Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanbouw plan 244 x 122

Gestart door Michae85l woensdag 18 november 2020, 19:13:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanbouw plan 244 x 122
Lid sinds: 2020

offline
Baanbouw plan 244 x 122
Goedenavond mede forum leden,

Na een aantal jaar inactief te zijn geweest is de tijd daarn te starten met een baan in onze woning te zwolle.
Door de verhuizing van Rotterdam naar zwolle en de geboorte van onze eerste dochter was de tijd niet heel groots om te gaan bouwen in zwolle aan een serieuze baan.

Maar nu COVID nog wel blijft de nachten weer langer worden is het tijd de spullen weer uit hun dozen en kisten te halen.

Ik zal in dit draadje continue updates gooien en soms ook om advies vragen als ik vastloop op een bepaald punt, of een lastige keuze moet maken.

De status voor nu is dat ik een baanplan heb gevonden wat past op mijn ruimte van 244 x 122. Het plan was al een bestaand plan van dit forum en heb ik geconverteerd van M naar C rails. Credit voor het plan zijn dan ook voor gebruiker mwedijkman👍

Daarnaast ben ik ook al aan de constructie begonnen van het grondlevel waarop een keerlus komt en een stuk scenerie en zichtbare rails.
Ook is het voorwerk voor een ringleiding getroffen.

Vanavond staat het uitleggen van de rails op de agenda om zo stroom voor de wissel te gaan voorzien.

Hieronder wat foto's van het plan, tafel en vorderingen evenals mijn inventaris🙂. (Ben er achter dat de kooplust groter was dan wat ik nu nodig heb dus zal vast en zeker nog wat te koop gezet worden op het forum en MP🤭)
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Baanplan:
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Tafelbouw
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Aanleg ringleiding
Re: Baanbouw plan 244 x 122
En de verzameling spullen🤓

Welke uiteraard snel weer op de tafel komen en uren plezier gaan geven👍
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Hallo ,

Dat is een mooi begin.
De hoeveelheid spullen is ook ruim voldoende lijkt het.

De ringleiding zie ik aan de buitenkant zitten.
Is dit met een reden gedaan?
Misschien een idee om deze aan de binnenkant van de tafel te bevestigen, aangezien daar al je aan te sluiten draden vandaan komen?

Succes met de bouw!

Gr.Wim
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Hi Wim,

Klopt ik heb hier inderdaad bewust voor gekozen. De platen hangen namelijk net iets over het frame heen en daar loopt de rails ook gelijk. Kan nu direct naar boven boren en aanhaken. Waar nodig ga ik nog wel naar binnen maar probeer zo veel mogelijk vanaf de buitenkant te werken.

De binnenkant wordt vervolgens het raamwerk straks voor de wissel en ander benodigde elektronica.
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Het grond level is uitgelegd👌

Morgen de gaatjes voor de kabels van de elektrische wissels doorboren en alvast verbindingen voorbereiden.
En misschien een klein ritje maken om te kijken of de locomotieven nog altijd even vloeiend rijden

Update hiervan volgt morgen.
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Leuk 😀

Wel benieuwd hoe je deze sporen elkaar laat kruisen, er is niet veel ruimte zowel qua hellingshoek als ruimte achterin

Plaatje aangepast
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Nette verzameling materieel heb je.

Ik ben ook wel benieuwd naar de rijrichtingen per baanvak.

MvG,

Timaximus
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Kijkend naar het plan zijn er 2 individuele tracks

Rood = track 1 (rechte stuk bovenin mist op het plan maar dit wordt 1 geheel)
blauw = track 2
Groen zijn wissel punten tussen de tracks

De twee rechter sporen op het baanplan gaan uiteindelijk over het derde spoor van rechtsheen en deze gaat aan de achterkant omhoog.

heb het officiele M rails plan ook even toegevoegd.
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Hoi,
Dat ziet er al goed uit :thumbup: :thumbup:
Ga zo door :thumbup:
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Vandaag verder gegaan met de baan.

Als eerst gestart met de ringleiding voor te bereiden door delen te strippen. Nog niet aangesloten want misschien dat de baan nog een paar keer uit elkaar moet.

Vervolgens begonnen met de verhoging. Alle platen gezaagd en bevestig op hun pilaren.
Gelijk ook even alles uitgelegd, wat blijkt kom 1 wissel tekort :-(. Morgen even een 24671 ergens op de kop tikken👍

Hieronder 2 foto voor de status so far

Re: Baanbouw plan 244 x 122
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Ziet er goed uit,  :thumbup:kan je de foto's een kwartje draaien? Krijg wat nekpijn  8o
Re: Baanbouw plan 244 x 122
 @citaat Gelukkig kijk ik op een laptop >:-D
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Hoeveel hoogteverschil zit er tussen de platen? Kan je je daar überhaupt wel een hand tussen krijgen om een treintje weg te halen? 122 cm breed... Nu kan je overal nog bij. Als je het vol geplempt hebt met landschap lukt dat niet meer.

Groet Ronald.
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Hi Ronald,

Het geheel staat op wielen en kan dus naar voren gehaald worden. Dit zorgt er voor dat ik er van beide kanten goed bij kan. Die tips had ik al meegekregen uit alle baanplanen en posts van andere.

De hoogte tussen de plaformen is 12,5 cm. Ik kan overal goed bij plus heb niet veel verborgen rails. Ook al moet ik soms wel even heen en weer op de knieeen onder de tafel door👍
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Iedereen die tot nu toe heeft gereageerd dank voor de tips en succeswensen.

Vandaag weer een avondje kunnen hobbyisten aan de baan.

Zo hebben we de laatste wissel aangelegd om de hele baan compleet te maken. Miste ondanks alles 1 24671 wissel. Dus deze maar even gehaald bij bentink in appeldoorn. Is de helaas de dichtstbijzijnde winkel vanaf zwolle. Maar een leuke winkel waar we weer wat leuke ideeen hebben kunnen opdoen. Ook mijn dochter van 3 vond het tripje erg leuk😃

Met de extra wissel kunnen nu 2 treinen tegelijk rijden, dus dubbel plezier.

Als uitbreinding nog voor de baan de stoute schoenen aangetrokken en een op eigen idee een rangeer terrein gemaakt. Dit stuk zal gaan dienen als loc basis voor de br01, br03, br50, br18, br85 welke allen op de baan dienst gaan doen👍.

Let nog niet op de gebouwen deze staan puur even tijdelijk voor de sier. Definitieve plekken worden later bepaald.

Met deze laatste toevoeging is de baan compleet en gaan we nu langzaam de wissel aansluiten zodat we deze kunnen gaan bedienen.

Re: Baanbouw plan 244 x 122
Zo ook vanuit mijn zijde weer een kleine update.

Allereerst ben ik nog steeds op zoek naar 7 wissel decoders voor C-rails dus wie o wie helpt mij uit de brand  :o)

Afgelopen weken diverse keren op en neer naar apeldoorn geweest voor diverse Scenery en moet zeggen ben daar goed geslaagd. We kunnen dus weer even vooruit totdat de spullen van a-l-i exp. binnen zijn. Verder vele tips vanuit mede leden opgevolgd door ook even bij de favourite winkel van ons allen te zijn binnen gelopen voor verf en benodigdheden.

Doel van alle aankopen het vormen van de berg en tunnel doorgangen. Tip wat echt fantatisch werkt is een piepschuim snijder voor het grove snijwerk om vervolgens met een soldeerbout de details aan te brengen.

Hieronder een aantal foto's van de aankopen en de berg. Hopelijk kan ik snel de eerste resultaten delen met aangebrachte scenery :D

Ps de berg krijgt nog meer verdiepingen maar ik moet hier nog bij de rails zijn voor de laatste loodjes  :D
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Heel fraai al  :thumbup:
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Hoi,
Mooi werk en lekker bezig! Ik heb een vraagje.
Ik mijn te groot gebleken baan met pijn in het hart gedemonteerd en ga in 2021
weer maar eens een nieuwe maken met de maat 255x180. Totaal 3 lagen.
Ik heb het al getekend en zo met zo goed als mogelijk de 3% richtlijn. Dat is niet helemaal gelukt; stijgen soms 3,75% max
en dalen max 4,5%. Lange treinen gaan niet meer lukken, maar daar staan andere voordelen tegenover.

Mijn vraag is nu aan jou hoe de treinen op jouw baan rijden ivm de hellingen.
Kan nu zelf niet experimenteren omdat alles even opgeslagen ligt.

Hoor graag van je!

Groet,
Arnold
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Citaat van: arkowe op donderdag 03 december 2020, 03:49:39
Hoi,
Mooi werk en lekker bezig! Ik heb een vraagje.
Ik mijn te groot gebleken baan met pijn in het hart gedemonteerd en ga in 2021
weer maar eens een nieuwe maken met de maat 255x180. Totaal 3 lagen.
Ik heb het al getekend en zo met zo goed als mogelijk de 3% richtlijn. Dat is niet helemaal gelukt; stijgen soms 3,75% max
en dalen max 4,5%. Lange treinen gaan niet meer lukken, maar daar staan andere voordelen tegenover.

Mijn vraag is nu aan jou hoe de treinen op jouw baan rijden ivm de hellingen.
Kan nu zelf niet experimenteren omdat alles even opgeslagen ligt.

Hoor graag van je!

Groet,
Arnold

Hi Arnold,

Bij mij gaat het rijden over de gehele baan goed. Mijn grootste stijging over 2 meter is 12 cm. Het enige waar ik daar moest opletten was het eindstuk van de stijging omdat daar de hoek wat grof was en wieltjes soms uit van de rails liepen. Dit heb ik vervolgens weten te fiksen door het einde van een rails en het begin hier precies op te leggen.

Nu rijden zowel de locomotieven als de diesel locs er perfect overheen.

Qua lengte heb ik voor nu max 3 personen wagons achter een loc hangen en deze gaan prima omhoog en omlaag. Qua goederen wagons heb ik niet meer lengte dan 5 stuks en gebruik ik geen zware last wagons.

Al met al heb ik nooit echt rekening gehouden met max 3% stijging en het lukte altijd om de loc's goed te laten rijden over al mijn banen.
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Ha! Leuke baan. Klein maar fijn, net als die van mij en het verbaast over hoeveel mogelijkheden je dan nog steeds hebt. Met de keerlussen creëer je sowieso veel leuke speelmogelijkheden.
Ik ga je volgen!
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Baanbouw plan 244 x 122
Alweer een jaar geen updates.

Wat een leuk project, mooie tafel, mooi baanplan waarvoor weinig ruimte nodig is, mooi spul heb je daar staan.

Hoe is het het laatste jaar gegaan?