Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
0 leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)  (gelezen 6250 keer)

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 08 januari 2021, 22:06:14 »

Hallo Carel,

Dank je wel voor je reactie. Het wordt steeds duidelijker voor mij wat een goede keus zou kunnen zijn.
Is de wisselaansturing voor c-rails ook een probleem zoals bij k-rails. Ik heb wel gezien dat de oude bediening 74490 daarom is vervangen door 74491.

Ik heb overigens gekozen voor C-rails omwille van het gemak van het leggen, maken van melders en mogelijk ook een sneller resultaat.
De bedoeling is om allereerst een proefversie van een eenvoudige baan aan te leggen met c-rails om de automatisering onder de knie te krijgen.
Ik denk hier aan het introductiepakket van koploper.
Wat lastig is dat er op dit moment geen bijeenkomsten zijn om ook mondeling van gedachten te kunnen wisselen met een voorbeeld op tafel.
Basaal gezegd ben ik de bezitter van een ecos 2 met WDD's va rosoft en melders van hetzelfde merk en 5 digitale locs en een kleine hoeveelheid c-rails.
Overigens heb ik ook nog een baan met M-rails die afgewisseld (niet tegelijkertijd) zowel analoog als digitaal met een MS2 kan worden aangestuurd. Deze rails zijn echter oud en uitgedragen en de wissels vertonen kuren, zodat ik alles wil vervangen voor een nieuw systeem.
Mijn grote belangstelling ligt vooral in automatisering en rijden.
In tweede instantie ga ik pas voor de scenery. Bij het ontwerp heb ik hier wel rekening mee gehouden (binnen de mogelijkheden van 280x130 cm)
Binnenkort kan ik (na verplaatsing van wat meubels) de proefbaan leggen. Ben benieuwd hoe dit zal gaan.
Het forum zal zeker kunnen helpen als ik tegen problemen zal aanlopen.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

Robert

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #51 Gepost op: zaterdag 09 januari 2021, 11:17:59 »

Hallo Kaj,

Ik ben in 2009 al ‘herintreder’ weer begonnen met de modelspoorhobby en heb de eerste 2 jaar geleden met een testbaan; een dubbele ovaal met extra opstelsporen en binnen de ovaal een aantal rangeersporen. Ik reed met 4 locs. Met deze baan ben ik volledige automatisch gaan rijden (marklin CS2 en windigipet (gratis) proefversie. Uitermate leerzaam!

Groot leerpunt is het gebruik en de lengte van secties. Het bepaalt de maximum lengte van treinstellen en rangeermogelijkheden. Daarnaast is het familiariseren met het softwarepakket en kijken of dat pakket je ligt ook een punt. Ik ben bij Windigipet gebleven, hoewel de complete versie best prijzig is.

In de periode 2009-2011 heb ik ook het ontwerp van mijn huidige baan gemaakt, waarbij het ‘ambitieniveau’ leidend was. Enige parameters van het ambitieniveau:

- volautomatisch rijden, ca. 1,5 uur zonder programma herhaling
- Deutsche Bahn, Epoche 3, diesel en stoom
- personenververvoer en goederenvervoer
- automatische locwissel
- automatisch rangeren
- klein verzorgingsemplacement voor stoomlocomotief
- schaduwstation
- ca 360 x 130 cm groot

Bij het ontwerp van de baan heb ik tevens rekeningnummer gehouden met de ‘bebouwing’ zoals firma’s als Faller, Vollmer, etc. aanbieden. De breedte van perrons, afmetingen van locloodsen (breedte tussen sporen), afmetingen van (stad)huizen, etc. zijn een factor om rekening mee te houden.

Eind 2011 ben ik aan mijn huidige baan begonnen, met een herstart na de verhuizing in het najaar van 2014: de Waldbrunn baan, genoemd naar het station dat ik al in het begin van het baanontwerp gekozen had. Zie elders op het forum voor impressies tijdens de baan en het baanplan.

Ik heb het ontwerp overigens in Anyrail en Drail gemaakt. Beide waren destijds gratis versies en ik gebruik ze. Nog steeds.

Mijn advies is om te beginnen met een testbaan. Ook de testbaan heeft veel plezier gegeven. Daarop reden 3 treinstellen, was een afkoppel-/aankopplepunt en reed een vierde loc die slepen haalde en bracht naar het afkoppel-/aankoppelpunt. Het programma liep 20 minuten ( na een jaar puzzelen.....).

Veel succes en plezier!

Robert
Gelogd

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 14 januari 2021, 20:16:39 »

Hi Robert,

Daar ik met c-rail wil gaan rijden heb ik gepoogd een proefbaan zoals deze voor Koploper is beschreven door Chris Burger (in m-rail) omgezet naar c-rail. Dit viel nog niet mee.
Uiteindelijk is dat gelukt maar de afmetingen zijn ietsje groter dan 195x100 cm. Vandaag al het gereedschap binnen gekregen (diamant zaagjes, krimpkous etc) dus binnenkort beginnen. Zal mijn vorderingen (en vragen!!) op het forum publiek maken.
Heb impressies van je baan bekeken. Ziet er mooi uit.
Begreep ook dat je vorig jaar een een TIA hebt doorgemaakt. Fijn dat je weer nagenoeg bent hersteld.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

Robert

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 11:08:19 »

Dank voor de reactie. Ik ben inmiddels 95% hersteld. Concentratievermogen en evenwicht zijn niet optimaal meer.
Eind 2018 ben ik met ‚leeftijdsontslag gegaan‘, maar wel ‚werkende pensionado‘ geworden. Ik werk 4 dagen per week. Dat geeft een goede balans tussen werk en vrije tijd en zorgt er voor geestelijk actief te zijn. Dat heeft bij he5 TIA herstel ook zeker geholpen.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen met de baan.

Mvrgr
Robert
Gelogd

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #54 Gepost op: maandag 01 maart 2021, 21:35:55 »

Beste allemaal,

Het heeft even geduurd maar de ruimte om een nieuwe baan te starten is ontruimd en voor de testbaan geschikt gemaakt.
Voor de testbaan heb ik de benodigde rails en wissels gekocht en als het goed is komen deze morgen met de pakjes dienst.
Ik heb mij in de tussentijd ingelezen in koploper (voor beginners) en ook de Belgische variant (versie 2.1) bestudeerd. Wel heb ik inmiddels de verbinding tussen de computer en ecos aan het werk: was inderdaad zo simpel als het werd voorgesteld in de handleiding (statisch IP-adres). Kan nu via de computer op een cirkelvormige baantje locomotieven besturen en simpele ingrepen doen aan de decoders van deze locs.
Ik zal starten met de proefbaan "Aelderbaan" om een start te maken met bezetmelders en wisseldecoders.
Mijn ervaringen zal ik op het forum beschrijven. Er zullen wel wat vragen komen denk ik zo, want ik heb inmiddels in de gaten dat de wisselwerking tussen de decoders van de locs  en koploper ingewikkelder is dan ik dacht.
De handleiding van koploper zelf is wel erg uitgebreid om in een keer te doorgronden. Dus: simpel beginnen. Ben zeer benieuwd.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 26 maart 2021, 20:20:08 »

Een koppijnprobleempje met koploper

In mijn ovaal met inhaalspoor (2 wissels, die goed meeschakelen en 10 bezetmelders die werken en op de goede plaats staan) schematisch:

 /--B--------------3------------------B---\
B                                                      B
|                                                      |
2                                                     4
|                                                      |
B                                                     B
\--\W-B------------1-------------B-/W--/
      \-B-----------5-----------B-/

is het gelukt om twee locs automatisch (met de klok mee) te laten rijden zonder botsen. Het heeft even tijd gekost om alles in koploper in te stellen. Snelheden zijn gemeten. Locs (MFX-28) zijn gekoppeld aan de Ecos ingesteld. Wisselstraten zijn goed ingesteld.
Maar natuurlijk blijft er een probleem: De loc die wordt gestart uit blok 1 blijft perfect omlopen. De andere uit spoor 5 start netjes maar stopt aan het eind van blok twee. Deze moet weer worden gestart met de blauwe pijl in het loc-paneel of door verslepen naar blok 3.
Het maakt niet uit welke loc eerst wordt gestart na indrukken van "automatisch rijden".
Heeft iemand een idee wat er fout zit (wat ik fout heb gedaan)?
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 27 maart 2021, 08:40:27 »

Waarschijnlijk heb je geen rijweg gemaakt van blok 2 naar blok 3 komende uit 5. Dat doe je in "onderhouden" blok 2 een vinkje te zetten bij die genoemde rijweg.

Gr, Ben.
Gelogd

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #57 Gepost op: zaterdag 27 maart 2021, 11:01:59 »

Hi Ben,

Dank voor je reactie. Ik ga het opzoeken in het grote boek - de handleiding - en zal kijken of er wat kan worden bijgesteld. Koploper is een heel mooi programma! Ik ga er zeker mee door. De mogelijkheden zijn bijna onbegrensd maar soms moeilijk te vinden.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #58 Gepost op: zaterdag 27 maart 2021, 17:25:01 »

Helaas was dit niet de oplossing voor het probleem. Heb het nu bij het koploperforum gepost, nadat ik jouw voorstel heb nagegaan. De rijwegen stonden allemaal goed, dus ik ben benieuwd wat er alsnog mis is. Zal het laten weten.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 27 maart 2021, 17:43:58 »

 @citaat Je hebt geen goede backup file gepost op het Koploperforum, niet in te lezen.

Maar dan toch: heb je eigenschappen van blok 2 gechecked of je wel naar 3 mag rijden, komende uit 5, het beroemde vinkje gezet?

Gr, Ben.

Gelogd

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #60 Gepost op: zaterdag 27 maart 2021, 18:35:31 »

Exact wat Ben zei:
Gelogd
Groeten,

Anton

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #61 Gepost op: zaterdag 27 maart 2021, 21:08:57 »

Beste Ben en Anton,


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! inderdaad over het hoofd gezien. Hoe simpel kan het zijn!
Een echte beginnersfout denk ik zo. Morgen ga ik het weer met verbinding van de centrale bekijken.
Had inderdaad een zip met de database verstuurd. Hoe kan ik dit het beste doen?

Heel veel dank
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 maart 2021, 21:14:03 door Kaj Gigengack »
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #62 Gepost op: zondag 28 maart 2021, 00:02:02 »

Je had blijkbaar zelf een zip gemaakt van je database en dat kan Koploper niet inlezen zoals Ben al opmerkte.
Je moet in Koploper zelf een backup file maken en die maakt dan ook een zip file aan, maar van een heel ander formaat dan de standaard zip files.
Koploper is dan wel een fantastisch programma maar het bestandsbeheer lijkt nergens op  :(
Gelogd
Groeten,

Anton

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #63 Gepost op: zondag 28 maart 2021, 00:05:06 »

En nog iets, die indeling hier onder verschillende digitale systemen lijkt ook nergens op, daar vind zelfs een kat zijn jongen niet meer in terug...
Gelogd
Groeten,

Anton

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #64 Gepost op: zondag 28 maart 2021, 10:54:29 »

Laat ik als beginner niet teveel zeggen over de indeling: de zoekfunctie werkt gelukkig wel goed.
Met betrekking tot de zip-file - moet ik beter de handleiding bestuderen misschien. Had even niet door dat de backup functie ook een zip produceert en ik jullie zo op het verkeerde been heb gezet.
Het was wel een goede tip! Het werkt nu goed.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #65 Gepost op: maandag 29 maart 2021, 22:23:44 »

Inmiddels in mijn ovaaltje met omloop het begrip 2 richtingen rijden begrepen. De treinen rijden zonder botsing in tegengestelde richting.
Nu een apart spoor met stootblok toevoegen en dit ook automatiseren.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 30 maart 2021, 07:51:45 »

Goed bezig. :thumbup:

Gr, Ben.
Gelogd

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #67 Gepost op: zondag 04 april 2021, 21:19:48 »

De plannen gaan even in de ijskast - M* moet eerst wisselaandrijving leveren. Zou op groen staan, maar ik heb ze nog niet binnen.
Voorlopig alleen studeren over het rijden van vaste trajecten in de handleiding.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #68 Gepost op: zondag 11 april 2021, 22:46:13 »

Hallo Rob

Hieronder de nieuwe ontwerpen. Zou je de bochten kunnen controleren
Dank je wel
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #69 Gepost op: maandag 12 april 2021, 14:51:37 »

Betekent het laatste ontwerp dat je hebt gepost dat je toch iets meer plaats hebt dan 280 bij 130? Naar het schaduwstation heb ik niet gekeken, maar op een tafel van 280 bij 140 past het maar net, dan is er links en rechts tussen de rand van de baan en de railbedding nog 8 mm over. Dat kan, maar het is krap. Denk dan wel aan een goede valbescherming.

Afgezien daarvan liggen de rails overal ver genoeg van elkaar (althans op de bovenbaan, naar het schaduwstation heb ik niet gekeken). Linksachter liggen de bochten weliswaar vlak naast elkaar (zie de groene cirkel in het onderstaande plaatje), maar zoals je zelf ook al had aangegeven is daar al een hoogteverschil van ongeveer 10 cm. Dat zal geen problemen opleveren.

Een ander punt waar het gevaarlijk zou kunnen worden is aan de linkerkant van de baan, bij de meegebogen wissel 24671 en de bochten 24430 op het naastliggende spoor (zie de oranje cirkel). De afstand tussen de sporen is daar ver onder de Morop normen. Daar zit echter nogal wat speling in, daarom zal het nog wel passen. Belangrijker is echter dat categorie C-rijtuigen niet bedoeld zijn voor de krappe bochten van zo'n meegebogen wissel. Sterker nog, als je dat gaat doen, zou ik niet verbaasd zijn als ze op de wissel ontsporen. En als je dit soort lange rijtuigen niet over die wissel laat rijden, is er sowieso geen probleem.

Er zijn wel een paar andere dingen die ik zou willen aanpassen. Die rare slinger met een 207 - 188 -207 bij de driewegwissel zou ik zeker niet doen, die bochtjes 207 zou ik weglaten (paarse cirkels). Verder zijn er diverse plaatsen met een kort recht stukje tussen twee bochten (blauwe cirkels). Dat kan op zich best, maar de treinen rijden mooier als je dat weet te vermijden. Dat lukt niet altijd, maar door bochten met verschillende boogstralen te combineren is er heel veel mogelijk. Als je wilt, ga ik er mee aan de slag, maar dan wil ik wel eerst weten of die 280 bij 140 klopt.

Tenslotte heb je heel veel passtukjes gebruikt om zo precies mogelijk uit te komen. Dat kan best wat minder. Bij deze enkele voorbeelden:

071+071+172  =>  077+236
064+360          =>  236+188
071+229+360  =>  236+236+188 (of eventueel 188+188+188+094, dat is bijna hetzelfde en zal hier ook wel passen)
360+071+071+071+077+077+077+360  =>  172+172+172+172+172+229+077

In de wiki staat een artikel C-rail mogelijke combinaties van rechte stukken, misschien heb je daar nog wat aan.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #70 Gepost op: maandag 12 april 2021, 20:39:21 »

Hallo Rob,

Inderdaad heb ik de afmetingen ietsje opgerekt door het besluit te nemen het hoogste niveau minder hoog te bouwen - niet 110-115 maar maximaal 100 cm hoog. Belemmerd door het schuine dak krijg ik zo ruimte om er om heen te kunnen lopen en toch 140 diep te kunnen bouwen. Zelfs 150 zou dan nog mogelijk zijn, maar laat ik het op 140 houden. Evenzo kan ik de lengte nog 5 cm oprekken. Maar voor het ontwerp heb ik mij streng gehouden aan 140x280 cm. De reden om tot 140 over te gaan is dat ik toch een dubbelspoor naar het schaduwstation wilde maken omdat anders het enkelspoor wel heel lang zou worden om 20 cm te dalen naar het lage niveau. Natuurlijk moet de treintafel ook op wielen komen te staan om alles van voren en achteren (bij het schuine dak) te kunnen bereiken.
Dat ik het ontwerp nogmaals aan jou heb gestuurd is vooral omwille van de bestelling c.q. koop/zoekactie op het internet die ik op korte termijn wil doen om (net als jij en anderen) eerst een tijdelijke grondbaan te leggen om te zien of al mijn materieel past. Dit wil ik doen per niveau.

Ik heb de 4 gele dubbeldekkers van de NS die behoorlijk lang zijn ->  28 cm lang, 3 cm breed en een draaistel-aslengte van +/- 19 cm.
Ook de groene hondekop is lang -> 28,5 cm 3,5 cm breed en een draaistel-aslengte van 21,5 cm
Hoe gek het ook klinkt misschien, ze reden zonder ontsporen op mijn oude M-baan in bochten met een straal van 36 cm, maar de hondekop liep vast op de lampjes van de wissels. Na verwijdering waren er geen ontsporingen meer, ook niet in de wissels. Het zag er alleen niet uit. Maar mijn kleinzoon van 3 jaar vond het prachtig. Met hulp van het spreadsheet van Jan22 en de Morop-normen heb ik zoveel als mogelijk de baan aangepast.
In principe heb ik blok 4 voor deze lange treinstellen gereserveerd, maar ze moeten ook naar beneden kunnen rijden - de keerlus is dus een compromis, waar langzaam moet worden gereden. Voor de hondekop is dit niet nodig: kan twee kanten oprijden.
 
Mijn problemen zaten in de bocht links onder en de wisselstraat rechts boven. Links onder kon ik oplossen door voor blok 5 andere bochten aan de linker en rechterkant in te zetten tezamen met een 071 en een 064. Ook de aansluiting van het stijgende spoor heb ik met een recht stukje 094 opgelost daar ik anders met een ruimere bocht boven de 280 zou komen.
Geworsteld heb ik met de wisselstraat rechts boven. Ik wilde perse gebruik maken van de 771 / 772 's en toch genoeg ruimte houden voor het dubbelspoor naar beneden en ook binnen de 280 blijven. Eigenlijk liggen ze daar om mogelijk te maken dat het "binnenspoor" en het "buitenspoor" alle twee gebruik kunnen maken van het kortere dalende been naar niveau -1. Na het opstijgen kan de trein toch via het wisselpaar midden boven naar het station of op het "buitenspoor" blijven.

In het hele plan heb ik in de doorgaande trajecten geen 130's of vergelijkbare straal willen gebruiken exclusief de keerlus.

Met betrekking tot de passtukjes. Roomser dan de paus misschien heb ik mij exact (zonder concessies) aan de afmetingen gehouden, met hulp van de "c-rail mogelijke combinaties etc". Vandaar de 207's in de keerlus en de vele andere passtukjes. Op een gegeven moment was ik het spoor bijster en heb ik de makkelijker combinaties wellicht over het hoofd gezien.

Dus voordat ik wat ga kopen / bestellen / zoeken leek het mij verstandig iemand te raadplegen die de c-rail geometrie beter kent.
De afmetingen voor 280x140 kloppen (met een beetje rek, 5 cm,  in de lengte).

Het schaduwstation is overigens niet veel veranderd. Het door jou gecorrigeerde ontwerp is alleen aangepast om een dubbelspoor mogelijk te maken, alle sporen te kunnen bereiken via het "dalende spoor" en om via alle sporen weer omhoog te kunnen komen. Er kan nu ook in twee richtingen worden gereden naar de opstelsporen. De sporen zijn alleen verschoven om een extra spoor in te tekenen.
Hier liggen nog wel 130's voor het meest naar binnen gelegen spoor.

In ieder geval heel veel dank voor je mee denken en controle. Ik ben heel benieuwd wat je nog zou kunnen verbeteren. Als je mij wilt helpen, graag.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #71 Gepost op: woensdag 14 april 2021, 02:02:49 »

Ik heb meteen maar twee varianten ontworpen. Bij de eerste is één meegebogen wissel vervangen door een gewone maar alle overige wissels zijn hetzelfde. Een beetje schuiven en hier en daar wat andere bochten levert een ontwerp op waarbij het slingertje met de 207's uit het diagonale spoor weggewerkt is, de parallelafstanden overal ruim genoeg zijn en de bochten vloeiender lopen doordat er veel minder rechte stukjes in zitten. En door hier en daar minimale afwijkingen toe te staan zijn er op de lange rechte stukken bijna geen passtukjes meer nodig.


Nu je toch 140 cm hebt, bedacht ik dat het misschien ook wel zou passen met links in de bocht een slanke meegebogen wissel in plaats van de 24671. Daarmee is de keerlus op de bovenbaan bruikbaar voor alle treinen. Dat idee heb ik uitgewerkt in de tweede variant. Rechts in de bocht ligt ook nog maar één wissel 24672. Daardoor is nog maar een klein stukje van de baan is onbruikbaar voor treinen die geen R1 aankunnen.

Afgezien van de 071's voor de slanke wissels zijn er vrijwel geen passtukjes meer nodig. Ook korte bochtjes liggen er maar een paar, afgezien van de 315's voor de slanke meegebogen wissels. Hier en daar zijn er minimale afwijkingen in de aansluitingen, maar dat zul je bij het leggen niet eens merken. Het zal prima passen.

Materiaallijst variant 2
nummer aantal
24236
4
24229
9
24188
42
24172
31
24094
1
24077
3
24071
7
24064
1
24430
6
24530
9
nummer aantal
24330
10
24315
13
24230
6
24224
4
24215
1
24207
1
24206
1
24130
2
24611
3
24612
1
nummer aantal
24624
1
24630
2
24672
1
24711
2
24712
2
24771
2
24772
3
24977
5
24997
1
74861
1

Naar het schaduwstation heb ik (nog) niet gekeken. Waar de (grijze) sporen ophouden, liggen ze (in WinTrack) 66,3 mm van elkaar bij variant 1 en 64,3 mm bij variant 2. De sporen zijn lang genoeg om die parallelafstand probleemloos wat groter of kleiner te maken als dat beter uitkomt.

Als je toe bent aan bestellen, zou ik in jouw geval niet meteen alles kopen. Met een deel van de rails kun je alvast wat neerleggen en gaan rijden en misschien krijg je daardoor wel andere ideeën waardoor je het ontwerp wat wilt aanpassen. En je zult merken hoeveel je kunt smokkelen als de aansluitingen volgens Scarm of WinTrack niet kloppen. Bij wisselstraten heb je soms hooguit een paar mm speling, maar bij lange sporen is het al wat meer, in een traject met bochten zelfs véél meer.


Edit: Typo in materiaallijst verbeterd.
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 april 2021, 21:59:46 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #72 Gepost op: woensdag 14 april 2021, 21:13:42 »

Hallo Rob,

Weer bijzonder welke oplossingen jij kan bedenken. Ik wil je hiervoor bedanken.
Model 1 vind ik de mooiste oplossing en ga ik nu verder uitwerken, omdat er meer ruimte over blijft voor een perron.
Vandaag een begrafenis gehad, dus nu even rust.

Ik zal verdere voortgang melden in het forum. Helaas komen de leveringen voor mijn proefbaan ook nog niet binnen. Voorlopig moet ik dus geduld oefenen: ik heb wel de wissels maar niet de aandrijving.
Intussen zal ik eens kijken hoe de begroting er uit ziet om een eenvoudig formaat (zonder opstel sporen en dergelijke) van dit model 1 te kunnen bouwen.  Als eerste wil ik een tijdelijke vloerbaan bouwen met dit model en jouw raad volgen, om te zien of dit bevalt.
Ik weet niet goed of het een goed idee is om tweede hands (kruis-)wissels en dergelijke te kopen. Ook rails moeten van na 2002 zijn heb ik begrepen. Helaas blijft de covid nog een belemmering om in persoonlijk contact te treden met eventuele aanbieders van tweede hands materiaal. (ik behoor tot de risicogroep). Ik wil het graag kunnen zien voor de koop.
Nogmaals dank voor je inspanning.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #73 Gepost op: woensdag 14 april 2021, 22:35:47 »

Bijna al mijn rails heb ik nieuw gekocht. Ik vind het gangbare prijsverschil tussen nieuwe en gebruikte rails niet de moeite waard om risico mee te lopen. De enige uitzondering is een driewegwissel die ik voor een vriendelijke prijs heb overgenomen van een forumlid. Ik heb er zelf aandrijvingen ingezet en hij doet het prima. Met één wissel was het risico natuurlijk niet zo groot.


Bij deze heb ik nog een bijpassend schaduwstation en een paar materiaallijsten. Bij een stijgingspercentage van 3% ligt de bovenbaan 21 a 22 cm boven het schaduwstation.

Materiaallijst variant 1, bovenbaan
nummer aantal
24360
6
24236
2
24229
10
24188
50
24172
7
24094
4
24071
8
24064
1
24530
4
24430
12
24330
17
nummer aantal
24315
12
24230
2
24224
4
24215
2
24207
1
24206
1
24130
1
24115
2
24611
3
24612
1
nummer aantal
24624
1
24630
2
24671
1
24672
1
24711
2
24712
2
24771
1
24772
3
24977
5
74861
1

Materiaallijst schaduwstation
nummer aantal
24236
9
24188
29
24172
30
24094
2
24077
3
24064
2
24530
11
nummer aantal
24430
8
24330
13
24315
4
24230
12
24224
8
24215
1
24130
12
nummer aantal
24115
1
24611
4
24612
4
24624
1
24630
1
24771
1
24977
1
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #74 Gepost op: donderdag 15 april 2021, 20:20:22 »

Jouw advies lijkt mij zeer reëel - dus worden het nieuwe rails. Ik ga eens bij de webwinkels in Duitsland kijken.
Het schaduwstation is een mooi ontwerp. Kan ik zo overnemen. Ook de hoogte van 20 cm met een "open" gebouwd schaduwstation zou goed te doen moeten zijn om alles bereikbaar te houden. Het wordt tijd om plannen te maken.
Nogmaals dank.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #75 Gepost op: donderdag 22 april 2021, 07:33:00 »

@citaat zelf het ik veel besteld bij lokmuseum in Duitsland prima prijs aldaar, helaas gaat de prijs wel elk jaar omhoog in 2015 betaalde je ongeveer 13 euro voor een standaard C wissel nu is het al bijna 20 euro.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #76 Gepost op: donderdag 22 april 2021, 09:00:29 »

Dank voor de tip: ik ga eend op de site kijken
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #77 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 21:22:40 »

Beste collega's,

Nu mijn baanplan vorm heeft gekregen is de volgende stap een treintafel waarop deze kan worden opgebouwd.
Natuurlijk heb ik vele (niet alle) voorbeelden hoe dit de maken op het forum bekeken. Ik ga in principe voor een "open" bouw. Wegens de geringe ruimte en het schuine dak van de kamer moet het geheel op wielen staan.
Dus de volgende vraag:
--> heeft iemand ervaring met een tafel van steigerbuis op wielen als sterk onderstel voor een treintafel?
      Vervolgens zal verder worden gebouwd met hout en multiplex.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

ArieV

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #78 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 22:31:11 »

Hoi Kaj,

Steigerbuis lijkt me wat zwaar voor deze toepassing. Ik heb goede ervaringen met systemen als deze: https://www.buiskoppelingshop.nl/buiskoppelingen/?gclid=EAIaIQobChMInKngqbe98AIVMfbVCh3afgLZEAAYASAAEgJKZfD_BwE

Ik heb ze nooit toegepast onder een baantafel maar wel voor de inrichting van een aanhangwagen die inmiddels al zo'n 200.000 Km achter de kiezen heeft.

Groet, Arie
Gelogd

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #79 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 00:44:58 »

De vorm van je tafel is een simpele rechthoek. Heel veel open bouw staat het ontwerp niet toe. Het schaduwstation kan op een of twee platen met mangaten erin. De bovenste verdieping kan helemaal uit plaatmateriaal bestaan.
Een frame met houten latten, versterkt met hoekijzers zal voldoende stijf worden met de platen erop geschroefd. Als je vloer voldoende vlak is, kun je het geheel goed verrijden. Bok- of zwenkwielen eronder met remmen om vast te zetten en je bent er.
Kies niet te licht en te dun hout voor de latten en poten.

Groet,

Peter
Gelogd

Bernardo

  • Beginnende Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2021
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #80 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 07:56:27 »

@citaat - @citaat - @citaat:

Ik heb niet zoveel verstand van tafels bouwen voor modeltreinen, maar iets meer van constructies.
Werken met steigerbuis betekent ook werken met de bevestigingsmaterialen (moeilijk verkrijgbaar en niet goedkoop). Ook moet er geschoord worden, aangezien het een dynamische constructie moet zijn. Daarbij werk je altijd met rond materiaal en het is lastig om dat stabiliteit op te krijgen.
Werken met bouten en moeren is een behoorlijke klus, want je moet dan voor elke verbinding door 4 wanden heen en dan is het niet echt een verbinding, die blijvend is. Natrekken zal regelmatig moeten gebeuren, aangezien je rond tegen rond doet en dus een puntcontact als wrijvingsvlak hebt.
Lassen is niet echt een optie, aangezien steigerbuis zowel uit- als inwendig is gegalvaniseerd. Lassen aan dit materiaal geeft giftige dampen af.

Is het een optie om zoiets te overwegen?
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #81 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 14:08:14 »

Ik heb niet zoveel verstand van steigerbouw, maar is volière aluminium profiel niet handiger?
De pietjes zelfbouw shop
Eurokooi
Armando

Ik heb dat zelf gebruikt, en het is stevig genoeg, en er zijn styreen koppelstukken voor diverse doeleinden.
Je kunt dan volstaan met populieren triplex als baandeel, en dat maakt je segmenten superlicht.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Kaj Gigengack

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #82 Gepost op: maandag 10 mei 2021, 20:42:28 »

Dank voor jullie reactie, Arie, Peter, Jan Willem en Bernardo.  :thumbup:
De conclusie is dat het idee van steigerbuizen met de buizenpost het raam uit wordt gegooid.
Dus het wordt gewoon hout. Had ik al eerder gedaan (30-40 jaar geleden). Blijft er nog een vraag over.
Hoe fixeer je zwenkwielen STEVIG aan poten van een treintafel:

- Hoe dik moeten de balkjes zijn i.v.m. met de topplaat / centrale stift?
- is de voorkeur fixeren met een topplaat en hoe groot moet deze zijn?
- of toch met centrale stift (is dit sterk genoeg)?

- zijn ronde stalen poten ook bruikbaar met expander?
- zo ja wat moet de diameter van de poot dan zijn?

Mijn vraag is dus eigenlijk:
Hoe krijg ik zwenkwielen stevig en betrouwbaar onder een treintafel met 6 poten en een grootte van 280x140 cm in twee niveaus. De hoogte inclusief de wielen is respectievelijk 65 en 85 cm.
Gelogd
Met vriendelijke groet Kaj

C-rail, märklin & roco, rosoft, ecos2 + koploper 9.4

Bernardo

  • Beginnende Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2021
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #83 Gepost op: Vandaag om 08:52:03 »

@citaat:

Zijn stalen tafelpoten, zoals deze, een idee? Natuurlijk wel in een wat grotere maat. Deze dan omgekeerd onder de tafel maken. Dan kun je het bovenplaatje gebruiken om de wielen aan vast te schroeven. Aan de onderkant van de poten dan gaten boren om de poot vast te kunnen schroeven/bouten aan de tafelconstructie.
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Ontwerp digitaal van nieuwe baan (ecos 2 of vergelijkbare centrale)
« Reactie #84 Gepost op: Vandaag om 09:21:58 »

Aan die Karwei poten heb je niets, de buis is hol en de voet is een plastic dop.

Een tafel van die afmeting kun je op 6 balkjes 69x69mm laten rusten en voorzien van zwenkwielen. Maak rondom een latten frame van 18x70mm met elke 50cm een dwarsverbinding.

Gr, Ben.
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.101 seconden met 24 queries.