Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?

Gestart door ErwinLamens vrijdag 20 november 2020, 15:19:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
hallo,

zou dit in model bestaan ? een carwash voor rijtuigen HO schaal waar je traag doorheen rijdt en het dak gereinigd worden met zeer zachte borstels die het plastic niet beschadigen ?

iemand idee/ tips ?

Erwin
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
 @citaat Zoiets?   :D :D

Citaat van: Tilly op zaterdag 19 februari 2011, 18:30:42
Hallo allemaal,

na dit verhaal verklaren jullie mij misschien wel voor gek maar ik gok het er toch op :D :D :D

Ik erger mij al langer aan stof op het rijdend materieel zoals op onderstaande foto te zien is:



Nu zat ik al langer met het idee om een soort van "luchtsluis" te maken waar treinen doorheen rijden en mbv perslucht zuiver geblazen worden, een soort van afblaascabine dus. Als iemand anders een passelijkere naam kan bedenken dan sta ik daar natuurlijk voor open ;)

Ik ben eerst begonnen met het maken van de sluis. Eerst zijn enkele koper pijpjes van 12mm in elkaar gesoldeerd en voorzien van enkele kleine gaatjes die niet in lijn staan, waardoor straks de lucht moet blazen:



Vervolgens zijn deze rekjes samengevoegd en voorzien van één centraal voedingspunt om de lucht zo goed mogelijk over de pijpjes te verdelen. Het bovenste gedeelte is gemaakt van 15mm dikke koperleiding.



Deze "sluis" daarna op de baan geplaatst en wel in de keerlus van nivo 1. Alle treinen komen hier voorbij dus kunnen niet ontkomen aan een luchtdouche :) Dat ziet er dan zo uit:



Hier nog een foto met daarin een personenrijtuig:



Om de lucht goed te kunnen regelen, te ontdoen van water en in- uit te kunnen schakelen, moest er natuurlijk een reduceer- en schakelventiel ingebouwd worden. Gelukkig had mijn overbuurman (Theo, harstikke bedankt ;)) nog het één en het ander liggen:



Voor het schakelen van het ventiel had Theo ook nog een 24V DC adapter liggen :)

Zo ziet nu de complete opstelling eruit:



Alles staat nog los en moet nu eerst getest worden om te ervaren in hoeverre dit effect heeft. Als dit goed werkt dan ga ik straks nog het ventiel automatisch aan laten sturen door de rijdende trein ;)

Wat vinden jullie ervan: is het waanzin of geniaal :D

Groetjes, John
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
 @citaat Complete waanzin, natuurlijk, maar ja, als je een groot wagenpark hebt...
Zoiets bedenken is één, maar dat je zoiets ook nog daadwerkelijk construeert?
Gevalletje "overshoot"?

Mvg, Willem.

P.S. Vraag me af, of het stof dan niet op de plaatsen terechtkomt waar je het juist niet wil hebben.
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
 @citaat Kijk even in het bewuste draadje van Tilly / John Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis) over de bouw hiervan en de reacties.
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
Ik vind het wel een mooie oplossing.

De perslucht gebruiken om de stof even te laten schrikken zodat het loskomt en verder afvoeren met een permanente luchtstroom door die PC ventilatoren.

Die 'professor' heeft wel meer interessante onderzoeken uitgevoerd zoals bijvoorbeeld die super bogen.

MvG,

Timaximus
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
Zoals John (Tilly) het zelf zegt:
na dit verhaal verklaren jullie mij misschien wel voor gek maar ik gok het er toch op :D :D

Dus hier je excuus om het toch te proberen  ;)
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
Leuk om te lezen en legde meteen een link naar een Heljan bouwdoos die nog in de voorraadkast ligt...
Model lijkt nog steeds leverbaar te zijn.
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
Ik vraag me af of het niet effectiever werkt als je maar een kant op blaast.
Voor m'n gevoel werk je jezelf nu tegen door van beide zijdes lucht in te blazen.

Ik herinner me nog wel dat zijn buren niet zo blij waren met de compressor die al heel gauw buiten stond.  >:-D
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
Citaat van: v200marklin op zondag 20 februari 2011, 03:11:43
zo'n soort compressor heb ik ook, gaan meen ik tot 4 bar ;), denk echter dat je uit moet kijken met de druk :warning:, de onderste 2 leidingen blazen vanaf onder schuin tegen de bodem/zijkant rijtuig, voor je het weet zweeft je rijtuig tegen je plafond van de nog te bouwen kap.
Re: idee of tip voor bouwen carwash HO voor rijtuigen ?
Dit heeft natuurlijk geen zit je gaat het stof eraf blazen,dus terug de ruimte in of zelf je model in :warning:
Wil je het goed doen ga je afzuigen en dan eerst met pufjes het grove stof eraf en daarna met een hele zachte borstel eroverheen draaien. Boven beide plaats je een afzuiger.