Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuw anker en motorschild M3051.1

Gestart door Roland woensdag 18 november 2020, 18:31:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw anker en motorschild M3051.1
Goeiendag!

Lange tijd afwezig geweest, maar het account nog altijd behouden.
Vandaag eens geprobeerd om mijn Marklin 3051.1 te voorzien van een Uhlenbrock omschakelrelais.
Nouja, relais, het is een stil omkeerrelais die het horten en stoten uitsluit. Oftewel, even een opknap-klusje.

Ik zet de loc op het tijdelijk uitgelegde baantje en met horten en stoten rijdt het ding weg.
Vervolgens staat hij stil en komt er flink wat rook uit het motorschild. Ik vermoed dat het anker kaduuk is.
Te lang stilgestaan denk ik, en helaas was deze poging tot reparatie alles behalve succesvol.

Nu zit ik te kijken op de Wiki en zie dat er een LFCM-motor in zit.
Op de wiki staat verder: Locomotieven met een grote schijf collector motor (LFCM) zijn om te bouwen met een 60904/60924/60944 hoogvermogens motor.
Maar ook: Bij ombouw naar deze hoogvermogens motor dient aanvullend een decoder geplaatst te worden die deze motor kan aansturen.

Nu blijf ik gewoon analoog rijden en dus begrijp ik hieruit dat er dan géén hoogvermogensmotor in kan omdat deze op DC werkt?

In dat geval zal ik op zoek moeten naar een nieuw anker, 21745.
Weet iemand waar ik deze kan vinden? Keuterman is destijds toch gestopt of vergis ik me nu?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Groet,
Roland.
Re: Nieuw anker en motorschild M3051.1
Hallo Roland dat heb ik wel liggen
Kun je over nemen.
Grt. Jo
Re: Nieuw anker en motorschild M3051.1
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuw anker en motorschild M3051.1
Keuterman is een enkele jaren geleden overleden.

Mvg. Marcel
Re: Nieuw anker en motorschild M3051.1
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw anker en motorschild M3051.1
 :offtopic:
Keuterman heeft wel een opvolger. Luc Veldhuis, van Veldhuis Modeltreinen.
En alleen daarom bestaat de website nog: http://www.keuterman.nl/

Luc stond nog wel op beurzen in pré Corona tijd, maar ik heb de indruk dat hij geen voorraden bijhoudt zoals Keuterman dat deed. Zijn policy lijkt meer op afbouwen en het licht uit doen.
Re: Nieuw anker en motorschild M3051.1
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Nieuw anker en motorschild M3051.1
Hoi Roland,

CiteerNu blijf ik gewoon analoog rijden en dus begrijp ik hieruit dat er dan géén hoogvermogensmotor in kan omdat deze op DC werkt?

Dit is een misverstand dat best hardnekkig rondwaant.
Een op hoogvermogen omgebouwde motor werkt op DC (gelijkstroom). Dit wordt aangestuurd door de decoder. Zolang deze ook "Analoog AC" herkening blijft de lok gewoon werken op een ouderwetse analoge Märklinbaan. Dus de lok is dan gewoon analoog in te zetten.
Je mist dan wel een aantal functies vanuit het digitale bedrijf, maar ook dat is bij veel decoders in stellen bij analoog bedrijf. (Je hebt daarvoor wel toegang tot een geschikte digitale centrale of programmer nodig.)

John (VT601)

Re: Nieuw anker en motorschild M3051.1
Ben door omstandigheden lange tijd niet echt meer actief geweest, en kwam vanmorgen het bericht over Keuterman tegen :(

Intussen ben ik door Jo al voorzien van een nieuw ankertje, dus dat gaat wel lukken één dezer dagen.
Vanmiddag even de 3051 uit elkaar halen en in de wasbenzine stoppen.

Het digitaal bedrijf, ja, ik weet er te weinig van helaas, maar geeft niet, misschien komt dat in de toekomst nog.

Bedankt in elk geval voor de reacties, ik ben weer gered met een ander/nieuw anker!

Groet,
Roland.

Re: Nieuw anker en motorschild M3051.1
Ls

De bedrijfsvoorraad onderdelen van Keuterman, is na zijn verscheiden ,verkocht. 
Door Marklin is de Dhr Muilwijk, welke is gevestigd in Gorkum, geautoriseerd voor Marklin reparaties ed.
Wat bij  Keuterman nog werd verkocht is het Wintrack systeem, waar volgens info op deze site ook een eind is gekomen.

Groet Koos