Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!

Gestart door Vic1956 zaterdag 21 november 2020, 17:25:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Beste treintjesliefhebbers,
Na uiteindelijk de correcte "gloeilampkleur"  voor de verlichting van mijn Oriënt Expres wagons gevonden te hebben, wil ik nu reizigers in deze wagons plaatsen.  Kwestie van de zaak wat levendiger te maken. Zo een lege personenwagen, zonder enig teken van menselijke aanwezigheid, ziet er anders zo desolaat uit, pure corona toestanden.

Ik dacht, dat dit een eenvoudig karweitje zou zijn, maar dat slaat toch wel even serieus tegen. Vandaar dit berichtje om eens te horen hoe anderen dit doen en eventueel ook dat anderen uit mijn "gesukkel"  toch wat kunnen opsteken. Nu moet ik wel zeggen: ik heb nog nooit reizigers in een rijtuig geplaatst. Ik was van mening dat het openen van de wagons het moeilijkste onderdeel van dit karweitje was. Eenmaal dat achter de rug zou de rest kinderspel zijn.  Neen, spijtig genoeg toch niet.

Mijn plan om mijn trein "te bevolken" is het volgende: in de zit-, slaap- wagens komen uiteraard  zittende reizigers en dan ook nog een wandelaar of iemand van het trein personeel, die door de zijgang loopt, kwestie van ook aan de andere kant van de wagen een figuurtje te hebben. In de bagagewagens, waarvan de schuifdeuren opengaan, plan ik bagagepersoneel en wat koffers  en andere bagage zoals postzakken, pakken en dergelijke te plaatsen. In de locomotief uiteraard de machinist en stoker.

Al deze figuurtjes zouden eigenlijk van rond periode 1930 moeten zijn, de hoogdagen van de Simplon Oriënt Express,  periode II dus, maar dergelijke figuurtjes vinden is gewoon hopeloos. Van Periode II zijn er praktisch geen figuurtjes te vinden bij de grote merken: Preiser, Noch. Ik behelp mij dus met figuurtjes van periode III.  Te levendige kleuren overschilder ik met beige, mosgroen, grijs, enz, om op die manier de kleding van die tijd te evenaren.

Laat ons beginnen met de zittende figuurtjes. Hiervoor had ik Preiser figuurtjes HO schaal Nr. 14404 aangeschaft.
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Figuren/Reizende/Preiser%2D14404/nl/modell_49172.html
Deze figuurtje zijn eigenlijk passagiers van een bus maar dat maakt niet echt uit. Ik vond ze er mooi uitzien,  vooral om dat veel van de vrouwen en mannen figuurtjes hoeden dragen, iets wat in periode II toch wel de mode was. Vooral de vrouwen hielden hun hoeden aan omdat dit deel vormde van hun outfit. Ook hebben de meeste van deze figuurtjes geen benen wat gemakkelijker is  om ze op de zetels te plaatsen, vermits deze nogal laag tegen de vloer staan.

Deze figuurtjes, afgezien van de kleur, voldeden aan mijn wens totdat ik ze in de zetels plaatste. Dan viel mij toch op dat er vele, vooral de mannenfiguurtjes, naar mijn goesting, te groot van formaat waren. Op foto1 heb ik al de grote figuurtjes eens in de wagon geplaatst.  De hoofden van deze figuurtjes komen praktisch allemaal tot tegen de bovenkant van het raam. Dat is mijn inziens veel te hoog. Ook lijken mij de figuurtjes te groot in verhouding tot het raam van de wagon. Het is precies alsof er reuzen in de trein zitten, ofwel dat de treinwagon te klein is. De verhouding klopt dus niet.  Het hoofd zou in het midden van het raam moeten komen, of nog beter, in de onderste helft.

Op foto2 heb ik dan eens al de kleine figuurtjes uit deze set  geplaatst,  over het algemeen kinderen en vrouwenfiguurtjes. Persoonlijk lijkt dit er al veel meer op, nu is alles al meer in verhouding.

Dan de staande figuren. Hiervoor gebruik ik volgende twee sets in HO schaal:
Preiser Nr. 10582 : Stappende reizigers https://www.modellbahnshop-lippe.com/Figuren/Reizende/Preiser-10582/nl/modell_48618.html
Noch Nr. 15285 : Baanpersoneel voor onder andere de bagagewagen.  https://www.istabouwt.com/index.php?main_page=product_info&products_id=229261
Dit zijn dus HO figuurtjes, maar plaats deze in de zijgang( foto 3) dan passen deze in het geheel niet qua grootte. Het hoofd komt boven de zijwand van de wagon uit, terwijl hun kruis in het midden van het raam staat. Dit is dus compleet fout.  De vrouwenfiguur (rechts) meet 20,8mm, dat is in werkelijkheid dus 1,81m, een beetje aan de grote kant maar nog steeds realistisch. Dus het figuurtje op zich is correct wat schaal betreft. De mannenfiguur meet 20mm. In werkelijkheid dus 1,74m, met pet. Dus dit figuurtje is een eerder klein persoon.
Ook voor de bagagewagen stelt zich hetzelfde probleem zoals op foto 4 te zien is.

Wat de machinisten betreft stellen er zich geen problemen. (Foto 5). Dit zijn Preiser figuurtjes HO Nr. 10717. Ze zijn 19,5mm groot, dus in werkelijkheid 1,7m groot.
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Figuren/Railpersoneel/Preiser%2D10717/nl/modell_241026.html

Conclusie:
Figuurtjes op HO schaal, zowel de zittende en zeker de staande figuurtjes, zijn te groot om in een HO rijtuig te plaatsen. De oorzaak is te zoeken, denk ik,  in het feit dat de vloer in de wagons te hoog komt. Zowel staand als zittend komen daardoor HO figuurtjes te hoog te staan ten opzichte van de ramen wat dan een compleet fout beeld geeft. Ook de wanden van de wagons zijn te dik waardoor er in de gang te weinig plaats is om vlot een figuurtje te plaatsen.

Daarom heb ik figuurtjes van een kleinere schaal besteld om eens te kijken of dit beter werkt. Ik denk aan schaal 1/100,
http://www.dagoberts-speicher.de/epages/62034641.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62034641/Categories/%22Spurgr%C3%B6%C3%9Fe%20H0%22/Figuren-fuer-H0-Personenwagen
en TT-schaal 1/120: Noch Nr 46071
https://zevenspoor.nl/assortiment/46071-noch-mega-spar-set-sitzende

Nadeel is allereerst dat het assortiment in deze schalen, zeker 1/100 want hier is geen keuze, veel minder uitgebreid is. Het tweede nadeel is het verlies aan detail al zeker de 1/100 schaal is in vergelijk met de HO figuurtjes een stuk minder. Uiteraard eenmaal in een wagon geplaatst zie je van dergelijke details weinig of niets vermoed ik.
Een derde nadeel is het verschil in schaal met HO figuurtjes, die buiten de trein staan opgesteld. Ik vermoed dat dit minder erg zal storen dan een figuurtje dat niet in verhouding staat tot de wagon.

Graag verneem ik van anderen wat hun ervaring is met het bevolken van personenwagens. Zijn er nog mensen die zich storen aan de foute verhoudingen? En welke oplossingen hebben zij om aan dit euvel tegemoet te komen?

Uiteraard zal ik, van zodra de figuurtjes op schaal 1/100 en 1/120 binnen zijn, hier wat foto's posten met commentaar zodat andere geïnteresseerden zich ook een beeld kunnen vormen van deze "oplossing".
Wordt dus vervolgd.
Groeten,
Vic
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
 @citaat Bij de meeste zittende Preiser figuren heb ik de beentjes "aagepast". Bij andere wagens geen probleem.
zie b.v. ===> klik
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Omdat bij de zittende personen ook meestal de afstand zitting-vloer te klein is, en daarom de benen/voeten worden "ingekort", zou je dat ook bij de staande personen kunnen doen. Heb ik o.a. gedaan bij treinpersoneel en staande reizigers. Want ook ik het "staande" deel van het rijtuig is de vloer soms te hoog t.o.v. de ramen.
Dat ze geen voeten meer hebben, daar zie je niets van en het wekt toch de illusie dat ze gewoon op hun benen staan.
In een middenpad kan dat overigens wel opvallen, maar dan moet je goed kijken - en vaak is daar ook meer ruimte boven het poppetje, dus dan valt het ook niet zo op.

Groet, Paul
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Citaat van: nobody op zaterdag 21 november 2020, 17:39:16
Bij andere wagens geen probleem.
zie b.v. ===> klik
Ja, 't ventje, zeg maar vent, kan er in, maar als je dan eens vergelijkt met een echte...
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:Fotothek-ausladen-von-gütern-aus-einem-wagon.jpg
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Ik heb inmiddels flink wat volk 1: 100 van Albert-Jan in de wagens op hun dr lui reet geplakt, detaillering niet relevant , in het voorbij rijden zie je het echt niet wat het is in detail.
1: 87 is redelijk lomp in rijtuigen.

Gr. Jan
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Hallo Wim, Anton, Paul en Jan,
Wim, eerst en vooral, die wagon ziet er net echt uit. Proficiat, voor dat prachtig staaltje van wheateren.  Ik weet bij wie ik moet komen om raad vragen als ik ga wheateren.

Dat figuurtje past perfect in die wagon. Ik heb de proef op de som genomen en ook eens een vrachtwagon genomen. Daar passen de meeste HO-figuurtjes die ik heb mooi in.  Sommigen beter dan anderen. De vloer van dergelijke vracht-wagons bevindt zich min of meer op realistische hoogte omdat deze bestaat uit slechts één plastic laagje. Maar zoals Anton terecht opmerkt: de realiteit ziet er anders uit, alhoewel het wel geloofwaardig oogt.

Ik heb een aantal HO figuurtjes eens naast elkaar gelegd (Foto1).  De rode lijn ligt op 20mm hoogte tov de plastic lat. 20mm in HO-schaal is 1,74m in het echt. Dus de figuurtjes zijn correct. Er is wel wat speling wat de grootte betreft. De zes machinisten rechts zijn wat kleiner (de kleinste: 18,6 mm = 1,62m) dan de passagiers links (grootste: 21mm = 1,83m), maar alles blijft realistisch wat grootte betreft.

In die personenwagen daarentegen ligt de vloer een stuk hoger, onder die bruine houten vloer( dikte ongeveer 1 mm) komt eerst een blauwe plastic-laag , (weer ongeveer 1 mm dikte) dan een gewicht (één dikke mm dikte) en dan de eigenlijke onderkant van de wagon, nog eens één mm plastic. Neem dan nog eens de speling tussen deze drie en je komt algauw tot een dikte van 4,5mm en meer. Dat maakt dat een rechtstaand HO figuurtje met het hoofd boven de zijrand van de wagon  uitkomt.

Foto 2 is de realiteit. Een rechtstaand persoon komt met het hoofd net onder de bovenkant van het raam.  Als ik dit uitmeet op mijn wagon, dan mag een rechtstaande figuurtjes slechts 15 mm hoog zijn in plaats van 20mm. Dat wil zeggen: ofwel  de benen 5 mm inkorten, zoals Paul doet,  ofwel een figuurtje schaal 1/120 (TT-schaal) zoals Jan het doet maar dan schaal 1/100. Een persoon van 1,8m is in TT schaal net 15mm groot. In schaal 1/100 is dat een beetje groter:18 mm. Dan kom ik met schaal 1/100 nog steeds in de problemen: 3mm te groot.

Wat de zittende personen betreft. Op foto 3, eveneens de realiteit,  zie je dat het hoofd ongeveer in het midden van het raam moet komen. Zelfs de kleinste, zittende HO figuurtjes  zijn dan nog te groot. (Zie foto 2 van mijn vorige post) Deze figuurtjes hebben al geen benen meer maar komen nog te hoog.  Ik geef Jan hier in gelijk, de 1/87 figuurtjes  ogen een beetje plomp in de rijtuigen. Ik vermoed dat het te maken heeft dat ze een beetje hoog zitten. Ik hoop dat figuurtjes op schaal 1/120 of 1/100 de oplossing zullen geven.
Alvast bedankt voor jullie bijdragen. Als ik de andere figuurtjes 1/100 en 1/120 in huis heb dan post ik nog wat foto's.
Groeten,
Vic
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Top draadje, zeer informatief.

Vond de meeste treinen met reizigers altijd al wat onrealistisch overkomen.
Met deze info is dat wellicht te veranderen en probeer ik het ooit eens met zittende figuurtjes in een personenwagen of treinstel.
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
't Valt wel mee (vind ik). Zie deze video opname (H0  Preiserbeentjes ingekort) ===> klik
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
En wat is nu de schaal van de rijtuigen? Die is vaak niet exact 1:87 en dat geldt mogelijk niet alleen voor de lengte, om de verhoudingen niet te veel te veranderen. Ik weet dit niet zeker maar ik kan het mij voorstellen dat dit ook een rol speelt.
De oplossing 1:100 figuren toe te passen lijkt mij dan ook een slimme.

Groet,

Peter
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Leuke en informatieve topic

Voor zittende figuren gebruik ik de schaal 1:100

de benen worden wel ingekort.

Past netjes in de rijtuigen op die manier.

Dat ze wat minder gedetailleerd zijn valt nagenoeg niet op als ze voorbij komen rijden.

Let op bij het inlijmen van de figuren, niet direct de wagon sluiten. Je hebt kans dat de ramen door het uitwasemen van de lijm "beslaan"

Beter een dag open laten staan

groetjes uit beetje krom
opa cees

Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Hoi,

Het heeft helemaal te maken met de schaal van de diverse onderdelen:

  • 1: Het rijtuig: Is dat helemaal correct 1:87? Een iets andere schaal kan al een heel raar beeld opleveren;
  • 2: Opbouw van het rijtuig: Hoe hoog zit de vloer? Is dat niet te hoog? of juist te laag? Hoe hoog zijn banken?

  • 3: Maatvoering preisers: Zijn die exact op schaal?

Het zal altijd wel een passen en meten zijn met rijtuigen. Ik heb hier een wel wat rijtuigen voorzien van mensen. 9 van 10 keer paste het gewoon. Het blijft gewoon maatwerk.  :)

Citaat van: cees52 op zondag 22 november 2020, 11:36:03
Let op bij het inlijmen van de figuren, niet direct de wagon sluiten. Je hebt kans dat de ramen door het uitwasemen van de lijm "beslaan"

Geen secondelijm gebruiken. Dat geeft het meeste kans op het beslaan van de ramen. Alternatieven zijn bijvoorbeeld Kristal Klear of Hin und weg-kleber. Mogelijk kan je iets van boekbinderslijm gebruiken. Je hebt maar een klein tipje nodig om het spul vast te zetten.

Groet Ronald.
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Citaat van: nobody op zondag 22 november 2020, 10:34:18
't Valt wel mee (vind ik). Zie deze video opname (H0  Preiserbeentjes ingekort) ===> klik
:thumbup: Die valt inderdaad mee, schaar ik dus niet onder "de meeste" ;)
Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Hallo Wim,
Wim, dat ziet er schitterend uit!  Het filmpje is ook heel goed gemaakt, straalt heel veel sfeer uit. Verlangen naar vroegere tijden, toen alles nog met stoom en op steenkool werkte. Verre treinreizen, toen de wereld nog echt groot was. Pure nostalgie, daar ben ik dol op. Dé reden waarom ik zo in deze hobby op ga.

En inderdaad, de figuurtjes passen perfect. Ik heb extra goed gekeken naar de hoogte van de hoofden. Deze komen allemaal op de middenlijn van het raam, zoals het ook in de werkelijkheid is. Weet jij nog welke nr.  deze Preiser figuurtjes hebben?  Je hebt de benen van deze figuurtjes ingekort, schrijf je. Dat gaat dan over de zittende figuurtjes veronderstel ik? Heb je ook staande figuurtjes in deze wagons? En indien ja, hoe heb je dat opgelost?

Wat Peter  en Ronald zeggen is uiteraard heel belangrijk: (En wat is nu de schaal van de rijtuigen? Die is vaak niet exact 1:87) En dat geldt zeker wat de binnenkant van de wagons betreft. Gezien de dikte van het gebruikte materiaal, de plastic, is het uiteraard onmogelijk om de binnenkant de HO-schaal te blijven handhaven. Dan zal je geval per geval moeten bekijken en compromissen sluiten: benen inkorten , kleinere schaal.

Wat het lijmen betreft, bedankt voor de info van Cees en Ronald, ik zal de "Hin und Weg kleber" van Noch aanschaffen, dat was ik ook al van plan, daar ik het interessant  vond dat je deze prachtige wagons ook terug in de oorspronkelijke staat kan herstellen door de figuurtjes gewoon te verwijderen. Voor de geïnteresseerden: Noch  nr. 61121.

Groeten,
Vic

Re: Reizigers in rijtuigen plaatsen? Lees dit eerst!
Maak het niet te ingewikkeld en vergeet die "merk" figuren, veel te duur.

Kijk eens hier voor alles wat je zoekt: https://www.digikeijs.com/nl/modelspoor-scenery.html
Je kunt ze ook in China bestellen als je de kosten nog wat wilt drukken.

Gr, Ben.