Ja, dat er iets fout was gegaan was wel duidelijk.
Jammer dat je van 240 naar 220 moet. Ook dan vind ik een baan rondom nog steeds veel beter dan een rechthoekige baan op wielen, maar die 20 cm mis ik wel een beetje. Bij de ingang wordt het wat krapper. Zoals je al had geschetst, zal de brug dan ook een deel van de bocht rechtsvoor mee moeten pakken, maar verder hoeft er aan de rechterkant niet veel te veranderen. Ingrijpender is het aan de linkerkant. Daar had ik in gedachte al een depot met draaischijf gepland en dat zou met 240 cm al behoorlijk krap worden. Ik heb wat gepuzzeld om de draaischijf toch nog goed in te passen en te verbinden. Er past zelfs nog een 3-standige locloods als je dat wilt. Ik heb de nieuwe van Märklin er in gezet, maar je kunt er natuurlijk ook een van een andere fabrikant in zetten, of zelf eentje maken. Een detail: Voor de sporen voor de locloods heb ik steeds 2 x 24188 gebruikt, maar dat is maar een slag in de lucht. Ik weet niet of ze daarmee lang genoeg zijn. Dat ligt natuurlijk ook aan de locloods die er komt.
Ik heb overigens niet voortgeborduurd op jouw laatste ontwerp want daar klopten een paar dingen niet. Ik moest even zoeken, toen had ik de grootste boosdoener gevonden: in de wisselstraat aan de linkerkant van het station heb je in plaats van een slanke meegebogen wissel 24771 een gewone meegebogen wissel 24671 gelegd. Het gevolg is dat de twee voorste stationssporen véél te dicht bij elkaar komen te liggen. Zoals ik het nu heb gedaan, past er in het midden een royaal perron. Bovendien had jij het iets minder schuin gelegd, maar daardoor past er aan de achterkant geen stationsgebouw meer dus dat heb ik ook niet overgenomen. Ik denk dat er nu, vrij ver naar rechts, nét genoeg ruimte voor is. Helemáál rechts, langs het rechte deel van 360+172, is misschien nog wel het beste. Een stationsgebouw aan de voorkant vind ik namelijk minder geslaagd want dat ontneemt het zicht op de sporen.
Iets anders in jouw ontwerp was dat de draaischijf alleen maar met het voorste stationsspoor was verbonden. Voor een depot vind ik dat een veel te grote beperking, daarom heb ik hem op een andere plaats gelegd. De aansluitingen van de draaischijf zijn om de 12°. Als je verschillende aansluitingen gebruikt, betekent dat vrijwel altijd dat er hier en daar een fractie van een graad gesmokkeld moet worden. De gele rondjes laten zien waar het niet exact aansluit, maar het is nergens meer dan 0,2° of 2 mm.
De twee sporen vlak naast elkaar tussen de draaischijf en het voorste stationsspoor zijn essentiëel om er een echt stoomdepot van te kunnen maken. Tussen die twee sporen staan onder andere de kolenbunkers. Ik stel me voor dat de kolen worden aangevoerd op het linkerspoor. Het rechterspoor is het behandelspoor voor stoomlocs. Ik had liever een behandelspoor met een lang recht stuk, maar met slechts 220 om mee te werken is me dat niet gelukt. Dan maar gebogen. Wat er níet essentiëel aan is, is dat het aanvoerspoor voor kolen verbonden is met de draaischijf, dat zou ook dood mogen lopen. De kolentreinen hebben immers toch niets aan de draaischijf: na aflevering van kolen moet de trein achteruit rijden. Door het toch te verbinden, is er een extra verbinding van de draaischijf naar het voorste stationsspoor. Dat heeft nog wel enige waarde: de sporen aan de linkerkant blijven daardoor beschikbaar voor doorgaande treinen als er een loc van het depot naar het voorste stationsspoor wil rijden (of omgekeerd) en het behandelspoor is bezet. En dat zal geregeld het geval zijn want de verschillende behandelingen duren wel een tijdje. Aanleveren van kolen duurt ook wel even, maar dat gebeurt veel minder vaak, dus dat kolenspoor is meestal wel beschikbaar.
Het idee is dat een stoomloc die behandeld moet worden vanaf de rechterkant naar het voorste stationsspoor rijdt, eventueel z'n wagons loskoppelt op de ontkoppelrail en dan naar het behandelspoor gaat. Terwijl het behandelspoor bezet is, zijn er nog steeds drie verbindingen tussen de draaischijf en de rest van de baan, dat biedt heel veel mogelijkheden.
Op het op één na voorste spoor liggen aan beide kanten ontkoppelrails. Een loc van een trein die van rechts komt kan links ontkoppelen en heeft dan een korte route naar de draaischijf. Eventueel kan hij daar een stukje draaien en dan naar het behandelspoor gaan, hij kan ook gewoon naar de loods of naar één van de opstelspoortjes, die zijn er voor locs van klein tot groot. Tenslotte kan een loc van een trein die van links komt rechts ontkoppelen, maar dan is er wel een relatief lange route naar de draaischijf. Dat zie ik dan ook niet als een optie om veel te gebruiken, maar als je een trein die met de klok mee rijdt niet eerst wilt keren, kun je daarmee toch de wagons loskoppelen.