Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.

Gestart door jfve zondag 22 november 2020, 12:18:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
Beste medehobbyisten,
Graag jullie op bij het volgende probleem.....
Ik werk met Marklin M-rails en wil gebruik maken van stroomdetectie middels de Digikeijs 4088. Dit heb ik aangesloten conform bijgesloten vereenvoudigd schema.
Om de diverse secties te kunnen detecteren heb ik op het lipje van de middengeleider van de rails een verbinding gesoldeerd en aangesloten op de 4088 van Digikeijs. Om de verbinding beter te laten hechten maak ik gebruik van S39 RVS Inox. Ik isoleer de middengeleiders met een stukje karton en controleer de werking van de isolatie met een Ohmmeting. Dit doe ik d.m.v. het meten op de pikols van rails 1 en 2 en tussen 2 en drie.

Als ik de baanspanning inschakel gaan sommige verbindingen even roken en sissen. Er wordt door de Intellibox geen kortsluiting waargenomen en er kan normaal gereden worden. Ook de detectie door de 4088 wordt gemeten als er een verbruiker over rails 2 rijdt. Zowel het roken als het sissen verdwijnt na een aantal seconden. Als ik de baanspanning eraf haal en weer aanschakel begint het weer. Het wordt wel steeds minder maar ik vertrouw het niet. Ik meet nergens kortsluiting met met Rocrail zie ik normale detectie.

Wordt dit fenomeen misschien veroorzaakt door het gebruik van s39? (Er hangt ook een vreemde lucht rond de baan) Of maak ik een denkfout in de aansluitingen of hebben jullie mogelijk een andere oorzaak?
Dank in ieder geval.

Groeten
Jan
Noordwijk
Re: Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
De 4088 heeft een gele aansluiting naar de trafo, dat is NIET de bedoeling. Kijk nog eens in de handleiding van de 4088CS.

Gr, Ben.
Re: Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
Beste Ben,
Dank voor je reactie, heb het schema nog even beter nagekeken en er zit een fout in. Ik heb de dr4088 op de rijstroom aangesloten. Heb de tekening aangepast.
Groeten
Jan
Re: Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
Citaat van: jfve op zondag 22 november 2020, 13:01:55
Heb de tekening aangepast.
En fysiek ook, neem ik aan ...
Rookt en sist het nu nog steeds bij de aansluiting van het geheel?
Want dat mag niet ...
Re: Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
Beste Ben,
Fysiek was het goed aangesloten..... schema klopte niet.
Dank voor je reactie.
Groeten
Jan
Re: Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
Citaat van: jfve op zondag 22 november 2020, 13:01:55

Ik heb de dr4088 op de rijstroom aangesloten.


Wat bedoel je met rijstroom?

Voor de zekerheid: op de 4088CS mag ALLEEN een rode draad van de centrale aangesloten zijn. De bruine draad van de centrale NIET, die gaat naar beide spoorstaven oftewel de massa van je M-rail.

Gr, Ben.
Re: Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
S39 RVS Inox is niet het meest geschikte middel om te solderen in de modelbouw. Het is redelijk agressief, en gaat na verloop van tijd roesten en dat roesten houdt niet op....
Veel beter is het met harskern te solderen. Dat levert geen roestvorming naderhand op.
Re: Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
Mocht je toch met s39 aan de gang gaan, dan is het zaak om het soldeerpunt na het afkoelen, goed schoon te maken met wat water, dat voorkomt de oxidatie van s39c echter op metaal is dat natuurlijk ook niet ideaal.
Re: Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
Ik heb mijn M-rails ook met harskern gesoldeerd, dat gaat prima.  Ik heb wel gemerkt dat het beter gaat als je de plek waar je gaat solderen even een beetje schoon krabt met een mesje.

S39 is troep, ik zou het niet gebruiken.  Waarschijnlijk wordt het wat warm en gaat het daardoor sissen.
Re: Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin M-rails stroomdetectie, rookontwikkeling.
Als ik het bovenstaande schema bekijk, dan heb je de melder op de CS4088CS nu aangesloten op de baan spanning.

De bedoeling is de C-bus aan de sluiten op de baanspanning (trafo, Rail1 en Rail3) en de melder bussen 1-16 aan te sluiten op het geïsoleerde deel (in de tekening Rail2).
Controleer volledigheidshalve of de Rail 2 echt geïsoleerd is t.o.v. Rail 1 en Rail 3. (zonder de melder aangesloten)

John (VT601)