Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan

Gestart door droopy2905 maandag 30 november 2020, 12:49:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Hoi iedereen,

Heb sinds kort een CS3+ aangeschaft. Mijn baan ontwerp wil ik nu op de CS3+ overbrengen. Na het aanbrengen van een aantal wissels is het mij opgevallen dat er geen mogelijkheid is om rechte of bochten in te voeren. Wat betekend dat er een heel raar baanontwerp verschijnt.
1. Is er geen andere manier om dit te doen ?
2. Overbrengen van Wintrack naar CS3 ?

Alle tips zijn welkom !
Alvast bedan ;)kt
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Ga naar bewerken, dan seinpaneel bewerken, dan toevoegen, dan spoorverloop.
En ik zou de grid uitzetten
Gr.   Jos
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Hoi Droopy,

Bij de CS3 heb je twee opties: Een Sporenplan (Gleisbild) en een Seinpaneel (Stellpult).
Uit je vraag kan ik niet afleiden welke je bedoeld, maar daraom geef ik beide opties aan.

Een sporenplan kan er als onderstaand uitzien:


Een Seinpaneel kan er zo uitzien:

Dit is een schematische weegave van uitsluitend de essentiële bedieningsonderdelen.

Bij een Sporenplan verbindt je de wissels in de baanplan. Om hier een beetje vorm aan te geven kun je gebruik maken van de raster-optie. Hiermee worden de elementen op de rasterpunten vastgezet, waarmee meer orde ontstaat. Elementen kun je draaien. Het gemakkelijkst gaat dit met een muisbediening.
Nog meer vor krijg je met de "spoorbouw"-elementen. Functieloze elementen, die alleen gebruikt worden om de vorm van lijnen te beïnvloeden.

Bij een Seinpaneel verbindt he de wissels met rechte lijnen. De wissels liggen daarbij vast op het (blok)raster en kunnen alleen 0, 90, 180 en 270 graden gedraaid worden. Er is geen onderscheid tussen linkse en rechtse wissels. Trajecten tussen de wissels maak je door lijnen te trekken tussen de wissels. Je krijgt dan schematisch rechte of onder 45graden hoek verlopende lijnen.
Ook hier kun je een aantal spoorbouw-elementen toevoegen. Deze dienen voornamelijk om meldsecties van elkaar te isoleren en melders te fixeren op het seinpaneel.

Helaas is het overnemen van sporenplannen uit ontwerpprogramma's (en besturingsprogramma's) nog niet mogelijk. Met de update 2.2.0 zou het intussen wel mogelijk moeten zijn de sporenplannen (feitelijk de seinpanelen) van de CS2 over te zetten. Dat heb ik nog niet ervaren of gedaan, omdat ik niet over de CS2 beschik.

John (VT601)
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Hoi,

Dank u voor deze info, maar wat ik ook probeer, ik blijf een grid rooster zien op mijn display van mijn CS3. Ik schakel grid uit, blijft zichtbaar. Wanneer ik bewerken uitschakel en vervolgens terug naar bewerken ga, is opnieuw grid aan ? !

Hoe los ik dit op ? :(
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Hallo Droopy,

Bij bewerken staat het Grid standaard aan. Het Grid rooster is altijd bij bewerken te zien.

Staat het Grid aan dan zal de CS3 jouw wijzigingen proberen te fixeren op de Grid puntjes.

Wil je dit niet dan klik je op de Grid zodat het vinkje weg is. Dan blijven de wijzigingen waar jij ze neerlegt.
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Hoi Leen,

Grid blijft weer gegeven op display, niet tegenstaande ik Grid uit schakel
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
John,

Krijg een seinpaneel niet opgebouwd. Loopt steeds fout. Seinpaneel met naam bv "X" krijg ik de melding bestaat al, terwijl ik deze heb verwijderd en CS3 heb herstart. Alle is zichtbaar geschakeld ? ! Waar zit seinpaneel "X" dan ?

Volgende vraag : sporenplan -- wissel bedienbaar ? Heb dit nog niet getest daar ik eerst bovenstaand probleem wil oplossen.

Alvast bedankt
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Citaat van: droopy2905 op zondag 06 december 2020, 12:09:29
Grid blijft weer gegeven op display, niet tegenstaande ik Grid uit schakel

Dat schrijf ik toch. Het Grid Rooster is altijd zichtbaar. Grid aan of Grid uit.

Een seinpaneel kan je alleen maar verwijderen als alle elementen op het seinpaneel verwijderd zijn.
Dan zie je een vuilnisbakje in het midden. Daarmee verwijder je het seinpaneel.
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3 Opbouw Seinpaneel / Baan
Hoi Droopy,

CiteerWaar zit seinpaneel "X" dan ?
Op de CS3 worden de verschillende layout-panelen van "boven en onder elkaar" aangelegd. Ook kunnen panelen opgeschoven zijn.
Met de button "seinpanelen" kies je het actieve (bovenliggende) scherm. Met de filter die ernaast staat (button Weergave), kun je een enkle paneel zichtbaar maken.
Kijk eens of je daar het paneel "X" kunt aan/uitzetten.

De keuze tussen "bedienbaar" en "nier-bedienbaar" maak je in het "artikel bewerken"-scherm. De regel die je krijgt met de 9 stippen aan de rechterkant zijn zg. spoorbouw-artikelen (dus niet bedienbaar). Ze helpen je wel om je baanbaan beter vorm te geven.
De bedienbare artikelen moet je uit de artikel-lijst halen. Dit doe je door het artikel te slepen uit de artikel-lijst naar het sporenplan in de modus "sporenplan bewerken".

John (VT601)