Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Welke lijm is hiervoor het beste ??????????

Gestart door wes vrijdag 22 februari 2008, 21:43:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Hoi,

Ik heb bij een tuincenter in de buurt een baal van 25 zwarte voegsplit gehaalt. Tip van deze site !
Ziet er goed uit, ga het gebruiken als ballast bij C-Rails.
Ik zit te denken om hiervoor Behangplakmeel te gebruiken dit droogt kleurloos op. Maar weet niet zeker of dit een goed ide is.
Ik heb ergens gelezen dat witte houtlijm verdunt met iets van afwasmiddel er in ook een optie is.
Wie heeft hier ervaring mee ??? welke verhouding ????? Waarom afwasmiddel  toevoegen ?????
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

PS. Mocht ik iemand blij kunnen maken met wat split gratis af te halen in Rotterdam. Ik heb nog +/- 20 kg over. Groet en alvast bedankt.

Ed Westra
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Ed... Heb je een foto van dat spul.. zou ik wel eens willen zien.. Hoe duur is dat eigenlijk.

Groetjes,
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Witte houtlijm beste optie, afwasmiddel breekt de oppervlaktespanning waardoor het makkelijker vloeit.
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Alternatief voor witte houtlijm is boekbinderslijm. Houtlijm wordt keihard, boekbinderslijm blijft enigzinds elastisch. Boekbinderslijm is op dezelfde manier als houtlijm te gebruiken.

Mvg, Johan
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????

Ik gebruik de lijm van Jeweha (doet ook in kurk) voordeel blijft plastisch dus nagenoeg geen geluids overdracht naar de plaat waar de rail op is gemonteerd (dus rustiger)
Recept als volgt 1 deel lijm 1 deel water en 1 deel spiritus. Hierdoor absoluut geen last van oppervlakte spanning in de lijm waardoor de korrels zouden kunnen gaan drijven.
Zelf verzonnen en werkt super

Gr. Bert
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Wijzelf gebruiken in de club Latex (vloeibaar rubber), vermengt met houtlijm, water en inderdaad afwasmiddel, waardoor alles mooi open vloeit.  Daardoor blijft de ballast zeer elastisch en is geluidsdempend.
Frederic
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Hoi beste mensen.

Bedankt voor jullie advies, Ben aan het googelen geweest naar latex lijmen maar niet veel verder gekomen. In de modelbouw wereld is wel wat te koop, kleine verpakkingen en erg duur. Ik heb voor mijn hele baan nog wel wat nodig. Maar de geluiddempende eigenschappen van latex-lijm spreken mij wel aan.

Heeft iemend nog een tip; waar koopje latex-lijm ?????

MVG Ed Westra

PS: foto's van grit komen er aan korrelgrote is 1 tot 3 mm. Ga nog wat proberen met een zeef voor het beste resultaat.
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
In voorstrijkmiddel zit latex, en werkt prima. Is niet mijn eigen idee ( Gevonden op: http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/ballast-leggen-met-houtlijm.html ) , maar bevalt mij erg goed.
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Hoi Frans,

Wat een leuke site en handige informatie. Ga ik zeker wat mee doen.
Vraagje..... droogt de voorstrijk niet wit op ?????

MVG Ed Westra
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Nee. Droogt net zo op als houtlijm, het blijft alleen meer flexibel en is goedkoper. Als je het te dun vindt kun je er ook gewoon nog houtlijm doorheen mixen, geen enkel probleem. Zelf heb ik dat de eerste keer ook gedaan, maar achteraf was dat niet nodig. Ik had gewoon te weinig geduld om alles goed te laten drogen.  :)
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Hallo,

Nog even voortborduren op het concept lijmen als het mag 8) Wat is nu echt de allerbeste supersterke kleurloze secondenlijm :?: Ik heb inmiddels zo'n tien verschillende lijmen op m'n werktafeltje staan...van grote tube Bisonkit tot de power-glue van dat oude mannetje in Houten. Ook heb ik diverse seconden-lijmen maar geen van allen geeft me nog de stevigheid en snelle droging die ik zoek :?

Wat zijn uw ervaringen met kleurloze 'mega'-lijmen :?: Bij voorbaat dank voor iedere reactie.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Citaat van: ^Rook op zondag 24 februari 2008, 11:46:11
Wat zijn uw ervaringen met kleurloze 'mega'-lijmen :?: Bij voorbaat dank voor iedere reactie.

Vriendelijke groeten,

Rolf

De beste lijm  :roll: Velpon, je ziet er geen barst van

Iedere lijm heeft zijn specifieke toepassing. Waarom zou het kleurloos moeten zijn?

Mvg, Johan.
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 24 februari 2008, 11:57:49
Iedere lijm heeft zijn specifieke toepassing. Waarom zou het kleurloos moeten zijn?

Om netjes licht door te laten :)

Maak voor verlichting 'altijd' allerlei hele rare constructies met LED's en daarbij is een super-lijm onontbeerlijk 8) Tot nu toe gebruik ik een mengelmoes van vanalles en nogwat en dit werkt na vele pogingen wel maar is verre van ideaal :| Je kent inmiddels mijn clumsyness en trillende vingertjes wel een beetje heh...ik pruts en pruttel maar wat af :mrgreen: Nee, I really could use a transparent (or translucent) super-glue to easily connect small surfaces to one another :) Als het even kan een lijm die geen problemen heeft met oppervlakken die niet exact aansluiten :idea:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
Citaat van: ^Rook op zondag 24 februari 2008, 12:06:13
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 24 februari 2008, 11:57:49
Iedere lijm heeft zijn specifieke toepassing. Waarom zou het kleurloos moeten zijn?

Om netjes licht door te laten :)

Maak voor verlichting 'altijd' allerlei hele rare constructies met LED's en daarbij is een super-lijm onontbeerlijk 8)

Als het even kan een lijm die geen problemen heeft met oppervlakken die niet exact aansluiten :idea:

Vriendelijke groeten,

Rolf

Daarvoor gebruik ik trage secondelijm van Bison en heeft ook vullende eigenschappen.

Mvg, Johan.
Re: Welke lijm is hiervoor het beste ??????????
"Trage" secondenlijm :idea: Oké, Johan...bedankt voor de tip. Dat spul haalt een mens gewoon uit het Bison-schap bij de Gamma/Praxis :?: