele grondoppervlak worden benut. Ik wil ook de treintafel minimaal 75 cm hoog (onderkant) maken. Dan wordt de boven hoogte 11-15 cm hoger.
Voor het schaduwstation zal ik idd open bouw moeten gebruiken - bereikbaarheid bij een beperkte hoogte.
Ook voor de draaischijf (een cadeau --> dus noodzaak) heb ik dan in ieder geval ruimte.
Wat erg leuk is dat de baan steeds meer vorm krijgt. Moet nog wel even nadenken hoe het schaduwstation eerst goed te testen alvorens het hoge niveau te plaatsen - wellicht eerst bovendeel even los laten liggen met een simpel ovaal met connectie naar beneden.
Hoewel ik niet erg op thema's heb gelet zal de baan voornamelijk Duits en NL materieel bevatten - stoom en elektrisch, en idd met lange rijtuigen!!
Ik stuur een "verschrikkelijk" plaatje mee met beide vlakken boven op elkaar - scarm kan niet anders - om het te laten zien ( 270*140 cm). De helling is hier goed te zien.
De onderbaan is rood (heb truc uitgehaald door even een railstuk te verwijderen)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Een hoogteverschil van 11-12 cm is erg weinig. De treinen passen er tussen, dat wel, maar als er iets aan de hand is heb je ook nog wat ruimte nodig voor je handen, en als het niet vlak bij de rand is ook voor je armen. Gelukkig is het niet moeilijk om meer hoogteverschil te bereiken, daarvoor maak je gewoon het stijg-daalspoor een stuk langer. Dat kan hier makkelijk.

Het plaatje hieronder is een aangepaste versie van mijn vorige ontwerp, nu inclusief het onderste deel van het stijg-daalspoor. Bij een stijging van 3% kan het spoor zo'n 10 cm hoogte winnen voordat het boven een opstelspoor van het schaduwstation komt. Ik heb het geheel 180 graden gedraaid zodat je aan kunt sluiten op het stijg-daalspoor dat jij bij jouw bovenbaan hebt getekend. Ik schat dat je daarmee zo'n 20 cm hoogteverschil met de bovenbaan kunt bereiken. Eventueel kun je het stijg-daalspoor gewoon nog wat langer langs de rand van de baan omhoog laten gaan. Nog eens 180 graden doorlopen levert bij een stijging van 3% nog eens zo'n 10 cm op. Voor de bereikbaarheid lijkt me dat geen slecht idee.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Het hoogte verschil is inderdaad heel mooi opgelost. Alleen in de linker bovenhoek is de afstand tussen de dalende boven baan en onder baan slechts ongeveer 10 cm (het niet afgebeelde deel) . Dat lijkt mij voldoende (ook met de pantografen omhoog). Moest even door het ontwerp heen lezen en me realiseren dat de hoogte aan de linkerkant nu 20 cm hoog zal zijn op een klein stukje na. .Ik zal  kijken of in de linker bovenhoek bij de tekst "naar boven"  ook de vereiste hoogte kan worden aangehouden, omdat de helling baan die van boven komt daar al verder is ingedaald. Misschien een kort plateau inbouwen.
Natuurlijk ook gedacht aan kleinere spiralen e.d. maar afgezien van de complexiteit heeft een spiraal veel ruimte nodig. Ik wilde het ook een beetje simpel houden. Op deze wijze zijn er veel opstelsporen van voldoende lengte.
Eigenlijk wordt het dus een grote spiraal aan de buitenkant met éénrichtingsverkeer en twee keerlussen. Een uitdaging om het te programmeren.
Een goed plan: ik ga het nog in scarm bewerken om de afstanden te kunnen meten en op die wijze het stijgingspercentage te bereken.
Inmiddels heb ik het wissel onderaan na de helling 24188 naar links verplaatst. dan kom ik krap een een bijna 3% helling: iets meer 10 cm ipv 9,74 cm. Uiteindelijk haal ik met de hellingen krap 10+10 cm (19,5 cm)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Citaat van: Kaj Gigengack op maandag 14 december 2020, 21:26:08
Hi Rob en Laurent,

Heb jullie banen bekeken --> wat een ruimte en mogelijkheden. Voor mij is een baan op de grond geen optie, maar ik begrijp nu dat jullie veel meer ervaring met c-rails hebben gekregen.

Heb de baan die Rob heeft getekend overgenomen. Nu ook de onderste verdieping ontworpen.
Zouden jullie svp nogmaals willen meekijken. Na veel bestuderen van andere banen ben ik tot dit ontwerp gekomen. Vooral de keerlus was niet makkelijk passend te krijgen. Is dit bruikbaar voor een schaduwstation (met één doorgaande ovaal mogelijk)? Er is slechts ruimte voor 1 helling heen en terug, die ik nu breder heb gemaakt ivm het niveau verschil. Hebben jullie betere ideeën in deze beperkte ruimte.

Groet
Kaj
Hoi Kaj,

Het voordeel aan veel kunnen opbouwen in telkens wisselende settingen, is dat je snel leert hoe je bepaalde combinaties moet maken. Ik hoop dat we straks weer mogen reizen en samenkomen, want ons Tischbahning event was uitgevallen. Dan hebben we het over een rondje van 400 meter waarin 1200 meter rails verwerkt wordt. Ik ben bezig aan een kopstation voor daar, wordt vrij smal maar wel lang... 12 tot 18 meter lengte, station met perrons en opstelterrein.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Laurent,

Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
Begin overigens nu ook het gebruik van verschillende bochten beter te begrijpen om makkelijk afstandsverschillen te overbruggen.
Dit weekend ff geen ontwerpen maken maar ruimte te maken voor de nieuwe baan.

Nog iets anders:
- bezetmelding wordt door sommigen in 2 of 3 korte stukken (bijv 2x188) binnen een blok geconstrueerd, afhankelijk van de gebruikte software.
- anderen isoleren een heel block zodat 1 railhelft contact maakt bij loc of wagon. Reden zou zijn dat achterblijvende wagons worden gedetecteerd. (of gemak?)

Ook binnen het forum zijn de ideeën hierover niet eensluidend.
Wat is de ratio binnen het 3railsysteem? Wordt dit verschil ergens uitgelegd? Voordat ik al mijn rails ga "knippen" zou ik dit wel willen weten. Ook bij de concurrenten zie ik verschillende ideeën.

Groet

Kaj

PS: inmiddels bij de wiki gevonden https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Massadetectie,_secties_en_blokken
      Hier staat beschreven hoe de melding te ontwerpen. (Voortschrijdend inzicht voor mijzelf) . ook bij de concurrenten wel interessante informatie gevonden. De geadviseerde grootte (cm) van de melder is variabel.
      Volledige melding --> achtergebleven wagons worden gezien - simpel - door velen als NIET nodig gezien
      2 - 3 melders --> kost minder rails voor aanpassen. Moderne software kan hiermee goed uit de voeten.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
HI Rob en Laurent,

Allereerst de beste wensen voor een nieuwjaar - vrij van virus problemen en erger.

Na een nieuwe meting van de beschikbare ruimte in het zolderkamertje ben ik gehouden een baan te bouwen van 280 bij 130 op wielen met een maximale hoogte van 115 cm.
Omdat ik nog niet kan bouwen (we zijn het aan het ontruimen - boekenkast verplaatsen etc) kan het niet laten weer een ontwerp te laten zien waar ik niet geheel naar genoegen uitkom. In verband met de compromissen die ik moet accepteren heb ik het zichtbare deel (boven baan) veranderd om iets langere treinen te gebruiken en er een station spoor bij tekenen. Ook heb ik iets scherpere bochten geaccepteerd. De onderbaan is niet veranderd.
Willen jullie nog een keertje kijken. Het probleem zit hem bij de vraagtekens links onder. Vraag is dit acceptabel of weten jullie een betere oplossing.
Inderdaad ben ik inmiddels jullie raadgevingen overal in het forum tegen gekomen!!

Heb ook melders etc aangegeven.

Dank en groet Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Dit wordt een mooie baan!
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 22 november 2020, 23:24:44
Op een aantal plaatsen liggen de rails wel érg dicht bij elkaar. Omdat niet overal artikelnummers bij staan, kan ik het baanplan niet invoeren om het na te meten, maar ik denk dat passerende treinen wel eens zouden kunnen botsen.
Ik ben vol lof over de C-rails planontwikkeling, maar het moet me van het hart als K-rail rijder dat de meeste kritiek op het oorspronkelijk plan ook komt door gebrek aan ervaring met het in K-rails ontwerpen van een baan.

Ik gebruik slanke boogwissels van andere merken dan Märklin (en zelden met passtukjes), peco en piko-A.
De 2268/2269 als enige boogwissels biedt mij een te beperkte optie. Als je die twee als overloop wissels in een boog verlegt, dan zullen type C-wagons elkaar onvermijdelijk raken, omdat de parallelle sporen dan te dicht op elkaar liggen. Er moet een passtukje tussen om flankschamping  te voorkomen, door zo de hart-op-hart afstand te vergroten tot circa 77 mm. Want hart-op-hart 64.6 mm is bij deze boogstralen echt te weinig.

De waarschuwing om in het geheel geen 2221 (r=360 mm) te gebruiken als je maar enigszins kunt, wordt op dit forum met regelmaat gegeven. O.a. bij Boogstraal en Bodemplaat . Hierin wordt uiteengezet dat er qua lengte 3 soorten wagons zijn (A, B en C), en dat die elk een verschillende overhang en uitzwenking hebben, afhankelijk van de boogstraal en een hart-op-hart tabel (in de normbladen):



Als je die HOH-tabel niet strak genoeg vindt, kun je zelf de parallelle boogstralen berekenen door rekening te houden met de overhang (aan de binnenkant van een boog) en uitzwenking (aan de buitenkant van een boog), en zo komen op een minimale hart-op-hart afstand uitgaande van een boogstraal.

Op die manier kun je ook andersom berekenen, uitgaande van een bodemplaat (b.v. 280x115, of 270x140), wat de maximaal haalbare boogstraal is, wat daarvan de overhang is, en wat dan de maximale boogstraal parallel er binnen liggend. Zoiets heeft met C-rails totaal geen zin, maar juist wel bij een flexibel K-rails ontwerp.

Al jaren is duidelijk dat de hart-op-hart afstand tussen 2221 en 2231 te klein is voor type C-voertuigen.

De ontbrekende boogstraat lussen 2231 en 2241 (oorspronkelijk bedoeld voor bovenleiding masten) wordt normaal gesproken gelegd met 2205 (flexrails).

De hart-op-hart afstand van 57 mm die wordt aangehouden bij slanke wissels (2272 & 2273, 22715 & 22716,k-rail 2257 (kruising) en 2275 (engelsman),Boogstraal van Engels K-wissel 2275,Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan ) is al mogelijk vanaf r=515 mm, maar  in gekochte K-rails komt die boogstraal niet voor (dus dat is een boogstraal om zelf te leggen met flexrails).

Kortom, als je de beperkingen van en de extra mogelijkheden met K-rails niet kent,
dan wordt een nieuw ontwerp er ook niet makkelijker op voor een M-rails rijder.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Wat je linksonder hebt gedaan met die twee tegengestelde bochtjes 206 zou ik zelf nooit doen. Slingers, ook kleine, zorgen voor onrustig rijden en in deze situatie is het bovendien ook niet realistisch. Soms gaat het niet zonder slinger en ook bij het ontwerpen van wisselstraten leg ik de wisselbochten tegen elkaar aan als het zo uitkomt, maar dat zijn de enige uitzonderingen. Ook zonder die 206's kun je het best passend krijgen. Ten eerste zou dat hier sowieso al gaan met een lang recht spoor, de zijwaartse afwijking valt ruim binnen de marge. Beter is om de 215+230 linksvoor te vervangen door bochten 230+315, dan is de parallelafstand precies goed.

Iets anders is de twee meegebogen wissels 24672 waarvan één in de binnenbocht van de ander ligt. Dat wringt een beetje. Het buitenste spoor (dat begint met een 315) zal nog iets verder naar buiten gedrukt worden doordat de bedding van de wissel ernaast nét iets te dichtbij ligt. Om die reden gebruik ik dit patroon nooit bij het ontwerpen. Overigens verwacht ik dat het in de praktijk moeiteloos lukt om het zo neer te leggen, maar ik kan het niet uitproberen want ik heb geen twee meegebogen wissels 671 of 672. Ik heb één van elk en ze zijn al tijden werkeloos.

Tot dusver gaat het om details waar je nog wel mee wegkomt. Een groter probleem is het donkerblauwe spoor helemaal links: ik denk dat dat al te dicht bij het naastliggende spoor komt voordat het hoogteverschil voldoende is.

Tenslotte zie ik dat je bij de toegang tot de draaischijf een 207 hebt gelegd. Dat kan daar niet. De brede rand van de C-rail draaischijf 74861 heeft 30 plaatsen voor railaansluitingen, steeds met 12° er tussen. Bij de draaischijf worden er 6 meegeleverd, voor wie er meer wil is er nog de uitbreiding 74871 met 3 railaansluitingen. Op de railaansluiting kun je vervolgens elke willekeurige C-rail leggen. Of wil je misschien liever een andere draaischijf, bijvoorbeeld de 7286? Ook die werkt met railaansluitingen. De draaischijf is groter, de rand is smaller. Hij heeft 48 plaatsen voor railsluitingen, steeds met 7,5° ertussen. Hij is gemaakt voor K-rail maar met een overgangsrail (24922) ook geschikt voor C-rail. Soms komt het bij het ontwerp niet goed uit om die overgangsrail ergens neer te leggen, dan moet je zelf een C-rail aanpassen zodat je hem met K-rail kunt verbinden. Heb ik zelf geen ervaring mee maar andere forumleden wel. Daaruit heb ik begrepen dat het niet zo moeilijk is. Overigens heb je alleen bij de toegang tot de draaischijf een overgang van C- naar K-rail nodig, de korte spoortjes kun je dan gewoon met K-rail maken.

Je schrijft dat je iets scherpere bochten moet accepteren. Met de beperking van 130 cm denk ik dat je rechts inderdaad nét niet uitkomt zonder R1, maar veel scheelt het niet. Ik heb het een en ander aangepast zodat het past op 280x130. Met één 24130 en verder overal minstens R2 is het gelukt. Ik heb de draaischijf voor C-rail gebruikt, net als in jouw eigen plan. Mocht je echter de K-rail draaischijf willen, kan dat heel eenvoudig. De overgangsrail kan dan in plaats van de 24172 direct naast de draaischijf en de korte spoortjes moet je dan een klein beetje veranderen en van K-rail maken, dan past het. Het spoor naar beneden heb ik niet getekend, maar aan de linkerkant is net iets meer ruimte over dan in jouw plan dus zal het zeker passen.


Wat de beste plaats en lengte van de meldsecties is, weet ik niet, maar ik heb wat twijfels over de meldsecties bij de wissels. Vlak bij zo'n wissel liggen de beide sporen nog héél dicht bij elkaar. Dat kan best, maar het betekent wel dat als er een trein op één van die twee sporen staat, het andere spoor vlak bij de wissel vrij moet blijven. Dat lukt bijvoorbeeld als je van beide sporen een kort stukje als het ware bij de wissel rekent en dan pas meldsecties maakt. Hoe dat in de praktijk precies moet, weet ik niet, maar in jouw plan zie ik bij de meegebogen wissels zeker twee plaatsen waarvan ik durf te garanderen dat het fout gaat, naast enkele andere die ik ook niet vertrouw. Misschien kan iemand anders je uitleggen hoe het precies moet, anders moet je zelf aan het experimenteren. Dat lijkt me trouwens sowieso verstandig.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Rob,

Had gisteren al een reactie getypt maar mijn log verliep alvorens te versturen.

Zoals altijd weet je weer een goede oplossing.

Inderdaad waren de 2 bochtjes niet de bedoeling, maar ik wist even niet hoe verder te gaan.
De 2 gekoppelde meegebogen wissels waren eigenlijk alleen bedoeld voor een extra spoor bij de stationslocatie. Goed dat ze verdwenen zijn
Met het donkerblauwe spoor naar beneden wilde ik misschien een beetje smokkelen door daar de afmeting iets te verlengen van 280 --> 285. Is met jouw ontwerp niet meer nodig.
Met betrekking tot de draaischijf moet ik wachten tot de 74861 eindelijk zal worden geleverd. Wordt of is eigenlijk een cadeau van mijn kinderen. de 207 was ik vergeten weg te halen en te vervangen door de goede aansluiting. Ik weet inmiddels wel de juiste afmetingen ( 37,8 cm diameter ). De locloods ligt al in de kast.
Jouw ontwerp is veel beter in het bochtenwerk en zal ik zeker zo laten. Het enige wat ik heb aangepast is de afstand van het kruiswissel en de doorgaande baan: ik heb naast de 064 nog een extra 077 ingevoegd om de afstand te vergroten. Zo wordt het makkelijker de beide sporen in een tunnel te verbergen, als ik dat zou willen maken. Ik stuur nog een detail mee.
Het is mooi dat er nog maar 1 krappe bocht is en dan op het "boemelspoor". De beneden verdieping heeft deze 130's nog wel - zoals jij eerder had getekend.

Voorlopig is dit het baan ontwerp dat niet ingrijpend meer zal veranderen. Ik zal dus blijven bij c-rails.
Voor de meldsecties ga ik nog studeren en bij de collega's vragen. Helaas is er geen eenduidige oplossing op ons forum noch bij de concurrent te vinden
Voorlopig zal ik een lengte van 2*188 als normaal/minimaal nemen en dan ruim voor de wisselovergang plaatsen.

Mijn centrale kan inmiddels mijn digitale locs besturen. Met de proefbaan ben ik bezig: voorlopig een baan op de grond (in het klein). Een proefbaan van koploper voor beginners!

Met veel dank en groet

Kaj
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hi Jan Willem

Goede informatie voor baan ontwerpen.
Zou je kunnen wijzen waar ik meer hierover kan vinden - met name met betrekking tot de diameter van de bogen en de typering A-B-C materiaal?
inmiddels zijn delen van de baan al aangepast (zoals is te zien in de reactie van Rob)

Ben inderdaad na een baan van M-rails op zoek naar modernere oplossingen. Ook wil ik met computer gaan besturen en natuurlijk ook met de hand.
Het was even wennen om weer opnieuw te beginnen en nu digitaal.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Wie ben ik om als absolute beginner hier iets over te zeggen. Voor de onderlinge afstanden moet je een pro-ontwerper bevragen.
Ik doorzie de rechterkant met dubbele spiraal - is de binnenbocht idd naar beneden ?
In het linker deel zie ik de aansluiting naar boven niet duidelijk voor me.
Eigenlijk heb ik maar een wellicht houtsnijdende opmerking (mede ingegeven door de commentaren van "de man die speelt met treintjes") - heb je rekening gehouden met het feit dat je er via de onderkant overal nog bij kan. De sporen in het midden zouden dit kunnen belemmeren.
Overigens een heel mooie afmeting. Ben benieuwd naar de verdere plannen
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hoi Kaj, Mijn antwoord is inmiddels verplaats naar mijn eigen topic/draadje;  KLIK
Hierin tracht ik binnen  120 cm te blijven qua breedte., Jij hebt meen ik 130 cm tot je beschikking dus een dubbelspoor is mogelijk. Buitenbaan is stijgend. Grt Ton
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
hoi,

Citaat van: Kaj Gigengack op zondag 03 januari 2021, 18:10:36
Zou je kunnen wijzen waar ik meer hierover kan vinden - met name met betrekking tot de diameter van de bogen en de typering A-B-C materiaal?
inmiddels zijn delen van de baan al aangepast (zoals is te zien in de reactie van Rob)

Dat heeft allemaal te maken met de NEM-Normen voor de modelspoor. Kijk hier eens: NEM-Normen in PDF en de duitse versies: Morop NEM-Normen

Groet Ronald.
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
De benodigde vrije ruimte bij gebogen sporen staat beschreven in Morop norm 103. Deze sluit aan op Morop norm 102 over vrije ruimte bij rechte sporen. Toen ik dit een paar jaar geleden voor het eerst las ging het boven m'n pet, het duizelde van termen die ik niet kende en die niet werden uitgelegd. Ik vond het echter interessant en heb me er in vastgebeten. Jan's topic Boogstraal en Bodemplaat was daarbij leerzaam. Inmiddels begrijp ik het meeste.

Bij rechte sporen komen de treinen nergens ver buiten de rails. Morop norm 102 zegt dat bij H0 een recht spoor 48 mm vrije ruimte moet hebben om de treinen veilig te kunnen laten rijden. Naast de 16,5 mm railafstand van H0 moet er dus aan beide kanten minstens 15,75 mm vrij zijn. Het betekent ook dat twee rechte sporen naast elkaar een minimale hart-op-hart afstand moeten hebben van 48 mm. Dat is de norm.

Bij bochten steken kop en staart van de wagons naar buiten uit. Eenvoudig gezegd, hoe krapper de bocht en hoe langer een wagon, des te verder steekt hij uit. Iets nauwkeuriger geformuleerd gaat het om de lengte van de carosserie en de afstand tussen de draaipunten van de wielstellen. Waar kop en staart naar buiten uitsteken, hangt het middendeel van de wagon juist naar binnen over. Ook dat effect is groter bij krappe bochten en lange wagons. Bij parallelle bochten moet je voor de binnenbocht rekening houden met het uitsteken en voor de buitenbocht juist met het overhangen van rijtuigen. Met wagons in beide bochten treden die effecten allebei op en zodoende komen kop een staart van de wagons in de binnenbocht dicht bij het midden van de wagons in de buitenbocht.

In Morop norm 103 worden drie groepen wagons gedefiniëerd en vervolgens in een tabel voor elke groep en een aantal boogstralen aangegeven hoever dat uitsteekt. De langste wagons vallen in groep C. Dat zijn bijvoorbeeld UIC-X rijtuigen in 1:87. Märklin maakt ze iets kleiner, 1:93,5, daarmee vallen ze net op de grens van groep B. Umbauwagens zijn sowieso groep B. Donderbussen en bijna alle goederenwagons groep A.

Nadat ik de tabel eindelijk begreep, heb ik hem een tijd lang gebruikt om bij het ontwerpen te zorgen dat de sporen op veilige afstand lagen. Een paar maanden geleden ben ik een stap verder gegaan. De tabel geeft namelijk maar één waarde voor uitzwenking en overhang bij elk van de drie groepen, en ook maar voor een beperkt aantal boogstralen. Ik wilde het verschil weten in de waarde voor uitzwenking en overhang, en voor alle boogstralen. Na het afstoffen van wat oude wiskundekennis heb ik het met een aantal formules in een spreadsheet gestopt. Nu hoef ik niet meer iets te interpoleren op basis van de tabel maar kan ik het exact berekenen. Desalniettemin hou ik een extra marge aan, onder andere omdat treinen wat kunnen wiebelen bij het rijden, lading nog wel eens iets uitsteekt en omdat de rails in de praktijk een fractie anders zou kunnen liggen dan gepland.

Bij boogstraal 360 mm (zoals K-rail bocht 2221 en C-rail bocht 24130) geeft mijn spreadsheet voor een UIC-X wagen op schaal 1:93,5 een uitzwenking van 13,1 mm. Bij de 'standaard' K-rail-geometrie zou daar een bocht met boogstraal 424,6 naast kunnen liggen (K-rail bocht 2231), voor een parallelafstand van 64,6 mm. Een UIC-X wagen op schaal 1:93,5 hangt dan 12,3 mm naar binnen. Als je daar de breedte van het rijtuig bij optelt, weet je het absolute minimum, de afstand waarbij je zeker weet dat het fout zal gaan. In plaats van de werkelijke breedte schrijft Morop norm 103 echter 48 mm voor, conform Morop norm 102. Opgeteld levert dat 13,1 + 12,3 + 48 = 73,4 mm op. Dankzij de marge in die 48 is het veilig. Maar betekent dit dat Märklin de norm overtreedt? Nee, dat niet. De norm geeft namelijk voor wagens van groep B pas een waarde vanaf boogstraal 400. Langere rijtuigen dan donderbussen horen eigenlijk niet thuis in bochten 2221, volgens de norm. Märklin gaat er prat op dat (bijna) al hun treinen die boogstraal 360 aan kunnen, inclusief de UIC-X rijtuigen. De norm verbiedt dat niet, maar de norm zegt pas hoe ver die rijtuigen uitsteken bij bochten vanaf 400 mm. Voor K-rail speelt er bovendien ook nog dat er een 'gat' zit in de beschikbare boogstralen. Als je de R1 (360 mm) wilt vermijden en R2 (424,6 mm) als krapste bocht op je baan wilt met een parallelbocht buitenom, kom je er snel achter dat er geen R3 met bijpassende boogstraal 489,2 bestaat. De eerstvolgende boogstraal is pas 553,9, dat levert een parallelafstand van 129,3 mm op. Ziet er niet uit. Je zult moeten improviseren door bochten van verschillende boogstralen te combineren of door flexrail te gebruiken. Of iets anders dan K-rail. Met C-rail gaat het prima, daar is de parallelafstand tussen R1 en R2 met 77,5 al voldoende. Daar mag je zelfs nog 4 mm van afhalen, dan voldoet de afstand nog steeds aan de norm.

Nu moet ik wel als verzachtende omstandigheid aanvoeren dat een UIC-X rijtuig van Märklin geen 48 breed is, het is slechts zo'n 32 mm. Op basis daarvan is het absolute minimum 57 mm bij een parallelbocht met 2221 en 2231, dat past dus wél binnen de 64,6. Maar ja, met een beetje wiebelen, een wagon met brede lading of een spoor dat niet exact goed ligt is die marge snel verdwenen. Dat wil ik al niet bij zichtbare sporen en al helemáál niet bij verborgen sporen. Die Morop norm met 48 mag dan een ruime marge hebben, hij is er niet voor niets!


Tenslotte nog een foto van een Märklin UIC-X rijtuig (achter een stoomlocomotief) op de overgang van recht naar een bocht met boogstraal 437,5. De koppeling hangt netjes boven het spoor maar de kop van het rijtuig steekt uit. Het is dat het rijtuig slechts een krappe 32 mm is en niet 40 mm zoals de C-rail bedding in deze foto, daardoor lijkt het nog wel mee te vallen, maar desondanks is de uitzwenking bijna 11 mm. Dat is de som van de 4 mm die het rijtuig op recht spoor binnen de bedding blijft plus de bijna 7 mm die hij op de foto ernaast uitsteekt. Mijn spreadsheet geeft 10,8 mm.

Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Tja hoe zal ik dat zeggen: ik moet nog wat meer studeren dus.
Dank voor je url's
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Dank je wel Rob,

Ik ga de url's die Jan Willem heeft weergegeven  zeker bezoeken en uitspitten.
Er valt dus nog een hoop te leren. Had ik ook wel verwacht. En dan heb ik het nog niet over decoders etc.
Ik kan nog jaren vooruit.
Ik heb inmiddels in het forum de zeer uitgebreide informatie van Jan22 gevonden!! wat een werk!
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
Hallo kaj,
Ik lees en zie in de reacties veel baan ontwerpen, maar een paar dingen zie ik niet. Als ervaren K rail gebruiker zie ik het grote voordeel, dat je deze rails op natuurlijke wijze kunt ballasten, waardoor je baan er natuurgetrouw kan uitzien. Als nadeel zie ik de wisselaandrijvingen van Maerklin, die zijn echt waardeloos. Als het kan, kijk op beurzen of je nog tweede hands K wissels kunt aanschaffen met vaste aandrijving. Deze schakelen aanzienlijk beter dan de losse aandrijvingen en houden het langer vol, zij het ook niet eindeloos. Als je handig bent kun je ook losse aandrijvingen kopen, die je onder de baan kunt bevestigen, maar dat zal met een baan, die uit twee lagen bestaat, moeilijk te realiseren zijn, omdat je er bij de bovenste laag niet goed bij kunt. Tenslotte kun je ook de losse Viessmann aandrijvingen gebruiken, die zijn wat duurder dan de losse Maerklin aandrijvingen, maar veel betrouwbaarder. Ze zijn alleen wat moeilijk af te stellen, maar als het ligt, goed werkt en goed vastgeschroefd is, heb je er geen omkijken meer naar.. Dat zijn enkele tips, die ik je als ervaren K rail gebruiker wil meegeven.

Nog naar mijn ervaring zijn de ESU wissel/lichtdecoders het meest betrouwbaar en die van Maerklin het minst. Omdat jij een kleinere baan hebt zul je niet veel last van spanningsverlies hebben, maar bij grote banen kan dit een probleem zijn. Vreemd genoeg branden zij door bij een spanningsverlies van ca 2 Volt. Ook de veelzijdige decoders van Digikeijs, die voor veel doeleinden zijn te gebruiken en relatief goedkoop zijn hebben hier last van. Voor jouw baan kunnen ze wellicht een aanrader zijn, omdat je er zo veel mee kunt doen. Het is een 8 kanaalsdecoder, terwijl de andere decoders over het algemeen 4 kanaals zijn. Kijk maar eens goed naar welke  mogelijkheden zij hebben en vergelijk de prijs hiervan dan eens met andere decoders. Ik bedoeld de DR 4018.

Ik wens je veel succes met je baan,
Carel