Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  simpel baanidee
Pagina's: 1 ... 7 8 [9]   Omlaag

Auteur Topic: simpel baanidee  (gelezen 26636 keer)

yves

• Toffe Gast
  • *
Re: simpel baanidee
« Reactie #400 Gepost op: donderdag 20 januari 2022, 13:43:29 »

mede door de opmerking van Hanzi op het laatste plan heb ik een oplossing gezocht voor de conflictsituatie thv de overweg en het uitwijkspoor.
Het komt erop neer dat de overweg het uitwijkspoor niet mag kruisen en meer naar links moet beginnen.
Daar ik dit spoor wil behouden zijn er m.i.2 mogelijkheden.
Weinig impact: komt niet goed met de te krappe bocht die aansluit op de binnenbocht links.
Veel impact: de hoekverdraaiïng eruit halen en sporen boven parallel met tafel, bochtenverloop links wordt ruimer en aansluiting van uitwijkspoor met de binnenbocht goed te doen. Dit is niettegenstaande de drastische wijziging volgens mij de beste oplossing.
Of zijn er nog opties?

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #401 Gepost op: donderdag 20 januari 2022, 16:46:57 »

Ik doelde meer op zoiets:
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

yves

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #402 Gepost op: donderdag 20 januari 2022, 17:47:13 »

Mij is het nu eigenlijk meer te doen om het uitwijkspoor van de overweg vandaan te krijgen, het opstelspoor daar pas ik niet meer toe, er is voldoende opstelplaats bovenaan. Thx anyway.

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #403 Gepost op: zaterdag 22 januari 2022, 07:21:03 »

Veel impact: de hoekverdraaiïng eruit halen en sporen boven parallel met tafel, bochtenverloop links wordt ruimer en aansluiting van uitwijkspoor met de binnenbocht goed te doen. Dit is niettegenstaande de drastische wijziging volgens mij de beste oplossing.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar wat jij 'boven' noemt, noem ik 'achter' om verwarring te voorkomen. De plaatjes zijn dan wel plat, ik denk in drie dimensies  :). Bij jouw schets is er rechtsachter een probleem: daar is niet genoeg vrije ruimte boven het onderliggende verbindingsspoor. Dat was de reden dat ik de opstelsporen alleen maar linksachter had gelegd. Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw schets helemaal onmogelijk is, maar de wijziging wordt wel nog wat drastischer dan je al dacht.

Gelukkig is jouw andere idee, het naar links schuiven van het uitwijkspoor, wél goed uitvoerbaar. In het onderstaande ontwerp is het uitwijkspoor zelfs nog 10 cm langer dan in het vorige.

Wat is er allemaal veranderd om dit mogelijk te maken?
  • Het belangrijkste is misschien wel dat de brug is veranderd. Hij ligt iets verder naar rechts, zowel door aanpassingen aan diverse rechte sporen als door hem iets schuiner te leggen. Het scheelt 7,5°. Daardoor gaat het blauwe spoor niet meer onder het rechte deel van de brug door, maar dat lijkt me niet erg. Als je wilt, kan de brug ook nog wel iets verder naar rechts komen. Zo'n 10 cm is nog wel te doen (oftewel ruim de helft van een rechte 2200).
  • Links in de 180°-bocht is een meegebogen wissel gekomen, zoals je zelf al had bedacht. Om te zorgen dat die bocht daardoor niet veel te groot wordt, zijn er een paar 2241's aan het begin en eind vervangen door 2231's.
  • Rechts is de wissel 2262 een flink stuk naar links geschoven om ruimte te maken voor de overweg, eveneens zoals je zelf al had bedacht.
  • Door de al eerder genoemde aanpassingen aan de rechte sporen is het achterste van de vier stationssporen iets langer. Het gebogen kopspoortje bij het station schuift daardoor iets verder naar rechts, maar het past nog makkelijk.
  • Het verborgen oranje verbindingsspoor is iets aangepast om het geheel weer sluitend te maken.

Dankzij de langere brug kun je nu de weg direct na de overgang onder de brug door laten gaan voordat hij in een tunneltje onder het achterste spoor verdwijnt. Ik zou de weg enigszins schuin over het blauwe spoor leggen, zodanig dat de tunnel deels onder de paarse wissel 22716 en deels onder de paarse 2201 komt. En helemaal zwart maken van binnen, die tunnel, want noodgedwongen moet de weg al heel snel doodlopen: vlak achter dat spoor loopt het verbindingsspoor met het schaduwstation en dat spoor ligt niet laag genoeg om er een weg boven te kunnen leggen.
Groeten, Rob                              Mijn baan

yves

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #404 Gepost op: zaterdag 22 januari 2022, 08:31:56 »

Ik begrijp wat je bedoelt, maar wat jij 'boven' noemt, noem ik 'achter' om verwarring te voorkomen. De plaatjes zijn dan wel plat, ik denk in drie dimensies  :). Bij jouw schets is er rechtsachter een probleem: daar is niet genoeg vrije ruimte boven het onderliggende verbindingsspoor. Dat was de reden dat ik de opstelsporen alleen maar linksachter had gelegd. Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw schets helemaal onmogelijk is, maar de wijziging wordt wel nog wat drastischer dan je al dacht.
Rob,
het probleem met de overweg is puik opgelost  :)
ik begrijp nog niet goed wat het probleem is rechtsachter wanneer de achterste sporen parallel met de tafel zouden geplaatst worden met ruimere bochten links.
Blijft daarmee in die hoek niet alles grotendeels hetzelfde?
Je zegt dat het niet helemaal onmogelijk is dus ik trek me daaraan op, zou het nog kunnen onderzocht worden?

Mvg

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #405 Gepost op: zaterdag 22 januari 2022, 11:02:32 »

ik begrijp nog niet goed wat het probleem is rechtsachter wanneer de achterste sporen parallel met de tafel zouden geplaatst worden met ruimere bochten links.
Blijft daarmee in die hoek niet alles grotendeels hetzelfde?
Zoals je op het plaatje met alle sporen kunt zien, twee posts terug, ligt er rechtsachter een verborgen lichtbruin spoor. Als je teruggaat naar post #390, zie je dat dat spoor nog niet zo ver onder het maaiveld ligt: bij het uitkomen van de bocht is het 957 mm, dat is 43 mm lager dan het station. Dat is nog niet laag genoeg om er een spoor boven te leggen zoals jij dat had geschetst, dat kan pas een flink stuk verder naar links.

Je zegt dat het niet helemaal onmogelijk is dus ik trek me daaraan op, zou het nog kunnen onderzocht worden?

Ik schreef "Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw schets helemaal onmogelijk is".

Het verschil met jouw interpretatie lijkt minimaal. Ik geef ook toe dat dubbele ontkenningen verwarrend kunnen zijn, daarom voor alle duidelijkheid: met wat ik scheef deed ik geen uitspraak of het mogelijk is of niet. Tegelijkertijd sloot ik het niet helemaal uit.

Aangezien het me nogal wat werk leek om het uit te werken, ben ik er niet eens aan begonnen. Jouw andere idee was immers goed uitvoerbaar zónder drastische ingrepen.

yves

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #406 Gepost op: zaterdag 22 januari 2022, 11:54:20 »

Sorry voor de spraakverwarring was niet de bedoeling Rob.
Zou je het desalniettemin een try kunnen geven? Ik zou zeggen ik betaal voor jouw arbeid maar dit gaat helaas niet  :( :( :(
Andere forummers hebben er mss ook iets aan.
Het zal dan ofwel de gedraaide versie ofwel de rechte versie worden we zien wel.
Thx anyway.

Mvg,

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #407 Gepost op: zaterdag 22 januari 2022, 12:47:28 »

Rob kan toch een Tikkie sturen? ;)
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #408 Gepost op: zaterdag 22 januari 2022, 13:10:09 »

Me laten betalen voor ontwerp? Dan zou het zomaar op écht werken gaan lijken, daar ben ik allang mee gestopt! Ik puzzel met baanontwerp omdat ik het leuk vind en omdat ik anderen er mee kan helpen. Leuk bedacht trouwens, een tikkie ;).

Sorry voor de spraakverwarring was niet de bedoeling Rob.
Zou je het desalniettemin een try kunnen geven?
Excuses zijn niet nodig hoor, je had het immers alleen maar anders begrepen dan wat ik bedoelde. Of ik nog een poging ga wagen, zal ik eens over nadenken. Zoals gezegd, het lijkt me nogal veel werk. Aan de andere kant, misschien kan ik de puzzel toch niet weerstaan.

yves

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #409 Gepost op: zaterdag 22 januari 2022, 19:40:58 »

Tikkie is in 't Vlaams een overschrijving vermoed ik?

Aan de andere kant, misschien kan ik de puzzel toch niet weerstaan.
Dit ware natuurlijk het meest wenselijk, maar ja het hangt af van jouw goodwill hoor Rob.
Over dat laatste heb ik zeker niet te klagen.

Mvg,

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #410 Gepost op: zaterdag 22 januari 2022, 22:24:41 »

Niet Vlaams maar gewoon een app:
Geld terugvragen én overmaken hoeft niet lastig te zijn. Met Tikkie betalen je vrienden jou eenvoudig terug via WhatsApp, Telegram, Messenger of sms.
Groetjes, Hans.

yves

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #411 Gepost op: zaterdag 22 januari 2022, 22:38:16 »

nu je het zegt ik heb er al in de verte eens van gehoord maar nog niet zelf gebruikt.

bigboynl

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #412 Gepost op: Vandaag om 01:07:26 »

Tikkie werkt alleen met een Nederlandse betaal/zichtrekening
met vriendelijke groet,

Hans
Pagina's: 1 ... 7 8 [9]   Omhoog